Victoria Stilwell vai Cesar Millan? Vai joku muu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "oops"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Molemmissa on puolensa, Victorian metodeilla en rupeaisi mitään ongelmarotikoita laittamaan ruotuun, mutta en myöskään käyttäisi Cesarin oppeja esim. arkojen tai ujojen koirien koulutukseen.

En nyt kummankaan koulutustapaa haukkuisi lyttyyn, mutta olen kuitenkin tällaisena taviskoiranomistajana Victorian puolella ja en siitä Cesarin koirapsykologiajutusta ihan hirveästi tajua ja Victorian opit ovat helpompia noudattaa ja niissä ei voi mennä ihan kamalasti vikaan.

Sitä paitsi välillä tuntuu, että Cesarin ohjelmassa käytetään ihan turhaa julmuutta ja että Cesar ei ehkä huomio tarpeeksi koirien yksilöllisiä luonteita. En nyt kuitenkaan mene kauheasti arviomaan, kun en mikään ekspertti ole.

[QUOTE="Jeba";22624641]Cesarilla, hän ajattelee koiran kouluttamisen koirille luonnollisella tavalla. Eli kun tiedät mitä koirat ajattelee ja ajattelet itsekin kuin koira, niin pääsee pitkälle! Tosi jees mun mielestä :)[/QUOTE]

tästä cesar milanista oli joku juttu en ny muista missä että se käyttää todellisuudes aika rankkoja metodeja kuitenkin jotain piikkipantoja ja sellasia mitä on kielletty.

Kannattaa ihan you tubesta käydä katsomassa pari pätkää missä Cesar potkii ja hapettaa koiria. Nämä suomessa nähdyt Cesarin jaksot on pätkittyjä, niistä kun on pahimmat kohdat jouduttu poistamaan koska moinen touhu on suomessa onneksi kiellettyä. Oletteko huomannut että ennen Cesar ei palkinnut millään tapaa? Nykyäänhän jaksoissa vilahtaa aika usein joku keksi tai houkutin kohti parempaa käytöstä, toivottavasti mies siis itsekin on muuttamassa koulutustapojaan.

• Tykkää
Reactions: kampanisu
lapsuuden kodissani on aina ollut rotikoita, ja ne koulutettu victorian tyyliin eikä ongelmia ole ollut. mitä paremmi koira oppii uuden käskyn niin nameja vähennetään ajan kanssa, mutta kehuja ei. ceasarista en pidä. jotkut hommat ok, mutta suurinta osaa en hyväksy. kannattaa todellakin käydä katsomassa netistä niitä alkuperäisiä jaksoja..

isäni oli yhden jääräpäisen rotikan kanssa sitä mieltä että nyt loppuu höpöttäminen ja alkoi alistamalla sitä opettamaan. huonostihan siinä kävi. koira ei ymmärtänyt miksi häntä alistetaan (tai muuta ceasarin tyylistä) vaikka ei mitään pahaa tehnyt. loppu tulos on se että nyky päivänäkään tämä koira ei kestä sitä että isäni halaa sitä tai kumartuu yli tms. koiran logiikaalla ajateltuna, se ei voi ikinä tietää että mitä isäni nyt aikoo kun kumartuu yli. ja ottakaa huomioon että isäni yritti ceasarin keinoja vain pari kuukautta kun totesi että ne eivät toimi ja koira on nyt yli viiden, eikä vieläkään siedä kaikkia asioita isältäni. kun taas minä, veljeni ja äitin saamme tehdä kaikille koirillemme mitä haluamme.
nyt kun olen muuttanut pois kotoa ja odotan omaa pentua (nartulla alkoi juoksut maanantaina) niin aijon jatkaa victorian tiellä. ceasaria en hyväksy.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;22625127:
Ja minä komppaan tätä.

