Tuli tuosta pottakeskustelusta ja kuivuudesta mieleeni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
oma 8kk ikäiseni konttasi äsken lahkeeseen roikkumaan ja kitisemään, kun oli kakkahätä. Vein potalle ja komea kakka ja pissa tuli. Osasi itse ilmaista että hätä on ja jaksoi pidättää potalle. Tajusi myös, että tavara tuli ja kun oli kakannut, ilmaisi halunsa nousta ja jatkaa leikkejä. Näin on tehnyt jo reilun kuukauden.

Alkujaan aloimme häntä heti viikon vanhasta käyttää pytyn päällä hädillä. Vauva oli tosi vatsavaivainen ja kakkaaminen oli työn takana. Siksi aina kun itki vatsaa, vein pytyn päälle ja aina sieltä kakka tulikin, usein pissakin. 5kk iässä aloimme käymään potalla. Kakkavaippoja olen vaihtanut äärimmäisen vähän, oikeastaan vain esim. rotarokotuksen ja antibioottikuurien aikaan kun on ollut löysällä tai sitten reissussa kun ei olla päästy ajoissa pytylle. Olisiko ollut 6kk ikäinen, kun osasi selvästi kitinällä viestiä, että kakkahätä on. Kakkaisessa vaipassa ei ole hetkeäkään, vaan huutaa kuin syötävä. Pissalla olemme käyneet aina vaipanvaihdon yhteydessä potalla. Usein jopa yövaipassa on vain yksi pieni pissa, jonka tekee yösyönnin yhteydessä ja aamulla tulee jättipisut pottaan. Vaikka pieni hetki pötköteltäisi heräämisen jälkeen, niin silti tekee pisun vasta pottaan. Hyvin harvoin tulee vaippaan. Päivälläkin usein on vaippa kuiva ja pisu tulee pottaan. Tosin reissussa kastuu kyllä ja jos on minulla muuta puuhaa, etten heti huomaa viedä. Mutta kyllä neiti pissankin ilmaisee ja tietää,, että pissaa tulee, neiti jähmettyy ja ottaa miettiväisen ilmeen pissaamisen ajaksi. Vessahätäviestintään tutustuin vasta äskettäin, olemme toteuttaneet tätä ihan lapsen tarpeesta lähtöisin.

Väitän siis, että jo hyvin pieni lapsi tajuaa että pissa ja kakka tulee. Uskon, että jos koiranpentu on opetettavissa sisäsiistiksi, niin 1-2v lapsikin on. Yö on asia erikseen, sekä reissut ja pitkät ulkoilut, kun pidätyskyky ei vielä ole aikuisen tasoa.

Noin meilläkin teki lapsi samassa iässä ja samoin toimittiin. Luulin myös, että lapsi olisi hyvin pian kuiva. Nyt ikää jo yli kaksi, eikä ole silti vieläkään päiväkuiva.

Eli juu, olen samaa mieltä siitä, että sangen pienikin lapsi voi tunnistaa hätänsä ja potallekin tekemään asiansa, mutta ei se takaa päivä- saati yökuivuutta kovin nuorena

Noin meilläkin teki lapsi samassa iässä ja samoin toimittiin. Luulin myös, että lapsi olisi hyvin pian kuiva. Nyt ikää jo yli kaksi, eikä ole silti vieläkään päiväkuiva.

Eli juu, olen samaa mieltä siitä, että sangen pienikin lapsi voi tunnistaa hätänsä ja potallekin tekemään asiansa, mutta ei se takaa päivä- saati yökuivuutta kovin nuorena

Meillä jo isommat lapset 13v ja 15v oppivat aikanaan molemmat päiväkuivaksi 1,5v iässä. Tosin vaatihan se aikuisen aktiivisuutta ja vaippoja pidettiin varalta ulkona ja kylässä. Mutta siis en ymmärrä sitä, että lapsi tutustutetaan pottaan ensimmäisen kerran 3 vuoden iässä kun "ei se ole valmis" tai "hermosto ei ole kypsynyt".

