½ vuotta on suunniteltu risteilyä ja nyt lapsenvahdeiksi lupautuneet vanhempani peruivatkin sanansa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vrs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en kyllä ottais maksua lastenhoidosta, jos kyseessä olisii kaverin tai sukulaisen lapsi, jos kyseessä on satunnainen hoito eikä päivittäin tapahtuva.
Harmillista, jos ei ole ketään, keneltä saisi lastenhoitoapua tarvittaessa. Kun mun lapset oli pienempiä, oli sellaista "vuoroin vieraissa" hoitoa, eli tänään meidän lapset teillä, ensi kerralla teidän lapset meillä.

Tällainen sopimus oli meilläkin yhden perheen kanssa, mutta päättyi vähän aikaa sitten, kun toimikin vain niin, että me hoidimme heidän lapset, mutta he ei meidän ever.

[QUOTE="vvieras";24278278]Minusta tuo kuulostaa tosi ikävältä. Minä nautin nimittäin siitä, että saan olla miehen kanssa ihan kahden.

Mutta aika sompailut olet kyllä vetänyt, jos et 18 vuoden aikana ole IKINÄ lapsenvahtia tarvinnut. Minä tarvitsin lapsenvahtia viimeksi, kun kävin hammaslääkärissä. Myöskään esimerkiksi gynekologille tai työhaastatteluun en ole ottanut lapsia mukaan. Miten sinä olet hoitanut vastaavat tapahtumat ilman lapsenvahtia?[/QUOTE]

Mies (lasten isä) ei ehkä ole ollut siellä lääkärissä tai työhaastattelussa mukana. ;)
No itse en tosin ymmärrä myöskään sitä, että tuolla asialla kiiloitetaan sädekehää. Voi olla että parisuhteen hoito onnistuu aivan hyvin ilman pidempää kahden keskistä aikaa, mutta lapsella minusta on oikeus muihinkin ihmisuhteisiin kuin äitiin, isään ja sisaruksiin, myös niin että he voivat opetella sosiaalisuutta ilman vanhempien ainaista läsnäoloa.

[QUOTE="vieras";24278185]Kato kun pitäs saada ilmainen hoitaja kun ei ole "varaa" En minäkään ottaisi 2 päiväksi huvin vuoksi vaikka kuinka olisi kummilapsi.[/QUOTE]

Tämä oli kyllä maailman typerin sammakko. Ei aina voi olettaa saavansa rahaa joka asiasta mitä tekee....

[QUOTE="muumimamma";24278254]Meillä on 4 lasta, joista vanhin pian 18 vuotta. Ikinä ei olla tarvittu lapsenvahtia, vaan ihan ollaan itse lapsemme hoidettu ja heidät otettu reissuille mukaan. Sukulaisia tai sellasia ystäviä jotka hoitais meidän lapsia, ei ole.[/QUOTE]

Ja tuntuu niin hyvälle, että toivot kaikille muille samaa?

Kaikki 2 päivän hoidosta taivastelijat, tekisittekö te niille kavereille sitten niin, että ensin lupaisitte ottaa kahdeksi vuorokaudeksi ja sitten jonkun ajan päästä peruisitte, "kun ei oikein jouda ja lomakin alkaa loppua"?

Tas tämä meni tähän jankutukseen, että ei ole pakko hoitaa ja kuinka hirveää kun joku olettaa että sukulainen saattaisi ilmaiseksi pitää lapsia luonaan joskus. Joo, ihan hirveetä. Että mummot ja papat, jotka itse tarjoutuu hoitamaan peruvatkin niitä ja ap:ta harmittaa. Noh, mitäs teki lapsia kun kerran on tuollaiset isovanhemmat, olisihan se pitänyt tietää etukäteen.

En tietenkään. Ei me kyllä lastenteko hetkellä mietitty sitä että isovanhemmat kyllä hoitaa :O Ihan oli lähtökohtana se että itse hoidetaan. Ja sitten vielä ap:n tapaukseen. Ap kertoo että pienempi ( oletan että alle 3 kun kotihoidossa) on ollut kahdesti yöhoidossa ja isompi vielä useammin isovanhemmillaan joka on mun mielestä ihan ruhtinaallisesti. Oliskos kyse sittenkin siitä että isovanhemmilla on tullut mitta täyteen kun pitäisi jatkuvasti ilmaiseksi hoitaa? Katsos kun myös niillä isovanhemmilla on oma elämä ja pienten lasten hoitaminen on raskasta. Turhaanhan minä tätä tietenkään toitotan täällä jossa sukulaisten pitäisi aina hoitaa lapsia ilmaiseksi...

