Hienoa, ukko oli vuoden juomatta, mutta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Niina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Niina"

Vieras
Mun ukko on aina ollu tommonen viinaanmenevä ja mulle on se useemman kerran ruvennu riittämään. Veti perskännit useemman kerran kuussa, etenkin kesäsin. Ja sitten vielä tissutelua päälle. Sanoin sille, että ei pysty olee juomatta. Se taas sano, että pystyy jos haluu.

No uutena vuotena 2010 lupas olla juomati, mutta Vappuna se sit karahti kunnolla kiville. Sain lupaamaan uudestaan, se lupas olla vuoden juomati MITÄÄN alkoholia alkaen kesäkuun alusta. Ja jos ny ei tänään ratkee, ni onnistuu. Hienoa! Mutta...

Ukko sano, että on nyt todistanut että voi olla juomati, mutta haluu sitten tulevana kesällä välillä juopotella. Mitäs mieltä... ite oon aatellut, että olis ehkä parempi ettei mies enää jois lainkaan, mutta mies sai hirveen raivarin ja sano, että "just joo että ensin sovitaan vuosi ja sit yhtäkkiä koko elämä. Mä haluun välillä nollata kavereiden kanssa." Vaadinko liikaa ?

Mielestäni vaadit. Et voi toisen puolesta päättää, se pitää lähteä omasta halusta.
Mutta sun ei ole pakko olla juovan ihmisen kanssa, jos et halua. Eli molemmilla on valinnanvapaus :)

Ihan vaan aattelit toisen puolesta että saa sitten vuoden jälkeen olla myös koko loppuelämän juomatta? Mitä vikaa normaalissa alkoholinkäytössä on? Jos siis mies vaikka osoittaiskin nyt tämän vuoden jälkeen että pystyy juomaan kohtuudella?

No mua hämää se alkoholin käyttö kummiskin. Siis hänen. Koska toki joskus käyttää ok, mutkun aina saa pelätä että menee överiksi. Lisäksi, emmä haluukkaan että hän väkisin lopettas. Haluaisin, että hän itse tajuaisi, että se olisi hänelle parempi. Mun mielestä tää vuosi on ollut hyvä, vaikka usein mies sanoo, että ei sit viitti mennä kaverien kanssa, koska ei pysty olemaan selvinpäin siinä seurassa. Sekin on vähän tyhmää, että noiden ukkojen pitää aina juoda keskenään.

Jos olis sellainen normaali tapa käyttää alkoholia, niin mikä jottei.. mutta jos se on sellaista, että pitää juoda usein ja aina ittensä ihan kuutamolle..
Niin ei hyvä.

[QUOTE="mä";23884633]Mielestäni vaadit. Et voi toisen puolesta päättää, se pitää lähteä omasta halusta.
Mutta sun ei ole pakko olla juovan ihmisen kanssa, jos et halua. Eli molemmilla on valinnanvapaus :)[/QUOTE]

Peesi!

No ei hän ihan kuutamolle juo itteään kovin usein. Mutta sillai kyllä, että seuraavan päivän aamupäivä on poissa kuvioista. Meil on kumminkin kaks lastakin.

Asutaan "mun" paikkakunnalla ja äijä aina sanoo, että mulla on mahis mennä lasten kans mummolaan. Joka on totta, koska mummu haluaa aina meidät sinne kuin vaan mahdollista.

Nyt ukko ehdottaa, että sovittas joku määrä kuinka paljon hän saa juoda kesän aikana. Kolme kertaa olis yötä poissa kotoo ja sitten mökillä vieraiden kanssa... Sit semmoset saunakaljat (hänellä se on six-pack ainaki) pari kertaa viikos. Siis kesäloman aikana, joka alkaa Jussina.

Emmä tota miestä tän takia jätä missään nimessä. Kyl mä noihin hänen ehdotuksiin tuun suostumaan, mut kyselenkin enempi että mitä mieltä muut...

Olipas hyvin naismaisesti ajateltu. Olette sopineet vuodesta, ukkosi teki juuri niin kuin sovitte, ja sinä niin kuin siitä sitten vain päätit, että hän on juomatta loppuikänsä. Hienosti toimittu, todella hienosti! Vain nainen tähän pystyy!

Emmä niin päättäny, justhan sanoin, että se on mulle ok, että sovitaan että tulevaisuudessa mies saa juoda. Kuitenkin juo sit vähemmän ku ennen. Ajattelin vaan, että jos kerta pystyy olemaan vuoden juomatta helposti, niin miksi sitten pitää ruveta uudestaan juomaan...

Ymmärrän ap:n tilanteen, koska mun miehellä oli kans tapana nollata juomalla rankasti viinaa. Viina ei hänelle sopinut, meni muisti täysin ja sitten hän joutui kaikenlaisiin vaaratilanteisiin ja kadotti kaiken mukana olleen arvotavaran. Sain pelätä joka reissun aikana, että tuleeko hän hengissä kotiin. :(
Mun mies teki itse päätöksen, ettei juo väkeviä. Olutta sallii itselleen kaksi-kolme. Ei yhtään enempää, ettei viina rupea houkuttamaan. Oluet hän ostaa irtopulloina, ei osta kerralla kuin yhden illan tarpeet. Hän on luonut oluen juonnista ja maisteluista itselleen harrastuksen. Nauttii nykyisin vain ns. erikoisoluita kuten toiset maistelevat viinejä.
Harrastaako ap:n mies mitään, jolla voisi nollata välillä? Miten ap:n ja miehensä seksielämä? Mun mies oli oppinut nollaamaan vitutuksen viinalla, kun ex ei antanut seksiä lähes vuoteen. Siitä se alkoholikierre oli nuorena saanut alkunsa, kertoo mies.

[QUOTE="ap";23884804]Emmä niin päättäny, justhan sanoin, että se on mulle ok, että sovitaan että tulevaisuudessa mies saa juoda. Kuitenkin juo sit vähemmän ku ennen. Ajattelin vaan, että jos kerta pystyy olemaan vuoden juomatta helposti, niin miksi sitten pitää ruveta uudestaan juomaan...[/QUOTE]

Koska juominen vaan on kivaa enka itsekaan suostuisi missaan nimessa sita loppuelamaksi jattamaan. Taalla Keski-Euroopassa juominen kuuluu osana elamaan, miltei paivittain, Suomessa tuntuu olevan kummallinen suhtautuminen alkoholiin.

No sitten sinun taytyy erota miehestasi. En ymmarra mita vikaa on siina etta valilla menee overiksi. Et voi sanella toiselle tuollaisia ehtoja.

Mä taas en ymmärrä, miksi täytyy vetää överiksi. Nuoremmilla, juuri täysi-ikäistyneillä ymmärrän, kun ei oikein ole hajua, paljonko alkoholia kestää, mutta aikuisilla en tätä suomalaista örvellyskulttuuria ymmärrä

[QUOTE="vieras";23884873]Mä taas en ymmärrä, miksi täytyy vetää överiksi. Nuoremmilla, juuri täysi-ikäistyneillä ymmärrän, kun ei oikein ole hajua, paljonko alkoholia kestää, mutta aikuisilla en tätä suomalaista örvellyskulttuuria ymmärrä[/QUOTE]

Ei tuo todellakaan ole pelkastaan suomalaista "orvellyskulttuuria", joka puolella Eurooppaa nollataan samalla lailla. Toiset tykkaavat ja antaa heidan tykata jos eivat isompaa harmia aiheuta.