voi koulunalkamis ahdistusta taas..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keppälerttu

Tunnettu jäsen
02.08.2005
18 153
53
48
:headwall:

ollaan hyvin blokattu mielestä koko kesän taas tääkin asia..

Saunottiin tossa äsken Likan kanssa ja mietittiin taas sitä matematiikkaa.. koko viime vuosi meni "taistellessa" sen opetuksen kanssa ja toukokuussa sit vihdoin sain allekirjoitettavaksi hopsin, jossa ei oikeastaan ollu ees mitään järkeä.. (lapsella koulupsykologin lausunto et tarvii erityistä tukea, tehty alakoulussa, mut nyt seiskalla opettaja ja erityisopettaja oli erimieltä )

ja nyt sit vaihtuu taas opettaja..ja ehkä erityisopettajakin..mä en tiiä mitä mä teen (paitsi hommaan tolle oman tukiopettajan koulun ulkopuolelta ) jos taas syksy alkaa sillä et opettaja sanoo et katsotaan nyt miten tää alkaa menemään:headwall:

Heei, siis jos HOPS on allekirjoitettu ja tyttö jatkaa samassa koulussa, ei haittaa vaikka koko koulun henkilökunta vaihtuisi.

Sen HOPSin joudut allekirjoittamaan joka vuosi uudelleen (oikeammin: se pitää päivittää).

joo, mut se hops oli ihan turha, mä en vaan enää jaksanu kinata niiden kanssa..tavoitteeksi oli laitettu et oppii edes jotain ja saa 5 todistukseen

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;24347535:
joo, mut se hops oli ihan turha, mä en vaan enää jaksanu kinata niiden kanssa..tavoitteeksi oli laitettu et oppii edes jotain ja saa 5 todistukseen
Mjoo... Eikö nuo ole hyvät tavoitteet? Jos olisit halunnut jotakin yksityiskohtaisempia tavoitteita, olisit voinut niitä sinne itse ehdottaa. Ja nyt se tarkoittaa käytännössä sitä, ettei tyttösi voi saada nelosta muuta kuin lopettamalla tunneilla käymisen.

Jos on selvä aihe/syy tehdä matematiikasta HOPS, niin kirjaisin sinne tavoitteiksi esim.
* peruslaskutoimitusten hallinta
* prosenttilaskennan auttava ymmärtäminen
* taulukoiden ja kaavioiden lukutaito
* hyvä peruslaskimen käyttötaito

Mjoo... Eikö nuo ole hyvät tavoitteet? Jos olisit halunnut jotakin yksityiskohtaisempia tavoitteita, olisit voinut niitä sinne itse ehdottaa. Ja nyt se tarkoittaa käytännössä sitä, ettei tyttösi voi saada nelosta muuta kuin lopettamalla tunneilla käymisen.

Jos on selvä aihe/syy tehdä matematiikasta HOPS, niin kirjaisin sinne tavoitteiksi esim.
* peruslaskutoimitusten hallinta
* prosenttilaskennan auttava ymmärtäminen
* taulukoiden ja kaavioiden lukutaito
* hyvä peruslaskimen käyttötaito

oli siinä noi tavoitteet, tai jotain tuonne päin, en nyt muista ihan tarkkaan..mut erityisopetusta saa tunnin viikossa, ja siellä pystyy tekemään tehtäviä mut normaalilla tunnilla ei ehdi muiden mukana..eli jos viikossa on 3-4 tuntia joista yhdellä oppii jotain, ni aika hidasta on.
alakoulussa oli käytössä se E-kirja, mut yläkoulun erityisope oli sitä mieltä et on ihan sama käyttää normaalia kirjaa ja jättää vaan vaikeat laskut laskematta..ja et erityisopettajan tunteja ei ehkä nyt enää jatketa, pitää vaan keskittyä enemmän noilla normaali tunneilla..muissa aineissa ei ole vaikeuksia, mut toi matikka on aina ollut tosi hankalaa..

Kai sinulla on itselläsi oma kappale tuosta laaditusta HOPSista?

Vaikka tyttö opiskelisikin muiden kanssa samassa luokassa, ei se poista sitä velvoitetta aineenopettajalta, että ryhmässä on yksi (onko muita?), jolla yksilöllistetty ops. Silloin opettajan on annettava ajastaan osa tälle oppilaalle.

Ole lujana ja vaadi se, mihin teillä on oikeus!

joo mä toivon et tuleva opettaja olis sellainen jonka kanssa vois asiasta puhua.Tuli viime vuonna taas sellainen tunne et noi alakoulu ja yläkoulu on kaks niin eri maailmaa ettei uskoiskaan.
Tytön ongelmiin haluttiin alakoulussa saada helpotusta, opettaja kysyi et voisko noi testit tehdä ja oli tyytyväinen kun saatiin tietoa miten lasta auttaa ja otti homman hoitaakseen, yläkoulussa taas tuntuu et ketään ei kiinnosta, ihan sama, annetaan lapselle 5 todistukseen vaikkei se mitään opi, ja päästään siitä vaan nopeammin ja helpommin eroon :headwall:

No onko tyttö sitten innokas panostamaan siihen matematiikan oppimiseen? Jos se on vaikeaa, kaksin verroin pitäisi itse tehdä töitä sen eteen. Entä onko joku perheenjäsen halukas häntä auttamaan kotona?