[QUOTE="provo";24278309]Kuule sen verran paljon sattuneesta syystä tuolla laivalla olleena voin sanoa että ne vanhemmat kenellä ei lapsia niin kyllä se lasi nenän edestä löytyy ja se mitä siihen tilataan ei ole edes aamustakaan sitä vettä tai mehua ;)
Ja on siellä näitä perheitäkin jotka juo molemmat sitä juomaa. Kyllä nuo laivalomat on aika tasan sitä juomapuolen lomia mutta ajattele sinä sitten mitä ajattelet, ihmisistä tulee hulluja kun on verovapaat hinnat.[/QUOTE]

Joten sun katselmuksen mukaan 100% kaikista ilman lapsia laivalle tulevista vanhemmista vetää perseet olalle??? No sori mut me ollaan miehen kanssa kys sit ihan poikkeus... mä en kaipaa edes verovapaita (itseasiassa ne hinnat baareissa siellä on ihan samaa luokkaa kun maissakin baareissa) perseitä, mies nyt saattaa siiderin tai kaks ottaa.

AI nii ja ei kyl mullakaa vettä tai mehuu oo lasissa... mäoon colaholisti :D Mut voithan sä mut siellä nähdessä luulla että mulla on nenän alla vaikka kossucola ;)
Ja mikäli nyt satut työskentelemään laivan baarissa (jos siihen viittasit tolla lauseella "sen verran paljon sattuneesta syystä tuolla laivalla olleena") niin sullahan on katsontakanta vain niistä sun asiakkaista, ei esim. kahviosta ja muista liikkeistä saati että tietäisit mitä hyteiisä tapahtuu ja mitä siellä juodaan.

Mies (lasten isä) ei ehkä ole ollut siellä lääkärissä tai työhaastattelussa mukana. ;)
No itse en tosin ymmärrä myöskään sitä, että tuolla asialla kiiloitetaan sädekehää. Voi olla että parisuhteen hoito onnistuu aivan hyvin ilman pidempää kahden keskistä aikaa, mutta lapsella minusta on oikeus muihinkin ihmisuhteisiin kuin äitiin, isään ja sisaruksiin, myös niin että he voivat opetella sosiaalisuutta ilman vanhempien ainaista läsnäoloa.
On aika epätodennäköistä, että työssäkäyvä isä joutaa hoitamaan lapsia 18 vuoden ajan jokaisella lääkäri-, virasto- ym. käynnillä.

Jälkimmäisestä kappaleesta olen samaa mieltä. Ja lisänä vielä se, että kaikilla se parisuhteen hoito ei onnistu niin hyvin ilman sitä irtiottoa arjesta, ja on aika lyhytnäköistä ryhtyä sitten heitä solvaamaan. Jos se irtiotto silloin tällöin oikeasti tekee parisuhteesta ja perheestä paremman, niin eikö se ole lapsenkin kannalta hyvä vaihtoehto? Verrattuna hajoavaan perheeseen, jossa äiti hampaat irveessä "kestää kun on lapset tehnytkin".

• Tykkää
Reactions: pampula-
Jos ei oikeesti ole mitään turvaverkostoja, menisin kyllä peilin eteen.
Naapurit, työkaverit, lasten hoitokavereiden vanhemmat jne.
En todellakaan hetkeäkään usko että ketään ei löydy.
Jos olette Treen lähellä, mä voin tulla lapsenvahdiksi.

[QUOTE="vieras";24278384]En tietenkään. Ei me kyllä lastenteko hetkellä mietitty sitä että isovanhemmat kyllä hoitaa :O Ihan oli lähtökohtana se että itse hoidetaan. Ja sitten vielä ap:n tapaukseen. Ap kertoo että pienempi ( oletan että alle 3 kun kotihoidossa) on ollut kahdesti yöhoidossa ja isompi vielä useammin isovanhemmillaan joka on mun mielestä ihan ruhtinaallisesti. Oliskos kyse sittenkin siitä että isovanhemmilla on tullut mitta täyteen kun pitäisi jatkuvasti ilmaiseksi hoitaa? Katsos kun myös niillä isovanhemmilla on oma elämä ja pienten lasten hoitaminen on raskasta. Turhaanhan minä tätä tietenkään toitotan täällä jossa sukulaisten pitäisi aina hoitaa lapsia ilmaiseksi...[/QUOTE]

Nii-in, aikuinen ihminen osaa sanoa jos ei sovi, tai jos ei jaksa. Eikä tarvitse tuottaa pettymystä omille lapsilleen, puhumattakaan niistä lapsenlapsista, jotka mahdollisesti jo innolla mummolareissua odottavat. Se, että lupaa ja sitten peruu, vieläpä toistuvasti ja ilman mitään pakottavaa syytä, on niin paskamaista ja penikkamaista touhua, että en ymmärrä miten jotkut kehtaavat tässäkin ketjussa puuttua siihen, että ap on alunperinkään halunnut lapsia isovanhemmilleen antaa.

