Miten saisin lapsen tekemään pieniä kotitöitä ilman että siitä tulee joka kerta itku, hampaiden kiristys ja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alle kouluikäiset tekevät kotihommia riemurinnoin auttamisenhalusta. Sitä vanhemmat tekevät, kun heille (ystävällisesti, keskustellen, selittäen) kertoo, että kun talossa yhdessä asutaan, niin jokainen tekee jotakin yhteisen kodin hyväksi.

Uhkailu, lahjonta, kiristys... Eikös ne ole ne tyypillisimmät lastenkasvatuskeinot? Meillä ei kauheesti kotitöissä ole tarvinnut niihin turvautua, vaan melkein tappelevat että kumpi asian tekee, jos vain toisen käskee tyhjentää esim. astianpesukoneen lusikkakorin. Mutta jotta homma toimii (ettei tekijä karkaa), täytyy itse olla kuitenkin suht lähellä. En tiedä mikä tilanne mahtaa olla esim. parin vuoden päästä. Nyt tekijät ovat 3 ja 6 v.

Meillä ei anneta vaihtoehtoja. Poika tietää, mitkä askareet hänelle kuuluvat ja mitkä pitää tehdä - tavalla tai toisella, joko myrtsinä hammasta purren tai :). Juu, eihän se tietysti mitään kivaa ole, esim. astianpesukoneen tyhjentäminen tai omien tavaroiden siivoaminen, mutta ei sen tarviikaan olla. Kyllä meilläkin osataan jurputtaa ja keksiä tekosyitä ja urputtaa vastaan, mutta - siitäkin huolimatta se oma homma on vain tehtävä. Piste. Ja kyllä tuon ikäinen lapsi jo ymmärtää vallan mainiosti, mistä on kyse :) - ja sen takia fiksuna lapsena haastaakin epätoivotulla käytöksellään vanhemman reagoimaan asiaan...eri asia on sitten se, miten vanhempi siihen reagoi, ts. meneekö mukaan ja antaa armon käydä oikeudessa....

[QUOTE="hankey";24262173]Ihana luonne teidän perheen jäsenillä.[/QUOTE]

Voi olla. Aika monesta asiasta olen jäänyt paitsi, mistä tälläkin palstalla kerrotaan. Esim. koskaan lapsi (lapset nyt 8 ja 15) ei ole sanonut minua tyhmäksi tai muutenkaan haukkunut. Eivätkä ole uhitelleet nyrkeillä eivätkä heitelleet esineillä.

Nuorempi sai muutaman ns. itkupotkuraivarin joskus leikkikouluikäisenä, mutta ne loppuivat aika lyhyeen. Roikotettiin laps huoneeseensa raivoamaan ja ilmoitettiin, että muiden luo voi tulla, kun osaa olla nätisti.

No meillä toimii ainakin silloin tällöin "kirjallinen määräys" tehtävistä töistä. Eli jos esim. tulevat koulusta keskenään kotiin niin olen muutaman kerran kirjoittanut lapun tyyliin: jääkaapissa on välipalaa, tehkää läksyt ja ripustakaa pyykit koneesta kuivumaan. Vähän olivat mutisseet kun olivat lappua lukeneet mutta niin vaan olivat pyykit ripustettuna kun tulin töistä kotiin.