Vanhemman kohdalla en kyllä nähnyt mitään erikoista jos tuli pissa tai kakka ja vieläkin tuo vaipoissa kulkee ja ikää on 2v9kk. Nyt osaa jo ilman vaippaa ollessaan käydä potalla pissalla, mutta kakat tekee vaippaan, ei edes suostu ajattelemaan siinä kohdin pottaa, vaikka kuinka olen yrittänyt kannustaa ja joskus on yrittänytkin kakkaa tehdä pottaan ja saanut pienen nokareen aikaiseksi, mutta kun tulee kunnon hätä, niin pakolla pitää saada se vaippa jalkaan.

Nuoremman kohdalla en kyllä vieläkään huomaa, että milloin pissaisi, kakkaamisen huomaan kun alkaa ähkimään ja kakan jälkeen haluaa että vaippa vaihdetaan, isompi olisi vaikka kuinka kauan kakkavaipassaan, hyvin harvoin ilmaisee että kakka on housussa.

Itse oon käyttänyt kestovaippoja ja kyllä tuo lapsi oppi siinä 1.5vuotiaana päiväkuivaksi ettei pidetty vaippoja. Yökuiva oli alle 2 vuotiaana. "Varalla" olemisvaipat lopetettiin n. 2 vuotiaana eli pitemmillä automatkoilla kuin myös ulkoiluissa. Itse pyysi vessaan Pottailu aloitettiin heti kun osasi istua eli siinä 5-6kk iässä. 3v:nä meni jo itse pytylle ja huusi pyyhkiin... Saa nähdä meneekö tää toinen yhtä helposti.

Itse uskon, että kuivaksi oppiminen on pitkälle siitä kiinni kuinka sitä harjaannuttaa ja kuinka ahkerana vanhemmat on viedä lasta potalle. Yökuivuus taas voi kestää kauemmin.

kerrotaan asia näin:
meillä lapset molemmat oppi kävelemään viimeistään kun olivat kymmenen kuukautta,toinen käveli 9kuukautisena ilman tukea.Itse uskon että kävelemään oppiminen on pitkälle kiinni siitä kuinka sitä harjaannuttaa ja kuinka ahkerana vanhemmat jaksavat lasta tukea.

..jos te nyt ihan ensiksi vaikka googlen avulla tutkisitte ja opiskelisette jotain kuivaksi oppimisesta niin voisitte siitä jotain tietääkin.
Ihan niin kuin kävelemään oppiminen,puhuminen myös kuivaksi oppiminen on yksilöllistä ja vaatii jokaiselta lapselta oman aikansa.

Minäkin olen ahkerasti pissattanut tyttöä siitä asti, kun oppi istumaan. Uskoin vakaasti, että muksu oppisi aika pienenä kuivaksi, koska minä ja siskomme ollaan kaikki oltu päiväkuivia reilun vuoden ikäisenä.

1v10kk ikäisenä voitiinkin sitten jättää vaipat kokonaan pois, MUTTA kun ensin oltiin kunnon tautikierteessa pari viikkoa kaksivuotissynttäreiden jälkeen (kova nuhakuume + korvatulehdus, noro, nuhakuume jatkuu -> mykoplasma, eli pari antibioottikuuria) ja kuvioihin tuli uhma, ollaan jouduttu palaamaan vaippaan. Lapsi ei yksinkertaisesti suostu potalle (eikä suostu välillä tekemään mitään muutakaan). Mummulassa käy nätisti potalla, mutta äidilleen eli mulle tinttaa niin että pissaa tahallaan housuihinsa. Kakan tekee pottaan, onneksi.

Eli meillä on 2v3kk joka oli jo kuiva, ja on toivottavasti taas pian. Lämpimät kesäpäivät kun alkavat niin käytännössä asutaan ulkona, siellä saa muksu juosta vaikka paljain pyllyin, jos vaikka hoksaisi että puskapissiminen olisi kivempaa kuin housuihin lorottaminen.

Kyllä jokainen pikkuvauva viestii siitä että on hätä - eri asia on huomaako äiti/isä viestiä, tai ymmärtääkö sitä saati ehtiikö viedä vauvaa vessaan ennenkun se jo tulee vaippaan. Mun esikoinen oli selkeä viesteissään ja käytin paljon potalla, toinen lapsi ei viestinyt yhtä selkeästi ja kolmas kyllä viestii mutta on eri asia ehdinkö huomata viestiä tai viedä ajoissa vessaan kun tässä on kaks muutakin lasta hoidettavana kodin lisäksi. Oon siis kyllä samaa mieltä aloittajan kanssa, mutta lisään siihen, että asian toteuttaminen on helppoa kun on vain yksi lapsi tai jos lapsilla on enemmän ikäeroa. Kolmen pienen kanssa se ei enää ookkaan niin yksinkertaista.

