En halunnut imettää lastani - kysyttävää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun vauvani oli tissillä parin tunnin välein, yöllä kolmen-viiden tunnin välein. Eikä se kauaa siinä "roikkunut". Kyllä mä vain ehdin tehdä siinä välissä yhtä sun toista. Unohtamatta sitä tosi seikkaa, kumpi on luonnollisempi tapa syöttää lasta: purkista vai siitä mihin maito luonnostaan kertyy jo ennen lapsen syntymää. Toki ymmärrän, jos imetys ei oikeasti onnistu(sairaus yms), mutta että noin itsekkäästä syystä jättää lapsi imettämättä, niin kyllä se saa kiehumaan. No niin, provosoiduin jo ihan tarpeeksi :D

Niin, sun vauva. Mun vauva imi ja imi ja imi tuntikausia, kunnes lopulta alkoi huutamaan, kun oli niin kova nälkä.
Siis onko itsekästä ruokkia vauvansa ja samalla hoitaa myös muut lapsensa? Mun mielestä olis kyllä paljon itsekkäämpää, olla kokoajan vaan täysin kiinni vauvassa ja jättää muut lapset hoitamatta.

[QUOTE="viima";23979889]yöimetys: vauva kainaloon, tissi suuhun ja unta aplloon.
ei vois olla helpompaa.

päiväimetys: vauva syliin, tissi suuhun ja itse voi levätä hetken.
ei vois olla helpompaa.[/QUOTE]

Se on hienoa jos sinä koit imetyksen näin helpoksi, koita silti vähän avartaa sitä kapeaakin kapeampaa maailmankuvaasi ja ymmärtää etteivät kaikki näin koe.

[QUOTE="viima";23979889]yöimetys: vauva kainaloon, tissi suuhun ja unta aplloon.
ei vois olla helpompaa.

En minä ainakaan voinu "levätä imettäessä", piti käyttää käsiä ettei vauva tukehtunut ja hikoilla asentojen kanssa. Yhtä kamppailua oli, ei todellakaan mitään LEPOA.

Siskolleni on lepoa, koska vauva vaan roikkuu tissillä ja kädet on sillä vapaina. Että näin ikkään.

Meilläkin vauvan on vaikea ryhtyä tissille, ja imetyssessio kestää ja kestää. Monta kertaa olen mietinyt lopettamista, kun tämä prosessi vie koko ajan selviämisen rajoille 2-v esikoisen kanssa, joka ei omin avuin selviä syömisestä, pukeutumisesta eikä potalla käymisestä. Niin että jos lopetan, niinei se tapahdu pelkästään itsekkäistä syistä.

Imetys on helppoa kun se sujuu. En nauti siitä, mutta onhan se helppoa: tissi suuhun ja vauveli tyytyväinen. Ja kyllä tämäkin tyyppi roikkui tissillä tuntikausia, mutta se meni (onneksi) ohi. En silti sanoisi että joku on huomompi äiti jos ei pysty tai halua imettää

En ole sanonut aloittajaa huonoksi äidiksi, vaan huonommaksi. Siinä on vissi ero. AP voi olla hyvä äiti nytkin, mutta hän ei ole niin hyvä äiti kuin hän voisi olla.

Jos pannaan rinnakkain kaksi muuten täsmälleen yhtä hyvää ja rakastavaa äitiä, joista toinen imettää puoli vuotta, ja toinen lopettaa kuukauden jälkeen vain siksi ettei huvita, pidän jälkimmäistä huonompana. Ihan samoin pidän huonompana äitiä, joka käyttää runsaasti alkoholia odotusaikana, tai äitiä, joka palstailee tuntikausia vauvan kaivatessa seurustelua.

Kyllä, olen tavallaan provo. Oon vaan niin väsynyt näihin "tärkeintä että sä oot onnellinen, kyllä sä oot maailman paras äiti lapselles" -löpinöihin. Se narkkariäitikin on samalla logiikalla maailman paras äiti lapselleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tervepätaas;23979751:
Pahastutko, jos sanon että tuo tekee sinusta huonomman äidin?

