Lapset meinasi päästä hengestään äsken suojatiellä :( MISTÄ noita kuskeja tulee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meggy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

meggy

Vieras
Olimme siis pikkukylän keskustassa (rajoitus 40km/h) ja menossa suojatien yli. Tiellä meni kaksi kaistaa samaan suuntaan (toinen kääntyy). Auto pysähtyi ja päästi meidät suojatielle. Olimme juuri menossa pitemmälle, toisen kaistan puolelle suojatietä, kunnes ohi pyyhälsi auto toista kaistaa selvää ylinopeutta, katsomatta onko suojatiellä ketään. Auto meni ehkä 20cm päästä lastamme, eli todella läheltä piti. Pidin lapsia kädestä, ja silti meinasi tällainen vahinko käydä suojatiellä.

Eikö autokoulussa nykyään opeteta, että jos suojatien eteen on pysähtynyt auto, ei KOSKAAN saa ajaa pysähtymättä ja hiljentymättä kunnolla, sillä toisen auton takana voi olla tulossa pieni lapsi. On se PERKELE kumma että joillekin ei mene perille, että autolla voi tappaa!

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Kauheeta.. Onneks ei käyny pahemmin! Kyllähän toi opetetaan ja mediassakin siitä jatkuvasti muistutetaan mutta jotkut on vaan niin idiootteja.
Kyllä se v*tuttaa kun ei saa kuskia kiinni ja vastuuseen typerästä teostaan. Omahyväisiä kiireineen prkl.

Valitettavan harvoin vaan sattuu poliisisetä (tai -täti) paikalle noissa tapauksissa. Pikkukiviä (tai vähän isompiakin) jos jaksaisi kanniskella ja nakkailla sitten näiden *päiden tuulilasiin, niin voisi vähän helpottaa omaa oloa.

Itselleni inssissä muuten setä sanoi palauteosiossa, että jos kaksikaistaisella toisella kaistalla on takaa tulossa autoja niin ei kannata pysähtyä antamaan tietä - vaikka liikennesäännöt näin määräävätkin.

Kyllä siellä opetetaan, vaan on ainakin omien havaintojen mukaan useimmin keski-ikäisiä miehiä, jotka noin ajaa. Mutta siis onhan heillä toki varmasti kiire, ettei siinä joka saatanan suojatietä jouda tarkistamaan!

Olimme siis pikkukylän keskustassa (rajoitus 40km/h) ja menossa suojatien yli. Tiellä meni kaksi kaistaa samaan suuntaan (toinen kääntyy). Auto pysähtyi ja päästi meidät suojatielle. Olimme juuri menossa pitemmälle, toisen kaistan puolelle suojatietä, kunnes ohi pyyhälsi auto toista kaistaa selvää ylinopeutta, katsomatta onko suojatiellä ketään. Auto meni ehkä 20cm päästä lastamme, eli todella läheltä piti. Pidin lapsia kädestä, ja silti meinasi tällainen vahinko käydä suojatiellä.

Eikö autokoulussa nykyään opeteta, että jos suojatien eteen on pysähtynyt auto, ei KOSKAAN saa ajaa pysähtymättä ja hiljentymättä kunnolla, sillä toisen auton takana voi olla tulossa pieni lapsi. On se PERKELE kumma että joillekin ei mene perille, että autolla voi tappaa!

onkos sillä jotain merkitystä mikä siellä takana on??? pieni lapsi, vanhus tai ihan vaikka aikuinen ihminen. ei ne välttämättä sen paremmin näy. tai tuskinpa edes katsoo jos ylinopeutta ajaa vaan ohi.

lisäksi, auto ei tapa vaan kuski. vähän niinkuin että ei ase tapa, vaan ihminen joka painaa sitä liipasinta.

Joo, auto vaan jatkoi matkaa ja pysähtyi sitten vähän kauemmas punaisiin liikennevaloihin. Näytin keskisormea autoon päin, mutta tuskinpa kuski edes huomasi. Meillä oli siinä neljä lasta menossa tien yli (vauva vaunuissa, 2v, 6v ja 9v), ja juu, näkivät äidiltä huonoa mallia, mutta kertakaikkiaan pisti niin vihaksi ja säikäytti, joten en siinä kohtaa välittänyt näyttämästäni mallista. Siinä oli onnettomuus todella lähellä. Näin ne pienet koululaisetkin varmaan pääsee hengestään :(

onkos sillä jotain merkitystä mikä siellä takana on??? pieni lapsi, vanhus tai ihan vaikka aikuinen ihminen. ei ne välttämättä sen paremmin näy. tai tuskinpa edes katsoo jos ylinopeutta ajaa vaan ohi.

lisäksi, auto ei tapa vaan kuski. vähän niinkuin että ei ase tapa, vaan ihminen joka painaa sitä liipasinta.

Ööh, toki puhun nyt lapsista, koska lapseni meinasi juuri jäädä auton alle. Totta kai sama sääntö koskee ihan riippumatta kuka suojatiellä on menossa.

Ja auto on "tappoväline", jos ei piittaa säännöistä ja ajaa miten sattuu, niin siinä voi viaton vammautua tai kuolla.

[QUOTE="hmm";24139874]Oisin ottanut rekkarin ylös ja etsinyt kuskin tiedot.[/QUOTE]

Olisinpa tajunnut tämän :( Mutta se hetki oli niin ohikiitävä ja yllättävä, etten tajunnut. Menin jotenkin ihan shokkiin kun oli niin lähellä että tuo 2-vuotias olisi ollut auton alla.

