Jättäisittekö lapsen kotiin tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli kyseessä 12 vuotias lapsi. Suunnitteilla perheen yhteinen lomamatka kahdeksi viikoksi joulun aikoihin ulkomaille.
Lapsi on kanssamme ollut aiemmin reissussa, joten ei ole kysymys siitä etteikö tiedä mitä on tulossa jne.

On sanonut useaan otteeseen, että hän ei halua lähteä mukaamme. Ei kuulemma jaksa istua lentokoneessa ja kun ei ole kavereita mukana, niin ei halua lähteä. Kaverai emme luonnollisesti mukaan vieraaseen maahan ota, tuskin kukaan omaansa antaisikaan.
Suunnitelmissamme oli lähteä koko perhe (minä, mies, kuopus 2 v ja esikko ), mutta nyt en sitten tiiä...:(

Tyhmää lähteä "koko perheellä", jos esikko jää kotiin :(. Isovanhemmat kyllä vastaisivat hänestä 100 %, ei sillä, mutta itse olin niin odottanut että koko sakilla mennään. Ei tuon ikäistä voi pakottaa...

Mitä itse tekisitte tässä tilanteessa, jättäisitteko esikon kahdeksi viikoksi kotiin...?

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23876904:
no eikko jäis kotiin ja me muut menisimme. ihan tyhmää olla lähtemättä vain sen takia, että yksi lapsista ei halua. varsinkin kun on jo noin iso ja tietää taatusti mitä tahtoo.

Mietin kai liikaa mitä muut ajattelee, että siellä ne vaan humputtaa vauvan kanssa ja esikoista ei "huolittu" mukaan jne...Koska siltähän se vieraan silmin näyttää...Äh, en tiiä, vaikeaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23876905:
No, kyllä 12-vuotiaan voi pakottaa, mutta omapahan on asianne.

voi toki mut en mä ainakaa pakottais. EI oo kivaa kattella 12v murkkua naama norsunveellä 2vkoa ja kuunnella narinaa et ku ei olis halunnu lähtee ja ja.. ei oo kavereita ja ja..

Ei kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23876905:
No, kyllä 12-vuotiaan voi pakottaa, mutta omapahan on asianne.

No ompa kiva ensinnäkin meidän vanhempien viedä mukana hangoittelevaa lasta ja toisekseen lapsen tulla mukaan vaikkei kiinnosta puolen puupennin vertaa...?

No me on joskus "pakotettu" 14-vuotias mukaan ja se oli kaikille kamalaa. Vastahakoinen teini pilaa kyllä matkan kaikilta. Jos kaverin mukaan ottaminen ei ole mahdollista, jättäisin kotiin. Jos kerran isovanhemmat huolehtii.

[QUOTE="poks";23876938]Huh sitä porua, kun alkaakin kaduttaa se kotiinjääminen muiden lähtiessä lomalle... Auts![/QUOTE]

no kannattaa lapsen kanssa vielä keskustella et tietää tosiaan et on sit jäämäs pois lomalta ja jos haluaa harkita vielä. jos sittenkin on et ei haluu lähtee ni sit jää kotiin.

[QUOTE="poks";23876938]Huh sitä porua, kun alkaakin kaduttaa se kotiinjääminen muiden lähtiessä lomalle... Auts![/QUOTE]

Aiomme toki keskustella lapsen kanssa vielä ja sanoa, että jollei halua lähteä, sitä ei voi sitten jälkeenpäin enää muuttaa kun matka on jo tilattu ja maksettu, että miettii tarkoin, mutta tietäähän nuo 12 vuotiaan mielenliikkeet...Mieli voi muuttua nopsaankin.

Mä oon sitä mieltä, että 12 v ei vielä itse päätä lomistaan. sitten kun on töissä ja tienaa omat rahat saa päättää mitä tekee.

Eli meidän esikko jos sanoisi ettei lähde ni lähtis silti. Sitä ihmettelen, että ette osaa antaa esikolle sellaista aikaa ja aktiviteettia välillä kahden kesken, että viihtyisi. Onhan lomalla vaikka mitä kivaa, eikä aina tartte olla se pienempi mukana. Jotenkin surulliselta kuulostaa. Oletteko yhtään huomioineet häntä kuopuksen syntymän jälkeen?

