en oikein tiedä miten suhtauta naapurin lapseen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
me ostettiin vanha talo, jota on nyt kevään ajan rempattu. mies on siellä lähes kaiken vapaa-ajan ja me käydään lasten kanssa tilanteen salliessa siivoilemassa ja auttelemassa. siinä naapurissa asuu perhe jolla 1 lapsi, saman ikäinen suunnilleen kuin meidän muksut. lapset onkin leikkinyt usein siinä meidän pihassa, pari kertaa käyneet naapurin keinuilla.

nyt tämä naapurin lapsi "hengailee" siinä meidän pihalla aina kun joku on remppahommissa. Siis vaikka mies olis yksin siellä niin tää tyttö saattaa istua tunteja meidän pihassa. ihan yksin. kyse ei oo edes koululaisesta vielä. aina kuyn kysyn mitä vanhemmat tekevät, niin vastaus on että ne nukkuu.

pari kertaa oon nähny vanhemmat pihalla, muuten tyttö on aina yksin. tiedän että heillä on toinen työttömänä ja molemmilla alkoholin suurkulutusta, tulevat välillä humalassa meidän talolla käymään. lapsi on siis käytännössä yksinään vaikka vanhemmat olis kotona, kun ovat joko humalassa tai nukkuvat vanhoja pois..

nyt tää lapsi on ruvennut kyselemään oisko meillä hänelle jotain keksejä, jätskiä,karkkia jne.. ja saattaa siis kysyä multa ja sit jos sanon ei niin kysyy kohta mieheltänikin..ja kysyy pari kertaa päivässä.

Tuolla tytöllä on aivan liian pieni polkupyörä, ja vanhemmat valitti mun mihehlle, että miten voi muka olla varaa ostaa uus pyörä muutaman vuoden välein, kun rööki ja viina kallistuu koko ajan... heillä on varaa hienoon autoon, ja moneen isoon koiraan ja hevoseenkin, mutta ei voi ostaa lapselle uutta pyörää..

mietinpä tässä vaan että pitääkö mun puuttua tollaseen ruuan ruinaamiseen, esim kysyä onko jo syönyt kotona ruuan, tavallaan varovasti udella kotitilannetta? vai annanko olla? mulle on ihan normaalia että jos meillä syödään jotain kun on vieraita, omia tai lasten, niin tarjoan kaikille paikallaolijoille. mutta en haluis ruokkia naapurin lasta päivittäin, ilman että meillä kukaan syö mitään.. tai ylipäätään joka päivä.. saa nähdä kun saadaan remppa valmiikis ja muutetaan, mihin tilanne kehittyy.

vanhempansa vaan vaikuttavat keskustelujen perusteella, ja näiden känni-iltojen riitojen perusteella sen verran moukkamaisilta (juu, tiedän että on kamalasti sanottu) ettei heidän kanssa välttämättä voi keskustella oman lapsensa käytöksestä..

ja ennenkuin joku sieltä huutelee että kuvittelen olevani huippuäiti, niin siitä ei nyt oo kyse. siksi en oikeestaan haluiskaan puuttua toisen perheen asioihin, kun musta tuntuu että loukkaantuisivat. mietin vain sitä että jos lapsi ei tosiaan esim saa riittävästi ruokaa, niin onhan silloin jo kyse vakavammista asioista..

On tosiaan oikeutta puuttua ruuan ruinaamiseen. Älä anna herkkuja, mutta itse tarvittaessa antaisin oikeaa ruokaa, kun onhan tuo aika säälittävän kuuloista. Jospa häntä oikeasti ei ruokita kotona? Silloin onkin jo ls-ilmon paikka.

Jos lapsi sanoo saavansa ruokaa kotona, ja kyse on vain herkkunälästä, voit hyvin noudattaa "koko kylä kasvattaa" -periaatetta ja neuvoa että kylässä ei yleensä pyydetä, kylässä isäntäväki tarjoaa jos haluaa mutta vieraiden ei ole sopivaa kinuta.

Minä varmaan varovasti lapselta kyselisin kotitilannetta alkuun ennen kuin alkaisin mihinkään toimiin. Tarjoaisin myös syömistä, jos olisi selvästi nälkäinen, eikä mua ees haittais se, mut oonkin tällanen, joka haluais pelastaa kaikki :D. Onko lapsella sisaruksia?

Mä puutuin ihan vastaavanlaiseen tapaukseen ja sain vaan p*skaa niskaani. naapurin lapsi siis käytännössä asui kesät pihassamme ja kerjäsi ruokaa ja huomiota. Kaatuili tahallaan ja tekoitki, jotta aikuinen tulisi ja ottaisi syliinsä. Ei auttanut ls-ilmoitus (vanhemmat ovat kuulemma raitistuneet???!!! PÖH. ehkä sitä viinaa meni vähemmän kuin aiemmin, mutta alkoholisteja ovat).

Ota yhteys lastensuojeluun, niin he voivat tarkistaa tilanteen. Sinä ja perheesi voitte olla tärkeä tuki lapselle, jos niin haluatte. Ei silti tarvitse herkkuja jaella, jos ette halua.

Tuo koko kylä kasvattaa-periaate on hyvä. Suhtaudu häneen kuin omiin lapsiisi: neuvo ja ohjaa kuin ohjaisit omiasikin. Mutta tiettyyn rajaan asti. Kun tämä raja ylitetään, on lastensuojeluilmoituksen paikka. Mieti, missä vaiheessa haluaisit sen tehtävän omien lastesi kohdalla, jos itselläsi joskus ote elämästä lipsuisi pahan kerran. Ja jos ei omakohtaisesti asiaa pystyy pohtimaan, niin tekee sitten, ku najattelee, että lapsen kehitys alkaa olla pahasti uhattuna.

