Rasististen rikosten rangaistukset kovenevat.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyvä juttu:)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hyvä juttu:)

Vieras
Rasististen rikosten rangaistuksiin muutoksia
Tiistai 31.5.2011 klo 10.27

Rasistisia rikoksia koskevat rangaistussäännökset uudistuvat kesäkuun alusta.

Kesäkuun alussa voimaan tulevat uudet säännökset muun muassa selventävät nettisivustojen ylläpitäjien vastuuta rasistisesta ja muusta vihakirjoittelusta.

Uuden lain mukaan säännöstä kiihottamisesta kansanryhmää vastaan voidaan soveltaa myös tilanteissa, joissa henkilö pitää rasistista materiaalia saatavilla, vaikka ei ole sitä itse laatinutkaan.

Vastuu edellyttää, että ylläpitäjä on tietoinen että hänen sivustollaan uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin kyseisessä säännöksessä tarkoitettua ryhmää.

Käytännössä kyse voi olla esimerkiksi siitä, että sivuston ylläpitäjä tietoisesti sallii lainvastaisen aineiston pitämisen sivustoillaan, vaikka hänen huomiotaan on asiaan kiinnitetty ja aineiston poistaminen olisi mahdollista.

Rasistinen motiivi koventaa rangaistusta

Rikosta pidetään rasistisena silloin, kun teko kohdistuu ihonvärin, syntyperän, kansallisen tai etnisen alkuperän mukaan määräytyvään ryhmään tai sen jäseneen.

Keskeisen säännöksen eli kiihottamisen kansanryhmää vastaan ulottumista myös muihin viharikoksiin selvennetään. Tämä tapahtuu niin, että rikoksen vaikuttimina mainitaan laissa nimenomaisesti myös ihonväri, syntyperä, vakaumus, seksuaalinen suuntautuminen ja vammaisuus.

Rasistiset vaikuttimet mainitaan nyt myös rangaistuksen koventamista koskevassa säännöksessä.

Kansanryhmän rasistinen uhkaaminen, solvaaminen tai panettelu julkisesti on jo tähän asti ollut Suomessa rangaistavaa. Rikoksen rasistinen tai muu sellainen vaikutin on jatkossa rangaistusta koventava peruste riippumatta siitä, keneen tai mihin rikos kohdistuu. Olennaista on rikoksen taustalla oleva rasistinen tai muu vihamotiivi.

Myös yhteisöt vastuuseen

Uutta on rikoslakiin tuleva erityinen törkeää kiihottamista kansanryhmää vastaan koskeva rikostunnusmerkistö.

Se soveltuu muun muassa tapauksiin, joissa kehotetaan tai houkutellaan joukkotuhontaan tai muihin vakaviin ihmisoikeusrikoksiin, murhaan tai terroristisessa tarkoituksessa tehtyyn tappoon.

Törkeä tekotapa voi soveltua myös muuhun vakavaan väkivaltaan kehottamiseen, kun sillä selvästi vaarannetaan yleistä järjestystä ja turvallisuutta. Rikoksen enimmäisrangaistus on neljä vuotta vankeutta.

Myös oikeushenkilö, esimerkiksi yhteisö tai yhdistys, voi jatkossa joutua vastuuseen kiihottamisrikoksesta kansanryhmää vastaan. Lisäksi, jos rikoksella on vihamotiivi, oikeushenkilö voi joutua vastuuseen laittomasta uhkauksesta ja törkeästä kunnianloukkausrikoksesta.¨

Kansainväliset velvoitteet

Uudistukset liittyvät monilta osin Suomen kansainvälisten velvoitteiden täyttämiseen.

Eduskunnan maaliskuussa hyväksymillä uudistuksilla saatetaan Suomessa voimaan Euroopan neuvoston tietoverkkorikoksia koskevan sopimuksen rasisminvastainen lisäpöytäkirja ja pannaan kansallisesti täytäntöön EU:n rasismin torjuntaa koskeva puitepäätös.

