Mä olen niin kyllästynyt tuon n. 3v lapsen syömättömyyteen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyllästynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyllästynyt äiti

Vieras
Syö aina normaalia ruokaa vain muutaman lusikallisen, leivästä vaan voit päältä. Mikään ei kelpaa ja jos jotain yrittää useammin tarjota niin alkaa oksentamaan. Paino menee -2 käyrällä ja lääkärit ja neuvola sanoo että kaikki ok, en vaan jaksa enää. Päivät joutuu stressaamaan tuon syömisen takia.

Meillä 6k vauva syö varmaan enemmän kuin 3,5vee. Anna syödä se määrä mitä syö, älä tee pelkästään sitä mikä herkkua - ei nyt pelkästään yökötysruokiakaan, mutta jos syö puolikkaan perunan niin ok. Tärkeintä on, että et anna herkkuja välillä ja ruokailuista ei sais tulla pakkopullaa. Myönnän, itsekin joskus hermostuttaa toi syömättömyys.

[QUOTE="Xxxx";24145027]Meillä 6k vauva syö varmaan enemmän kuin 3,5vee. Anna syödä se määrä mitä syö, älä tee pelkästään sitä mikä herkkua - ei nyt pelkästään yökötysruokiakaan, mutta jos syö puolikkaan perunan niin ok. Tärkeintä on, että et anna herkkuja välillä ja ruokailuista ei sais tulla pakkopullaa. Myönnän, itsekin joskus hermostuttaa toi syömättömyys.[/QUOTE]

Juu, eipä sillä oikein mitään herkkuruokaa ole. Tullut vaan kauhea stressi tästä asiasta.

Meidän kaksvuotias ihan sama tilanne. Voit leivän päältä ja ruokaa itse ei laita lusikallistakaan suuhun. Syöttämällä (ja joku viihdyke) saan lapattua ruokaa vähän. Hedelmät ja mehut kyllä menis, mutta vähän arveluttaa et elääkö laps niiläkään. Paino menee meillä myös -2 käyrällä:(

Meillä kans 3 v syö suunnilleen 2 lusikallista ruokaa ja sitten lopettaa. Neuvolassa puhuttiin tästä niin sanoi että syömisen suhteen saa ja pitää joustaa, jos sanoo ettei ole nälkä niin sitten nostetaan ruoka pois. Nyt taas parantunut ruokahalu ja syönyt monena päivänä koko lautasen tyhjäksi. Näyttää olevan melko kausiluonteista tuo syöminen.

Paljonko teillä on painoa lapsella?

Teillä on tullut ruuasta selvästikin valtataistelu: lapsi ei syö, sinä stressaat.
Anna lapsen syödä sen verran kuin syö - ei siis herkkuja vaan ruokaa.
Kyllä neuvolassa huolestutaan jos jotain on oikeasti vialla.

ja muuten -- työssäni olen tavannut vastaavia "lapseni ei syö mitään"-tapauksia ja tarkempien selvittelyjen jälkeen lapsi saa kotona herkkuja -> joten eihän se normaaliruoka maistu.

Tsemppiä ja jaksamista!

Mun 2,5v ei syö kanssa juuri mitään, muutaman lusikallisen ruokaa. Sitten ei vaan halua enempää, joskus ei edes maista. Joskus illalla sitten syö jogurtin tai kokonaisen leivän.
Oon päättäny etten stressaa, lapsi on muuten hyvinvoiva ja ei liian laiha... Kyllä tää tästä ehkä vielä joskus korjaantuu :)

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
vuosia lapsia hoitaneena voin sanoa että älä stressaa unohda koko asia.
Matkan varrelleni on sattunut lapsia jotka ei syö ruokaa pyöritetään lautasella tai jo tullessa pöytään ilmotetaan yäk en syö tai ei ole nälkä. Noh ei siinä muuta kun sanoo nätisti että istu seurana kun toiset syö.
Siten otin käyttöön semmosen että kaikille kun lautanen valmiiksi eteen laitetaan kuitenkin niin tein houkuttevammaksi annoksen esim. pieni peruna joka nenä kurkku suikaleet silmiksi ja lihapullan puolikkaat vaik 2 halkastuna suu, annos ei suuri jos menee roskiin mutta siinä istuessa helposti napsittava. Ja muutamia päiviä kun meni huomasin kun tämä joka ei muka syö pyysi ruokaa lisää.

