Äidille omaa aikaa - missä mustaa valkoisella aiheesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uupunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uupunut äiti

Vieras
Heips,
voisiko joku laittaa linkkiä ihan asiantuntijan mielipiteeseen tai artikkeliin siitä, että äitiys"lomalla" oleva äiti ihan oikeasti TARVITSEE omaa aikaa akkujen lataamiseen? Ollakseen parempi äiti ja puoliso ja ylipäätään pysyäkseen järjissään? Edes pari tuntia viikossa! Googlaamalla löytyy keskustelupalstaa palstan perään, joilla aihetta käsitellään, mutta tarvitsisin nyt ihan painavaa faktaa, tutkimustuloksia tai muuten "tieteellistä" näkemystä, ettei väsymykselleni vaan hymähdeltäisi ja vedottaisi siihen, että kyllähän mun pitäis jaksaa lapsen kanssa olla edelleen yötäpäivää hoitovastuussa kun "en käy töissäkään" ja tehdä kotityöt siinä sivussa. En halua typistää koko minuuttani siihen että olen ÄITI eikä mitään muuta elämää enää ole kuin vauvanhoitoa yötä päivää.

HELP?!? Vaivun kohta pöydän alle itkemään...

Faktat on löydyttävä itsestä ja omasta elämästä. Kiistatonta tutkittua yleispätevää tietoa ei löydy. Asioita kannattaa myös harkita etukäteen ja puhua omista toiveistaan.

Mustaa valkoisella löytyy vain sellaista, että VAUVA tarvitsee äitiään/ensisijaista hoitajaa koko ajan 24 h per vrk.

Jos tunnet olevasi loppu SANOT siitä puolisollesi. Kerrot miltä sinusta TUNTUU. Kyllä hyvän ja tervejärkisne kumppanin pitäisi ymmärtää.

• Tykkää
Reactions: Tara74
Onko teillä kahdella vastaajalla tosiaan niin, että kun mies on tullut töistä kotiin, niin edelleen se olet SINÄ koko illan, joka imetyksen lisäksi vaihtaa kaikki vaipat, pukee lapsen, huolethii lapsen hankinnoista, hoitaa koko perheen pyykit ja roskat ja tiskit, viihdyttää ja kanniskelee vauvaa, tyhjentää tukkoisen nenän, luopuu kaikista harrastuksistaan jne. - ja näin sen pitää mielestänne ollakin?

Mä kun luulin että jos yhteistuumin on lapsi hommattu niin MOLEMMAT on tulleet vanhemmiksi ja elämän muuttuu, mutta näköjään niin onkin käynyt vain minulle.

En ikipäivinä tuollaista kumppania katselisi.
Ongelma on nyt patalaiskassa miehessäsi. Onko aina ollut sellainen vai muuttunut nyt?

Laita mies hommiin. Jos ei vauvanhoito ja siivous ala sujua niin ota ero. Lapsen jaatte puoliksi niin sinullakin on joka toinen viikko omaa aikaa.

Mäkin luulin, että molemmat hoitaa, mutta mun mies oli pääasiallinen vauvanhoitaja aina töistä tultuaan. Mutta hän onkin minun mieheni. Itsehän sinä asiasi järjestät tai järjestämättä jätät.

Miehen työ on vaativa ja stressaava, ja ymmärrän etä hänkin tarvitsee palautumisaikaa. Hänellä sitä on ollutkin, mm. urheilutreenejä, luentosarja, viettää aikaa tietokoneellaan jne. Jotenkin vaan kuvittelin että mullekin liikenisi oma hetki iltaisin, mutta kyllä ne hetken on kiven takana.

Olen puhunut asiasta mutta vetoaa omaan väsymykseensä ja sanoo että voidaanhan me myydä tämä asunto ja mä voin mennä töihin...

Aika yllättävää että moni vastaaja on noin negatiivinen, syyllistävä ja suorastaan hyökkäävä. Kiitos vaan teillekin mielipiteistänne. Nainen on näköjään täälläkin naiselle susi.

