Tehdäänkö listaa arkielämän pienistä valinnoista? :) Ruokatuotteet ym.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sunshine"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sunshine"

Vieras
Puhun nyt siis eettisyydestä ja terveellisyydestä. Jos ne eivät kiinnosta sinua, ole hyvä äläkä vastaa ketjuun, kiitos.

Mitättömältä tuntuva juttu ehkä joillekin, mutta tavallisten liemikuutioiden vaihtaminen luomuversioihin oli minulle iso asia: kaipasin vahvan liemen makua enkä kuitenkaan tahtonut alkaa keittelemään sellaisia itse tuntikausia. Luomulaatuiset liemivalmisteet pelastivat päivän ja niissä on törkeän hyvä makukin eikä natriumglutamaattia. :) Niissä käytetty rasva on pehmeää ja sen huomaa kuution ulkomuodostakin: murenee helposti ja nimenomaan sellaiseksi tahnamaiseksi. Ihanaa! Samaan joukkoon menevät luomulaatuiset mausteet; esim. curryjauhe sisältää vain seokseen kuuluvia mausteita, ei mitään säilöntäaineita tms.

Luomulaatuisena hankittu tee on myös ollut hyvää ja onhan sitä mukava tarjotakin ;). Teehen sopii loistavasti intiaanisokeri, joka on tutkitusti terveellistä ja antaa makua paremmin kuin tavallinen, valkoinen sokeri.

Ruoanlaitossa käytän hyvälaatuista merisuolaa, joskus myös kristallisuolaa. Nämä ovat luonnollisia vaihtoehtoja kaikenmaailman pan-suoloille eivätkä maksa kamalasti, kun katsoo mistä ostaa ja minkä merkkisenä. Suolan käyttöä ei tarvitse vahtia, kun siirtyy näihin ja esim. tuossa kristallisuolassa oli yli 80 mineraalia ja kivennäisainetta.

Vaihdoin lasten rakastaman Oboy-kaakaojauheen Pirkan Reilun Kaupan kaakaojauheeseen. En tiedä, voinko puhua varsinaisesti terveellisyydestä, mutta ainesosat ovat sellaiset, jotka minäkin ymmärrän: kaakaojauhe ja ruokosokeri. Ei mitään maitojauheita tai E-aineita.

Lukisin kiinnostuneena, miten juuri TE olette vaihtaneet esim. ruokatuotteissa tai pesuaineissa eettisempään/terveellisempään/teille sopivampaan vaihtoehtoon. :) Onko ostosvinkkejä? Ruokaneuvoja? Jne.

Itse käytän Fondue Chef -liemiä. Eivät ole luomua, mutta maukkaita, ja ilman natriumglutamaattia toki.

Reformin luomukuutioista en kauheasti välittänyt, nuo Fonduet on maukkaampia.

Appelsiinimehu kannattaa vaihtaan Valion luomu-versioon. Maistuu ihan erilaiselle kuin muut. :p

Kaakao ja suklaa olisi tosiaan tärkeää ostaa reiluna kauppana, sillä muissa voidaan käyttää lapsityövoimaa. Fazerkaan ei voi taata, ettei sen kaakaota ole poimittu lapsityövoimalla. :(

Leipänä suosin lisäaineettomia, kuten myös leikkeleinä.

Minä käytän myös luomu kasviskuutioita ja ovat tosi hyviä. Yksi suurimmista periaatteistani on, että
ruisleipää en osta sellaista, jossa on e aineita. En tajua miten niitä lykätään jopa siihen. Enkä marinoituja lihoja tai esim. sipulikeittoseoksia ( järkyttävä määrä lisäaineita ).

Joitain vakiotuotteita, mitä äkkiä tulee mieleen:

Vogelin kasvisliemi, luomu
pavut, luomu
Tofu alpro, luomu
banaanit, reilukauppa
Espressopavut puro, reilu kauppa
tomaattimurska pirkka muistaakseni, luomu

Olen kasvissyöjä, se on oma eettinen valintani.
Lapsi syö luomulihaa

En ole ikinä ymmärtänyt liemikuutioitten virkaa. On niissä luomulaaduissakin lisäaineita. Hyvän maun saa oikein maustamalla. Esim. kun teen kanaa, paistan ensin voissa hieman chilia, valkosipulia ja currya. Antaa paljon enemmän makua kuin jos lisää myöhemmin.

Itse tehty ruoka on hyvää.

Niin ja kaikki mausteseokset kannattaa jättää kauppaan. Ei siis mitään grillimausteita, jauhelihamausteita jne. Vaan puhtaita yrttejä ja pippureita.

Margariinin vaihdoin noin vuosi sitten oivariiniin/ingmariiniin. Ei turhia lisäaineita siitäkään. Kätevää myös, kun voi samaa tavaraa käyttää niin leivän päälle, paistamiseen kuin leivontaankin.

Kasvisruoka on tietysti ekologista ja eettistä. Pari kertaa viikossa tulee tehtyä, pitäisi kyllä tsempata ja tehdä enemmänkin.

Rappuset vai hissi
Vaalea leipä vai ruisleipä
jIVulv
1Ir00C
WGuZqg
m4CcmW
mDEUUw
yP9q9k
KgXkvi
KxeNMU

Meillä on siirrytty inkkarisokeriin lähes kokonaan valkoisen sokerin sijaan.

