Miettikää lapsuutenne kesiä ja mikä niistä on jäänyt mieleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettikää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettikää

Vieras
Tuli tämä mieleen tuosta toisesta ketjusta missä äiti oli surullinen koska ei rahallisesti pystynyt lapsiaan huvipuistoon ym. viemään.

Mieti myös eri ikäkausina mikä on milloinkin ollut päälimmäisenä.

Itselle ala-aste ikäisenä parhaimmat kesämuistot ovat kavereissa, pitkin pihoja juostiin ja leikittiin yhdessä :) Myös mummola on jäänyt mieleen (vaikkei meidän mummo maalla punaisessa mökissä asunutkaan vaan kerrostalossa) Kävimme myös joka kesä huvipuistossa, olihan se toki kivaa mutta siitä ei ole juuri muistoja jäänyt.

Yläaste ikäisenä päälimmäisenä on edelleen hengailu kavereiden kanssa.

Mä muistan monta huvipuistokäyntiä hyvin. Olin ukkini kanssa Tykkimäellä silloin, kun se ekan kerran avautui. Muistan kuinka yläasteella pyöräilimme serkkuni kanssa Tykkimäelle ja oli niin hauska päivä. Muistan hyvin reissut eri linnoihin Suomessa, eläinpuistot, risteilyt. Kävimme mm. Viipurissa, huvipuistossa Ruotsissa (jos High Chapparal on huvipuisto varsinaisesti), Kolmårdenissa, Lappeenrannassa kanavaristeilyllä, Visulahdessa, Puuhamaassa, museoissa...

Kyllä sitä ehti vapaana juosta mökillä siitä huolimatta, että reissasi viikon tai jotain. Suvun mökkejä useampi samalla lammella ja serkuista oli seuraa. Lavatanssit, leikkimökkikioskin pitäminen, lettukestit, uiminen, pienet ekskursiot pois kotipaikkakunnalta, juhannuskoivut oven pielessä, aurinko, mansikat, jäätelö, perheen avoautoilla ajelu + crusingit kesäiltaisin. Näitä on jäänyt mieleen.

Suurin osa tätäkin kesää on omien lasten kanssa ollut pyöräretkiä, lenkkejä, pelaamista, uimista yms. Se ei silti sulje pois sitä, että heistä oli ihan yhtä kivaa käydä Lintsillä omien serkkujensa kanssa sekä Särkänniemessä äitin kanssa.

Mummin kesämökiltä: herään "vintiltä" siihen, että Radio Suomen uutiset alkaa (se tunnari :heart:). Laituri vähän vinkuu kun laineet keinuttaa sitä, ja kun tulen alas rappusia, nenään tuoksuu kahvi ja mannapuuro. Aamuaurinko on kirkas, joskus se oli vasta noussut kun lähdettiin veneellä verkkoja laittamaan (vai nostamaan?) Koskaan ei tietenkään satanut, paitsi silloin kerran kun naapurimökillä oli kiva tyttö käymässä, jonka kanssa uitiin sateessa.

Kotona tykkäsin mennä keskelle paahtavaa pihaa, raahasin siihen Bade-Baden-tuolin, peiton ja tyynyn ja kävin päiväunille :D

Huvipuistoissa mekin käytiin, mutta niitä kertoja pitää ihan yrittää muistella. Parhaimmat muistot liittyy makuihin, väreihin, musiikkiin... yksinkertaisiin ja toistuviin, turvallisiin juttuihin.

Yläasteen ajoilta muistuu mieleen pyöräilyt läheiseen kaupunkiin, ja hengailu kavereiden kanssa sekä lyhyet kesätyöpätkät, josta tienatuilla rahoilla sitten sai vaikka mitä ihanaa :)

Mä olin ala-asteaikana kesät mummolassa. Käytiin mummon ja tädin kanssa marjametsällä ja uimassa, papan kanssa torilla jne. Ihan sellaista perus-ajanviettoa. Meidänkin mummo asui kerrostalossa. 5- ja 6-luokkalaisena olin kesällä leireillä ja kavereiden kanssa uimassa. Oltiin kaveriporukalla ulkona aamusta iltaan, välillä käytiin syömässä. Yläasteikäisenä olin päivät kesätöissä ja illat kavereiden kansa rannalla. Oon tainnut tasan 4 kertaa elämässäni käydä huvipuistossa, 2 kertaa linnanmäellä, kerran tykkimäellä ja kerran särkänniemessä.