Älä tuosta stressaa! Mun lapseni paino on aina ollut hieman miinuksella, ja tuo -2 on ihan normaalipainoa, ei mitenkään reippaasti miinuksella. Juuri ja juuri keskiarvon alapuolella, eli todellakin normaalia.

Mun lapseni on allergioiden vuoksi lääkäreiden tarkemmassa seurannassa ja kun paino tipahti -10 käyrälle, silloin vasta todettiin, että jos vielä tuosta laskee, niin sitten täytyy alkaa katsomaan toimenpiteitä.

Ja anna nuolla margariini leivän päältä: Alipainoiselle lapselle (jota lapsesi ei kuitenkaan ole) on ihan suosituksena syöttää enemmän rasvaa, joten jos on terveellistä rasvaa ja paino ei ole liian korkea, niin ihan hyväähän tuo vain tekee.

Siis kirjoitin väärin lapsen paino menee-20 käyrällä. 2v neuvolassa oli pituutta 92cm ja painoa 12,9kg. Seuraavaksi on kohta 3v neuvola. Ja ruokaan lisään öljyä.

No sitten asia on eri? Onko lapsen paino aina ollut noin alhainen vai onko laskusuunnassa? Jos tasaisesti pysynyt samalla käyrällä, ei välttämättä ole niin paha.

Saisitteko lähetettä ravitsemusterapiaan? Kun ruoka on syystä tai toisesta ongelmallinen asia (oli ne sitten allergiat, lapsen huono syöminen jne.) se usein pahenee entisestään, kun ruokailusta tulee taistelua ja lapsi kokee syömisen painostavana. Ravitsemusterapeutilla voisi olla hyviä vinkkejä miten estää tällaisen kierteen syntyminen tai miten päästä siitä eroon.

Onko myös elimelliset syyt selvitetty? Ei allergiaa tai refluksia tms?

[QUOTE="vieras";24145534]No sitten asia on eri? Onko lapsen paino aina ollut noin alhainen vai onko laskusuunnassa? Jos tasaisesti pysynyt samalla käyrällä, ei välttämättä ole niin paha.

Saisitteko lähetettä ravitsemusterapiaan? Kun ruoka on syystä tai toisesta ongelmallinen asia (oli ne sitten allergiat, lapsen huono syöminen jne.) se usein pahenee entisestään, kun ruokailusta tulee taistelua ja lapsi kokee syömisen painostavana. Ravitsemusterapeutilla voisi olla hyviä vinkkejä miten estää tällaisen kierteen syntyminen tai miten päästä siitä eroon.

Onko myös elimelliset syyt selvitetty? Ei allergiaa tai refluksia tms?[/QUOTE]

Aluksi kasvoi tasaisesti. Viimeksi oli vaan tullut pituutta ei painoa. Ei pitäisi mitään allergiaa olla. Erittäin reipas ja aktiivinen lapsi muuten mutta syönti taistelua ja paino ei nouse.

Vastoin ns. normaaleja ohjeita, onnistuisiko syöminen paremmin "napostelemalla"? Itse olen todennut, että lapsen kanssa joka on huono syömään eikä malttaisi, tuntuu toimivan paremmin useammin napostelu kuin säännölliset ruoka-ajat. Kunhan pitää huolen, että ne välipalat ovat ravitsemuksellisesti yhtä hyviä kuin ns. oikeat ateriat. Itse en ymmärrä mitä huonoa on välipaloissa, jos niiden ravintoarvot ovat yhtä hyvät kuin oikeiden aterioiden.

Itse siis annan välillä käteen hedelmänpalan, täysjyväleipää margariinilla, nitriitittömän nakin, kuivattuja hedelmiä, kasviksia, lihapullan jne. Sormiruokana ja paloina ruoka uppoaa meillä usein paremmin kuin "oikeana" ruokana.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllästynyt äiti;24145475:
Siis kirjoitin väärin lapsen paino menee-20 käyrällä. 2v neuvolassa oli pituutta 92cm ja painoa 12,9kg. Seuraavaksi on kohta 3v neuvola. Ja ruokaan lisään öljyä.

Meillä 5-vuotias painaa 14 kg eikä siitä ole kukaan huolissaan, ei neuvola, ei lastenlääkäri eikä äiti. Älä ota stressiä, tuputtamalla tai pakottamalla et ainakaan tulosta saa aikaan. Meilläkin tuo muksu on alkanu vasta nyt syödä kunnon annoksia ja ihan ilman mitään poppaskonsteja. Herkkuja ei tosiaan kannata antaa, ruoka maistuu sitten jos on nälkä.