IL

Tässähän on vain ongelmana sellainen, että kantasuomalaisia saa mollata, haukkua, herjata ja rasistisesti entiseen malliin.

Saan kuulla ja lukea jatkuvasti rasistisia juttuja vaikkapa suomalaisesta miehestä, jota saa surutta herjata johtuen hänen sukupuolesta ja kansallisuudesta. Juuri vähän aikaa sitten tuli tälläinen keskusteluohjelma jossa suomenruotsalaiset ja maahanmuuttajat mollasivat suomalaisia kilpaa juopoiksi, jotka örveltävät ja makaavat maassa kännissä. Tätä rasistista mollaamista jatkui koko radio-ohjelman ajan ja näillä rasisteilla oli todella hauskaa kun he kilpaa haukkuivat suomalaisia.

"Rasistinen motiivi koventaa rangaistusta

Rikosta pidetään rasistisena silloin, kun teko kohdistuu ihonvärin, syntyperän, kansallisen tai etnisen alkuperän mukaan määräytyvään ryhmään tai sen jäseneen."

Alkuperäinen kirjoittaja Ylppö;23885711:
Tässähän on vain ongelmana sellainen, että kantasuomalaisia saa mollata, haukkua, herjata ja rasistisesti entiseen malliin.

Saan kuulla ja lukea jatkuvasti rasistisia juttuja vaikkapa suomalaisesta miehestä, jota saa surutta herjata johtuen hänen sukupuolesta ja kansallisuudesta. Juuri vähän aikaa sitten tuli tälläinen keskusteluohjelma jossa suomenruotsalaiset ja maahanmuuttajat mollasivat suomalaisia kilpaa juopoiksi, jotka örveltävät ja makaavat maassa kännissä. Tätä rasistista mollaamista jatkui koko radio-ohjelman ajan ja näillä rasisteilla oli todella hauskaa kun he kilpaa haukkuivat suomalaisia.

Tuo oli varmaankin sitä niin paljon kehuttua ja hyväksi havaittua positiivista syrjintää.=)

[QUOTE="vieras";23885726]Mites on sitten, että ulkolaiset haukkuvat suomalaisia, pahoinpitelevät ja raiskaavat naisia kun pukeutuvat eri lailla kuin musliminaiset kaapuineen?[/QUOTE]

eikos niista pahoinpitelyista ja raiskauksista saa ihan tuomiot ihonvarista riippumatta?

Mua ärsyttää tällaiset tilanteet:

Työpaikassa on ulkomaalaistaustainen työntekijä. Hän tekee työnsä huonosti, ei osaa kunnolla suomea ja muut joutuu korjaamaan jälkensä. Tästä ei saa sanoa, asiaan ei saa puuttua koska se olisi rasismia.
Mutta kun suomalainen työntekijä on tuollainen, siihen puututaan välittömästi. Ja tuossa ylemmässäkään puuttumisessa ei olisi kyse rasismista, vaan puhtaasti siitä että työntekijä on huono.

Kaikki puuttuminen mikä liittyy ulkomaalaiseen, luokitellaan nykyään rasismiksi. Suomalaisia taas saa haukkua ja mollata ihan miten vaan. Mun mielestä se on väärin.

Tämähän olisi hyvä alku mikäli koskisi myös maahanmuuttajia, suomenruotsalaisia ja muita joista todella moni on rasisteja. Heidän kirjoituksiin ja puheisiin pitää puuttua myöskin.

Yle: Keravalla vankien joukkotappelu
31.05.2011 12:04

KUVA:LEHTIKUVA

Keravan avovankilassa on sattunut vankien joukkotappelu. Tappeluun osallistui noin kymmenen suomalaista ja ulkomaalaista vankia. Viikonloppuinen tappelutapaus tuli ilmi, kun osa tappelijoista hakeutui hoitoon.

