Onko teillä ruokakaapissa "hätävarasto"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmm"

Vieras
Itse olen ajatellut semmoisen keräämistä jonnekin alakaappiin. Ei koskaan tiedä milloin tulee joku hyökyaalto-hurrikaani joka katkaisee sähköt viideksi päiväksi.

Tämä skenaario siis näin Suomessa todella liioitellusti tottakai, mutta sähköt voi mennä, veteen voi päästä jotakin, voi tulla jotakin muuta yllättävää. Voi ruokarahat loppua niin onhan ainakin parin päivän varasto josta voi ottaa.

Mitä siellä pitäisi olla?

Pullotettua vettä nyt ainakin. Lapsille pilttejä. Säilykkeitä. Jotakin mitä ei tarvitse välttämättä kypsentää? Kuivattuja hedelmiä? Pähkinöitä?

(Tottakai taskulamppu ja pattereita, kynttilöitä, radio ym.)

On tuolla kaapissa aina jotain säilykkeitä ja pakkasessa sapuskaa mutta muuten kyllä hankin ruoat aina vain päiväksi tai pariksi kerrallaan.
Käytiin ulkona syömässä ja tilattiin sapuskaa kotiin kun oltiin keittiöttömiä pari viikkoa.

On. Ihan siltä varalta että perhe sairastuu eikä kukaan kykene kauppaan muutamaan päivään.

Esim jaffaa, kuivatarvikkeita, kuivaa leipää, mehua jne. Säilykkeitä, pakasteita yms yms.

Ei oo. Anoppilassa on maakellari ja sielä on meijän juureksia. Kuiva-ainekaapissa nyt aina on jotai syötävää, puuroaineksia, tonnikalaa, hernekeittopurkkiki löytyy.

[QUOTE="vieras";23858962]On. Ihan siltä varalta että perhe sairastuu eikä kukaan kykene kauppaan muutamaan päivään.
Esim jaffaa, kuivatarvikkeita, kuivaa leipää, mehua jne. Säilykkeitä, pakasteita yms yms.[/QUOTE]

Samasta syystä meilläkin. Olen kokenut "tsunamivaraston" hyväksi muutenkin, koska aina ei yksinkertaisesti viitsisi lähteä kauppaan.

• Tykkää
Reactions: Nutrilett-Nalle
Meillä ei ole mitään kuivamuonavarastoa, teinit kavereineen on keittiössä kuin heinäsirkkaparvi - kaikki, mitä sinne ostetaan, katoaa parempiin suihin.
Vehnäjauhotkin kelpaa, niistä voi tehdä pannaria tai lettuja tai pullaa jne

[QUOTE="Tipi";23858913]Ei ole.
Turhaa hysterisointia tuollainen. Voi jäädä tänään vaikka auton alle, siinä menevät hukkaan hätävarastosi.[/QUOTE]

En mä nyt sanois hukkaan. Eipähän jäljelle jääneen perheen tartte heti kauppaan rynnätä.

[QUOTE="eee";23858965]Kai kaikilla nyt jonkin sortin kuivamuona- ja säilykevarasto on. Hernaria, säilykehedelmiä, tomaattimurskaa, mysliä, tonnikalaa ja sen sellaista.[/QUOTE]

Jaa, no näähän kuuluvat ihan normaaliin kuivakaapin sisältöön :)

Joku kertoi pitävänsä isoa varastoa sairaustapausten pelossa. Täytyy sanoa että emme ole ikinä miehen kanssa olleet niin kipeitä ettemmekö olisi kauppaan kyenneet/tilaamaan noutoruokaa.

ei nyt varsinaisesti. mut meil on melkokattava kuiva-ainevarasto muutenki . Jos söhköt toimis (pakastin pysyy jäässä) ni kyl me useampi päivä pärjättäs jos sähköt menis moneksi päivää ni pulassa oltas. ihmiset pärjättäs kyl elukat ei

sairaustapauksessa voi tilata kotiin ruokaa (ok, ehkä ei ihan joka paikkaan). Mutta on meillä sen verran aina kaapeissa ja pakkasessa, että muutama päivä pärjättäisiin nälkää näkemättä.

