Oletko Raamatun opettama tyhmä neitsyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rasmusz
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rasmusz

Vieras
Oletko sellainen henkilö, joka tahdot käydä kristitystä ja joka ehkä käyt kokouksissa, mutta jolla kuitenkaan ei ole "öljyä lampussaan" eli hengellistä elämää sisimmässään? Oletko toisin sanoen vain tapakristitty, jolla on ulkonaisia kristillisiä tapoja elämässään, mutta et ole kuitenkaan tullut elävästä uskosta ja uudestisyntymisestä osalliseksi?
On tosiaan mahdollista, että jos Jumala ei ole saanut herättää meitä, olemme juuri tällaisia ihmisiä. Meillä voi olla kaikki ulkonaisen kristillisyyden muodot, olemme voineet kääntyä tietyistä synnin muodoista ja ajatella olevamme matkalla taivaaseen, vaikka olisimmekin menossa kadotukseen. Tällainen on aivan mahdollista, jos emme Jumalan valossa ole vielä nähneet omaa tilaamme ja pelastuksen tarvettamme.
Oswald J. Smith, jolla oli paljon kokemusta ihmisten kohtaamisesta pitkän saarnamiesuransa aikana, on kirjoittanut tästä asiasta. Hän totesi, että monilla ihmisillä, jotka luulivat asioiden kohdallaan olevan hyvin, ei sittenkään ollut käsitystä siitä, miten pelastuminen tapahtui:

Kaikkialla, minne menen, tapaan ihmisiä, jotka elävät väärässä kokemuksessa ja nojaavat väärälle perustukselle, uskoen olevansa pelastettuja, vaikka eivät olekaan. Tuhannet ja taas tuhannet kirkonjäsenet, sadat tunnustavat kristityt eivät kykene ilmoittamaan taivaallisen toivonsa perustetta. He ajattelevat, että heidän kohdallaan kaikki on hyvin; he luulevat olevansa valmiit kohtaamaan Jumalan, mutta kun heille esitetään muutamia yksinkertaisia kysymyksiä, heidän vastauksensa paljastavat, että he ovat yhtä tietämättömiä Jumalan pelastustiestä kuin Afrikan pakanat. Saatana on sokaissut heidän silmänsä, tukkinut heidän korvansa ja pimentänyt heidän ymmärryksensä niin, etteivät he huomaisi erehdystään ja kääntyisi. Miltei sysimusta yö verhoaa heidän sieluaan, ja vihollisen tehtävänä on pitää heidät tässä tilassa. Monet heistä ovat kirkon toimeliaita työntekijöitä, sen lautakuntien ja yhdistysten uskollisia jäseniä, hyviä, siveellisiä ja rehellisiä elämässään, mutta - pelastumattomia. (1)

Niinpä, jotta et jäisi epävarmuuden tilaan pelastuksesi suhteen, aiomme tulevilla riveillä tutkia hieman tätä aluetta. Yritämme selvittää, miten käännynnäinen - yleensä uskonnollisuus ilman Kristusta - käsittää pelastuksen ja millaista hänen elämänsä on. Samoin yritämme Raamatun valossa osoittaa selvää tietä pois valheperustuksista, joita tavallisesti uskonnollisuudessa esiintyy. Ehkä sinä, jolla ei ole vielä "öljyä lampussasi", voit näiden tutkimusten kautta päästä selville vesille iankaikkisuuden suhteen.

Käännynnäinen,uskonnollisuus,kristillisyys,kristinusko,kristitty

Jos kristittyjen Jumala on olemassa, sanotaan, että hän on rakkaus.

Jos taas Saatana on syy siihen, että yksilön hengellinen tila on Jumalan silmissä epäkelpo; Jos Saatana on sokaissut elämäänsä hyvässä uskossa elävät ihmiset siten, etteivät nämä näe, mikä on pielessä, mitä siitä seuraa? Etenkin, kun heitä verrataan tietämättömiin Afrikan pakanoihin, asia saa hyvinkin vakavan käänteen.

Jumala loi kristinuskon mukaan ihmisen olennoksi, jolla on vapaa tahto. Ihminen käytti Raamatun mukaan vapaata tahtoaan Edenin puutarhassa ja söi kiellettyä hedelmää, minkä johdosta ihminen lajina on sittenmmin muuttunut epätäydelliseksi. Raamatun mukaan tästä johtuu, että Saatana kykenisi moiseen vedätykseen.

Sanotaan, että Jumala on rakkaus. Jos se on totta, käännyttäisikö hän hyvin eläneen ihmisen pelastuksen portilta pahoitellen, että "Sori, munasit ainoan mahdollisuutesi"? Olisiko se rakkautta? Käännyttäisikö sellainen Jumala Afrikan pakanan portiltaan vain koska tämä ei ole sattunut koskaan törmäämään lähetyssaarnaajaan? Missä rakkaus?

