Onko tuo yks vaan niin avuton

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tarkkailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Leikkii omatoimisesti pihalla niin yksin kuin kavereidenkin kanssa. :) Ja sit toinen (7v) tee kerrassaan mitään.. Täytyy sanoa että tee ja sit lopettaa tekemisen kun sanoo että nyt pitäis sit lopettaa. HArmillista, enkä tiedä mitä sille pitäis tehdä että alkais omatoimisesti tekemään jotain.. Kouluunkin pitäis syksyllä mennä..

No seisoo vaan.
Pitää suunnilleen sanoa, että laita jalka toisen eteen ja kävele vähän johonkin suuntaan.
Ota lelu siitä maasta ja leiki vaikka vähän.
Ihan kun olisi kipsissä tuossa pihassa. Ymmärrättekö. Ei tee mitään jos ei joku kehota.

Anna sen tarkastella ja keksiä itse, hanki kavereita, leiki sen kanssa. Älä nyt ole niin avuton. :D
Onko sillä ollut mallia kuinka leikiään ulkona? Mitä sä osaisit saharassa tehdä, mut beduiinit osaa.

Jos se ei halua leikkiä yksin? Mene leikkimään sen kanssa äläkä jumita koneella.

:)
Kyllä sillä on siellä kavereita. Mutta se on kasvatettu ehkä jotenkin vaan pelkäämään ja varomaan kaikkiea. Mun järki sanoo, että vähän vois olla semmosta normaalia puuhaamista ja oma-aloitteisuutta jo tossa vaiheessa.
Tunnen siis lapsen vanhemmat ihan hyvin.
Mutta kun näyttää jotenkin epänormaalilta, ei tavalliselta lapsen olemiselta.
Vaikka voinhan mä olla väärässäkin.

Itse olin vaan tuossa iässä jo kovasti kavereiden kanssa ja taidettiin jopa pyöräillä omalla pihatiellä, käytiin kavereiden kodeissa jne. Oli kyllä rauhallinen omakotitaloasuntoalue.
Mutta niin on tämäkin.

[QUOTE="vieras";24014217]Anna sen tarkastella ja keksiä itse, hanki kavereita, leiki sen kanssa. Älä nyt ole niin avuton. :D
Onko sillä ollut mallia kuinka leikiään ulkona? Mitä sä osaisit saharassa tehdä, mut beduiinit osaa.[/QUOTE]

Niin, ei ole siis minun oma lapsi. Näen kyllä työni puolesta paljon lapsia ja siksi kai hälytyskellot jotenkin soi kun tuota katselee.
Sen tiedän, että lapsen vanhemmat on "opettaneet" sen pelkäämään ja varomaan kaikkea mahdollista. Hyttysiä, muurahaisia, kiviä, liukasta nurmikkoa, keppejä...
Kyllä se päiväkodissa käyvä lapsi on. Eli kaksi kertaa päivässä leikkivät normaalisti ulkona.

Niin, ei ole siis minun oma lapsi. Näen kyllä työni puolesta paljon lapsia ja siksi kai hälytyskellot jotenkin soi kun tuota katselee.
Sen tiedän, että lapsen vanhemmat on "opettaneet" sen pelkäämään ja varomaan kaikkea mahdollista. Hyttysiä, muurahaisia, kiviä, liukasta nurmikkoa, keppejä...
Kyllä se päiväkodissa käyvä lapsi on. Eli kaksi kertaa päivässä leikkivät normaalisti ulkona.

Tuskin siis lapsessa on mitään vikaa, vaan vanhemmissa. Lapsi mielessään pohtii, voinko nyt tehdä ja mitä voin tehdä, kun vanhemmat on varoitelleet. Ei ole helppoa lapselle. Onneksi saa käydä päiväkodissa muiden kanssa ja toisilla säännöillä.

[QUOTE="vieras";24014308]Tuskin siis lapsessa on mitään vikaa, vaan vanhemmissa. Lapsi mielessään pohtii, voinko nyt tehdä ja mitä voin tehdä, kun vanhemmat on varoitelleet. Ei ole helppoa lapselle. Onneksi saa käydä päiväkodissa muiden kanssa ja toisilla säännöillä.[/QUOTE]

Niin kai se sitten on.
Toivottavasti lapsi kouluiässä vähän reipastuu. Siellä kun pitää olla jo vähän omatoimisempi.

Yhteistyössä