Ja joo, ihan ilmaiseksi olen kummilastani hoitanut parikin yötä. Itse asiassa en sanoisi sitä hoitamiseksi että haluan viettää kummilasteni kanssa aikaa, käydä kylpylässä ja syömässä ja jopa kustantaa kaiken. Hui!

• Tykkää
Reactions: pampula-
Hitto mitkä vanhemmat (siis sun), lapsia pukataan maailmaan ja aikuisuuden kynnyksellä sit hylätään oman onnensa nojaan. Ei se nyt iso uhraus olisi isovanhemmilta katsoa lastenne perään et saisitte hieman hengähtää, eri asia kieltäytyä jos koko ajan olisitte vaivaamassa. Kyllä on itsekkäitä ihmisiä. Miksette yrittäisi jonku ystäväpariskunnan kanssa sopia että hoitaisitte vuoronperään toistennne muksuja. Nykyään niin moni on ilman turvaverkkoja.

Nii-in, aikuinen ihminen osaa sanoa jos ei sovi, tai jos ei jaksa. Eikä tarvitse tuottaa pettymystä omille lapsilleen, puhumattakaan niistä lapsenlapsista, jotka mahdollisesti jo innolla mummolareissua odottavat. Se, että lupaa ja sitten peruu, vieläpä toistuvasti ja ilman mitään pakottavaa syytä, on niin paskamaista ja penikkamaista touhua, että en ymmärrä miten jotkut kehtaavat tässäkin ketjussa puuttua siihen, että ap on alunperinkään halunnut lapsia isovanhemmilleen antaa.

Kuten sanottu, mehän emme tiedä kuin ap:n kertomuksen. Ehkä isovanhemmat halusivat "nälväistä" ap:ta jos hän hoidattaakin isovanhemmilla jatkuvasti.

plm, kiva juttu mutta ei kai tuo mitenkään erikoista ole..? Kyllä meilläkin kummit vielä elokuviin ja sen semmoista mutta edelleenkään en oleta että ilmaiseksi viikonloppua hoitaisivat vain koska ovat kummeja. Ja pienten lasten hoitaminen on nimenomaan hoitoa, isompihan nyt menee siinä sivussa.

Ehkä ne isovanhemmat ei nyt vaan jaksa, mikä siinä on vaikea ymmärtää?
Eikö heilläkin ole oikeus olla jo kahden ilman pieniä lapsia.
He ovat omansa jo hoitaneet ja jos he nyt vaan ei jaksa niin en tajua mikä on ongelma jos isovanhemmat puhuu suoraan.
Valitettavasti tämä lastenhoito ongelma on monella muullakin ja siihen ei auta kuin sopeutua tai sitten palkata (rahalla) joku varma ulkopuolinen hoitaja.
Ei sitä rahaa varmaan muillakaan lapsiperheillä ole ylimääräistä mutta jos sitä haluaa omaa aikaa ja ei ole hoitajia niin pakkohan se jostain on nipistää.
Et voi syyttää isovanhempia siitä ettei he nyt jaksa,
ne on teidän lapsia joille hoitaja täytyy etsiä eikä isovanhemman velvollisuuteen kuulu hoitaa jos ei vaan jaksa.
Joskus olii syytä katsoa asioita vähän isovanhempienkin näkökulmasta eikä alkaa haukkumaan heti heitä jos ei ilmainen lapsenhoito järjesty.
Hyvät isovanhemmat voi olla muutenkin kuin tarjoamalla ilmaista lapsenhoitopalvelua mutta näköjään olenkin sitten väärässä :confused:

P.S minäkin suosittelisin risteilyn sijaan parisuhdekurssia jos kerran kyse viimeisestä oljenkorresta

[QUOTE="vieras";24278306]Joko säästätte ( onnistuu pienilläkin tuloilla, suurin osa ei vaan halua tai osaa) jäätte kotiin ja maksatte hoitajan tai sitten ette mene minnekään ja jatkat vikinää. Vaikka kuinka olisi mummi, kummi tai mikä vaan niin heillä EI ole velvollisuutta hoitaa lapsianne ja vieläpä ilmaiseksi.[/QUOTE]

Luitko aloitusta? Johan sanoin, ettei ole velvollisuutta. Silti hoitavat, mutta ei koskaan jos pyydän tai jos olisi oikeasti tarvetta. Ja lempipuuhansa on asialla päteä, kuinka aina auttavat tytärtään. NOT.