Tämän pohjalta joko Jumalaa ei ole tai vähintään Raamatussa valehdellaan reippaasti rakkausasiassa. Mutta jos Jumala on olemassa ja Raamattu pitää paikkansa, elämässään harhaan johdetulla, epätäydellisellä ihmisellä on oltava toinen mahdollisuus. Sitä sanotaan myös armoksi ja ansaitsemattomaksi hyvyydeksi. Saarnamies voisi lukaista Raamattunsa itsekin uudelleen läpi.

Eipä nyt tule hirveästi mieleen mitään lisättävää. Sitä rupesin semisti offtopiccina ihmettelemään, että minkähän takia jeesustelijoiden nettisivut ovat lähes poikkeuksetta ihan paskan näköisiä, kuin 90-luvulta vedetty? Moderni tekniikka tuottaa haasteita pimeän keskiajan poppoolle?

Eipä nyt tule hirveästi mieleen mitään lisättävää. Sitä rupesin semisti offtopiccina ihmettelemään, että minkähän takia jeesustelijoiden nettisivut ovat lähes poikkeuksetta ihan paskan näköisiä, kuin 90-luvulta vedetty? Moderni tekniikka tuottaa haasteita pimeän keskiajan poppoolle?

Maku asioita ehkä, eikä kaikki taida edes pitää jeesustelijoina, mutta kyllä noita huonompiakin sivuja löytyy myös ateisteilta Suomen evankelis-luterilainen kirkko | Evl.fi

Moni ei mielestään ole, mutta harvapa taitaa olla niitä viisaita. Uskonnollisuus, mikä moninosin perustuu pakanallisuuteen, mm: joulu, pääsiäinen, sunnuntai sapattina - alunperin ollut lauantaina jne..
Uskovaisilla on paljon noita pakanatapoja

[QUOTE="vieras";24323799]Moni ei mielestään ole, mutta harvapa taitaa olla niitä viisaita. Uskonnollisuus, mikä moninosin perustuu pakanallisuuteen, mm: joulu, pääsiäinen, sunnuntai sapattina - alunperin ollut lauantaina jne..
Uskovaisilla on paljon noita pakanatapoja[/QUOTE]

Vaikka Joulu olisi alunperin pakanajuhla, niin tekeekös se sitten ihmisestä tyhmän neitsyen, että hän haluaa viettää Joulun aikoihin vapahtajansa syntymäjuhlaa? Vai onko oikeasti kaikkein tärkeintä se oikea päivämäärä vai mikä? luulin, että tärkeintä olisi ihan oikea suhde Jumalaan.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24323902:
Vaikka Joulu olisi alunperin pakanajuhla, niin tekeekös se sitten ihmisestä tyhmän neitsyen, että hän haluaa viettää Joulun aikoihin vapahtajansa syntymäjuhlaa? Vai onko oikeasti kaikkein tärkeintä se oikea päivämäärä vai mikä? luulin, että tärkeintä olisi ihan oikea suhde Jumalaan.

Olen miettinyt sitä rajan vetoa asioissa. Raamatussahan ei sanota milloin Jeesus on syntynyt, tai sanaa joulu ei mainita.
Ihmettelen vaan, miksi itseään uskovaiseksi kutsuvat ihmiset haluavat olla mukana pakanallisuudessa, joulupukeista ja kuusesta lähtien. Vaikeaa olisi oikeana päivämääränä edes viettää, kun eihän sitä tiedetä. Onko siis kyse vain uskonnollisuudesta, eikä uskosta?

[QUOTE="vieras";24324078]Olen miettinyt sitä rajan vetoa asioissa. Raamatussahan ei sanota milloin Jeesus on syntynyt, tai sanaa joulu ei mainita.
Ihmettelen vaan, miksi itseään uskovaiseksi kutsuvat ihmiset haluavat olla mukana pakanallisuudessa, joulupukeista ja kuusesta lähtien. Vaikeaa olisi oikeana päivämääränä edes viettää, kun eihän sitä tiedetä. Onko siis kyse vain uskonnollisuudesta, eikä uskosta?[/QUOTE]

Minusta tuollaisten asioiden liiallinen pohtiminen alkaa olla jo sitä uskonnollisuutta. kiinnittää nyt energiansa johonkin joulupukkeihin ja päivämääriin, Jeesuksen sijasta. Miksi siis sitä joulua ei yhtähyvin voi pyhittää Jeesukselle?

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24324083:
Minusta tuollaisten asioiden liiallinen pohtiminen alkaa olla jo sitä uskonnollisuutta. kiinnittää nyt energiansa johonkin joulupukkeihin ja päivämääriin, Jeesuksen sijasta. Miksi siis sitä joulua ei yhtähyvin voi pyhittää Jeesukselle?

Eli sunmielestä ei ole tärkeää että mistä lähteestä mikäkin asia tulee? Helpompaa toki sulautua massaan ja maailmaan, kun ei tartte tehdä mitään eroavaisuuksia minkään asian suhteen

[QUOTE="vieras";24324106]Eli sunmielestä ei ole tärkeää että mistä lähteestä mikäkin asia tulee? Helpompaa toki sulautua massaan ja maailmaan, kun ei tartte tehdä mitään eroavaisuuksia minkään asian suhteen[/QUOTE]

Ei, vaan se ratkaisee, se sydämen asenne. Ei ole hedelmällistä kuluttaa energiaa miettimällä joulun alkuperää, vaan kuuluu miettiä, miten saisi enemmän tilaa Jeesukselle elämässään.