Yle Helsingin tietojen mukaan osa tappeluun osallistuneista on sittemmin siirretty Riihimäen vankilaan.

Vartijat ovat huolissaan etnisten kahakoiden lisääntymisestä, kun vartiointia vähennetään. Keravan avovankilassa ja Jokelassa noin kolmannes vangeista on ulkomaalaisia. Vantaan vankilassa puolestaan ulkomaalisten osuus on noin puolet ja Helsingissä uusista vangeista kahdeksan kymmenestä omaa ulkomaalaistaustan.

(MTV3)

Työpaikassa on ulkomaalaistaustainen työntekijä. Hän tekee työnsä huonosti, ei osaa kunnolla suomea ja muut joutuu korjaamaan jälkensä. Tästä ei saa sanoa, asiaan ei saa puuttua koska se olisi rasismia.
Mutta kun suomalainen työntekijä on tuollainen, siihen puututaan välittömästi. Ja tuossa ylemmässäkään puuttumisessa ei olisi kyse rasismista, vaan puhtaasti siitä että työntekijä on huono.

Kaikki puuttuminen mikä liittyy ulkomaalaiseen, luokitellaan nykyään rasismiksi. Suomalaisia taas saa haukkua ja mollata ihan miten vaan. Mun mielestä se on väärin.

Se siina onkin, kun se rasismikortti nostetaan esille, vaikka kyse ei ole rasismista ollenkaan. Ja sitten se johtaa tilanteisiin, joissa todellista rasismia ei oteta todesta, kun rasismikortti on jo liikaa kaytetty vaarissa tilanteissa.

[QUOTE="vieras";23885825]Toki kaikki saavat tuomiot, mut ne tuomiot vaihtelevat kuten aloituksessa oleva juttukin kertoo.[/QUOTE]

Hmm, ma olen aika varmaan vaara henkilo tahan ketjuun kommentoimaan, koska olen itse ollut sen rasistisen syrjinnan kohteena, ja se on todella rasittavaa. Ma taas jotenkaan en uskoisi, etta oikeussysteemi olisi kenellekaan Suomessa keveampi vain ihonvarin tms takia.

Miksi ei muka saa sanoa? Kuka teillä on niin ohjeistanut? Totta kai on voitava sanoa ja opastettava tätä ihmistä, jotta oppisi tekemään työnsä oikein!

Olisi todella rakentavaa saada jonkinlainen lakiesitys kaikenlaisen halventavan kirjoittelun kohdalle.
Aloittaen ihan siita huorittelusta tai homottelusta.

Musta on vaan mielenkiintoista, kuinka niin moni rasismia koskeva keskustelu kaannetaan "ulkomaalaisetkin on rasisteja suomalaisia kohtaan" Eiko sita pida aloittaa jostakin. Kun se on todella sydantasarkevaa, kun jo pikkulapset saattavat "neekeritella" tai olla ennakkoluuloisia ihinvarin tai vaatetuksen takia.

"Saamarin valkonaamat, nyt lähtee henki!" <--- täyttääkö tuollainen jotkut kriteerit? :o

Tuskinpa, tässä maassa kun on yleisesti sallittua sanoa kantasuomalaisia miksi hyvänsä, eikä se tunnu täyttävän rasismin merkkejä ikinä. Lisäksi on yleisesti sallittua haukkua ihmisiä aiheettomasti rasisteiksi tai natseiksi vaikka tämä täyttää helposti kunnianloukkaksen ja herjaamisen tunnusmerkit.

Olisi todella rakentavaa saada jonkinlainen lakiesitys kaikenlaisen halventavan kirjoittelun kohdalle.
Aloittaen ihan siita huorittelusta tai homottelusta.

