Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää ettei rappukäytävissä saa niitä vaunuja säilyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse aikanaan muutettiin pois talosta, jossa ei ollut vaunuille tilaa. Raahasin ensimmäistä lasta aikani vaunuissa kierreportaita tokaan kerrokseen ja kun toinen lapsi syntyi meinasi selkä hajota todenteolla. Joskus jouduin jättämään vaunut (isännöitsijän kehoituksesta ) rappusten alle...missä ne toki olivat turvallisuusriski sekä tiellä esim. rappusten vahaajille. Kerran naapuri metsästi omia vaunujaan pitkin pihoja koska siivooja oli heittänyt ne ulos siivotessaan ja sillä aikaa jotkut lapset olivat ottaneet ne leikkiinsä....

Ja siis unohtunut pointtihan oli se, että jos asuu ylimmässä kerroksessa hissittömässä talossa ja lapset ovat vaunu-ikäisiä niin suosittelen muuttamista hissilliseen taloon. Lämpimästi!!!!

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="hmm";24155421]nipotusta. Ei ne siellä portaiden alla ketään haittaa tai tiellä ole. Eriasia jos olisivat käytävällä ja vaikeuttaisivat kulkemista. Vaikka säännöt sen kieltävätkin, niin minusta vähän turhaa niin kauan kuin eivät tosiaan häiritse kulkemista ym. Vaikka on se kyllä myös lapsellista köyttää ne kiinni portaisiin... Jos ne kerta sinua häiritsee niin laki on puolellasi ja silloin naapurin pitäisi ne siirtää. Mutta itse en vaivautuisi valittamaan moisesta.[/QUOTE]

Haluaisinpa tietää suhtautumisesi, jos ne vaunut aiheuttaisivat tulipalon, joka tekisi mittavaa tuhoa. On ollut niitäkin tapauksia, missä vaunut on tahalleen sytytetty palamaan ja koko asuinrakennus savuvahinkojen takia pois käytöstä tietyn aikaa.

[QUOTE="buleria";24156084]Lue nyt hyvä ihminen pikaseen edes tärkeimmät pykälät pelastuslaista tai esim jonkun yli viiden asuinhuoneiston pelastussuunnitelmasta tms., se voi joku päivä pelastaa sinunkin henkesi!!! Mutta tee se nopeasti, sillä tuolla ajattelun- ja käsityskykysitasolla olet todellinen ympäristöriski![/QUOTE]

Lainaus tais osua persiilleen äsken, tarkoitin tuon siis siihen nimimerkin "noh" perään..

[QUOTE="a.p";24156346]Kerrostaloasumisessa ei olisi mitään vikaa jos nämä sinne muuttajat ymmärtäisivät nimenomaan muuttaneensa kerrostaloon, jossa on muitakin ihmisiä. :D[/QUOTE]

Ehkä he ovat muuttaneet kerrostaloon omakotitalosta?:xmas:

Kaikkien muiden kanssa on tultu loistavasti toimeen ja kaikki noudattaa yhteisiä sääntöjä mielellään, rakastan kerrostaloasumista enkä koskaan vaihda, mutta sitten mamma X lampsii itsekkäänä tänne pilaamaan ennen niin ihanan talon maailman typerimmällä syyllä. Toivottavasti on hyvä mieli hänellä. Olihan tämä shown arvoinen juttu.

Mä kuulun näihin itsekkäisiin jotka pitää vaunuja rappusten alla. Vaikea uskoa että joku ne tuleen tuikkaisi. Onko se kovinkin yleistä? En ole kuullut että täällä tuppukylässä olisi koskaan moista tapahtunut.. Voishan ne tietysti tuonne ns. varastoon tunkea, johon kaikilla talon asukkailla on avain, samoin kuten rappuunkin pääsee avaimella, paitsi päiväsaikaan on ovi auki. Tänne sisälle en ala niitä raahaamaan.

Mä kuulun näihin itsekkäisiin jotka pitää vaunuja rappusten alla. Vaikea uskoa että joku ne tuleen tuikkaisi. Onko se kovinkin yleistä? En ole kuullut että täällä tuppukylässä olisi koskaan moista tapahtunut.. Voishan ne tietysti tuonne ns. varastoon tunkea, johon kaikilla talon asukkailla on avain, samoin kuten rappuunkin pääsee avaimella, paitsi päiväsaikaan on ovi auki. Tänne sisälle en ala niitä raahaamaan.

Upeeta toimintaa.

Riski tulipaloon vaunujen takia on niin vähäinen, että mielummin pidän ne tuolla rappujen alla kuin raahaan sisään. Tympiikö?

