Kaksoset rattaissa ja kauhistuneet katseet ohikulkijoilta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitinä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän lapsia ei enää kolmivuotiaina pistetty rattaisiin vaan ihan omin voimin ovat liikkuneet matkan pituudesta riippumatta. Nuorimmat vaelluksilla mukana olleet neljävuotiaina.

En tiedä ap.sta, mutta omalta kohdaltani en tuota allekirjoita. Meillä on autistinen kohta 5v tyttö joka on motorisesti 3-4v tasolla sekä 6v autistinen down-poika joka on motorisesti jotain 1-2v tasolla. Tyttö on jonkin verran poikaa isokokoisempi ja luonteeltaan huomattavasti haastavampi kuin veli joka istuu tarvittaessa tyytyväisenä niissä rattaissakin.

Laiskana äitinä silti mielummin hoidan ulkoilut tuon oikuttelevan, mutta itse kävelevän tytön kanssa kuin työnnän rattaita missä on tuo iso poika. Puhumattakaan tuplarattaista silloin kun vauva on mukana. Kyllä niissä on työnnettävää ihan kiitettävästi.

Mun käsittääksi ap:n lapset eivät ole erityislapsia. Erityislasten kohdalla on tietysti ok, että heillä on liikkumiseen apuvälineitä, jos sellainen tarve on.

jep jep
mä ainakin tykkään mennä nopeesti enkä hitaasti.Mutta harvemmin täytyy lapsia ees ottaa mukaan :)

No mä en ainakaan pysy kävelyvauhdilla mitenkään meidän pyöräilevän 4,5-vuotiaan vauhdissa. En sitten tiedä mikä huippu-urheilija sä olet, mut ainakin mä joudun juoksemaan aika kovin jos haluan pysyä lapsen pyöräilyvauhdissa.Tämä tietysti edellyttää, ettei ole apupyöriä hidastamassa, mut suurimmalla osalla tuon ikäisistä ei enää olekaan niitä.

Tuolla jo aikaisemmin kirjoitin että TERVEITÄ lapsia. Ja kaikesta päätellen ap:n lapset ovat terveitä. En minäkään nyt sitä mieltä ole, että neliraajahalvaantunutta pitäisi juoksuttaa maratoonia.

Sitä paremmalla syyllä juuri. En usko että ap:n tai muidenkaan terveet 4,5v lapset ovat sen haastavampia kävelytettäviä kuin tuo autistinen tyttö, mutta rattaissa työnnettyinä painavat kyllä sen saman kuin tuo vakavammin vammainen poika. Enkä henk.koht ymmärrä miksi joku laiskuuttaan työntelee painavia rattaita jos lapsilla on edellytykset kävelemiseenkin.

Meidän 4,5v pyöräilee ilman apupyöriä pitkiä matkoja reippaasti, mutta silti tungen hänet välillä rattaisiin ja nautin omaan tahtiin lenkkeilystä. Jos ihmiset katsoo kieroon niin katsokoot, mitäs siitä! :D

[QUOTE="vieras";24002747]No mä en ainakaan pysy kävelyvauhdilla mitenkään meidän pyöräilevän 4,5-vuotiaan vauhdissa. En sitten tiedä mikä huippu-urheilija sä olet, mut ainakin mä joudun juoksemaan aika kovin jos haluan pysyä lapsen pyöräilyvauhdissa.Tämä tietysti edellyttää, ettei ole apupyöriä hidastamassa, mut suurimmalla osalla tuon ikäisistä ei enää olekaan niitä.[/QUOTE]

Ei meidän 5v: vauhdissa meinaa pysyä edes juoksemalla, vaikka minulla on ihan kohtuullisen hyvä juoksukunto. Mies tekee sen kanssa lenkkejä niin, että 5v menee pyörällä ja mies rullaluistimilla. Silloin saa lapsikin paahtaa täysillä :-)

Esikoinen on nyt 2v10kk ja ei tulisi mieleenkään myydä vielä rattaita pois tai siis käyttää rattaita vaan nuoremmalla. Me käydään aina ajoittain rattailla tuossa keskustassa ja silloin vanhempikin istuu rattaissa, ei siitä muuten mitään tulisi. Poitsu myös itse haluaa rattaisiin istumaan, sille ei tarvitse sanoa kuin, että pääset kyytiin, niin johan tulee vauhtia.
Kyllä tuo käveleekin, mutta ei jaksaisi kävellä vielä pitkiä matkoja ja pyörällä ei osaa vielä polkea.