Musta on vaan mielenkiintoista, kuinka niin moni rasismia koskeva keskustelu kaannetaan "ulkomaalaisetkin on rasisteja suomalaisia kohtaan" Eiko sita pida aloittaa jostakin. Kun se on todella sydantasarkevaa, kun jo pikkulapset saattavat "neekeritella" tai olla ennakkoluuloisia ihinvarin tai vaatetuksen takia.

Laki on kaikille sama, valitettavasti tämä ei vain toteudu käytännössä ja kantasuomalaisista saa edelleen kirjoitella ja puhua vaikka kuinka halventavaa rasistista saastaa ilman, että kukaan puuttuu siihen.

Meidän pitäisi olla lain edessä samanarvoisia ja samalla viivalla, mutta eihän se näin mene käytännössä ikinä näissä jutuissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ylppö;23886011:
Laki on kaikille sama, valitettavasti tämä ei vain toteudu käytännössä ja kantasuomalaisista saa edelleen kirjoitella ja puhua vaikka kuinka halventavaa rasistista saastaa ilman, että kukaan puuttuu siihen.

Meidän pitäisi olla lain edessä samanarvoisia ja samalla viivalla, mutta eihän se näin mene käytännössä ikinä näissä jutuissa.

Niin, kaipa se lahtee meista ihnisista. Niin kaun kuin me itse, tai mukulamme puhuvat aliarvoisesti kenestakaan ihmisista, on turha odottaa parempaa kohtelua muilta. Kaikki ihmisten ulkonakoon jne liittyva herjaaminen pitaisi itse ensin lopettaa, mutta kun aikuise "white trash"ittelevat ja huorittelevat toisiaan, niin eikai sita voi odottaa muiltakaan parempaa.

Niin, kaipa se lahtee meista ihnisista. Niin kaun kuin me itse, tai mukulamme puhuvat aliarvoisesti kenestakaan ihmisista, on turha odottaa parempaa kohtelua muilta. Kaikki ihmisten ulkonakoon jne liittyva herjaaminen pitaisi itse ensin lopettaa, mutta kun aikuise "white trash"ittelevat ja huorittelevat toisiaan, niin eikai sita voi odottaa muiltakaan parempaa.

Kyse on vain siitä, että en jaksa yksinkertaisesti enää lukea tai kuunnella kenenkään rasistista ja halventavaa roskaa johtuen siitä seikasta että olen valkoihoinen suomalainen mies, josta joidenkin mielestä on ihan okei jauhaa täysin ala-arvoista rasistista, stereotyyppistä, herjaavaa saastaa mielin määrin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ylppö;23886091:
Kyse on vain siitä, että en jaksa yksinkertaisesti enää lukea tai kuunnella kenenkään rasistista ja halventavaa roskaa johtuen siitä seikasta että olen valkoihoinen suomalainen mies, josta joidenkin mielestä on ihan okei jauhaa täysin ala-arvoista rasistista, stereotyyppistä, herjaavaa saastaa mielin määrin.

Niin, ma olen silla kolikon toisella puolella, sekaan ei ole kiva paikka. Lapset toivotaan takaisin "sinne mista ovat tulleet" ja haukutaan apinoiksi. Siksi itse ole tallaisten lakiesitysten takana, niisthan ei mitaan haittaa ole. Sun pitaa aloittaa oma kansanliike tuon asian puolesta, mutta oikea tapa ei oele vahatellen "ulkomaalaisiin" kohdistuvaa rasismia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ylppö;23885988:
Tuskinpa, tässä maassa kun on yleisesti sallittua sanoa kantasuomalaisia miksi hyvänsä, eikä se tunnu täyttävän rasismin merkkejä ikinä. Lisäksi on yleisesti sallittua haukkua ihmisiä aiheettomasti rasisteiksi tai natseiksi vaikka tämä täyttää helposti kunnianloukkaksen ja herjaamisen tunnusmerkit.

Näinpä. Minuakin haukutaan rasistiksi pelkästään sillä perusteella, että äänestin perussuomalaisia.

Yhteistyössä