Mitkä sanat ovat sinulle uudehkoja? Siis suunnilleen viime vuosien (alle kymmenen vuoden aikana) tulleita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokeillaas!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokeillaas!

Vieras
Niitä on aika paljon, mutta ekana tuli mieleen:

Kaverisynttärit (tota sanaa ei käytetty omassa lapsuudessani ja olen 34v). Kuulin sanan ekaa kertaa ehkä 3 vuotta sitten :D

toinen sana on takapiha. ts. "mennään takapihalle". mun mielestä piha kuin piha, ei tarvitse sanoa erikseen etupiha tai takapiha, sanaa käytetään erilailla kuin ennen, tai sitten oikeesti en ole siihen kiinnittänyt huomiota kuin suunnilleen 5 vuotta.

Mulle tuli joskus muutama vuosi sitten uusina tuttavuuksina sanat kalmisto ja hurme. Samalla selvisi, mitä se kalmankalpea tarkoittaa. Aikaisemmin en ollut kiinnittänyt huomiota.

Kiva kysymys, minä pidän kovasti kaikista kielikeskusteluista, mutta ei nyt heti tule mieleen mitään uudehkoa sanaa. Pitää miettiä vähän vielä.

No tuli mieleeni vaippakakku, se oli palstalla suurinpiirtein kaikille muille itsestäänselvä juttu, minä en ollut koskaan kuullut.

Myöskään kaasoa ei sanana käytetty mielestäni kovin yleisesti aikaisemmin. Tai ehkä vaan häistä ylipäätään puhuttiin vähemmän ennen netin yleistymistä.

Tältä palstalta on tullut ilmaukset "tavan" eli tavanomainen/tavallinen sekä "alko" kun puhutaan alkoholijuomasta eikä Alkosta kauppana.

Ihan tavan palstamamma ottaa alkoa lauantaina...

Meillä "takapihalla" oli ihan erityinen merkitys - siellä oli vaarallinen puro. Jos meni pihalle, piti erikseen kysyä saako mennä takapihalle. Sanan käyttö riippuu siis varmaan siitä, onko takapihalla joku eri funktio kuin muulla pihalla.

Uusia sanoja minulle on vaippakakku. Myös vauvakutsut (baby shower) on tullut uutena. Lasten jutuista esim diabolo ja ämppäri (mp3-soitin).

10v sitten ei oltu kuultu vielä zumbasta ja facebookistakaan mitään, nyt ne on ihan päivittäisiä juttuja :D

Mulle oli ihan uusi sana,peesi:p piti ihan kysellä täältä mitä se tarkoittaa:D ja nassu,kaveri käyttää sitä naaman sijasta..ihmettelin kun meni nassua pesee mut ajattelin sen olevan koira tai vastaava..

Mulle tuli joskus muutama vuosi sitten uusina tuttavuuksina sanat kalmisto ja hurme. Samalla selvisi, mitä se kalmankalpea tarkoittaa. Aikaisemmin en ollut kiinnittänyt huomiota.

Niin ja joskus aiemmin olin kai kuvitellut, että kalma ja kalpa on sama asia.
Joskus sekoitin sanat kasarmi ja kasari, rupesin aina ajattelemaan armeijaa kun puhuttiin kasarista. Luulin, että kasarityyli on armeijahenkistä pukeutumista ja ihmettelin, että miksi 80-luku on saanut sellaisen nimen. :D
Sekin selvisi jossain vaiheessa, että kasari voi olla myös kattila.

Mikä on vaippakakku?

Niin ja joskus aiemmin olin kai kuvitellut, että kalma ja kalpa on sama asia.
Joskus sekoitin sanat kasarmi ja kasari, rupesin aina ajattelemaan armeijaa kun puhuttiin kasarista. Luulin, että kasarityyli on armeijahenkistä pukeutumista ja ihmettelin, että miksi 80-luku on saanut sellaisen nimen. :D
Sekin selvisi jossain vaiheessa, että kasari voi olla myös kattila.

Mikä on vaippakakku?
Kasari on erityisesti sellainen kattila, jossa on yksi otin, sellainen pitkä kahva. Vaippakakku on baby showeriin vietävä kestovaipoista koottu täytekakun muotoinen lahja, jossa ne vaipat on rullattu ja kiinnitetty toisiinsa esim nauhalla ja jotain muuta pientä vauvatarviketta puikittuna väleihin.

No täältä palstalta oon kyllä oppinu yhtä sun toista :whistle:

Mut työelämässä törmäsin ihan vasta sanaan "ylös nostettu" (olikohan se noin) ja se tarkoittaa siis ilmeisesti "kiireinen". Oli ihan outo sana mulle :confused:

Lyhenteet ovat olleet käytössä esim. irkissä jo tosi pitkään, ainakin koko sen 15 vuotta kun olen itse irkannut :) Varmaankin fb:n kautta ne ovat levinneet paljon.

yritän miettiä lisää sanoja..jännä juttu kuinka niitä ei muista silloin kuin pitäisi, muuten tulevat mieleen useinkin!

Kasari on erityisesti sellainen kattila, jossa on yksi otin, sellainen pitkä kahva. Vaippakakku on baby showeriin vietävä kestovaipoista koottu täytekakun muotoinen lahja, jossa ne vaipat on rullattu ja kiinnitetty toisiinsa esim nauhalla ja jotain muuta pientä vauvatarviketta puikittuna väleihin.

Ihan kertisvaipoista ne kakut on kyl tehty, tulis aika kallis kakku jos kestiksistä tehtäis. :D Ja meillä kans käytettiin sanaa takapiha jo 30v sitten, kun takapihalla virtasi joki, ja siellä piti olla varovaisempi. Takaovi oli takapihan puolella.