Muistan toisen mummolan pihan, ladon edustan, johon aina paistoi aurinko, oli hiljaista ja kärpäset pörisivät ja serkkujen kanssa kuljettiin mummolan ja uimarannan väliä kaikki päivät. Vieläkin suotuisissa olo suhteissa kärpäsen pörinä saa mummolan mieleen. :)
Kotona oltiin aina kavereiden kanssa uimassa ja iltaisin leikittiin pihassa karttua. Isossa kerrostalossa ja myöhemmin rivitalossa oli aina kavereita. Mun lapsuuskesiin on aina kuulunut tuo sama uimaranta. :)

Mummola kyläilyt muistan ja ukin ja mummon mökillä oleilut serkkujen kanssa. Harmittaa kun omilla lapsillani ei ole serkkuja. Ukkeja ei ole ja mummot on kiireisiä työikäisiä. Mökkiäkään ei mummoilla ole. Tai toisen mummon poikaystävällä on, muta sinne ei meitä kutsuta.

Parasta oli kun päästiin melkein koko kesäksi kesälapsiksi Sastamalaan isoon maalaistaloon jossa oli lehmiä, hevosia, kissoja koiria ja kalkkunoita. Uimaan pääsi joka päivä, ja loppukesästä mukaan heinätöihin. Parhaita aikoja mun muuten paskasta lapsuudesta. :)

Koko kesä oltiin mökillä, noin kerran viikkoon tai harvemmin käytiin kaupungissa hoitamassa asioita.

Kiertelin metsissä, soudin järvellä, uin, nukuin vintillä jonne kiipesin myös lukemaan sadepäivinä sateen ropistessa peltikattoon.

kerran pari kesässä meille tuli vieraita, jolloin sain leikkikaverin, mutta yksinäinen en mökillä koskaan ollut, vaan aina oli jotain puuhailtavaa.

Samaa olen yrittänyt omien lasten kanssa viime kesinä, mutta liian usein tulee asiaa kaupunkiin, ja joudumme tulemaan tänne aina yöksikin.

Päivät Enon luona tulee kyllä ekana mieleen :) Kuinka vietiin kukkia aina hänen vaimolleen muiden lasten kanssa ja aina hän oli yhtä onnellinen jokaisen lapsen tuomista kukista :) Mansikoita poimittiin siellä myös mettätien varresta...ja miten ne kesät tuntuu näin jälkikäteen aina lämpöisiltä ja aurinkoisilta :) ?? Näihin päiviin kuuluu koko oma perhe myös mukaan.Siellä oltiin usein koko porukka!

Mummola, ehdottomasti. Serkkujen kanssa vietetty aika, leijojen lennätys, uinti ja sellainen yleinen huolettomuus. Jos aamulla herättiin aikaisin, mentiin mummon kaveriksi navettaan lehmiä ruokkimaan. Sinällään jännää, etten muista olleeni mummolassa koskaan yksinäinen tai surullinen, vaikka luulenkin että aika on omalta osaltaan kullannut muistot.
Tänä kesänä nuo muistot ovat olleet ihan eri tavalla pinnassa, mummolaa ei ole ollut enää pariin vuoteen, lehmistä luovuttu aikoja sitten ja ukki kannettiin viikko sitten mummon viereen viimeiselle matkalle.

Voi, lapsuuden kesät oli ihania :heart:

Paljon oltiin mummulassa, mutta myös reissattiin perheenä asuntovaunu auton perässä. Ja voi ihanuus - niitä kuvia kun nyt katselee: se asuntovaunu oli ihan mini, mutta kummasti me siihen mahduttiin :D Huvipuistoissa käytiin myös jonkun kerran, mutta enenmmänkin vietettiin matkoilla tota karavaanarielämää.

Lapsena kesät oli muuten aina pitkiä ja lämpimiä =)

en muista kovin paljon asioita ennen kouluikää.
Kouluikäisenä muistan merenrannan . Muistan myös puuhastelut isäni kotipaikkakunnalla.

Ehkä sen vuoksi että meitä lapsia oli monta, en nauttinut niinkään vierailuista perheissä, joissa oli jo lapsia. Muisatn ne, mutta en niin mukavana kuin lomat isän kotipaikkakkunnalla, jossa serkkuja ei ollut. Vain me perheen omat lapset.