Luomumaitoa on juotu jo pitkään, kun se sopii myös laktoosi-intolerantikko-pojalle.

Leikkeleet on kaikki natrium-glutamaatittomia.

Mannaryynit on kauramannaa. (no okei mutta onhan ne terveellisempiä :D)

Margariinina käytetään Ingmariinia, lisäaineetonta ja hyvää. Nyt ajattelin ostaa myös Ingmannin lisäaineettomia jugurtteja, kun näemmä saa litran pakkauksissakin.

Leipänä syödään vain uotilan ruisleipää, ihan parasta lisäaineetonta ja vähähiilaristakin :)

Jne :)

no en tiedä kuuluuko tää nyt tähän kategoriaan, mut en pahemmin käytä pesuaineita vaan pesen soodalla, etikalla, sitruunalla yms. mut ne ei luultavammin oo reilun kaupan eikä luomu tuotteita.

Kiitos, oikein hyviä vinkkejä! :)

Minäkään en tajua että miksi ruisleipään laitetaan E-koodeja?? Sehän valmistuu vedestä, ruisjauhoista ja suolasta..!

Karppaaja, miten maustat esim. broilerikeiton tai kalakeiton, josset käytä liemikuutioita?

Kauramannaan en olekaan tutustunut vielä :).

Ingmariini on muuten meilläkin käytössä!

meillä ostetaan lähestulkoon kaikki mahdollinen luomuna ja/tai reiluna. En kyllä mene hehkuttamaan luomukaakaota, kahvia, teetä tai suklaata suurimpana makunautintona. Siinä on vielä tuotekehityksellä suuri harppaus vielä tehtävänä. Esim luomuteestä pusseina olen löytänyt yhden hyvän vasta. Toki en ole kaikkia testannut.

no en tiedä kuuluuko tää nyt tähän kategoriaan, mut en pahemmin käytä pesuaineita vaan pesen soodalla, etikalla, sitruunalla yms. mut ne ei luultavammin oo reilun kaupan eikä luomu tuotteita.

Käy oikein hyvin, nämähän ovat tosi ekologisia valintoja kun et osta "myrkkyjä" :). Olen kuullut, että etikalla lähtee jopa hometahrat.

Ai niin! Käytän muuten hopeiden puhdistamiseen hammastahnaa :D. Ihan totta, toimii! Levitys ja hankaus (+huuhtelu..!), nopeasti poistaa tummentumat.

[QUOTE="nalkuttava talonmies";24066057]meillä ostetaan lähestulkoon kaikki mahdollinen luomuna ja/tai reiluna. En kyllä mene hehkuttamaan luomukaakaota, kahvia, teetä tai suklaata suurimpana makunautintona. Siinä on vielä tuotekehityksellä suuri harppaus vielä tehtävänä. Esim luomuteestä pusseina olen löytänyt yhden hyvän vasta. Toki en ole kaikkia testannut.[/QUOTE]

Ok :). Suosittelen itse Pukka-sarjaa: Pukka - Kamomilla Vanilja tee

Varmaankin ainoa eettinen valinta ruokakassissani on, etten osta omenoita, jotka tuodaan Euroopan ulkopuolelta. Puoli tusinaa eri lajiketta tuotuna Euroopasta, en tarvitse argentiinalaisia tai kiinalaisia omenoita. Ihan sama, tuodaanko ne laivalla vai lentorahtina ja onko tuotettu reilun kaupan sopimuksilla.

Tämä eettinen kuluttaminen ei ole ihan minun juttuni... :ashamed: :saint:

[QUOTE="sunshine";24066040]

Karppaaja, miten maustat esim. broilerikeiton tai kalakeiton, josset käytä liemikuutioita?
[/QUOTE]

Keittoihin laitan yleensä laakerinlehden ja kokonaisia pippureita :) Kun tekee kalakeittoa kannattaa ensin laittaa kalat vähäksi aikaa niin tulee kalalientä. Sitten kalat pois ja sivuun ja vihannekset kiehumaan kalaliemeen :)

[QUOTE="nalkuttava talonmies";24066107]ai niin . Lukekaapas sen ingmariinin ravintosisältö. Erittäin huono rasvakoostumus, kovia rasvoja aivan liikaa.[/QUOTE]

No tätä rasvasotaahan tässä on käyty jo pitkään, ja näyttää siltä, ettei ne kovat rasvat mitään pahiksia olekaan, joten mitä kukakin sitten pitää pahana. Keinotekoisia lisäainemargariineja, vaiko puhtaasta kermasta ja öljystä valmistettua sekoitetta.

[QUOTE="nalkuttava talonmies";24066107]ai niin . Lukekaapas sen ingmariinin ravintosisältö. Erittäin huono rasvakoostumus, kovia rasvoja aivan liikaa.[/QUOTE]

Sehän on voin ja rypsiöljyn sekoitus. Paljon halvemmalla voi itse sekoittaa voita ja rypsiöljyä :D Voissa parempi rasvakoostumus, rypsiöljyssä liikaa omega 6 eli siksi ostan voita.

Paistamiseen voi ja kookosöljy ovat parhaita. Öljyt ei sitä kestä vaan hapettuu.

Yhteistyössä