Mitä kuivaksi oppimiseen tulee niin meillä on sekä esikoinen (jota on vessatettu jo vauvana) että kakkonen (jota ei vessatettu vauvana) oppineet kuivaksi samanikäisinä (n. 2vuotiaina). Meillä se ei kuivaksi oppimisen ajankohtaan siis vaikuttanut.

Mein tyttö lopetti vaippojen käytön 2 vuotiaana. Sekä yö että päivä. Ikinä ei olla tippaakaan harjoteltu pottailua, vaan viikko ennen 2v synttäreitä alkoi ite mennä potalle. Ja samaten viikon oli kuiva yö vaippa ja otin senkin sitten pois,puol vuotta menny ja oisko kaks vahinkoo käyny.

..jos te nyt ihan ensiksi vaikka googlen avulla tutkisitte ja opiskelisette jotain kuivaksi oppimisesta niin voisitte siitä jotain tietääkin.
Ihan niin kuin kävelemään oppiminen,puhuminen myös kuivaksi oppiminen on yksilöllistä ja vaatii jokaiselta lapselta oman aikansa.

Itse et taida tietää kuivaksioppimisesta mitään?

Onnittelut ap:lle, jos pysyt sitkeänä, on teidän vauva vaipaton jo ennen vuoden ikää. Meillä päästiin vaipoista 10kk iässä (yökuiva 8kk). Lapsi on nyt 2-vuotta, ja kuiva yhä. Mitään takapakkia ei ole tullut.

Ja meidän Pertti-Eemeli oppi kuivaksi jo 2kk, 6kk se jo käveli ja vuoden ikään kun tuli niin muutti jo omilleen.

:D :D Voihan vee näitä vessaviestittäjiä, hermoston kehitys kun kuitenkin vie aikaa eikä siihen auta vaikka aktviivisena olis ukit ja mummotki..mjaa, joillain on sitten liikaa aikaa :D

Itse uskon että nopeuttaa kuivaksi oppimista jos lapselle annetaan mahdollisuus tehdä tarpeensa muuallekin kuin vaippaan. Jos aina vaan automaattisesti laitetaan vaippa niin eihän lapsi voi oppia toimimaan muuten. Kuten joku tuossa vertasikin kävelyn oppimiseen niin eihän lapsi ikinä oppisi kävelemään jos ei hänen annettaisi nousta pystyyn. Yksilöllisyys kyllä varmasti vaikuttaa siihen että oppiiko lapsi sitten kuivaksi 1,5 vai 3-vuotiaana.

Minullakin on vessahätäviestijälapsi :D (sanahirviö...) Jo muutaman kuukauden ikäisestä nukkui ilman vaippaa, kävi kerran yössä pissalla. Päivisin kakat aina pottaan, pissoista ehkä puolet. Vuoden ikäisenä yökuiva ja 1,5-vuotiaana päiväkuiva. Minua naurattaa suuresti kun luen jotain "faktatietoa" siitä, miten lapsi ei suinkaan osaa "pidättää" (mitä sillä sitten tarkoitetaankin...) ennen jotain tiettyä X ikää, joka on usein 18kk-30kk. Hupaisaa. Kun on nähnyt oman parikuisen lapsensa kertovan pissahädästä, riisunut tältä vaatteet ja vienyt pissalle... Niin aika hemmettin naurettavia tuollaiset "faktat" ovat.

No hei, hieno juttu teille! :flower:

Uskokaa pois, sen jälkeen kun ekan kerran kuulin koko vessahätäviestinnästä kyttäsin muksuani toooosi tarkkaan ja ei se kyllä anna sitten vihjettäkään siitä koska tapahtuu mitäkin..Et kaikilla ei mene ihan niin kivuttomasti..Nimim. tänäänkin potalla tunnin istui ilman mitään tulosta.

No, tuota nyt 2-vuotiasta on käytetty vuoden päivät potalla erittäin aktiivisesti, eikä se edelleenkään suostu tekemään sinne mitään. Että eipä se kaikilla lapsilla ole vanhempien aktiivisuudesta kiinni.

Yhteistyössä