Turvaistuin isokokoiselle lapselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Taas mietinnässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Taas mietinnässä

Vieras
Käännyt teidän puoleenne ja kysyn vähän apuja, kun lastentarvikemyyjien puheet menevät vähän ristiin seuraavassa asiassa:

Tarvitsemme turva(vyö?)istuimen juuri ja juuri 3- vuotiaalle. Helppoa, jos kyse olisi pienestä lapsesta. Lapsi on kuitenkin niin pitkä ja painaakin jo 19kg, että kaikki alle 4-vuotiaille tarkoitetut istuimet tuntuvat loppuvan 18kg:n ja jossain mallissa loppu jo pituuskin.

15-36kg painoryhmän istuimet ovat tarkoitetut tekstien mukaan 4v-->, mutta tietäisikö joku hyvän istuimen, mikä toimisi jo nuoremmalle? Ja että onko se ikä kuinka tärkeä peruste vai lähinnä oikea painoluokka?

Tässäpä tätä, pähkinää purtavaksi..

Ilmeisesti vahvoja ehdotuksia ei ole oikein kellään...?
Kun tilanne se, että yksi myyjä sanoi iän olevan merkityksellinen että niskaranka kehittyy paljon vielä neljännellä ikävuodella. Toinen sanoi koon olevan merkityksellisempää. Täytyy vielä huomenna jatkaa kauppa- ja nettikierrosta, josko johonkin järkevältä kuulostavaan kompromissiin päädyttäisiin.

Mä ostaisin vyöistuimen noin isolle lapselle. Harvassa turvaistuimessa on painoraja yli 18 kg. Tai onhan niitä kuten Britax Two Way elite, mutta sekin on jo aika vanhentunut malli. Moni pistää 3-v pelkälle korokkeelle, joten miksei sitten voisi pistää vyöistuimeenkin. Meillä lapset ovat siirtyneet 5-pistevöistä (=turvaistuimesta) vyöistuimeen 4-vuotiaana, jolloin 18 kg painoraja on tullut vastaan.

se on se lapsen koko joka päättää sen turvaistuimen koon eikä ikä.
jos lapsellesi ei sopisi vaikka 3-4 vuotiaille tarkoitettu paita, ostaisit varmasti 5-6 vuotiaille tarkoitetun.

Meillä on 18kg painava 2v11kk lapsi ja ollaan käytetty turvavyöistuinta reilut puoli vuotta, koska on isokokoinen lapsi sekä pituudeltaan että painoltaan. Ne iät istuimissa on vain viitteitä.

[QUOTE="vieras";24148292]Meillä on 18kg painava 2v11kk lapsi ja ollaan käytetty turvavyöistuinta reilut puoli vuotta, koska on isokokoinen lapsi sekä pituudeltaan että painoltaan. Ne iät istuimissa on vain viitteitä.[/QUOTE]

Muistatko, minkä merkkinen istuin teillä käytössä? :)

[QUOTE="alkup";24148305]Muistatko, minkä merkkinen istuin teillä käytössä? :)[/QUOTE]

Ihan perus Brion turvavyöistuin on meillä käytössä. Tukeva ja helppo säätää niskatukea lapsen pituuden mukana. :)

Meillä laitettiin 3 vuotias 15 kilonen poika recaron istuimessaan 5pistevöistä tavalliseen turvavyöhön ihan ilman tunnontuskia.. Siinä saa sit istua 36kg asti jos mahtuu..

Miten olisi Kiddy Comfort Pro? Siis sellainen "palkki-istuin". Kasvot on kyllä menosuuntaan, mutta ei kai pitäisi olla yhtä paha niskalle kolarissa kuin tavalliset kasvot menosuuntaan -istuimet, sillä lapsi on istuimessa kiinni palkilla eikä olkien yli tule vöitä ollenkaan. Niska ei siis retkahda samalla tavalla kuin tavallisissa kasvot menosuuntaan istuimissa. Ikäraja on 9 kk - 12 vuotta ja kilorajat 9-36 kg.

