Ruokakeskustelun innoittamana: Mites tämä häämenu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juhannusmorsian
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juhannusmorsian

Vieras
Tämän hääruokakeskustelun innoittamana kyselenpä huvikseni minäkin: Ensi viikonloppuna vietetään häitä tulevan aviomieheni vanhempien kesähuvilalla kohtuullisen pienellä porukalla (38hlöä). Tarjolle on suunniteltu

- kermainen savulohikeitto, ruisleipää ja patonkia
- burgundinpata tyyppinen uunissa haudutettu lihapata, uusia perunoita ja salaattia
- vaniljajäätelöä ja (toivonmukaan) kotimaisia mansikoita

Myöhemmin sitten hääkakku.

Ja illalla vielä savustettuja muikkuja (jos onnistutaan saamaan tuoreita muikkuja päivää ennen häitä), karjalanpiirakoita ja rieskaa .
Ja meinataanpa vielä varmuuden vuoksi varata makkaraakin.

ai ai ai jos niccisi kertoo häiden ajankohdan niin kuraa saat niskaasi :( Katsos kun se on palstamammojen pyhitetty viikonloppu jollai he saavat sen ainoan kerran vuodessa olla koko perheen kesken

[QUOTE="jooh";24014176]ai ai ai jos niccisi kertoo häiden ajankohdan niin kuraa saat niskaasi :( Katsos kun se on palstamammojen pyhitetty viikonloppu jollai he saavat sen ainoan kerran vuodessa olla koko perheen kesken[/QUOTE]

Joo nicci viittaa häiden ajankohtaa ja tiedän, että se ei kaikille ole mieleinen. Meidän vieraat puolestaan oli kaikki kauhean onnellisia kutsusta miehen vanhempien kesähuvilalle. Suurin osa vieraista viettää siellä koko juhannuksen.

Siis ihan totta? Juhannuksena häät!! Etkö olisi voinut mitään muuta viikonloppua keksiä? Ihmisillä on monilla omia perinteitä ja sovittuja menoja jo kenties vuosien ajalta. Huh huh.

Menu ihan ok, mutta jättäisin tulematta.

Vielä tohon häiden ajankohtaan: kun häät vietetään pienellä porukalla niin
- miehen vanhemmat, isovahemmat + miehen sisarukset perheineen olisi siellä juhannuksena joka tapauksessa
- mun vanhemmilla ei ole kesäpaikkaa joten tulevat huvilalle tosi mielellään
- mun sisko ei ole naimisissa eikä sillä ole lapsia, joten luultavasti olisi ollut juhannuksen töissä ilman näitä häitä
- meidän kaveripiiristä me ollaan oikeastaan ainoat joilla on perhettä (meillä on jo yksi lapsi). Muut luultavasti viettäisi juhannusta omien vanhempiensa kanssa heidän mökeillään, mutta mielellään tulivat häihin.

Siis ihan totta? Juhannuksena häät!! Etkö olisi voinut mitään muuta viikonloppua keksiä? Ihmisillä on monilla omia perinteitä ja sovittuja menoja jo kenties vuosien ajalta. Huh huh.

Menu ihan ok, mutta jättäisin tulematta.

Tunnemme vieraamme AIKA hyvin ja kukaan ei jättänyt tulematta. Joten ei kai niin hirveän huono viikonloppu meidän vieraille :-)

Mun ruoka pitää olla gluteeniton ja perunaton enkä syö punasta lihaa enkä paljon kanaakaan. Ja tuo häämenu kyllä kelpais mulle. Keitto, salaatti ja jäätelö riittäis mulle hyvin, vaikka gluteeniton leipä olis mukava plussa.

Pari vuotta sitten olin saman kesän aikana kaksissa juhlissa samassa sukulaisperheessä (yo ja rippi) eikä kummallakaan kerralla ollu mulle kuin kahvi ja mehu. Sisko myös gluteeniton ja hän oli vain toisissa juhlissa.

Tässähän kysyttiin menusta eikä pyydetty nurisemaan häiden ajankohdasta. Hääthän vietetään pienellä porukalla eli luultavimmin perhepiirissä.

Menu on hyvä mutta tuo jätski-jälkkäri jotenkin tökkii... Jotain muuta kuin jäätelöä jälkkäriksi (juhlavampaa) tai jälkkäri pois kokonaan. Kakkuhan on sitten myöhemmin kuitenkin.

Mun ruoka pitää olla gluteeniton ja perunaton enkä syö punasta lihaa enkä paljon kanaakaan. Ja tuo häämenu kyllä kelpais mulle. Keitto, salaatti ja jäätelö riittäis mulle hyvin, vaikka gluteeniton leipä olis mukava plussa.

Pari vuotta sitten olin saman kesän aikana kaksissa juhlissa samassa sukulaisperheessä (yo ja rippi) eikä kummallakaan kerralla ollu mulle kuin kahvi ja mehu. Sisko myös gluteeniton ja hän oli vain toisissa juhlissa.

Itseasiassa meilläkin juhliissa yksi keliaatikko joten gluteenitonta patonkia on jo hankittu, vastinetta ruisleivälle emme oikein löytäneet joten arvelimme pelkän patongin riittävän. Kakku puolestaan leivotaan pelkillä perunajauhoilla, joten sekin käy hänelle.

Kaikki ruoat tehdään myös laktoosittomista maitovalmisteista, koska porukassa on kaksi joilla on laktoosi-intoleranssi.

Ja muilta osilta tunnemme vieraamme niin hyvin ja tiedämme että kala-allergisia, kasvissyöjiä ym ei ole porukassa.

Lähinnä itse mietin tuota lihapataa. Jotenkin se on aika tukevan oloista näin kesäaikaan (joskin TAIVAALLISEN hyvää - anopin resepti). Mutta pääruoan täytyy olla sellainen, että sen voi jättää uuniin kirkon menojen ajaksi, niin emme oikein muutakaan keksineet.

Joo ja joku kritisoi vähän tuota jälkiruokaa. Kieltämättä se ei ole niin hirveän juhlava, mutta tuoreet mansikat kruunaavat sen. Ne ensimmäiset mansikat maistuu aina niin uskomattoman hyviltä ja parhaimmillaan ne on mielestäni jäätelön kanssa. Jos kotimaisia mansikoita ei vielä saa, niin keksimme jotain muuta kiireesti. Tai sitten vaan jätämme jälkiruoan kokonaan pois.

Onnea! Eiköhän ne juhannushäät ole teinien päänsärky yleensä kun eivät pääsekään johonkin rokkiin riekkumaan moneksi päivää. Ei sitä aikuiset sen enempää juhannusta mieti, että juhlat olisi ongelma. Mökille yms. pääsee kyllä ilman juhannustakin.

Yhteistyössä