Vauvan 5kk, uskaltaako jättää yöksi hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aaatu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aaatu

Vieras
Eli nyt tarjoutui mahdollisuus päästä yöksi mökille ilman tuota muksua. Siskoni lupautui mielellään hoitamaan poikaa, on hoitanut ennenkin joitakin tunteja kun olen ollut asioilla, mutta yökylässä vauva ei ole vielä ollut. Miksi pienen vauvan pitäisikään.. Siksi tässä onkin ristiriitaiset tunteet, kun pieni loma tekisi kyllä hyvää, saisi nukkua yhden kokonaisen yön, saunoa, grillata, viettää laatuaikaa miehen kanssa.. Toisaalta tunnen itseni hirveän itsekkääksi.

En imetä enää, siitä ei siis jäisi kiinni.. Mutta en tiedä. Tuleeko tuolla hirveä ikävä. Toisaalta pieni hengähdystauko auttaisi taas jaksamaan näitä öitä paremmin.

Mielipiteitä?

Riippuu paljon siitä miten lapsi osaa olla erossa vanhemmistaan, luottaako siskoosi ym.?
Onko eroahdistusta tms.?

Jos kaikki nuo kunnossa, voisin uskaltaa jättääkin hoitoon =) Kyllä yhteinen aika miehen kanssa on kullan arvoista!

Itse en kakkosen kohdalla tuota voinut tehdä. Ihan kamala eroahdistus, ei edes isäänsä kelpuuttanut! Imetin, nukkui yöt tosi risaisesti jne...

Nyt ovat jo niin isoja, 4v ja 2,5v, joten ilomielin menevät mummolle =) Maanantaina seuraavan kerran, mies otti vapaapäivänkin sitä varten. Saadaan tehdä rauhassa ruokaa, ottaa muutama siideri/olut, käydä saunassa ja nauttia vaan :heart:

Ei se yö sitä vapaa-aikaa paljon auta. Tuon ikänen vauva ei vielä tiedä et äiti tulee ikinä takasin kun lähtee, tietää vaan et äiti joko on siinä tai ei ole, en jättäis yöksi mihinkään ellei olis ihan pakko.

Ei tähän asti ole ollut mitään ongelmia, tyytyväinen poika. Sisko hoitanut ja ei ole itkeskellyt eikä muuta sellaista. Toisaalta yö on pitkä aika. Ehkä mua sattuis ero enemmän kuin poikaa :D

Mutta siis siksi kysyn, koska 5kk ikäinen on vielä ihan pienen pieni vauva. Mutta luotan siskooni ehdottomasti, on ollut paljon pojan kanssa ja hoitaa lapsia työkseen, ei olisi siis vauva minään riesana siellä. Itse hän tätä ehdotti minulle.

Kiitosta, ehkä me mennään kun tilaisuus on :)

No varmaan riippuu ihan sinusta pystytkö jättämään. Sanoisin,että ei kannata jättää,jos kovasti epäröit,et ehkä nauti omasta ajasta ja omatunto soimaa. Reilun puolen vuoden päästä tilanne on jo ihan eri,ja vauva helpompi jättää hoitoon. Vauvavuosi on oikeasti lyhyt aika,ja sen jälkeen on kokoajan yhä helpompi ottaa niitä irtiottoja ilman lasta.

Tämä tekisi niin hyvää meidän parisuhteellekin, on ollut aika rankka vauva-aika, ja ei hirveästi olla toistemme kanssa tehty muuta kuin nukuttu. Kun jaksais ja kerkeäis joskus edes juttelemaan miehen kanssa kunnolla, se tekis varmaan paljon. Arvostan tuota ukkoa että on jaksanut niin hyvin :) No joo, meni ot:ksi.

Päivällä riittää katottavaa ja kuunneltavaa erilailla kuin yöllä. Yölläkin vauva kuuntelee ääniä toisella lailla kuin aikuinen ja tietää ihan tarkaan, onko äitee paikalla vai ei. Ei se siitä rikki mene, mutta minusta turhaa ylimäärästä stressiä vauvalle aika pienellä hyötysuhteella äidille.

[QUOTE="a.p";23890369]Tämä tekisi niin hyvää meidän parisuhteellekin, on ollut aika rankka vauva-aika, ja ei hirveästi olla toistemme kanssa tehty muuta kuin nukuttu. Kun jaksais ja kerkeäis joskus edes juttelemaan miehen kanssa kunnolla, se tekis varmaan paljon. Arvostan tuota ukkoa että on jaksanut niin hyvin :) No joo, meni ot:ksi.[/QUOTE]

Sitten onkin jo toinen juttu, jos tuntuu että auttais teitä eteenpäin. Ei se lapsi rikki mene, ja teidän parisuhde on sille aika paljon tärkeämpi asia kuin yksi stressipitoinen yö. Parisuhteen hoito on painava syy, ja siinä tekee lapsellekin ISON palveluksen.

Mä en ymmärrä tuota "vauva on vaan kerran pieni, ennättää sitä myöhemminkin"?