minäkin komppaan. Victoriahan ei kouluta niinsanottuja "ongelmakoiria" vaan semmosia ihan normaaleista pikkuongelmista kärsiviä koiria. Victorian koulutus on sellasta jota on tarkotettukkin käyttämään oman koiran koulutukseen kotona koska se perustuu peruskoulutukseen jota jokainen voi käyttää kotona. Cesar Millan taas liikkuu ihan eri tasolla. cesar kuntouttaa ongelmakoiria, ei kouluta. Cesar on erikoistunu ongelmakoiriin ja siks pitääkin olla oikeestaan melkein jo ammattilainen että voi käyttää TELEVISOSARJASSA näytettäviä keinoja. Koska ohjelmassahan lukee että älä käytä ilman ammattilaisten apua eli niitä ei oo tarkotettu käytettäväks kotona normikoiraan. Kirjassa taasen cesar antaa maanläheisempiä neuvoja. mun mielestä näitä kahta ei voi edes vertailla koska victoria on kouluttaja, cesar on psykologi. Agressiivista koiraa ei viedä victorian koulutettavaks vaan cesarin koska cesar on erikoistunu tälläsiin tapauksiin, victorian menetelmät ei toimis tässä tapauksessa. vähän räksyttävä tai tottelematon koira viedää victorian luo koska victoria on erikoistunu perustottelevaisuuden lisäämiseen, tälläsellä koiralla ei ole psykologisia ongelmia joten on tarpeetonta viedä se cesarille koska ne voi hoitaa joku muukin (tosin niitäkin näkee siellä ohjelmassa välillä). Cesarin ohjelma on enemmänkin viihteellinen kun neuvova ohjelma.

itse tykkään enemmän Cesarista koska hän on ihan oikeasti nero ja victorian kaltasia vilisee jokapaikassa. en tarkota siis etteikö victoria olis hyvä omalla alallaan, hän on semmonen peruskouluttaja. itse tykkään katsella haastavampia tapauksia ja neroa työssään. tykkään siitä kun cesar tietää aina mikä psyykkinen ongelma on jonkun tietyn käytöksen takana, ja alkaa korjaamaan koiran psyykkistä tilaa. Victorian ohjelma on mielestäni vähän tylsä kun jutut ovat sellaisia perusjuttuja joista en itse opi mitään uutta. koiran koulutuksessa käytän ihan perusoppeja (victoria) sekä johtajuusoppeja (cesarin KIRJAT) mutta en cesari ohjelmia koska minulla ei ole ongelmakoiraa. tietysti viihteen vuoksi kattelen cesarin ohjelmaa.

lapsuuden kodissani on aina ollut rotikoita, ja ne koulutettu victorian tyyliin eikä ongelmia ole ollut. mitä paremmi koira oppii uuden käskyn niin nameja vähennetään ajan kanssa, mutta kehuja ei. ceasarista en pidä. jotkut hommat ok, mutta suurinta osaa en hyväksy. kannattaa todellakin käydä katsomassa netistä niitä alkuperäisiä jaksoja..

isäni oli yhden jääräpäisen rotikan kanssa sitä mieltä että nyt loppuu höpöttäminen ja alkoi alistamalla sitä opettamaan. huonostihan siinä kävi. koira ei ymmärtänyt miksi häntä alistetaan (tai muuta ceasarin tyylistä) vaikka ei mitään pahaa tehnyt. loppu tulos on se että nyky päivänäkään tämä koira ei kestä sitä että isäni halaa sitä tai kumartuu yli tms. koiran logiikaalla ajateltuna, se ei voi ikinä tietää että mitä isäni nyt aikoo kun kumartuu yli. ja ottakaa huomioon että isäni yritti ceasarin keinoja vain pari kuukautta kun totesi että ne eivät toimi ja koira on nyt yli viiden, eikä vieläkään siedä kaikkia asioita isältäni. kun taas minä, veljeni ja äitin saamme tehdä kaikille koirillemme mitä haluamme.
nyt kun olen muuttanut pois kotoa ja odotan omaa pentua (nartulla alkoi juoksut maanantaina) niin aijon jatkaa victorian tiellä. ceasaria en hyväksy.