Ymmärrä kyllä, että asiasta tulee stressiä, varsinkin, kun joutuu ravaamaan painokontrolleissa. Olen sivusta seurannut kahden syömättömän lapsen äitiä ja hän on myös ratkeamispisteessä. Helppohan se on meidän hyvin syövien lasten vanhempien täällä neuvoja antaa.

vauva kasvaa -20 käyrällä, joka on siis normaalipainon sisällä. Syö hyvin, en stressaa. Kaikki on erikokosia, sille ei vaan voi mitään. Kolmevuotiaalle jos annat vallan sinua pompotella ruoan avulla niin vaikeuksissa olet. Itselläni on kolmevuotiaat kaksoset, ja uhman myötä temppuilua on enemmän kun paljon, mutta se kuuluu asiaan. Itse en korvaani lotkauta tempuille, en ole ikinä kuullut, tai ainakaan viimeiseen kahteenkymmeneen vuoteen, että suomessa olisi taapero nälkään kuollut.

Meidän 2 vee, samankokoinen. Ei kukaan sanonu että pitäis jotenkin huolestua, ei edes maininnut neuvolatäti, käyristä mitään.
Huono on tuokin syömään, ollut aina, mutta kasvaa kuitenkin joten olkoon syömättä :) jaksaa touhuta jne. niin ilmeisesti pärjää noin. En mä jaksa ruveta siitä tappelemaan.

[QUOTE="vieras";24145625]Vastoin ns. normaaleja ohjeita, onnistuisiko syöminen paremmin "napostelemalla"? Itse olen todennut, että lapsen kanssa joka on huono syömään eikä malttaisi, tuntuu toimivan paremmin useammin napostelu kuin säännölliset ruoka-ajat. Kunhan pitää huolen, että ne välipalat ovat ravitsemuksellisesti yhtä hyviä kuin ns. oikeat ateriat. Itse en ymmärrä mitä huonoa on välipaloissa, jos niiden ravintoarvot ovat yhtä hyvät kuin oikeiden aterioiden.

Itse siis annan välillä käteen hedelmänpalan, täysjyväleipää margariinilla, nitriitittömän nakin, kuivattuja hedelmiä, kasviksia, lihapullan jne. Sormiruokana ja paloina ruoka uppoaa meillä usein paremmin kuin "oikeana" ruokana.[/QUOTE]

näin meilläkin uppoaa ruoka paremmin. Ja mites juominen? Jos juominen uppoo paremmin niin anna punaista maitoa.

Mites nuo energiajuomat? Siis semmoiset apteekin lisäravinnot, joissa on reippaasti kaloreita. En nyt usko, että ne olis pahitteeksi, jos toinen on noin laiheliini, jos vaikka kerran päivässäkin antais.
Meillä kans kaks pienintä pienintä laiheliineja ja reippaasti öljyä lotraan molempien ruokiin ja paino onkin saatu näin tasaantumaan. Noin 3rkl päivässä siis lisäilen öljyä molempien lasten annoksiin.

Kannattaa myös kokeilla semmoista, että jättää sen syömään painostamisen ja patistamisen väliin ja rauhoittaa noita ruokatilanteita niin, ettei niistä aiheudu lapselle/itelle stressiä. Keskustelee jotakin mukavia lasten kanssa ja ei kiinnitä mitään huomiota ruuan määrään. Jos lapsi vahingossa syökin vähän enemmän, voi taivastella, että mihin ne ruuat on kadonnu ja antaa positiivista palautetta.

Ymmärrän ap:ta niin kovin hyvin. Juuri tänään kirjoitin viidentoista kohdan ruokailusäännöt meidän kolmeveelle ja niitä aletaan noudattamaan per heti. Aivan älytöntä kikkailua, temppuilua, valitusta, säätämistä, nirppanokkailua ja närppimistä. Lapsi on laiha kuin lintu, mitään allergioita ei kuitenkaan ole. Kokeillaan nyt tällaisia natsilinjan sääntöjä, joista ei lipsuta piiruakaan. Emme siis ole pakottamassa syömään tai rankaisemassa syömättömyydestä, vaan lähinnä poistamme lapselta kaiken valinnanvapauden mitä tulee ruokiin, ruokailuaikoihin, ruokailuvälineisiin jne. Ainakin meillä näemmä koko käsi menee samantien, jos antaa sen pikkurillin. Todella turhauttavaa, raivostuttavaa ja ahdistavaa.

Yhteistyössä