Meillä muuten asuu samankaltainen lapsi naapurissa. Roikuu päivät pitkät pihassa ja on aina änkeämässä mukaan, jos lähdemme puistoon tms. Alussa pyyteli keksejä ja ehdotti aina, kun jäätelöauto ajoi pihaan, että ostakaa jäätelö. Ehdotti sitä minulle ja miehelleni vuoronperään. Itse tiedän, että tämä lapsi on jo lastensuojelunseurannassa, on ainakin ollut. Ei siinä voi oikein mitään tehdä kuin pitää omat rajat ja sanoa, että me lähdemme nyt puistoon ihan oman perheen kesken. Herkkuja ei anneta eikä osteta muulloin kuin omillekaan. JA on sovittu, että meidän pihalla voi olla vain kun siinä on meidänkin lapset ja aikuisten luvalla (eli siis tämä lapsi olisi meillä aina ja me halutaan välillä rauhoittaa tätä yhteistä olemista, joten meiltä tulee pyytää lupa).

kiitos vastauksista. taidan tehdä nyt alkuun niin että jos meidän muutettua huomaan että lapsi on oikeesti nälkäinen jatkuvasti, niin puhun vaikka neuvolassa? onko huono idea? asutaan pienessä pitäjässä joten samassa neuvolassa käydään.en ainakaan omalla nimellä haluis mitään ls-ilmotusta tehdä, kun aika satavarmasti kostaisivat sen..

no jos kaksivuotias heiluu aina valvomatta pihalla ja vanhemat NUKKUU, niin joo, tekisin jo tuosta ls ilmoituksen.
Jos ilmoitus on aiheeton niin sossut kirjaa vaan ettei aiheuta jatkotoimenpiteitä ja sillä selvä.

no jos kaksivuotias heiluu aina valvomatta pihalla ja vanhemat NUKKUU, niin joo, tekisin jo tuosta ls ilmoituksen.
Jos ilmoitus on aiheeton niin sossut kirjaa vaan ettei aiheuta jatkotoimenpiteitä ja sillä selvä.

kyseessä 6-v..mut silti oon kyl hiukan ihmeissäni. lapsi on selvästi tooosi yksinäinen, joten ymmärrän että pyörii meillä. mut ensisijaisesti kuuluis mun mielestä vanhempien olla lastensa kanssa eikä nukkua krapuloitaan..

Mä ymmärrän kyllä, ettei halua tehdä lastensuojeluilmoitusta naapureistaan. On pikkasen vaikea asua siinä sitten jatkossa, jos ja kun tulee tietoon, ketkä sen ilmoituksen tekivät. Naapurit voi tehdä elämästä vaikean, kokemusta on.
Ja tuosta ruoan tarjoamisesta. On väärin ensin tarjota ja sitten jossain vaiheessa lopettaa. Koska tämä lapsi kerran saatuaan todennäköisesti rankkuu sitä ruokaa lisää. Ja sitten minun mielestäni on edellytys antaa jatkossakin, jos on kerran antanut. Ja siinä vaiheessa kannattaa miettiä, haluaako perheeseensä syömään aina tämän lapsen... Minä en ainakaan halua säännöllistä ruokavierasta. Mutta voihan sitä jutella sen äidin kanssa, jos onnistuu, ja sanoa, että on näläinen lapsi.
Mä en tiedä, mitä hyötyä tuosta neuvolan keskustelusta voisi olla. Voihan siitä jotain vinkkiä tietenkin saada. Neuvolan th ei voi sanoa tuosta perheestä mitään eikä hän itse voi huhujen perusteella tehdä lastensuojeluilmoitusta.

En nyt puutu siihen mikä on oikein tai väärin tai mitä _pitäisi_ tehdä.Minä olen niin inhottava ihminen, että toimeni riippuisivat siitä, miten kiva muksu on kyseessä. Jos on perus rasittava, käytöstavaton pikkupiru, soittaisin sossut paikalle. Jos taas ihana herranterttu, ottaisin siipeni alle, ruokkisin ja kasvattaisin tarpeen mukaan siinä missä omianikin.

En nyt puutu siihen mikä on oikein tai väärin tai mitä _pitäisi_ tehdä.Minä olen niin inhottava ihminen, että toimeni riippuisivat siitä, miten kiva muksu on kyseessä. Jos on perus rasittava, käytöstavaton pikkupiru, soittaisin sossut paikalle. Jos taas ihana herranterttu, ottaisin siipeni alle, ruokkisin ja kasvattaisin tarpeen mukaan siinä missä omianikin.

mua aina rasittaa lapset jotka ei oo kohteliaita, ei tietenkään teitittelystä ym oo kyse, mut siitä ettei kinua koko ajan kyläpaikassa jotain jne..jos lapselle sanoo että tarjoan sitte kun on sellainen aika, ja lapsi edelleen kyselee ja pyytää, niin mun mielestä se on huonoa käytöstä. mutta tässä tapauksessa esim en tiedä onko vika kotioloissa ja kasvatuksessa tai sen puutteessa, vai onko lapsi vaan itse sellainen.

en tykkää vanhemmista joille omat harrastukset ja päihteet menee lapsen tarpeiden edelle. siksi mulla on vähän asennetta tätä perhettä kohtaan. meillä ollaan AINA vastuussa lapsista, ja koitetaan tehdä parhaamme että lapset on turvassa, ja saavat mitä oikeasti tarvitsevat, kuitenkaan eivät saa läheskään kaikkee mitä haluuvat ;)

on lapsen kannalta surullista jos häntä laiminlyödään kotona millään tavalla ja siksi haluankin näyttää että meillä saa olla kunhan jollain järjellisellä tavalla käyttäytyy. mutta täyttä kasvatusvastuuta en ole halukas ottamaan..

Yhteistyössä