Ikinä, ikinä, IKINÄ MILLOINKAAN ei pidä kaksikaistaisella suojatiellä ylittää tietä niin, ettei katso ja varmista, että sitä toista kaistaa tuleva auto myös pysähtyy! Mies kun vielä ajoi kuorma-autoa, niin ei koskaan antanut tietä jalankulkijoille tollasessa paikassa, koska sitä viereistä kaistaa aina tuli joku joka ei pysähdykään. Ja sieltä kuorma-auton takaa ei jalankulkija eikä se tollo autoilija näe yhtään mitään.

• Tykkää
Reactions: jassåå
Niin perseestä kuin tällaiset kuskit ovatkin, niin kyllä nyt oli syytä myös suojatien ylittäjässä. Oliko kyseessä muka niin surkea näkyvyys ettet voinut katsoa vähän pitemmälle? Varmasti se kaahailija näkyi siellä jo ennen kuin lähdit lasten kanssa ylittämään sitä suojatietä.

En yritä yhtään puolustella sitä kuskia, en todellakaan. Mutta järki käteen itsekin noissa tilanteissa, etenkin jos lasten kanssa liikkeellä.

Jos tässä olisi jotain käynyt, niin olisi kaikki kääntynyt äidin syyksi näköjään. "Mitäs et katsonut pidemmälle, olisit varmistunut että kaukaa tuleva autokin pysähtyy ja ollut tarkempi.. äidin syytä kun lapset kuoli".

Tuo on ikävää, mutta ainakin meilläpäin niin yleistä, etten itse edes lähde ylittämään suojatietä tuollaisessa tilanteessa, vaan viittoilen minulle tietä antaneen auton jatkamaan matkaansa ja ylitän tien sitten, kun se on tyhjä. Olisi parempi, ettei kukaan pysähtyisi tietä antamaan, koska tuollaista se on aina.

Toinen usein sattuva suojatietilanne on se, että kun jalankulkijoille ja kääntyville on vihreät samaan aikaan, niin saa jalankulkija varoa ettei jää niiden kääntyvien autojen päälle. Itse meinasin pari viikkoa sitten joutua auton töytäisemäksi, kun kuljettaja kaasutti kunnolla, ei edes katsonu tuleeko ketään. Jos en olisi itse pysähtynyt, olisi tullut osuma. Helmoja hipoen meni auto ohi ja pelkääjän penkillä ollut nainen säikähti huomatessaan minut.

Kyllä se on niin, että lapsille kannattaa opettaa niin kun Hertan liikennelaulussa sanotaan, että "liikennevalo ei pelasta lasta, ei estä aikuista kaasuttamasta". Eli vaikka on vihreä valo tai joku päästää yli, niin silti pitää olla tarkkaavainen.

Kaupungeissa toi on valitettavan tavallista :( Justiin oli taas lehdessä tosta, että Suomessa vaan tolla tavalla ajellaan. Jalankulkijalla pitäisi olla turva suojatiellä, mutta ei siinä voi kuin opettaa lapsiakin katsomaan ja katsomaan monta kertaa kun tietä ylittää.

[QUOTE="huh";24140297]Toinen usein sattuva suojatietilanne on se, että kun jalankulkijoille ja kääntyville on vihreät samaan aikaan, niin saa jalankulkija varoa ettei jää niiden kääntyvien autojen päälle. Itse meinasin pari viikkoa sitten joutua auton töytäisemäksi, kun kuljettaja kaasutti kunnolla, ei edes katsonu tuleeko ketään. Jos en olisi itse pysähtynyt, olisi tullut osuma. Helmoja hipoen meni auto ohi ja pelkääjän penkillä ollut nainen säikähti huomatessaan minut.

Kyllä se on niin, että lapsille kannattaa opettaa niin kun Hertan liikennelaulussa sanotaan, että "liikennevalo ei pelasta lasta, ei estä aikuista kaasuttamasta". Eli vaikka on vihreä valo tai joku päästää yli, niin silti pitää olla tarkkaavainen.[/QUOTE]

Juu, tuo on toinen. Eräs autoileva ystäväni, joka ei juurikaan jalan ikinä liiku, valitti mulle, että kun jalankulkijan on niin paljon helpompi siinä pysähtyä ja odottaa että kääntyvä auto pääsee menemään. Mutta mulla tietysti on jalankulkijana toinen näkökulma, eli jos niitä kääntyviä autoja on kymmenen niin enhän minä ehdi suojatien yli vihreillä ollenkaan. Suomessahan se on niin, että heikompi väistää vahvempaa.

[QUOTE="Äitikissa";24140360]Juu, tuo on toinen. Eräs autoileva ystäväni, joka ei juurikaan jalan ikinä liiku, valitti mulle, että kun jalankulkijan on niin paljon helpompi siinä pysähtyä ja odottaa että kääntyvä auto pääsee menemään. Mutta mulla tietysti on jalankulkijana toinen näkökulma, eli jos niitä kääntyviä autoja on kymmenen niin enhän minä ehdi suojatien yli vihreillä ollenkaan. Suomessahan se on niin, että heikompi väistää vahvempaa.[/QUOTE]

Juu, ja yks minkä autoilijat tuntuu unohtavan on, ettei lapset eikä kaikki muutkaan tunne kaikkia liikennesääntöjä! En minäkään tunne noita kääntymissääntöjä, kun en ole autokoulua käynyt. Koulussa olen joskus oppinut jotain. Siinä se. Ei jalankulkijan tartte osata kuin omat sääntönsä.

Yhteistyössä