[QUOTE="a p";24278363]Tällainen sopimus oli meilläkin yhden perheen kanssa, mutta päättyi vähän aikaa sitten, kun toimikin vain niin, että me hoidimme heidän lapset, mutta he ei meidän ever.[/QUOTE]

Mä olen huomannnut että nykymeno on juurikin tällaista.

Mä olen kutsunut muutamia kertoja esikoisen kavereita meille yöylään /kylään. Esikoinen ei ole koskaan saanut kutsua muuanne.

Olen kutsunut lasten serkun meille joskus yökylään, missään vaiheessa ei ole tullut kutsua serkun luokse yöylään.

Olen kutsunut kuopuksen pk-kavereita meille leikkimään koskaan ei ole tullut kutsua kuopukselle tulla leikkimään kavreille.

Arvataapa tekee mieli enää kutsua ketään?

Alkuperäinen kirjoittaja Iltaäree;24278454:
Ehkä ne isovanhemmat ei nyt vaan jaksa, mikä siinä on vaikea ymmärtää?
Eikö heilläkin ole oikeus olla jo kahden ilman pieniä lapsia.
He ovat omansa jo hoitaneet ja jos he nyt vaan ei jaksa niin en tajua mikä on ongelma jos isovanhemmat puhuu suoraan.
Valitettavasti tämä lastenhoito ongelma on monella muullakin ja siihen ei auta kuin sopeutua tai sitten palkata (rahalla) joku varma ulkopuolinen hoitaja.
Ei sitä rahaa varmaan muillakaan lapsiperheillä ole ylimääräistä mutta jos sitä haluaa omaa aikaa ja ei ole hoitajia niin pakkohan se jostain on nipistää.
Et voi syyttää isovanhempia siitä ettei he nyt jaksa,
ne on teidän lapsia joille hoitaja täytyy etsiä eikä isovanhemman velvollisuuteen kuulu hoitaa jos ei vaan jaksa.
Joskus olii syytä katsoa asioita vähän isovanhempienkin näkökulmasta eikä alkaa haukkumaan heti heitä jos ei ilmainen lapsenhoito järjesty.
Hyvät isovanhemmat voi olla muutenkin kuin tarjoamalla ilmaista lapsenhoitopalvelua mutta näköjään olenkin sitten väärässä :confused:

P.S minäkin suosittelisin risteilyn sijaan parisuhdekurssia jos kerran kyse viimeisestä oljenkorresta

:flower: Juuri näin.

tiiän että jos on hankalia aikoja niin sitä sit suunnittelee mieluiten ajoissa, mutta ei ikinä kannattas noin paljon etukäteen suunnitella mitään.. ei edes lapsiperheessä. vaikka yleensä se on se selitys "pitää suunnitella kaikki ajoissa että tietää laittaa lapsetkin hoitoon jne."
ei minun mielestä ole vaikeaa suunnitella että "mennäänkö 2 viikon päästä laivalle, kysytään vanhempia lastenhoitajaksi" 2 viikkoo varoaikaa kyllä riittää. ja ilmottaa näille vanhemmille että se on sitova juttu.

Harmistuksen toki ymmärrän, siitä että lapsille ei järjesty hoito, mutta tosiasiassa siitä ei voisilti syyttää muita kuin korkeintaan itseään. Vanhempia, kummeja, ystäviä on vaikea muuttaa, on vain pakko keksiä joku muu ratkaisu. Jos risteily ei onnistu on etsittävä muita vaihtoehtoja.