Todellakin tympii tuollainen laiskuus ja itsekkyys, mutta jatka vaan toivon todella ettei mitään tapahdu, siinä vaiheessa aika moni haluaisi varmaan...tiedät itse.
En oikein ymmärrä tuota lapsellista uhoamista muutenkaan ,mutta et taida olla kovin kypsä.

[QUOTE="vieras";24155405]Noita ''minä, minä, minä" tyyppejä riittää, joita ei säännöt koske. Nuo samaiset tyypit voivat säilyttää autonsa oven edessä koko yön, vaikka pihaan on ainoastaan huoltoajo sallittu. Mitä se muita haittaaa.[/QUOTE]

Toinen ääripää on ne tyypit joiden mielestä ikinäkoskaanmilloinkaan ei voi ajaa autoa siihen oven eteen tai jättää niitä rattaita käytävään. Asuttiin aikanaan kerrostalossa jossa osa (vanhoista) asukkaista oli sitä mieltä että autoa ei voi ajaa oven eteen jos tuot esim huonekaluja tms painavaa (poislukien taksit joilla he kulkivat...) tai vaunuja jättää rappuun jos kipaiset viemään/hakemaan jonkin tavaran asunnostasi ja lapsi nukkuu niiissä. Tosin samasta syystä rollaattori sopii jättää,mutta vaunut olisi pitänyt siinäkin välissä viedä rappusten ja kahden oven kautta pyörävarastoon.

Jatkuva säilytys on toki eri asia.

Turhaa vouhotusta toi, ettei vaunuja saisi muka rappukäytävässä säilyttää.
Jos joku haluaa sytyttää tulipalon, niin voi laittaa vaikka vaatemytyn palamaan tms.

Nykyaika Suomessa.. :headwall: Pierastakaan et saa ilman lupaa.

Niin voi, mutta se syy miks minä haluaisin ne vaunut ja muut romppeet tuolta pois on se, että ne on PALO-OVEN EDESSÄ. Mut joo, turhaa vouhotustahan se tietysti on. Mitä siitä, että tulipalon sattuessa palomiehillä menee kallista aikaa hukkaan ihan vaan sen takia, että lastenvaunut, -rattaat, kelkat ja pulkat ON SAATAVA OLLA siinä palo-oven edessä! :headwall:

[QUOTE="hmm";24155421]nipotusta. Ei ne siellä portaiden alla ketään haittaa tai tiellä ole. Eriasia jos olisivat käytävällä ja vaikeuttaisivat kulkemista. Vaikka säännöt sen kieltävätkin, niin minusta vähän turhaa niin kauan kuin eivät tosiaan häiritse kulkemista ym. Vaikka on se kyllä myös lapsellista köyttää ne kiinni portaisiin... Jos ne kerta sinua häiritsee niin laki on puolellasi ja silloin naapurin pitäisi ne siirtää. Mutta itse en vaivautuisi valittamaan moisesta.[/QUOTE]

EI OLE TODELLISTA... Tutustuppa vähän tarkemmin syihin miksi tavaroita EI saa säilyttää rappukäytävässä..

Oletko niitä ihmisiä jotka tulipalon sattuessa juoksevat äkkiä rappukäytävään ja pihalle? Ajattelin vain kun tuo tulivaara tietous näyttää olevan vähän hukassa.

Niin ja tiedoksi nyt vielä: kerrostalossa tulipalon sattuessa asunnon ulkopuolella ei saa poistua kotoaan. Yksikin henkäys vaarallisia kaasuja voi viedä tajun ja sinne käytävään sitten tuupertuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Tässä yksi selitys;24155422:
Niinpä niin. Mutta me tehtiin sellanen rikos että säilytettiin kuitenkin ne just siellä käytävässä. Eipä raahattu omaan kämppään ja ilmankaan ei oltu. Vituttaako? :D

Ajat autollakin varmaan suojateiden yli piittaamatta muista. Kertoo paljon luonteestasi.

Kamala duuni roudata rattaita kotiin. Onhan ne renkaatkin usein likaiset ulkoilun jäljiltä. Kaikki pyöräkellarit, jotka olen nähnyt, ovat aina tupaten täynnä. Ei mahdu rattaita muuten kuin siirtämällä kaikki pyörät päällekäin. Ja onhan siitä ylimääräistä vaivaa kuskata vaunuja jonnekin kauas. Miten ne vaarantaa mitään siellä portaiden alla? Ei kai ne käytävää niin tuki, ettei palomiehet pääsisi ohi? Vai meinaatko, että ne aiheuttaa palon rapussa?

En asu kerrostalossa, joten turha mulle motkottaa, että olen laiska tms. Kunhan nyt vaan pohdin asiaa muiden kannalta. Antaisin kyllä olla. Perheellisillä on muutenkin hommia tarpeeksi ilman, että pitää rattaiden kanssa alkaa taiteilemaan sen kummemmin. Näppärästi vaan rappusten alle.