Siis kyseessä YKSI YÖ, ei yksi viikko! Jos vanhemmat haluavat ja tarviivat yhteistä aikaa, ei vauva siitä rikki mene. Sanon minä...

Toiseksi, meillä toinen lapsi nukkui isänsä kanssa paljon paremmin. Jos kävin tyttöjen kanssa illalla/yöllä viihteellä, eipä lapsi heräillyt minun perääni.

Entäs kun unikoulutetaan vähän vanhempaa esim. mummolassa, ei silloin äiti ole paikalla?

Menisin ehdottomasti. Mikä hätä vauvalla olisi kun on tuttu ja luotettava hoitaja =)
Vuorokausi omaa, yhteistä aikaa on tuossa vaiheessa paljon ja lataa varmasti akkuja.

Esikoisen ollessa n. 5 kk hän jäi yöksi äitini hoiviin. Kaikki meni oikein hyvin.
Lapsestakin on kasvanut täyspäinen kohta 9v.
Itse en oo ikävöivää sorttia, joten mulla itsellani ei ton asian kanssa oo ollut ongelmia.

Minä kyllä luulen, että ikävöit kuitenkin vauvaa :) Mutta ihan varmasti se vauva pärjää hyvässä hoidossa.
Tuon ikäinen kaipaa nimenomaan hyvää hoitoa, ei se säry, jos äiti ja isä on yhen yön pois. Liekö edes huomaa :D

Menkää vaan, kun on mahdollisuus :)

Kiitoksia vastauksista, saa miettiä suuntaan jos toiseen. Toisaalta ei halua pienelle aiheuttaa mitään pahaa, edes vähäistä pahaa mieltä, mutta toisaalta haluan että saatais miehen kanssa juteltua kunnolla, rentouduttais, ja jospa ne tunteetkin voitaisiin taas näyttää.. Minä olen välillä ollut niin omissa maailmoissani ja kärttyisä, ettei hän varmaan tiedä mitä oikeasti ajattelen.

Minä en jättäisi,jollei olisi pakko esim. valtavan univelkataakan takia. Parisuhdeaikaa voi viettää lyhyemmissäkin erissä tuossa vaiheessa. Mutta ei tuota kannata täältä kysellä,teet niinkuin itsestäsi tuntuu parhaalta.

Uskaltaisin jättää ja olen molemmat lapset jättänytkin mummilaan ekan kerran yön yli hoitoon juurikin 5-kuisena. Eikä todellakaan lähdetty silloin miehen kanssa minnekään baariin, käytiin ulkona syömässä, saunottiin ja käytiin ajoissa nukkumaan. :D Hyvin oli yökylä mennyt molempien kohdalla, ei mitään ongelmia hoidossa ollessa tai sen jälkeen.

Mäkin voisin jättää 5 kuukauden ikäisen vauvan luotettavalle ja tutulle hoitajalle yöksi. Vauva on nytkin esimerkiksi mummon ja papan kanssa aika usein niin että mä teen kotitöitä ja pihahommia (vauvan kanssa välillä todella vaikeaa, kun kaipaa jatkuvasti viihdytystä) ja käyn rauhassa miehen kanssa saunassa, ja isovanhemmat hoitaa naapurissa sillä aikaa. Vauva on aina hyväntuulinen heidän kanssaan ja he ns. osaavat lukea vauvaa eli tietävät milloin laittaa nukkumaan ja milloin on nälkä, vaikka päivärytmi vielä vaihtelee. Yöllä vauva ei heräile ja en usko että vauva järkyttyisi jos aamulla olisikin tuttu ja turvallinen mummo ottamassa syliin. Kauaksi en uskaltaisi lähteä, kun haluaisin silti olla valmis tulemaan paikalle jos vauva ei nukkuisikaan kunnolla, ja mulla olisi varmasti ikävä vauvaa.

Jos vähänkin voit jättää lapsesi, niin kannattaa mennä. Voi olla, että puolen vuoden päästä saakkaan apua tai lapsellasi on silloin hirviä eroahdistus. Meillä esikoisella oli vuoden ikäisenä hirviä eroahdistus. Hyvä, että vessaankaan olis voinu mennä yksin. Mutta sitten kuopuksen kanssa (silloin 7kk ja esikoinen 2v3kk) meni hyvin yökylään. Nyt kun kuopus on 1v3kk jää paremmnin yökylään, kun esikoinen.

Alkuperäinen kirjoittaja kahden äiskä;23890410:
Siis kyseessä YKSI YÖ, ei yksi viikko! Jos vanhemmat haluavat ja tarviivat yhteistä aikaa, ei vauva siitä rikki mene. Sanon minä...

Entäs kun unikoulutetaan vähän vanhempaa esim. mummolassa, ei silloin äiti ole paikalla?

Ymmärtääkö vauva että se on YKSI yö? Unikoulutusta mä en ymmärrä alkuunkaan!!

Mä en jättäisi 5kk ikäistä todellakaan yöksi minnekään ilman äitiä.

Yhteistyössä