Samaa mieltä "minän" kanssa, eli mitään yleispätevää faktaa äidin oman ajan välttämättömyydestä et tule löytämään, sillä sellaista ei ole. Jotkut kaipaavat omaa aikaa poissa perheensä luota, osa ei ollenkaan. Tämä on asia mikä sun pitää selvittää miehesi kanssa omien fiilistesi pohjalta. Omista harrastuksista voi joutua luopumaan, mutta tilalle voi ottaa uusia. Pieni lapsi sitoo käytännössä äidin (miksei kyllä isänkin) kokonaan itselleen mutta mitä enemmän aikaa kuluu sitä enemmän saat aikaa myös itsellesi. Kyllä sekin päivä vielä koittaa kun sulla ei enää muuta aikaa olekaan kuin omaa aikaa ;) sitä ennen ajankäyttö ja perhe-elämä on yhtä luovimista kompromissien, luopumisten ja vastuun välillä.

Jaahas...No, meillä hoidetaan lasta ja perheen asioita yhdessä silloin kun ollaan yhdessä kotona. Päivisin tietysti minä, koska olen lapsen kanssa kotona. kotihommat kuuluu silti molemmille, mitä yli päivästä jää. Minä teen työni kotona, mies muualla. Ja joskus tekee todella hyvää päästä ihan itsekseen kaupungille kuljeskelemaan tai jumppaan. Toimii molemmin puolin. Tehdään asioita myös perheenä, mutta joskus on tärkeää mennä ihan omien kavereisen ja oman päänsä kanssa. Meillä on suuri onni, että isovanhemmat tykkää olla lapsenlapsensa kanssa, joten heistä on suuri apu. Mutta mies pärjää lapsen kanssa siinä missä minäkin ja kaksi vanhempaa on ainakin tässä perheessä. Tsemppiä aloittajalle! Toivottavasti saat miehesi puheyhteydelle.

Tarvitseeko noin itsestäänselvään asiaankin olla joku tutkimustulos tai asiantuntijan lausunto?

Vaikka olet nainen, et ole kenenkään orja. Ihan vaan, jos et tiennyt. jos susta tuntuu, että haluat omaa aikaa, sulla on siihen oikeus, koska olet ihminen.

Ei tosta nyt mitään yleispätevää määrää voi sanoa mitä äiti omaa aikaa siis tarvii, yksilöllistä kn on. Jotkut tarvii pidempiä vapaita jo ihan pienen vauvan kanssa, niinkin että voi olla yön yli pois. Mä olen sitä toista ääripäätä sillä alle puolivuotiaasta vauvasta en oikeastaan kaipaa sitä vapaa-aikaa ollenkaan. Yli puolivuotiaan kanssa alan vähän puoli pakolla harjoittelemaan noita muutman tunnin eroja ja vuosikkan kohdalla on jo kiva kun saa pitää vaikka vapaapäivän tai yönkin.

Mutta siis vaikken mä kaipaa sitä lapsivapata aikaa niin en mä mikään kotiorja-lastenhoitaja ole vaan vapaa-aikanaan mies kyllä hoitaa niin kotia kuin lapsiakin. Toki kotiäitinä pyrin suurimmat työt tekemään päivän aikana mutta kuitenkin. Mieskin haluaa itse hoitaa lasta ja viettää aikaa sen kanssa, ei tarvi painostaa siihen mitenkään.

Snoopy, kiitos asiallisesta vastauksesta. Ei mun ole pakko päästä harrastamaan pois perheen luota -. sekin riittäisi kun voisi joskus vaikka vaan lukea makuuhuoneessa tunnin-pari ihan rauhassa, tai askarrella jotain.

"vieras", vauva on 5 kk. Mies viettää vauvan kanssa noin puolen tunnin pätkän iltaisin ja viikonloppuna pari vastaavaa pätkää. Tutustuvat kyllä ja viihtyvät yhdessä, mutta kuinka ollakaan vaipanvaihdot, vaatehuolto, ruokkiminen, viihdyttäminen, nuhanenän tyhjentäminen jne. jää mun vastuulle. Ja se puoli tuntia menee mulla kotitöihin, eli ei mitään "omaa aikaa".