Pahastutko, jos sanon että sun asenne tekee susta huonomman ihmisen? Lapsihan on hengissä ja tyytyväinen, kuten äitinsäkin :) kiillota sitä sädekehääs jossain täydellisten äitien kerhossa,kitooooosss.

Alkuperäinen kirjoittaja Tervepätaas;23980112:
En ole sanonut aloittajaa huonoksi äidiksi, vaan huonommaksi. Siinä on vissi ero. AP voi olla hyvä äiti nytkin, mutta hän ei ole niin hyvä äiti kuin hän voisi olla.

Jos pannaan rinnakkain kaksi muuten täsmälleen yhtä hyvää ja rakastavaa äitiä, joista toinen imettää puoli vuotta, ja toinen lopettaa kuukauden jälkeen vain siksi ettei huvita, pidän jälkimmäistä huonompana. Ihan samoin pidän huonompana äitiä, joka käyttää runsaasti alkoholia odotusaikana, tai äitiä, joka palstailee tuntikausia vauvan kaivatessa seurustelua.

Kyllä, olen tavallaan provo. Oon vaan niin väsynyt näihin "tärkeintä että sä oot onnellinen, kyllä sä oot maailman paras äiti lapselles" -löpinöihin. Se narkkariäitikin on samalla logiikalla maailman paras äiti lapselleen.

Äitiys ei ole mikään kilpajuoksu, jossa etsitään voittajia, tai sitä, kuka on hyvä ja kuka huonompi. Äitiys on sitä, että rakastetaan ja hoivataan lasta niin kauan, että se selviää omillaan, ja sitten osataan päästää irti.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
vauva on tissil ensimmäiset viikot. nyt kun poika on 6kk syö edelleen ennen päikkäreitä ja yöunia mut se imu kestää noin 5min. ja se siitä. se jatkuva tissis roikkuminen loppu joskus 3-4viikon ikäsenä.

mua ottaa päähän kun täytyy alkaa syöttää soseita, en jaksa tuota ruokien mukana roudaamista. onneks edelleen aika hyvin pärjätään pelkällä tissillä jos ollaan reissus. kotona syödäänkin sit enemmän kiinteitä.

mut joo. vanha taistelu aiheesta. hauska et ain välil joku herättelee uinuvaa palstaa.

En minä ainakaan voinu "levätä imettäessä", piti käyttää käsiä ettei vauva tukehtunut ja hikoilla asentojen kanssa. Yhtä kamppailua oli, ei todellakaan mitään LEPOA.

Siskolleni on lepoa, koska vauva vaan roikkuu tissillä ja kädet on sillä vapaina. Että näin ikkään.

mä syötän aina sängylla kyljellään. siin on helppo asentaa vauva ja itsensä hyvään asentoon. kyl hän sylissäkin syö jos pakko on. eikä mun maailmas ainakaan mitään niin kiireellistä ole ollut etteikö sen hetken kerkeis imettää. silloin ekan kuukauden jäi kotihommat aika tekemättä päivisin mut syöttöaka lyhenee aika radikaalisti kun lasi kasvaa.

muistan kuin mies lähti pihalle tekeen hmmia ja mä jäin keinutuoliin syöttään. kahvi oli pannus odottamas. mies tuli tunni pääst takas ja mä edelleen istuin siintuolis ja mies joutu tarjoileen sen kahvin mulle keinutuoliin kun en päässyt siit mihinkään kun ukkeli tahto syödä.

mut ei oo koskaan tullut mieleenkään et olis korviketta antanut. mun mielest se on jotenkin epäilyttävää tavaraa. lehmänmaitoa joka on pilkottu ja muokattu vauvalle sopivaks ja säilyy lämpöises...

ei vois olla helpompaa.

Kuulostaa ihanan helpolta, muttei se kaikilla noin helppoa ole. Päinvastoin, monellahan se imetys takkuilee tuon tuosta ja hyvät neuvot on tarpeen, eikä se lähde sujumaan siltikään kaikilla niin, että siitä pääsisi nauttimaan.