[QUOTE="vieras";24278384]En tietenkään. Ei me kyllä lastenteko hetkellä mietitty sitä että isovanhemmat kyllä hoitaa :O Ihan oli lähtökohtana se että itse hoidetaan. Ja sitten vielä ap:n tapaukseen. Ap kertoo että pienempi ( oletan että alle 3 kun kotihoidossa) on ollut kahdesti yöhoidossa ja isompi vielä useammin isovanhemmillaan joka on mun mielestä ihan ruhtinaallisesti. Oliskos kyse sittenkin siitä että isovanhemmilla on tullut mitta täyteen kun pitäisi jatkuvasti ilmaiseksi hoitaa? Katsos kun myös niillä isovanhemmilla on oma elämä ja pienten lasten hoitaminen on raskasta. Turhaanhan minä tätä tietenkään toitotan täällä jossa sukulaisten pitäisi aina hoitaa lapsia ilmaiseksi...[/QUOTE]

No minusta tuo ei todellakaan ole paljon hoitoa, kun itse olen ollut joka viikonloppu mummoloissa koko lapsuuteni: yhden yön isän äidillä ja toisen äidinäidillä. Ja viikot oli mummo meillä.

Ja itse haluavat aina esikoista hoitaa, vasta kun sanoin, että elleivät ala pästää pikkuveljeäkin joskus mukaan ottivat hänet pari kertaa yöksi. Esikoinen on 1v:stä asti päässyt aika-ajoin mummoloimaan, kun taas pikkuveljeä ei huolisi kukaan. Ja ihan mukavia poikia ovat molemmat.

Jos ei oikeesti ole mitään turvaverkostoja, menisin kyllä peilin eteen.
Naapurit, työkaverit, lasten hoitokavereiden vanhemmat jne.
En todellakaan hetkeäkään usko että ketään ei löydy.
Jos olette Treen lähellä, mä voin tulla lapsenvahdiksi.

Naapurit eivät viitsi, vaikka olemme heidän lapsiaan hoitaneet. Miehelle kävisi, vaimonsa ei jaksa.
Hoitokavereita ei lapsillamme ole, ovat kotona.
Minun kaverini ovat kaikki joko opiskelijoita tai ihan pienten väsyneitä äitejä.
Miehen työkaverit ovat vanhoja juoppoja, meille täysin vieraita ihmisiä.

Kiitos tarjouksesta, mutta ei, emme asu lähimaillakaan.

[QUOTE="a p";24278523]No minusta tuo ei todellakaan ole paljon hoitoa, kun itse olen ollut joka viikonloppu mummoloissa koko lapsuuteni: yhden yön isän äidillä ja toisen äidinäidillä. Ja viikot oli mummo meillä.

Ja itse haluavat aina esikoista hoitaa, vasta kun sanoin, että elleivät ala pästää pikkuveljeäkin joskus mukaan ottivat hänet pari kertaa yöksi. Esikoinen on 1v:stä asti päässyt aika-ajoin mummoloimaan, kun taas pikkuveljeä ei huolisi kukaan. Ja ihan mukavia poikia ovat molemmat.[/QUOTE]

Sä alat kuulostaa oikeasti kohtuuttomalta. Jos joku tässä ketjussa on ahne niin sinä. Totta kai yhden lapsen ja vielä isomman lapsen hoito on helpompaa kuin kahden joista toinen on vielä pieni! Ja se että sinua on hoidatettu muualla ei todellakaan tee isovanhemmille velvollisuutta hoitaa sinunkin lapsia paljon. Olet ihan uhkaillut että pienempikin pitää päästää ja nyt kitiset täällä kun eivät aina jaksakaan mennä sinun pillin mukaan? Hohhoijaa mikä tyyppi.

Ja tuosta maksamisesta vielä. Palstalogiikalla mieheni on ahne paska mutta kun kaverit alkoi olemaan vailla tekemään hommia maksutta vähän väliä niin mies pisti stopin ja alkoi ottamaan rahaa työstään.

Mä kyllä nyt symppaan ap:tä!

Ehdotan, että ensihätään unohdatte risteilyn ja otatte niillä rahoilla esim. 3 kertaa palkatun lapsenhoitajan vaikka muutamaksi tunniksi kerrallaan. Ja teette sitten useammin jotain pientä yhdessä miehen kanssa, jotta saatte hiukan aikuisten aikaa ja aikaa paikata suhdetta.

Sitten alat oikeasti etsiä joko luottohoitajaa, jonka saa rahalla TAI toista lapsiperhettä, joka on vailla turvaverkkoa. Löytyiskö lasten tarha- tai piha- tai puistokavereista joku perhe? Musta tuntuu, että monet (myös me) ollaan NIIN vailla apua sekä arkeen että hengähdystaukoihin, että joku vastavuoro9inen järjestely toisen lapsiperheen kanssa olisi mitä toivotuin.

TSEMPPIÄ ap ja puoliso. Ymmärrän harmituksen.

Yhteistyössä