Meillä on minusta normaali kuiva-aine/pakastevarasto juuri vaikka sairaanaolon takia. 5 päivää on tosi lyhyt aika eikä siinä ajassa edes paljon ehdi kuluttaa. Enemmän ihmetyttäisi, jos ruokaa on niin vähän, että joka päivä on kaupassa käytävä ettei nälkää näe...

Vettä en kyllä kotiin hamstraa, koska jos vesikatko tulisi niin vaihtoehdot olisi joko järviveden keittäminen tai todennäköisemmin palokunta toisi vettä haettavaksi jostain. Tosin, kuinka monella on iso elintarvikekelpoinen säilytysastia vedelle? Mulla oli joskus joku tonkka, mutta ei kyllä enää. Tasan yksi iso marjaämpäri vain kotitaluskäyttöön. Kaikki muut on multa tai siivouskäytössä...

Meillä ei ole mitään kuivamuonavarastoa, teinit kavereineen on keittiössä kuin heinäsirkkaparvi - kaikki, mitä sinne ostetaan, katoaa parempiin suihin.
Vehnäjauhotkin kelpaa, niistä voi tehdä pannaria tai lettuja tai pullaa jne
Mulla onneksi vain yksi teini ( ja kohta sekin 20 v, mutta syö edelleen paljon), mutta sillä käy täällä paljon kavereita. NIIN paljoa eivät sentään yhdessä päivässä saa kitusiinsa ahdettua, että menisi kaikki meidän ruokavarastot kerralla. Just hiljattain ostin pakkaseen 10 kiloa lihaa eikä ne ole teineistä huolimatta vielä sieltä huvenneet. Ja jos sitten tulisi katastrofitilanne, jossa sähköt menisi, niin lihat pakkasesta löytäisivät tiensä suolaan. Myös happamat marjat säilyvät huoneenlämmössäkin jotkut sellaisenaan, jotkut sokerilla säilöttynä.

[QUOTE="Tipi";23858991]
Joku kertoi pitävänsä isoa varastoa sairaustapausten pelossa. Täytyy sanoa että emme ole ikinä miehen kanssa olleet niin kipeitä ettemmekö olisi kauppaan kyenneet/tilaamaan noutoruokaa.[/QUOTE]

No mielummin minä sen näkkärin voitelen, kuin kauppaan lähden pää kainalossa. Pitsa jääkaapissa on kuitenkin minusta järkevämpää kuin se pitsan tilaus - ei siinä elämyksessä ole niin eroakaan. Ehkäpä se on jonkinlaista laiskuutta omalta osaltani.

[QUOTE="Tipi";23858991]Jaa, no näähän kuuluvat ihan normaaliin kuivakaapin sisältöön :)

Joku kertoi pitävänsä isoa varastoa sairaustapausten pelossa. Täytyy sanoa että emme ole ikinä miehen kanssa olleet niin kipeitä ettemmekö olisi kauppaan kyenneet/tilaamaan noutoruokaa.[/QUOTE]
Mä olen ollut joskus niin köyhä, että ei ole ollut rahaa tilata noutoruokaa. Ja joskus lapset niin sairaina, ettei niitä ole voinut ottaa ruokakauppaan mukaan ja yh:na joko otat lapset mukaan tai et lähde kauppaan.

On mulla pastaa, riisiä, puurohiutaleita, pakastemarjoja ja -vihanneksia, säilykkeitä yms mutta kyllä vettäkin olisi hyvä jemmata. Jos tulee ihan vaikka vaan vesikatkos.

On tsunamivarasto meilläkin, yleensä säilykkeitä: tomaattimurskaa, papuja yms rehuja, kuivapastaa, hiivaa, kuivaherneitä yms yms. Pakastin pyritään täyttämään säännöllisesti myös lihoilla/kasviksilla.