[QUOTE="vieras ap";23876931]Mietin kai liikaa mitä muut ajattelee, että siellä ne vaan humputtaa vauvan kanssa ja esikoista ei "huolittu" mukaan jne...Koska siltähän se vieraan silmin näyttää...Äh, en tiiä, vaikeaa...[/QUOTE] no tältähän se näyttää muiden silmissä. mutta ne arvostelut jätä omaan arvoonsa. koska itse tiedät totuuden

En pakottaisi matkaan, koska hoito kotona järjestyy vaivattomasti. Matka ei ole mitään halpaa lystiä, joten miksi pistää rahoja sellaiseen, mitä toinen ei halua. Kaikki eivät todellakaan pidä matkustamisesta.

En jättäis omaani, koska tiedän, että katumapäälle tulee heti kun kadotaan näköpiiristä. Meillä ainakin poika on just semmonen, että vinkuttaa viimiseen saakka ettei halua lähteä ja jos sitte jätetään följystä niin kitinä alkaa "kun muut pääse muttei minua otettu". Tämänpä takia on sitten "pakotettu" mukaan. Ne on tuossa iässä ko tuuliviirit ja kokkeilevat, että tehdäänkö heidän pillin mukaan.

Sinuna sanosin, että koko perhe lähtee ja kitinät sikseen ja piste.

kyllä minä vielä 12v pakottaisin mukaan. Ihmeellisiä mukuloita kun ei ulkomaanreissutkaan enää kiinnosta??? Kyllä minua ainakin 12v kiinnosti reissut vanhempien kanssa. Kivaahan siellä oli eikä kyllä ollut edes kavereita ikävä.

[QUOTE="vieras";23876943]No me on joskus "pakotettu" 14-vuotias mukaan ja se oli kaikille kamalaa. Vastahakoinen teini pilaa kyllä matkan kaikilta. Jos kaverin mukaan ottaminen ei ole mahdollista, jättäisin kotiin. Jos kerran isovanhemmat huolehtii.[/QUOTE]

No samaa mietin...Lapsilla on kuitenkin ihan eri kiinnostuksen kohteet...Kaksivuotiaalla ja kaksitoistavuotiaalla...

[QUOTE="eee";23876973]Onko ihan poissuljettu juttu, että lapsi sais ottaa kaverin mukaan? (Jos jonkun kaverin vanhemmat siis haluaisivat reissun kustantaa)[/QUOTE]

On. Maa on luokiteltu vaaralliseksi. En halua ottaa sitä riskiä, että vieraan lapselle tapahtuu jotain, kun jo omien perään saa katsoa kuin haukka.

[QUOTE="vieras ap";23876931]Mietin kai liikaa mitä muut ajattelee, että siellä ne vaan humputtaa vauvan kanssa ja esikoista ei "huolittu" mukaan jne...Koska siltähän se vieraan silmin näyttää...Äh, en tiiä, vaikeaa...[/QUOTE]

No se on niiden muiden ongelma.
te teette, niinkuin teistä tuntuu parhaalta.
Tosin tuon ikäiset usein myös kokeilee rajojaan, eli asiasta kannattaa keskustella ihan vakavasti niin, että hän ymmärtää että oikeasti on olemassa mahdollisuus, että hän jää kotiin, ettei kyse ole vaan kokeesta, mitä vanhemmat tekee kun mä sanon näin.

[QUOTE="jep";23876960]Mä oon sitä mieltä, että 12 v ei vielä itse päätä lomistaan. sitten kun on töissä ja tienaa omat rahat saa päättää mitä tekee.

Eli meidän esikko jos sanoisi ettei lähde ni lähtis silti. Sitä ihmettelen, että ette osaa antaa esikolle sellaista aikaa ja aktiviteettia välillä kahden kesken, että viihtyisi. Onhan lomalla vaikka mitä kivaa, eikä aina tartte olla se pienempi mukana. Jotenkin surulliselta kuulostaa. Oletteko yhtään huomioineet häntä kuopuksen syntymän jälkeen?[/QUOTE]

No itseasiassa lapsi on sanonut jo ENNEN kuin esikoisesta oli edes tiewtoa, että hän ei sitten enää halua lähteä pitkille ja puuduttaville lentomatkoille...Tuonikäinen nyt viettää paljon aikaa kavereiden kanssa ja ne merkkaavat paljon.

[QUOTE="vieras ap";23876995]On. Maa on luokiteltu vaaralliseksi. En halua ottaa sitä riskiä, että vieraan lapselle tapahtuu jotain, kun jo omien perään saa katsoa kuin haukka.[/QUOTE]en mä ottais kyllä kenenkään lasta näille reissuille mukaan, vaikka ei olis maata luokiteltu vaaralliseksikaan.

Yhteistyössä