Britax Multi-Tech on selkä menosuuntaan 25 kg:aan saakka, mutta toki jossain vaiheessa jalat ovat aika koukussa. Mutta periaatteessa siis pitäisi mahtua.

Tuo turvavyöistuinten ikäraja on noin 4-12v. Esim. Cybexin omilla sivuilla annetaan Solution X-fixin ikärajaksi n. 3-12v. Eli isokokoiselle kolmevuotiaalle hankkisin turvavyöistuimen. Tärkeintä on, että painoa on se yli 15 kg, mikä yleensä vaaditaan, ja pituutta riittävästi että turvavyö kulkee hyvin.

Ja tässä vielä linkki tuohon Cybexin istuimeen:
Car Seat Solution X-fix

[QUOTE="vieras";24148457]Miten olisi Kiddy Comfort Pro? Siis sellainen "palkki-istuin". Kasvot on kyllä menosuuntaan, mutta ei kai pitäisi olla yhtä paha niskalle kolarissa kuin tavalliset kasvot menosuuntaan -istuimet, sillä lapsi on istuimessa kiinni palkilla eikä olkien yli tule vöitä ollenkaan. Niska ei siis retkahda samalla tavalla kuin tavallisissa kasvot menosuuntaan istuimissa. Ikäraja on 9 kk - 12 vuotta ja kilorajat 9-36 kg.

Britax Multi-Tech on selkä menosuuntaan 25 kg:aan saakka, mutta toki jossain vaiheessa jalat ovat aika koukussa. Mutta periaatteessa siis pitäisi mahtua.[/QUOTE]

Palkkia ei muistaakseni saa käyttää kuin 18 kg asti, joten ap joutuisi kuitenkin käyttämään palkki-istuintakin tavallisena turvavyöistuimena.

Tuo turvavyöistuinten ikäraja on noin 4-12v. Esim. Cybexin omilla sivuilla annetaan Solution X-fixin ikärajaksi n. 3-12v. Eli isokokoiselle kolmevuotiaalle hankkisin turvavyöistuimen. Tärkeintä on, että painoa on se yli 15 kg, mikä yleensä vaaditaan, ja pituutta riittävästi että turvavyö kulkee hyvin.

Ja tässä vielä linkki tuohon Cybexin istuimeen:
Car Seat Solution X-fix

Osaatko sanoa mitään siihen, että autoliiton sivuilta kurkatessani siellä mainitaan istuimen olevan erittäin ahdas? Eli mahtaako jäädä kovin pian sitten jostain muualta kohtaa pieneksi.. ? Muuten vaikutti kyllä hyvältä tämäkin.

Palkkia ei muistaakseni saa käyttää kuin 18 kg asti, joten ap joutuisi kuitenkin käyttämään palkki-istuintakin tavallisena turvavyöistuimena.

Tän mä olin ihan unohtanut, kun omani on niin kaukana tuosta painorajasta. Tosin käyttöohjeessa sanotaan, että ilman saa käyttää vain lapsilla, jotka ovat vähintään 15 kg tai ikä n. 4 v. Eli palkin käyttöä ei tietääkseni kielletä käyttämästä isommallakaan, mutta pakko ei enää ole. En tosin tiedä kuinka kauan se mahtuu, mutta se selviää varmaan kaupassa kokeilemalla. Minä en ainakaan keksi mitään syytä miksei sitä voisi käyttää isommalla lapsellakin, jos mahtuu.

[QUOTE="vieras";24148656]Tän mä olin ihan unohtanut, kun omani on niin kaukana tuosta painorajasta. Tosin käyttöohjeessa sanotaan, että ilman saa käyttää vain lapsilla, jotka ovat vähintään 15 kg tai ikä n. 4 v. Eli palkin käyttöä ei tietääkseni kielletä käyttämästä isommallakaan, mutta pakko ei enää ole. En tosin tiedä kuinka kauan se mahtuu, mutta se selviää varmaan kaupassa kokeilemalla. Minä en ainakaan keksi mitään syytä miksei sitä voisi käyttää isommalla lapsellakin, jos mahtuu.[/QUOTE]

Tämä oli yksi niistä tuoleista, joita katsoimme ja hyvää oli se "iskunvaimennin". Mutta tosiaan kaupassa sanoivat tästä, että maks 19kg voisi sen palkin laittaa, mieluimmin pysyä alle 18kg. Eli kun poika on jo ton 19kg, niin palkin kanssa mennään tässäkin yli painorajan.