Ihmisen pitää olla ammattilainen ja vähintääkin ymmärtää energian käsitykset ja muut cesarin opit ennenkun niitä voi ottaa käytäntöön. Oletko kattonut Cesarin omia koiria jotka se on kouluttanut? ne käyttäytyy hyvin ja luottaa täydellisesti omistajaansa koska cesar on ne ammattilaisena kouluttanut. ne ei pelkää cesaria vaan luottaa ja rakastaa. ja onko kukaaan nähnyt näitä jaksoja joissa cesar vaan astuu sisään ovesta ja ongelmakäyttäytyvä koira alistuu heti? tai sitä jossa cesar ottaa räksyttävän koiran omistajalta taluttimen hellästi omaan käteensä ja koira vaikenee samantien? jos joku noiden näkemisen jälkeen kehtaa vielä väittää ettei cesar ymmärrä koiria ni on kyllä todella väärässä. kyseiset koirat aistii heti että cesarille ei kannata ryppyillä koska se on itsevarma ja rauhallinen laumanjohtaja.

• Tykkää
Reactions: Heartless Bitch
[QUOTE="Vieras";23951854]Kannattaa ihan you tubesta käydä katsomassa pari pätkää missä Cesar potkii ja hapettaa koiria. Nämä suomessa nähdyt Cesarin jaksot on pätkittyjä, niistä kun on pahimmat kohdat jouduttu poistamaan koska moinen touhu on suomessa onneksi kiellettyä. Oletteko huomannut että ennen Cesar ei palkinnut millään tapaa? Nykyäänhän jaksoissa vilahtaa aika usein joku keksi tai houkutin kohti parempaa käytöstä, toivottavasti mies siis itsekin on muuttamassa koulutustapojaan.[/QUOTE]

se johtuu siitä että nää koirat joita se houkuttelee keksin avulla ei ole niin huonossa jamassa ettei houkuttimet enään auttais. hapetus ja muu ei ole kiellettyä usassa joten siellä sitä ei ajatella samalla tavalla. "potkiminen" ei taas ole mitään potkimista vaan korjausta jossa töytäistään kantapäällä vähän matkimalla koirien omia menetelmiä ojentaa alempiarvoista laumanjäsentä.

kysympähän vaan että jos sulla olis ongelmakoira niin veisitkö sen mielummin cesarille ja iitä tulis alistuvan rauhallinen ja tasapainoisen onnellinen perhekoira vai veisitkö mielummin lopetettavaks? useat ohjelman ihmiset on tän ratkasun edessä ja itse aikanin ottaisin cesarin mielummin pelastamaan koiran hengen kun veisin piikille.

[QUOTE="vieras";22625373]Cesar Milan saa täältä äänen. Käsittelee koiria koirina johdonmukaisesti. Ensin kuri, sitten liikunta ja sitten vasta hellyys ja namit. Pärjää vaarallistenkin koirien kanssa, ja kehittää ongelmakoiralle yksilöllisen hoitosuunnitelman ja sosiaalistaa koiria oman laumansa avulla.
Victoria vaikuttaa muka-jämäkältä hössöttäjältä.[/QUOTE]

komppaan!

Alkuperäinen kirjoittaja outo äiti;22625397:
cesar, kun on kyse itsenäisistä ja/tai kovakorvaisista koirista kyse. hänen opeillaan on koiramme pysynyt pihassa irti, kun sitä ennen se aina karkasi.

niimpä. mutta suurin osa ihmisistä ei tunnu tajuavan ettei cesar käyttäisi tälläsiä "julmia" menetelmiä ujoon koiraan tai koiraan joka ei ole onhelmakoira. eihän cesar näin ole kouluttanut niitäkään koiria jotka hänellä on ollut pennusta asti. hänhän kouluttaa niitä pääosin samalla tavalla positiivisesti vahvistamalla kun victoria ja muut.

Minusta jos joku on psykologi, niin Victoria. Jos nyt pitäisi jotain kouluttajia mainita, keitä todella arvostan, niin Tuire Kaimio ja Tommy Wiren mm.
Millanista sen verran, että psykopaattihan se mies on. Siinä missä taito loppuu, siinä väkivalta alkaa.