EN!
Koska olen jo rikkonut niin montaa kohtaa siitä listasta, missä mahdolliset synnit luetellaan - ja vielä pari päälle, plus en kadu, niin katson, että tiketti alakertaan on jo plakkarissa. Tosin siellä on varmaan hauskempaa.

Olen kuitenkin semmoinen tapaluterilainen - tosin en LUULE olevani hyvä kristitty (tiedän etten ole).
En kuitenkaan eroa kerhosta ennen kuin kuin kummilapseni on päässyt ripiltä, kerta olen semmoiseen pestiin lupautunut. Lisäksi pääsen tällä jäsenmaksullani vaikuttamaan kirkollisvaaleissa, ettei koko kipsa jää fundamentalisteille.

Jos järki = saatana, niin... ...hyvä homma!

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24324114:
Ei, vaan se ratkaisee, se sydämen asenne. Ei ole hedelmällistä kuluttaa energiaa miettimällä joulun alkuperää, vaan kuuluu miettiä, miten saisi enemmän tilaa Jeesukselle elämässään.

Millälailla siihen kuluu energiaa :))) Et siis kuluta "energiaa" miettimällä syntejä, tai kuinka niistä pääsee eroon? Oikeaa ja väärää? Kyllä sitä täytyy miettiä asioita ja asennoitumistaan paljonkin. Ihmeellistä, jos se koetaan energian tuhlaamisena.
Onko siis uskossa olo vaan puupökkelönä olemista, ei tartte itse miettiä mitään? Outoa!

[QUOTE="vieras";24324136]Millälailla siihen kuluu energiaa :))) Et siis kuluta "energiaa" miettimällä syntejä, tai kuinka niistä pääsee eroon? Oikeaa ja väärää? Kyllä sitä täytyy miettiä asioita ja asennoitumistaan paljonkin. Ihmeellistä, jos se koetaan energian tuhlaamisena.
Onko siis uskossa olo vaan puupökkelönä olemista, ei tartte itse miettiä mitään? Outoa![/QUOTE]

Uskossa olo on Kristuksessa olemista. Sitä, että haluaa olla mahd. lähellä. Pidän aika törkeänä että aletaan vihjailemaan, että ihminen joka viettää joulua, on jollain tavalla nukkuva neitsyt. Mä puhun tärkeysjärjestyksestä elämästä ja sä puhut nyt jostain joulun alkuperästä.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24324150:
Uskossa olo on Kristuksessa olemista. Sitä, että haluaa olla mahd. lähellä. Pidän aika törkeänä että aletaan vihjailemaan, että ihminen joka viettää joulua, on jollain tavalla nukkuva neitsyt. Mä puhun tärkeysjärjestyksestä elämästä ja sä puhut nyt jostain joulun alkuperästä.

Mä pidän aika törkeänä sitä, että hellarit alkaa siunaamaan ihmisiä, kysymättä lupaa, vaan käsi vaan pään päälle. Se on törkeää!!!

Miten käsitän pelastuksen? -En tunne käsitettä pelastus, se on liian abstrakti käsite joka kuuluu ns. tulevaan maailmaan. Minulla ei ole erikseen hyvää ja pahaa voimaa jotka taistelevat keskenään vaan molemmat on luotu ja jokaisella ihmisellä on hyvää sekä pahaa. Vaakakuppi silloin tasan.

[QUOTE="vieras";24324174]Mä pidän aika törkeänä sitä, että hellarit alkaa siunaamaan ihmisiä, kysymättä lupaa, vaan käsi vaan pään päälle. Se on törkeää!!![/QUOTE]

No ohoh. Sehän on kummallista toimintaa, enkä ole sellaiseen törmännyt.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24324205:
No ohoh. Sehän on kummallista toimintaa, enkä ole sellaiseen törmännyt.

Mä törmäsin, koska mulle tehtiin niin. Koin tilanteen varsin erikoisena ja kummallisena senvuoksi, että minulta ei kysytty ollenkaan että haluanko / saako niin tehdä?

[QUOTE="vieras";24324216]Mä törmäsin, koska mulle tehtiin niin. Koin tilanteen varsin erikoisena ja kummallisena senvuoksi, että minulta ei kysytty ollenkaan että haluanko / saako niin tehdä?[/QUOTE]

Mielestäni tuollainen on hyvin epäkohteliasta ja kummallista käytöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24324311:
Sen takia ei tarvitse antaa lupaa. :) Mutta uskovat tosiaan uskoo vahvasti, että sillä on merkitystä.

Ei tarvitse, mutta jos toinen tulee siitä iloiseksi niin miksi en antaisi. Hän tiesi, että en usko, joten en loukannut häntä hyväksymällä siunauksen.

Yhteistyössä