Älä hyväksy sellaista mistä et tiedä. Ne rattaat / vaunut todellakin ovat ihan oikea uhka tulipalon sattuessa.

"Lastenvaunuille osoitetun tilan käyttäminen lastenvaunujen säilyttämiseen rappukäytävässä

Taloyhtiömme on valmistunut 60-70 lukujen vaihteessa ja tuolle ajalle tyypillisesti rappukäytävien alimpaan kerrokseen on osoitettu tila lastenvaunuille. Tila on ulko-oven vieressä ja erotettu varsinaisesta uloskäynnistä osittaisella seinällä (tila on auki molemmista päädyistä sekä ala- ja yläosasta). Lastenvaunuille osoitettuun tilaan pääsee jokainen rapussa liikkuva ja mikäli lastenvaunut sytytettäisiin palamaan, savu leviäisi esteettä rappukäytävään.

Jos rappukäytävässä on alunperin lastenvaunujen säilytykseen osoitettu tila, saako uloskäytävän paloturvallisuuden vaarantaa jättämällä osoitettuun tilaan lastenvaunuja?
Vastaus

Lastenvaunujen säilyttämistä rappukäytävässä on käsitelty neuvontapalvelussa useasti aiemmin. Tämän kysymyksen erityispiirteen muodostaa se, miten pelastuslakia tulee tulkita siinä tapauksessa, että kyse on alun perin lastenvaunujen säilytykseen osoitetusta tilasta, joka kuitenkin on avoimesti yhteydessä porraskäytävään. Luetaanko siis lastenvaunujen säilytystila porraskäytävästä erilliseksi osaksi rakennusluvan ja pohjapiirroksen perusteella, vai tulisiko se lukea osaksi porraskäytävää?

Pelastuslain (468/2003) 32 §:n 2 momentin mukaan uloskäytävillä sekä ullakoiden, kellarien ja varastojen kulkureiteillä ei saa säilyttää mitään tavaraa. Tämä koskee siis myös rappukäytäviä. Kysymyksessä mainittu rappukäytävään yhteydessä oleva lastenvaunujen säilytykseen varattu tila ei ole suljettu. Se on avoimessa yhteydessä rappukäytävään, jolloin se pelastuslain kannalta luetaan osaksi rappukäytävää. Tällöin myöskään ko. lastenvaunujen säilytystilassa ei saa säilyttää mitään.

Tulipalon sattuessa lastenvaunuissa käytetyt materiaalit muodostavat voimakasta savua, joka leviää nopeasti rappukäytävässä ylöspäin. Se estää ihmisten pääsyn ulos. Lisäksi käytävään kerätyt tavarat vaikeuttavat palokunnan toimintaa tulipalon sattuessa sekä ylipäänsä houkuttelevat tuhopolttoon.

Lastenvaunuille pitää siis järjestää säilytyspaikka, joka sijaitsee omassa palo-osastossaan erillään porrashuoneesta.

Veli-Pekka Hautamäki
ylitarkastaja
Sisäasiainministeriön pelastusosasto"

Lähde lastenvaunut | Neuvontapalvelu

Alkuperäinen kirjoittaja Tässä yksi selitys;24155459:
Niin, ne rattaat olivat rappujen alla piilossa, ihan poissa kulkuväylältä. Että sillee. :)

Joo joo että sillee.. hanki parempaa tietoa!!!!! Se on ihan sama miten päin se vaunutila on rakennettu. Joskus 70-luvulla niitä tehtiin paremman tiedon puutteessa ja nykyään on kiellettyä säilyttää niissä mitään!!!!!!!!!!!!!

Vaunuja en säilyttäisi rappukäytävässä koskaan, pelkäisin että ne viedään :D Aina olen nuo yhdet rappuset kivunnut ylös niiden kanssa ja eteisessä nuo tälläkin hetkellä meillä ovat.

Mutta, kertokaahan, onko laillista sitten pitää rollaattoria rappukäytävässä ulkooven vieressä ?? Minä en pääse useinkaan vaunuilla helposti ulos kun ovat siinä tiellä ja kun rappukäytävä alhaalla on ahdas ja kapoinen. Yläkerran mummolla on siis tää laite tuolla alhaalla ihan AINA ellei ole liikenteessä. Meillä ei ole hissiä talossa. Kolmekerrosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tässä yksi selitys;24155599:
Kyse ei ole välttämättä siitä että "minä HALUAN säilyttää vaunuja rappukäytävässä". Minäkin olisin halunnut säilyttää ne siellä pyörävarastossa mutta ei ei onnistunut.

Sitten et käytä vaunuja tai jätät pihalle. Yksinkertaista, eikö?

Yhteistyössä