Mutta tämän enempää en ala asiasta vääntämään, sillä olen jo oppinut, että edessä on loputon suo :headwall:

[QUOTE="suski";22625526]Siinä ohjelmassa lukee aina koulutuskohdissa, että "älä sovella näitä oppeja ilman ammattilaisen valvontaa".[/QUOTE]

ja ihan syystäkin koska ootteko huomannu miten pienikin mielentilan ero tai erilainen kävely voi vaikuttaa siihen mitä koira tulkitsee? ellei ammattilainen valvo, voi antaa koiralle ihan vääriä singaaleja

[QUOTE="palma";22630153]Jos mua tulee pentukoira vastaan noin, niin hoidan tilanteen ensisijaisesti kehonkielellä, eli näytän, ettei muhun uhoilu tehoa. Jos koira jatkaa, vasta sitten otan fyysiset pakotteet käyttöön. Syliinnostettaessa olisin jatkanut hommiani murinasta välittämättä, koska jos alkaisin repiä koiraa lattialle selällen kesken noston, koira pääsisi osittain tavoitteeseensa eli sylistä alas. Ns. lain lukeminen pahalla äänellä koiran poskista kiinnipitäen on typerintä hommaa ikinä. Onhan se näyttävä koulutusshow, mutta jos koiran halutaan ymmärtävän omistajan käytöksestä jotain, käytetään fiksumpia keinoja;) Turid Rugaasin kirjaa Rauhoittavat signaalit kannattaa lueskella.[/QUOTE]

ettei koskaan kannata antaa koiralle niitä rauhottavia singaaleita koska koira lukee sen lepyttelynä joita alempiarvonen koira käyttää viestittääkseen alistumistaan. (koirilla kuonon nuoleminen yms.)

ettei koskaan kannata antaa koiralle niitä rauhottavia singaaleita koska koira lukee sen lepyttelynä joita alempiarvonen koira käyttää viestittääkseen alistumistaan. (koirilla kuonon nuoleminen yms.)

Ja höpön höpön. Oletko koskaan käynyt esim. koirapuistossa tai seurannut kiria yli päätään. Esim. vanhempi koira käyttää rauhottavia signaaleja, jos se huomaa, että pentu arastelee sitä. Vai meinaatko, että pieni karvapallero on niin isoegoinen, että käy alistamaan itseään 10 kertaa isompaa koiraa silkalla läsnäolollaan?
Samaten rescue- koirien kanssa käytetään usein juuri näitä signaaleja, eikä siinä todellakaan ole kyse siitä, että kouluttaja olisi nostamassa koiraa johonkin johtajan pallille.
Olisipa hauska nähdä miten sinä koulutat karuista oloista tullutta koiraa!!!

Aivan liian moni koira viruu sohvaperunana kotona ilman LIIKUNTAA - saaden aivan liian paljon rapsutuksia ja aivan liikaa ruokaa...En ole käsityöihminen mutta tulen vielä tekemään ristipistotaulun Cesarin opeilla :)

Varsinkin vauvan tultua taloon moni koira jää varjoon - ja sitten koirien kohtaloksi usein tulee : annetaan "pitovaikeuksien" takia.....

Juttelen omien koirieni kanssa, mutta huomattavasti vähemmän seurattuani Cesarin mallia - ja vasta kaiken muun jälkeen....

Jos Victoria panostaisi liikuntaan enemmän ja nameihin vähemmän - niin OK....

[QUOTE="mikko";24720327]Kumman opit toimivat paremmin vaimoon? Se että selättää vai että ensin lahjoo ja sitten selättää? Vai lahjotaanko vasta selättämisen jälkeen? Sekavaa!![/QUOTE]

Jos lahjot hyvin, niin vaimo varmaan kellahtaa ihan oma-aloitteisesti ;)

Cesar EI kouluta koiria! On itse sen sanonut monet kerrat. Perustottelevaisuus pitää tulla muualta kuin namipussista, sitten kun lähdetään opettemaan temppuja esim. kierimistä on ne namit oikeassa paikassaan.

Lukekaa Cesarin kirjoja. Niissä hän sanoo monet kerrat ettei kouluta koiria!. Hän sanoo myös että makupaloille on omat hyvät ajankohtansa, mutta perustottelevaisuuteen ne eivät kuulu.

Olen nähnyt Cesarin työskentelevän livenä, en nähnyt piikkipantoja, kuristamista tai potkimista

Just luin Cesarin kirjasta että hyvin koulutettu koira ei välttämättä ole onnellinen jos siltä puuttuu kuria, LIIKUNTAA ja hellyyttä. Koira voi olla kuinka stresaantunut tahansa, vaikka se hienosti seuraa sinua (namipussia).