Itse imetin 4kk ja se oli ihan hirveää taistelua ja sen jälkeen en enää jaksanut asian kanssa taistella. Vauva pudotti rinnan suusta yhtenään ja sai sen päätteeksi raivareita. Herätteli yössä lukuisia kertoja, lupsutti viisi kertaa tissiä ja nukahti, kohta taas heräsi. Lopulta ei siinä 4kk iässä enää syönyt rinnasta ilman, etten häntä kävellessä hyssytellyt samalla keskellä yötäkin, ja siihen vielä se että rinta pois suusta ja BYÄÄÄÄÄ: Pullon kanssa oli kyllä samaa, mutta se sentään kävellessä kesti suussa. Ja onneksi vähätkin millilitrat riitti, kun velliä lykkäsin sinne pulloon yöksi aina menemään, piti nälkää. =) (JA IHAN ITTE TEIN VELLIN SITTEN PÄIVÄLLÄ VALMIIKSI)

Viima, sulla on vissiin vain yksi lapsi? Entäs jos oisi ollut toinen siinä, joka ois huutanut nälkäänsä, oisitko sä silloinkin istunut vaan kiikkustuolissa imettämässä tuntikausia? :)

Hehheh, siis teille muille, ei ap:lle. Ei minulla ole hänelle mitään sanottavaa, muuta kuin että uskon hänen olevan vähän rennompi ja ehkä jopa avarakatseisempi joissain äitiyteen liittyvissä asioissa kuin mitä eräät muut.

Huomaan, että monen on hyvin vaikea kuvitella mitään muuta tilannetta kuin se oma, tai mitään muuta tunnetta imetystä kohtaan, kuin se oma tunne. Onko se hyvää äitiyttä sitten? Siis ajatellen tulevaa, kun äidiltä vaaditaan niin paljon muutakin, kuin sitä imettämistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tervepätaas;23980112:

Sä saat ajatella mitä haluat, että toinen on se huonompi jos sinusta on kiva vertailla toisten elämän pikkuseikkoja ja määritellä heidän ihmisarvonsa tai äitiytensä näiden seikkojen perusteella. Sinäkään et varmaan pahastu, että mä pidän sua aika yksinkertaisena , enkä arvosta kapeakatseisia näkemyksiäsi ollenkaan. Ja jos vieressäsi seisoisi joku avarakatseisempi, pitäisin häntä parempana äitinä ja ihmisenä :)

Mun mielestä korvikeruokinta on ihan helppoa. Samalla kun hain vauvan pinnasängystä syliin, käytiin keittiönkautta, jossa maito tai velli oli annosteltuna jo valmiiksi pulloihin. Otin yhden pullon, laitoin mikroon, mentiin vauvan kanssa sängylle ja syötin häntä kainalossa niin, että vauva oli samassa asennossa missä imettäisin. Rinnan tilalla tuttipullo ja Pullon alle vaan laitoin harson, että se vähän kohotti sitä. Vauva imi pullon tyhjäksi ja aamulla keräsin sen pois sieltä sängystä tiskipöydälle. Steriloin kaikki kerran päivässä.

Viima, sulla on vissiin vain yksi lapsi? Entäs jos oisi ollut toinen siinä, joka ois huutanut nälkäänsä, oisitko sä silloinkin istunut vaan kiikkustuolissa imettämässä tuntikausia? :)

mun ohjenuorana on et mä pystyn siihen jos naiset ennen minua ja huomattavasti suuremman katraan ja huomattavasti vaikeamman elämän kanssa ovat pystyneet. nyt ihmiset itkee ja valittaa kun koti, perhe ja lapset vie kaiken mun ajan. mä en ole viel keksinyt sellaista menoa itselleni et se kestäis kaks tuntia pidempään jonka tuo nappula nukkuu päikkäreitä ja selviää ilman rintamaitoa. sillo ku oli ihan pieni mun pääasiallinen tehtävä oli olla häntä varten. kannattaa tehdä ne lapst sellasella välil et ne osaa sen hetken odottaa. ja sillo kun ukko oli niin pieni et imutteli tunnin putkeen hän oli myös niin pieni et kannattelin yhdel kädel ja pystyin itsellenikin ruokaa pistään vaikka rinnal oli syömäs.