Olin varmaan sitten outo lapsi. Olisin toivonut enemmän aikuisen seuraa, en serkkujen. Meitä oli monta lasta, äiti yh.
Yläasteajan kesät olivat vähän tylsiä. Olin vain kotona, ja naapurustossa ei asunut samanikäisiä. Toisaalta kun menin kesätöihin, oli sekin raskasta, koska sinä kesänä ei ollut lomaa taas ollenkaan.

Jonkinlainen vaihtelu lienee parasta.

Inkoon saaristo, koko päivä saaressa uiden, onkien ja eväitä syöden. Illalla nostettiin edellisenä päivänä lasketut verkot ja sitten ne siivottiin mökillä ja saatiin iltapalaksi juuri savustettua kampelaa. :p
Suolla juostiin äitin perässä ja poimittiin lakkoja/mustikoita/sieniä. Puumaja mökillä, voi että se oli valtava ja hieno! (Nyt aikuisena sen jäänteitä katsoessa ei niinkään suuri :) )
Reissu Iisalmeen mummolaan, saatiin omppulimua, silloin sitä ei myyty etelässä, minä sain huulipunakarkkeja :D niitäkään ei etelässä myyty(?)
Mummu antoi antoi aina kettukarkkeja, mummun siskon maatilalla syötettiin vasikoita ja lampaita. :heart: ja käytiin kauppa-autolla! :D

Mökkielämä on minunkin muistoissani kaikkein ihanin. Meillä oli mökki sellaisen ison maalaistalon peltojen keskellä. Kävimme siellä maatalossa päivittäin moikkaamassa isäntää ja emäntää, heillä oli ikää lähemmäs 80v. Emännän tekemä tuore ruisleipä ja pullapitkot, ihanaa. Hän oli minulle kuin oma mummi.

Nukuimme paljon teltassa mökin pihapiirissä, siellä luin mm. Agatha Christietä (ikää n. 9v) ja kuuntelin korvalappustereoista mm. Vanilla Icea ja Phil Collinsia :) Saunoimme tynnyrisaaunassa ja pääsin uimaan aina kun halusin. Leikin My Little Ponyilla mökin takana olevalla kalliolla. Hoidimme kasvimaata.

Ihania muistoja :)

Oletteko muuten koskaan kysyneet lapsiltanne tästä asiasta? Toki jokaisella on oma käsityksensä, kuten tästä ketjusta näkyy. Lastenne arvotukset ovat erilaisia, mahdollisesti. Eikö ole aika itserakasta ajatella, että koska itse arvottaa asian x korkeimmalle, täytyy muidenkin tehdä niin?

Kissa tulee vahvasti mieleen. Nykyisin meillä ei ole eläimiä, vaikka sellainen antaisi lapsille paljon. Pitänee harkita asiaa tarkemmin...

Huvipuistokäynnit tai vastaavat muistan mutta ne eivät ole yhtä tärkeitä.

Kesä aamut, kun ruoho tuoksu ja kun mentiin heti aamusta uimaan:) Juhannukset on myös jääneet mieleen, äiti osti aina pari koria limpparia (niitä pieniä lasisia pulloja) niitä sitten sai lipittää juhannus ajan:) Myös heinätyöt jääneet mieleen kun meidän perhe ja isovanhemmat oli ja sitten syötiin eväitä välillä:)
Käytiin myös monena kesänä lintsillä ja pari kertaa korkeasaaressa, vaikka oli mukavaa niin silti ne ei heti lukeudu parhaimpiin kesämuistoihin.

Oletteko muuten koskaan kysyneet lapsiltanne tästä asiasta? Toki jokaisella on oma käsityksensä, kuten tästä ketjusta näkyy. Lastenne arvotukset ovat erilaisia, mahdollisesti. Eikö ole aika itserakasta ajatella, että koska itse arvottaa asian x korkeimmalle, täytyy muidenkin tehdä niin?

Me just tämän kesän alussa juteltiin 10 ja 13-vuotiaiden kanssa, kun meillä on ollut tilanne ettei oikein mihinkään huvipuistoon tmv päästä heitä viemään tänä kesänä. 13v muisteli meidän telttaretkiä intona ja makkaranpaistoa leirinuotiolla, kalareissuja ja uimarantareissuja. :) Eivät meidän lapset ainakaan kaipaile sen kummempia matkoja tai huvituksia. Joka kesään kuitenkin kuuluu äijäreissu ukin kanssa, käyvät ralleja katsomassa ja samalla jossakin kylpylässä. :)

Yhteistyössä