Olin ekat ja vikan kerran pentujen toko -harjoituksessa. Kävelin pois sieltä kun ohjaaja sanoi näin "Minulle on ihan sama tuleeko koira minun luokseni vai namien luokse kun se on vapaana" HUH HUH

Alkuperäinen kirjoittaja Livenä nähnyt;24720435:
Cesar EI kouluta koiria! On itse sen sanonut monet kerrat. Perustottelevaisuus pitää tulla muualta kuin namipussista, sitten kun lähdetään opettemaan temppuja esim. kierimistä on ne namit oikeassa paikassaan.

Lukekaa Cesarin kirjoja. Niissä hän sanoo monet kerrat ettei kouluta koiria!. Hän sanoo myös että makupaloille on omat hyvät ajankohtansa, mutta perustottelevaisuuteen ne eivät kuulu.

Olen nähnyt Cesarin työskentelevän livenä, en nähnyt piikkipantoja, kuristamista tai potkimista

Ja perus työmotivaatiohan tulee kaikilla muualta, paitsi tlipussista...

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;24720456:
Ja perus työmotivaatiohan tulee kaikilla muualta, paitsi tlipussista...

Koirat työskentelevät koska haluavat tehdä työtä.

Lukekaa ihmiset nuo Cesarin kirjat niin loppuu väärinkäsitykset.

Mitä tulee piikkipantoihin jne niin Cesar käyttää aina välineitä mitä omistajilla on jo ja mitä he haluavat käyttää.

Niinkuin jo sanoin Cesar EI kouluta koiria, hän kuntouttaa niitä, kouluttaa ihmisiä. Istuminen, luoksetulo, hihnassa kävely ovat perustottelevaisuutta jotka pitäisivät olla hanskassa ilman makupaloja. Kun mennään astetta ylöspäin temppujen opettamiseen mitä ovat; kierimine, tassunanto,kuolleen esittäminen ovat makupalat paikallaan. Koska ne ovat temppuja eikä niillä ole tekemistä perustottelevaisuuden kanssa. Kirjassa Laumanjohtaja on tästä aiheesta.

Kun mennään vielä ylemmäs työkoiriin: huumekoirat, opaskoirat tarvitaan erillaista opetusta. Huumekoiralle palkinto voi olla jo kun löytää kätkön ja saa siitä paljon kehuja.

Ajatelkaa ihmiset ajatelkaa
Stillwell on hyvä opettamaan temppuja, Cesarin opeilla saamma tasapainoisia perheenjäseniä.

No ihan varmasti kävi huonosti, koska isäsi ei osannut viestiä koiralle mitään paitsi omaa pelkoaan ja epäluuloaan ja toivottomuuttaan ja varmasti vihaa ja turhautumusta. Cesarhan taas ei tee niin. Mieliala on eka asia. Ei voi lähteä tuolla asenteella, jota kuvaat ja tiedät itse, ettei se toiminut. Viha ei toimi koskaan. Isäsi ei milloinkaan pystynyt viestimään koiralle mitä hän tahtoi. Isäsi ei tajunnut homman pointtia, vaan oli epävarma ja kykenemätön.

Tottakai isokokoisen ja ties mihin tarkoitukseen jalostetun pedon alkukasvatus tehdään namusilla ja pikkupalkinnoilla, mutta ne eivät ole pääpointti, vaan se, että te namusilla luotte koiran päähän kuvan, että se on soma pikkulemmikki.

Sitten, kun tulee ongelmia, kannattaa palata Cesarin oppeihin.

[QUOTE="vieras";22630229]Cesar. Eikä hänen koulutusmenetelmänsä ole alistava, joka niin väittää ei ymmärrä koirapsykologiaa.
Siinähän vaan toimitaan kuten koirat itsekin toimivat ja miten ne laumaeläiminä ymmärtävät niille ominaiset käyttäytymismallit ja keskinäiset signaalit.[/QUOTE]

Nii että koirat antavat toisilleen tällit sähköpannasta jos ei käyttäydy siivosti?

Yhteistyössä