mut. jokainen taplaa tyylillään. mä hluan antaa lapselleni parhaat eväät elämään. ja ne jotka inisee et imettäminen vie mun kaiken ajan, kestovaippojen pesu on rnkkaa puuhaa, mä en jaksa sitä nekä tätä, ja p***at.

mein isovanhemmat ja jopa vanhemmat ovatjoutuneet nyrkkipyykil pesee niit sideharsoja ja kokkaamaan joka ikisen perunamössön niist omista perunoista jotka kynnetty ja kylvetty sinne peltoon käsin tahi hevosella. ny me shoppaillaan hypermarketista kertvaippoja, pestään pyykit automaatti koneel, kuivataan kuivureis, haetaan ruuat kaupasta tai tilataan ne kotiovelle ja lapslle syötetään riisitärkkelysruokaa kun tärkeämpää on kattoa mitä lie sontaa sielt telkkarista ja päivttää fbtä 5min välein kun MULLA ON NIIN RANKKAA!!!! ärsyttää.

Mä en ymmärrä, miksi vauvan ruokinnasta käydään aina näin kauhee kiista! Jokainen vanhempi tekee omat ratkaisunsa, muille se ei kuulu. Paitsi ehkä nyt, kun ap antoi luvan kysyä ja kyseenalaistaa (?) omaa ratkaisuaan.... :D

Ei oo kysyttävää, mutta kommentoisin sen verran että minä se vasta huono äiti oon - oon imettänyt molempia lapsia koska en oo viitsiny kantaa pulloja ja korvikkeita kaupasta. Ja kun ne ei oo heti oppinu pullolle kun sitä on kokeiltu (ajatuksena oli, että muutkin vois vauvaa ruokkia) niin luovutin melkeistä heti! Ja samoin ku joku toinenkin kommentoija mainitsi, niin otti pattiin kun piti alkaa syöttää kiinteitä kun imetys oli niin paljon helpompaa :D

[QUOTE="viima";23980269]

muistan kuin mies lähti pihalle tekeen hmmia ja mä jäin keinutuoliin syöttään. kahvi oli pannus odottamas. mies tuli tunni pääst takas ja mä edelleen istuin siintuolis ja mies joutu tarjoileen sen kahvin mulle keinutuoliin kun en päässyt siit mihinkään kun ukkeli tahto syödä.

[/QUOTE]

Mullapa ei olekaan mitään miestä joka tarjoilis kahvit.

Jaa että äitejä laitetaan paremmuusjärjestykseen.. No, sittenpähän olen tuon erään mielestä huonompi äiti kuin imettävä äiti. Ei voi mitään.

Makuullaan oli tosi huono imettää, niskat oli ihan jumissa. istualteen yhtä huono. Vihasin sitä kun maitoa oli joka paikassa. Joka päivä sai vaihtaa lakanat kun tissit valutti maitoa, sitä tuli oikein suihkuamalla. Vauvan imeminen tuntui tosi inhottavalta. Mihinkään ei voinut mennä kun en pystynyt missä sattuu imettämään. Paljon helpompaa kun on pullo mukana jonka törkkää suuhun. Huoneenlämpöisenä kun antaa niin ei tarvi edes mikroa.

Jos imetysfanaatikkoja ei olisi, äitien ei tarvis tuntea niin kauheasti huonoa omaatuntoa siitä ettei viitsi imettää. Se nyt ei ole mikään äitiyden mitta. Mun lapsi on ainakin kasvanut ja pulskistunut korvikkeellakin. Jos se imetys on niiiiin terveellistä eikä rintamaitoa saaneet koskaan ole sairaita, niin miks mun monien tuttujen lapset on olleet jo pikkuvauvoina flunssassa tai korvatulehduksessa?

[QUOTE="Jenis";23980510]Ei oo kysyttävää, mutta kommentoisin sen verran että minä se vasta huono äiti oon - oon imettänyt molempia lapsia koska en oo viitsiny kantaa pulloja ja korvikkeita kaupasta. Ja kun ne ei oo heti oppinu pullolle kun sitä on kokeiltu (ajatuksena oli, että muutkin vois vauvaa ruokkia) niin luovutin melkeistä heti! Ja samoin ku joku toinenkin kommentoija mainitsi, niin otti pattiin kun piti alkaa syöttää kiinteitä kun imetys oli niin paljon helpompaa :D[/QUOTE]

jes. meilläkin on kaapis kolme tuttipulloa. yhden kerkesin jopa keittään. ja korvikettakin oli kaiken varalle. menivät vanhaks. ja pumppasin kerran maitoa kun piti vauva opettaa tuttipullolle. se maito kerkes mennä pilalle kun en jaksanu alkaa sitä lämmittää.... laiska mutsi.