[QUOTE="vieras";24002747]No mä en ainakaan pysy kävelyvauhdilla mitenkään meidän pyöräilevän 4,5-vuotiaan vauhdissa. En sitten tiedä mikä huippu-urheilija sä olet, mut ainakin mä joudun juoksemaan aika kovin jos haluan pysyä lapsen pyöräilyvauhdissa.Tämä tietysti edellyttää, ettei ole apupyöriä hidastamassa, mut suurimmalla osalla tuon ikäisistä ei enää olekaan niitä.[/QUOTE]

no sä menet vaikka sen 15km noin juosten mutta mä saatan käyä rattailla.mutta lähes 90% käyn yksin ja musiikit korvilla

Toivottavasti ap sun lapsista ei tuu urheilua ja liikuntaa karttavia lapsia, kun pienestä lähtien istutetaan rattaissa ja ei tarvitse kävellä.
kävelemään vaan pienokaiset, lihakset vahvistuu, motoriikka kehittyy ja tasapaino.
Jos lenkille haluat, niin mene silloin kuin perheenne isä on kotosalla.
Ja lapsethan tahtovat aina ihan mitä vain, aikuiset, vanhemmat laittavat rajant! Laita rattaa jo pois ja anna lasten kehittyä normaalisti. Lapset kasvaa ja kehittyy, tee samoin sinä äitinä!

[QUOTE="Jaa";24003271]Toivottavasti ap sun lapsista ei tuu urheilua ja liikuntaa karttavia lapsia, kun pienestä lähtien istutetaan rattaissa ja ei tarvitse kävellä.
kävelemään vaan pienokaiset, lihakset vahvistuu, motoriikka kehittyy ja tasapaino.
Jos lenkille haluat, niin mene silloin kuin perheenne isä on kotosalla.
Ja lapsethan tahtovat aina ihan mitä vain, aikuiset, vanhemmat laittavat rajant! Laita rattaa jo pois ja anna lasten kehittyä normaalisti. Lapset kasvaa ja kehittyy, tee samoin sinä äitinä![/QUOTE]

"Laita rattaa jo pois ja anna lasten kehittyä normaalisti. Lapset kasvaa ja kehittyy, tee samoin sinä äitinä!" Väitätkö, että lapseni eivät kehity normaalisti jos istuvat rattaissa sen aamulenkin? Esikoinenkin kasvoi normaalisti ja niin kasvaa nämäkin kaksoset.

No joo, kyl mä katselisin oudoksuen. Mutta jos haluat pitää isoja muksuja rattaissa itseäsi ja menemisen helppoutta ajatellen, niin hyväksy ne oudoksuvat katseetkin. Koska niitä tulet saamaan.

on myös kaksoset 2v 9kk ikäiset kaksoset ja 6kk vauva. En kuljeta kaksosia enää rattaissa, juuri koskaan, en edes muista koska ovat viimeksi istuneet rattaissa..
Pojat kävelee kevyesti parikin kilometriä ja pitävät nätisti vauvan vaunuista kiinni. Jos menisin lenkille tms lasten kanssa, voisin ehkä laittaa pojat rattaisiin ja vauvan manducaan, mutta en kyllä yli neljävuotiaita laittaisi enää istumaan..

[QUOTE="äitinä";24002237]Kävimme aamulla aamukävelyllä kaksosten kanssa, jotka ovat nyt 4,5 vuotiaita. Kaksoset istuivat sisarusrattaissa kiltisti. Ohikulkijoita meni ohi varsin paljon, mutta yksi asia mikä heissä ärsytti on se, että lähes jokainen ohikulkija katseli minua ja kaksosia omituisin ilmein. Tulin siihen tulokseen, että heidän mielestään lapseni ovat liian vanhoja rattaisiin. Oletteko te samaa mieltä?[/QUOTE]

Minä oli tänään uimakoulun päättäjäisissä.
Katselin (omien uivien lasten ja lastenlasten ohella) yhtä nuorta äitiä.
Laskeskelin mielessäni jotta on nyt 22-23 ja viiden lapsen äiti. Oli hoikka, rauhallinen, onnellisen oloinen ja oikeasti poikkeuksellisen kaunis. Minusta ei olisi ikinä samaan ollut, mutta olen iloinen että hänestä on.

Kauhistelijoille oma "arvonsa".
:)

ei kyl tulis mieleenikään rattaissa istuttaa tuon ikäisiä. helpollahan pääset kun pistät mukelot istumaan ja vyöt kiinni! en yhtään ihmettele, että saatte katseita. meillä samanikäinen poika on jo vuoden ajanut ilman apupyöriä ja potkulautaillu pidempiä matkoja toista vuotta. Kyllä karhunpalveluksen teet lapsillesi! Kohta ne odottaa kyytipalvelua jokapaikkaan.

Meillä istuu 5-vuotias rattaissa enää ainoastaan kun teen juoksulenkkejä n.15km. Osaa jo polkea ilman apupyöriä, mutta nuo juoksulenkit teen sellaisissa maastoissa, joihin ei pikkupyörillä ole mitään asiaa tai pikkuteillä joissa autot kaahaavat enkä halua ottaa riskiä että lapsi joutuu auton alle!