Ap:lle...mulla ei ole "tsunamivarastoa" mitään ympäristökatastrofia varten, mutta noin muutoin kaapistani löytyy aina:
- jauhoja ja hiutaleita
- kuivahiivaa
- ruokaöljyä
- pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä
- erilaisia kuivattuja papuja ja herneitä
- riisiä, pastaa, nuudeleita, kuskusia ja qvinoaa (miten se kirjoitetaan???)
- etikkasäilykkeitä
- tomaattimurskaa
- tuoremehuja
- säilykepapuja
- herkkusieniä ja maissia säilöttynä
- hedelmäsäilykkeitä
- kahvia
- teetä
- suolaa
- sokeria
- hunajaa
- mausteita
- viinietikkaa

Tuossa kai ne tärkeimmät kuivamuonat.

no ei nyt varsinaista varastoa, mutta kyllä mulla on kaapissa aina seuraavia juttuja: erilaisia jauhoja, tomaattimurskaa, papuja, tomaattipyrettä, tonnikalaa, hedelmäsäilykkeitä, hernekeittoa, nuudeleita, valmispastoja, riisiä, makarooneja, sokeria, kahvia. pakastimessa on lihoja ja kasviksia.
joka kauppareissulla ostan lisää käytettyjen tilalle.
koskaan en osta kaupasta vain yhden ruuan tarvikkeita, vaan pidän kaapit täysinä

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23858975:
Samasta syystä meilläkin. Olen kokenut "tsunamivaraston" hyväksi muutenkin, koska aina ei yksinkertaisesti viitsisi lähteä kauppaan.

Juuri näin. Tarpeen tullessa kaapissa on aina ruokaa niin, että viikon verran pärjäisi ilman kauppareissua, myös rasvatonta maitojauhetta täysi paketti. Rahaa säästyy muutenkin, kun ei jatkuvasti tarvi mennä kauppaan (aina tulee napattua mukaan muutakin kuin se mitä lähti hakemaan).

Yleensä on aina säilykkeitä ja "kuivamuonaa". Ostetaan kaapit täyteen kun on paljon rahaa ja syödään sieltä pois kun rahaa on vähemmän tai ei jaksa mennä kauppaan. Tai kun huomataan että joku on menossa vanhaksi. :D Musta ihan kätevää. Ei tarvii aina käydä kaupassa. Ja pikkusiskolle voin aina silloin tällöin heittää survivor-packin kun valittaa ettei ole rahaa ruokaan. :D Wc- ja talouspaperia on myös aina vähintään 2 pakettia, samoin hammastahnaa.

[QUOTE="vieras";23859164]Yleensä on aina säilykkeitä ja "kuivamuonaa". Ostetaan kaapit täyteen kun on paljon rahaa ja syödään sieltä pois kun rahaa on vähemmän tai ei jaksa mennä kauppaan. Tai kun huomataan että joku on menossa vanhaksi. :D Musta ihan kätevää. Ei tarvii aina käydä kaupassa. Ja pikkusiskolle voin aina silloin tällöin heittää survivor-packin kun valittaa ettei ole rahaa ruokaan. :D Wc- ja talouspaperia on myös aina vähintään 2 pakettia, samoin hammastahnaa.[/QUOTE]

Ja pakastin on täynnä vihanneksia ja marjoja, usein lihaakin. Justiin käytin sieltä pois vihanneksia ruokaan ja marjoja piirakkaan, että saa taas täytettyä. :D Hyla-maitoakin meillä on yleensä 2-4 purkkia (säilyy kuukausia), samoin tuoremehua ja leivontatarvikkeita löytyy aina.

Ei ne sinne kaappiin jää "pahan päivän varalle", vaan niitä käytetään sieltä pois ja ostetaan lisää tilalle.
Jotenkin oon kuvitellut että kaikilla on näin...

Yhteistyössä