[QUOTE="viima";23980491]mun ohjenuorana on et mä pystyn siihen jos naiset ennen minua ja huomattavasti suuremman katraan ja huomattavasti vaikeamman elämän kanssa ovat pystyneet. nyt ihmiset itkee ja valittaa kun koti, perhe ja lapset vie kaiken mun ajan. mä en ole viel keksinyt sellaista menoa itselleni et se kestäis kaks tuntia pidempään jonka tuo nappula nukkuu päikkäreitä ja selviää ilman rintamaitoa. sillo ku oli ihan pieni mun pääasiallinen tehtävä oli olla häntä varten. kannattaa tehdä ne lapst sellasella välil et ne osaa sen hetken odottaa. ja sillo kun ukko oli niin pieni et imutteli tunnin putkeen hän oli myös niin pieni et kannattelin yhdel kädel ja pystyin itsellenikin ruokaa pistään vaikka rinnal oli syömäs.

mut. jokainen taplaa tyylillään. mä hluan antaa lapselleni parhaat eväät elämään. ja ne jotka inisee et imettäminen vie mun kaiken ajan, kestovaippojen pesu on rnkkaa puuhaa, mä en jaksa sitä nekä tätä, ja p***at.

mein isovanhemmat ja jopa vanhemmat ovatjoutuneet nyrkkipyykil pesee niit sideharsoja ja kokkaamaan joka ikisen perunamössön niist omista perunoista jotka kynnetty ja kylvetty sinne peltoon käsin tahi hevosella. ny me shoppaillaan hypermarketista kertvaippoja, pestään pyykit automaatti koneel, kuivataan kuivureis, haetaan ruuat kaupasta tai tilataan ne kotiovelle ja lapslle syötetään riisitärkkelysruokaa kun tärkeämpää on kattoa mitä lie sontaa sielt telkkarista ja päivttää fbtä 5min välein kun MULLA ON NIIN RANKKAA!!!! ärsyttää.[/QUOTE]

Kärsi kärsi, kirkkaimman kruunun saat, niinkö? Kuka sen sulle antaa? Miten niin imetys antaa parhaat eväät elämään? Uskotko että kaikki elämässä epäonnistuneet ihmiset ovat saaneet korviketta vauvoina?

Makuullaan oli tosi huono imettää, niskat oli ihan jumissa. istualteen yhtä huono. Vihasin sitä kun maitoa oli joka paikassa. Joka päivä sai vaihtaa lakanat kun tissit valutti maitoa, sitä tuli oikein suihkuamalla. Vauvan imeminen tuntui tosi inhottavalta.

Ai no nyt mulla tulikin kysyttävää. Onko tää sun mielestä ihan normaali suhtautumistapa?

Sitä maitoa on "joka paikassa" siksi kun se on lajityypillistä... on olemassa imetysliivejä, liivinsuojia, ja se maidontulo muutenkin tasaantuu kun vauva vähän kasvaa. Inhoaminen ja viha on jotenkin vahvoja tunteita tällaiseen asiaan, mun mielestä. Kummunnee jostain muualta kuin imetyksestä itsestään?

Tää on joku ihan uus juttu :saint:

Ap, ei mulla valitettavasti ole sulta mitään kysyttävää. Onnea nyt kovasti uuden perheenjäsenen johdosta :flower: Ymmärrän valintasi - onneksi tänä päivänä on mahdollisuus syöttää vauva myös hyvillä korvikkeilla. Mun lapsuudessa korvikkeiden teko oli paljon hankalampaa hommaa. Ja sitä ennen laatu ei ollut lähimainkaan sitä mitä se on tänä päivänä.

Yhteistyössä