..., kiitos :) Isovanhemmille viedään vauva hoitoon siinä vaiheessa kun syö jo kiinteitä. Juuri tuollaista jumppahetkeä tai kaupungilla pistäytymistä kaipaan, ei mun tartte minnekään kauas päästä pitkäksi aikaa, vaan hetken kun hengähtäisi ja voisi ajatella muutakin kuin vauvaa ja sen tarpeita, se tekisi ihmeitä omalle jaksamiselle.

Gloria Mundi, kiitos linkistä!

Ei muuta kuin pillit pussiin (lue: jumppavaatteet, kirjastokirjat, tai jotain muuta) ja kun mies tulee kotiin niin sanot etta 'heippa, mina menen nyt kirjastoon, jumppaan, etc.". Ja kun tulet takaisin, niin asiasta voisi keskustella - tai parempi viela etta teet taman saman harjoituksen pari kertaa - JA sitten vasta keskustelette - jotta viesti on ehtinyt kunnolla kotiin.

Ps. ja jos et kay jumpassa tai kirjastossa tai missa tahansa, niin keksi joku jonne olet menossa, ja samalla oven aukasulla lahdet.

Gloria Mundi, täytyy kokeilla tuota sitten viimeisenä keinona. ;) Mies on nyt luvannut että järjestetään mulle omaa aikaa ainakin yhtenä iltana viikossa. Olisi hienoa jos se toteutuisi ilman uutta hermoromahdusta. Enää en aio antaa periksi.

Kiitos avusta :)

Kyllä sulla on oikeus olla myös ilman lasta. Jos sä et saa mieheltä apua, ota vaikka jos ketään muuta ei ole maksullinen lastenhoitaja kotiin muutamaksi tunniksi.

Mä en käsitä miten joku mies voi olla tollanen. Totta kai voi olla, mutten käsitä. Mun exä oli ihan yks paskakasa, mutta kyllä se kotihommia teki ja valvokin lasten kanssa kun mun piti nukkua väsymystä pois. Pitää muistaa joskus sanoa sille, että kyllä se on ihan hyvin hoitanu hommaansa. Nykyinen mies sitten taas suhtautuu omaan lapseen sillä vakavuudella, että äiti voi ihan vapaasti lähteä vaikka pariksi viikoksi etelään, jos haluaa, kyllä hän pärjää ihan itte. Hyvä ettei tarvitse riidellä siitä ajasta, mitä isä haluaa olla lapsen kanssa. Anteeksi, mutta mulla ois nää tissit täällä maitoa täynnä... "hae pumppu ja pullo, mää syötän" wfth!?!

Joku sano, että se äiti on sille vauvalle välttämätön. Mene se joka sen sano vaikka tonne lastensairalaan ja kato selviääkö ne vauvat siellä hengissä, kun äiti ei saa olla läsnä kokoajan tai ei pysty olla. Vauva ei tarvitse nimenomaan sitä äitiä selvitäkseen hengissä ja kehittyäkseen normaalisti, se tarvitsee turvallisen aikuisen 24/7 hoivan. Ja siksi mies ja nainen saa lapsia yhdessä, että on kaksi jakamassa hommaa. Ja joskus on niin ihanaa, että on mummoja ja pappoja ja tätejä ja setiä, jotka tahtoo osallistua ja hoivata.

Alkuperäinen kirjoittaja uupunut äiti;23910094:
Mies viettää vauvan kanssa noin puolen tunnin pätkän iltaisin ja viikonloppuna pari vastaavaa pätkää. Tutustuvat kyllä ja viihtyvät yhdessä, mutta kuinka ollakaan vaipanvaihdot, vaatehuolto, ruokkiminen, viihdyttäminen, nuhanenän tyhjentäminen jne. jää mun vastuulle.