[QUOTE="vieras";24148656]Tän mä olin ihan unohtanut, kun omani on niin kaukana tuosta painorajasta. Tosin käyttöohjeessa sanotaan, että ilman saa käyttää vain lapsilla, jotka ovat vähintään 15 kg tai ikä n. 4 v. Eli palkin käyttöä ei tietääkseni kielletä käyttämästä isommallakaan, mutta pakko ei enää ole. En tosin tiedä kuinka kauan se mahtuu, mutta se selviää varmaan kaupassa kokeilemalla. Minä en ainakaan keksi mitään syytä miksei sitä voisi käyttää isommalla lapsellakin, jos mahtuu.[/QUOTE]

Vielä korjailen itseäni. Siis ainakin 18 kg:aan saakka saa käyttää palkkia. Toisen mallin englanninkielisessä ohjeessa sanotaan, että palkin saa ottaa pois, kun lapsi on 15 kg, mutta suositellaan käytettäväksi 18 kg:aan saakka. Siinäkään ei sanota mitään sen yli käyttämisestä. Tietty voi olla, ettei enää edes mahdu.

meillä oli samat mietteet ja ostettiin lopulta Concord Transformer T turvavyöistuin, kun se oli voittanut useita testejä. Lapsi oli silloin 2,5v mutta jo 18 kg ja pituus oli jotain 95cm. Mun ymmärrykseni on, että paino on ensijainen kriteeri millä mennään ja pituus on sitten toinen. Eikös ne iät ole lähinnä suuntaa-antavia ohjeita, lapsethan on ihan hirmusen eri tahtia kasvavia?

Se istuimessa oleva ikä on nimenomaan ikä. Ei se lapsen niska ole sen vahvempi oli lapsi sitten 14 kg tai 19 kg, vaan ikä merkitsee siinä, noin yleisesti. Mutta tässä tapauksessa en enää ostaisi turvaistuinta, sillä noin painavaan en enää pistäisi istuimen vöihin vaan auton vyöhön. Mutta siis tosiaan turvavyöistuin ei missään nimessä pelkkää koroketta.

Palkki-istuimet ei ole sen turvallisempia kuin muutkaan kasvot menosuuntaan istuimet, siitä oli testi ja ihan samat voimat kohdistuu niskaan.

[QUOTE="vieras";24149275]Se istuimessa oleva ikä on nimenomaan ikä. Ei se lapsen niska ole sen vahvempi oli lapsi sitten 14 kg tai 19 kg, vaan ikä merkitsee siinä, noin yleisesti. Mutta tässä tapauksessa en enää ostaisi turvaistuinta, sillä noin painavaan en enää pistäisi istuimen vöihin vaan auton vyöhön. Mutta siis tosiaan turvavyöistuin ei missään nimessä pelkkää koroketta.

Palkki-istuimet ei ole sen turvallisempia kuin muutkaan kasvot menosuuntaan istuimet, siitä oli testi ja ihan samat voimat kohdistuu niskaan.[/QUOTE]

Muistatko kenen tekemä testi? Oliko autoliitto vai joku muu? Olisi kiva lukea tulokset.

[QUOTE="vieras";24149327]Muistatko kenen tekemä testi? Oliko autoliitto vai joku muu? Olisi kiva lukea tulokset.[/QUOTE]

Luin siitä tämän kevään Kaksplus- tai Vauva-lehdestä, kun lehdessä oli ollut istuintesti ja sitten mun mielestä se oli joku Autoliiton tyyppi, joka asiaan kirjoitti vastineen ja siis tämän vastineen luin lehdestä. Siitä pistin silloin tännekin juttua...jos löytyisi.

Yhteistyössä