olenko mä ainoa ,joka näin miettii esim. kevätjuhlista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja endie2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllähän nuo päiväkotien kevätjuhlat vielä menettelee kun ryhmiä harvemmin on kovin montaa, mutta kyllä mullakin ärsytti tanssikoulun kevätjuhla, jossa 24 ohjelmanumeroa ilman väliaikaa ja joka esityksessä kuitenkin osittain samoja lapsia. Ja siis osa lapsista kyllä ihan tuttuja, mutta en minä silti jaksa katsoa kun naapurin 12- vuotias Lotta esiintyy kymmenessä numerossa.

Et todellakaan ole ainoa. Minusta on myös aina ihana katsoa oman lapsen ryhmän esitys joka tuleekin yleensä ekana mut sit on yhtä tuskaa istua loppuaika ja yrittää pitää vauhtitaapero kurissa. Juuri tällä viikolla oli kevätjuhlat, nyt on onneksi puoli vuotta armonaikaa seuraaviin.

Ja mua sitten ärsyttää sellaiset vanhemmat jotka katsovat vain sen oman nuppunsa esityksen ja muun ajan häiriköivät niin että muusta esityksestä ei kuule mitään. Meidän lasten koulussa meinaan tapahtuu näin joka kevät- ja joulujuhla. Ja kyllä, olen avannut suuni enkä vain kärsinyt mutta ei tunnu menevän perille.

Asialla on myös kääntöpuolensa, joka valitettavasti näkyy ja kuuluu.

Olen itse opettajana järjestänyt useampia juhlia ja täytyy kyllä sanoa, että yleisön käytös on huonontunut vuosi vuodelta. Kyseessä taitaa olla juuri ap:n mainitsema asia: oman muksun esitys jaksetaan katsella ja sen jälkeen vain tapetaan aikaa. Eikä siinä mitään, jos aikuiset istuisivat hiljaa kelloa tuijotellen, mutta näin asia ei aina ole. Jotkut katsovat oikeudekseen keskustella omia asioitaan melko kovaankin ääneen kesken muiden esitysten. Ei siis ihme, että juhlakäytöksen opettaminen oppilaille on työlästä, jos juhliin kutsutut aikuisetkin käyttäytyvät tuolla tavalla.

Ja oma lukunsa on ne salissa juoksentelevat pikkusisarukset, argh...

Meidän koulussa koko koulu esittää yhdessä. Ei siis joka luokalla omaa vaan isot ja pienet esiintyy samoissa jutuissa. Ja oppilas käy monesti siellä lavalla. Ei mitään kankeeta esitystä täällä.

Täytyy myöntää, että on tullut ihan tarpeeksi niitä katseltua. Pojat kun eivät edes halunneet esiintyä alle kouluikäisinä, niin joitain kertoja jäätiin ihan suosiolla menemättä koko juhliin.

Onneksi kerhon kevätjuhla tai kirkkohan se oli oli lyhyt, juuri sopivan mittainen ja oli ihan kiva katsoa muidenkin esityksiä. Eikä pojilla enään kevätjuhlia olekaan. Alakoulunkin joulujulhlat on osin aika puuduttavia, mutta onneksi isommilla luokilla löytyy jo hauskojakin esityksiä, jotka tempaavat mukaansa.

No et ole ianoa.
Tai riippuu esityksestä. Meidän esikoisen päiväkodissa oli innostuneet tädit jotka kehitteli ihan mielettömän hyviä näytelmiä joita oli ilo katsoa, parempia oli kuin moni ammattiteatteriesitys. Nuo tädit siis itsekin näytteli lasten kanssa niissä.

Nyt kun isoin on koulussa niin siellä esitykset on aika tylsiä, ihan se omankin lapsen esitys, kun tuntuu ettei kukaan auta vaan lapset kskenään jotain kehittää ja tunne kaikkien esitysten kohdalla on lähinnä myötähäpeä.
Ja ei ne lapsetkaan oikein nauti noista, tänä vuonna meidänkin lapsen luokalla aika moni on kieltäytynyt esiintymästä, ilmeisesti just siksi kun kukaan ei auta esityksen kehittelemisessä.

Tanssiesitykset on kivoja(ei balettikoulu vaan reippaampaa) ne katsoo mielellään. Musiikkijutut joissa jokainen sitkuttaa epävireisesti ukko nooan ei iske.

Mun kohdalla ei siis lasten esitykset silleen eroa aikuisista, jos esitys on hätäisesti kasattu ja huono ei se jaksaisi kiinnostaa, hyvä esitys on kiva katsoa vaikka siinä olisi vaan vieraita lapsia.
Mutta kaikille taputan ja kehun oman lapsen esitykset olipa ne millaisia vain.

[QUOTE="Kristiina";23841658]Ja mua sitten ärsyttää sellaiset vanhemmat jotka katsovat vain sen oman nuppunsa esityksen ja muun ajan häiriköivät niin että muusta esityksestä ei kuule mitään. Meidän lasten koulussa meinaan tapahtuu näin joka kevät- ja joulujuhla. Ja kyllä, olen avannut suuni enkä vain kärsinyt mutta ei tunnu menevän perille.[/QUOTE]

No tuollainen nyt onkin jo ihan väärin ja perseestä. Että häiriköidään.

No kyllä mä arvostan sitä, että esitys on tehty, harjoiteltu ja lapset siitä innoissaan. Tietty jos yli tunnin kestää, niin saattaa keskittyminen lopahtaa. Koulun esityksistä en tiedä, mut pk:ssa oli hauska sirkusesitys, jossa tilanteet ja lapset vaihtui nopeaan eikä ehtiny tylsistyä ;)

Ja päiväkodin juhalt vielä olivat ihastuttavia, kun lapset ovat pikkuisia ja esitykset jo sitäkin kautta pelkästään hellyyttävän liikuttavia . Ehkä itse ajattelinkin tässä jo vain koulujen juhlia. Jotka ovat kestoltaankin usein jo pidempiä. Vieraan esiteinin lauluesitys tai huilun soitto ei vain jaksa hirveästi innostaa.
Ja kyllä.Olen niin tyhmä vieläpä, että tunnen tästä jonkin tasoista huonoa omaatuntoa. Kun tiedän että tuokin lapsi/nuori on tohkeissaan ja jänskittää jne. Harmittaa, että en voisi olla aidosti kiinnostunut ja innostunut ja jotenkin sitä kautta parempi ihminen tässä asiassa.

Yhteistyössä