Toi puoltuntii/pv on kuule paljon, ... Mutta kyl mä sen sanon että kun kasvaa taaperoksi niin iskäkin on enemmän lapsen kanssa - meillä ainakin. Vauva-aikana mies ei halunnu "talloa varpaille", eikä oikein osannu olla niin pienen kanssa - jos halusin omaa aikaa niin sitä piti vain tajuta pyytää.
Mä teen kotihommat - jos jaksan - lapsen kanssa päivällä tai miehen kanssa illalla yhdessä, perus siisteys pysyy pienemmälläkin vaivalla; ei aina tarvi puunata ja puhdistaa joka nurkkaa. Lapsen päikkäriajat on sitten mulla omaa aikaa (esikoinen ei kyl enään nuku päikkyi, mut viihtyy hyvin keskenään hetken jos tarvii jotain tehdä)

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;23910225:
Toi puoltuntii/pv on kuule paljon, ... Mutta kyl mä sen sanon että kun kasvaa taaperoksi niin iskäkin on enemmän lapsen kanssa - meillä ainakin. Vauva-aikana mies ei halunnu "talloa varpaille", eikä oikein osannu olla niin pienen kanssa - jos halusin omaa aikaa niin sitä piti vain tajuta pyytää.
Mä teen kotihommat - jos jaksan - lapsen kanssa päivällä tai miehen kanssa illalla yhdessä, perus siisteys pysyy pienemmälläkin vaivalla; ei aina tarvi puunata ja puhdistaa joka nurkkaa. Lapsen päikkäriajat on sitten mulla omaa aikaa (esikoinen ei kyl enään nuku päikkyi, mut viihtyy hyvin keskenään hetken jos tarvii jotain tehdä)

Minun mies on ollu samanlainen,"ei osaa olla". tämä ei tosiaankaan ole mikään hyvä ja positiivinen asia, olen vaan miettiny miksi näin on päässy käymään,lapsi on kaksi ja isä vieläki arka lapsensa kanssa. Eli ap:n on todellaki fiksua alkaa vaatimaan sitä omaa aikaa vaikka viikonloppuisin pari tuntia, ja lähteä joku ilta ystävien kanssa syömään jne,se ei ole väärin. Minä olen tehny sen virheen etten vaatinu sitä omaa aikaa.

Jotkut miehet ovat sellaisia, että jos heillä on vaihtoehtona hoitaa omaa lastaan tai olla hoitamatta, niin he mielellään valitsevat jälkimmäisen, vaikka periaatteessa ovatkin sitä mieltä, että myös lapsen äiti tarvitsee omaa aikaa. Exäni oli juuri sellainen ja mä kyllä ymmärsin hyvin, sillä hän teki usein pitkää päivää fyysisesti raskaassa työssä. Niinpä mä kerran vaan sovin ystäväni (jota muuten exä inhosi yli kaiken) , että jos mies heittäytyy hankalaksi, voin viedä pojan ystävälleni hoitoon. Ja ilmoitin exälle, että minä lähden tänään omiin menoihini, vienkö pojan ystävälleni vai jääkö hän pojan kanssa siksi aikaa kotiin. Exä jäi eikä mun tarvinnut tehdä tuota kuin kerran, sen jälkeen ei ollut enää ongelmaa asian suhteen. En tosin kovin usein kodin ulkopuolista aikaa kaivannut, sillä kaikki harrastukseni olivat - ja ovat muuten edelleenkin - sellaisia, että niitä voin tehdä kotonakin, kun lapset olivat menneet nukkumaan. Mutta periaatteessa siis omaa aikaa järjestyi, kun sellaista otin.

Alkuperäinen kirjoittaja uupunut äiti;23910021:
Miehen työ on vaativa ja stressaava, ja ymmärrän etä hänkin tarvitsee palautumisaikaa. Hänellä sitä on ollutkin, mm. urheilutreenejä, luentosarja, viettää aikaa tietokoneellaan jne. .
Eikö miehesi voi viettää aikaa tietokoneella lapsen kanssa? Minulla oli lapsi lähes joka ilta sylissä, kun vietin iltaisin omaa aikaa koneellani. Ihan vauvan kyynärtaipeessa ja vähän isompana nökötti sitten sylissä. Viihtyi mainiosti ja usein nukkumaan siirryttiin suoraan koneelta, jonka ääressä syötiin iltapuurot ja kuunneltiin metallia unimusana :)

Yhteistyössä