Kun teillä on ne testitulokset - "kun saatiin tietoa miten lasta auttaa" - yrittäkää käyttää niitä itse apuna oppimisessa.

Muista kannustaa!

No onko tyttö sitten innokas panostamaan siihen matematiikan oppimiseen? Jos se on vaikeaa, kaksin verroin pitäisi itse tehdä töitä sen eteen. Entä onko joku perheenjäsen halukas häntä auttamaan kotona?

Kun teillä on ne testitulokset - "kun saatiin tietoa miten lasta auttaa" - yrittäkää käyttää niitä itse apuna oppimisessa.

Muista kannustaa!

mä meinaan hommata ne E-kirjat sille itse, ja yks tuttu 19v tyttö alkaa sille antamaan tukiopetusta.
noi testit tehtiin 5.lk keväällä ja 6.lk oli toi kirja käytössä ja opettaja joka auttoi ja lisäksi vielä erityisopen tunteja ja edistyi hyvin sen vuoden aikana.
nyt sit seiskalla meni syyslukukausi siihen kun opettaja halusi katsoa miten menee, ja sit joulukuusta sai tunnin viikossa erityisopetusta ja sit toukokuussa vasta saatiin se hopsi, kun olin noin 100000 kertaa soittanut/laittanut sähköpostia.
tyttö tekee tehtävät ja mä yritän sitä auttaa, mut se ei ole sama asia kuin et joku joka tietää miten opettaa ja miten neuvoa tekis sen.

Minusta tuo kuulostaa nyt kuitenkin hyvältä kokonaiskuvalta tilanteesta tulevaisuuden suhteen. Ymmärrän kyllä, jos sinulla on tunne, että olette itse joutuneet tekemään "kaiken" ja koulu ei ole tehnyt "mitään". Niin ei kai kuitenkaan ole.

Erityisopetusresurssit voivat olla tiukilla. Soitat myös ensi vuonna 100 000 kertaa koululle ja vaadit lisää erityisopetustunteja.

Ja sitten se, että sinä yrität auttaa, se voi olla tosi arvokas ja hyvä keino oppia, sillä monesti ammattilainen saattaa lähestyä asiaa vaikkapa liian teoreettisesti. Kun se pitäisi juurikin tehdä hyvin käytännönläheisesti

mä tiedän et mulla on asennevamma yläkouluja vastaan joten ehkä mua siksikin niin tökkii tää toiminta :saint:
mä vaan en jaksa käsittää et koko syyslukukausi meni avun saamisessa vaikka ekasta kurssista Likka jo sai nelosen..ja se pyskologin lausunto oli koululle toimitettu jo ennen lukukauden alkua, joten tiedossa piti olla et tuo apua tarvitsisi..tosin noi oli kyllä erimieltä kuin se koulupsykologi, jonka mukaan on oppimisvaikeuksia, open mielestä keskittymisvaikeuksia.ehkä se sit tietää paremmin..

mut joo, pitää lopettaa purnaaminen ku ei tää kuitenkaan auta, eiköhän tästäkin taas nousta niinkuin muistakin ongelmista =)

oli vaan pakko taas päästellä höyryjä jonnekkin ku surettaa tuon tytön murhe siitä kuinka toi syksy taas alkaa..

Sulla on asiat hyvin, jos on asennevamma yläkouluja kohtaan - mulla on likipitäen koko peruskoulujärjestelmää kohtaan...

Koulu ei kuitenkaan voi ohitaa koulupsykologin lausuntoa oppimisvaikeuksista. Mutta jos opettaja näkee keskittymisvaikeuksia, tuskin se opettaja niitä omasta päästään keksii. Eli ensin pitäisi päästä niistä yli.

Sulla on asiat hyvin, jos on asennevamma yläkouluja kohtaan - mulla on likipitäen koko peruskoulujärjestelmää kohtaan...

Koulu ei kuitenkaan voi ohitaa koulupsykologin lausuntoa oppimisvaikeuksista. Mutta jos opettaja näkee keskittymisvaikeuksia, tuskin se opettaja niitä omasta päästään keksii. Eli ensin pitäisi päästä niistä yli.

eikun nimenomaan ovat sitä mieltä et oppimisvaikeuksia ei ole, pelkästään keskittymisvaikeuksia..
ja siksi ei tahdo saada noita lisäapuja..kun pelkästään keskittymällä pärjäis.

ja meillä on osunut niin hyvät koulut (alakoulut ) ja opettajat, et niihin sentään jaksan uskoa =)

No jopas on asenne koulun opettajilla :O Jännä että se "keskittymisvaikeus" ilmenee vain matikan tunnilla, jos muut aineet menee ihan ok.
Ja vaikka oliski vaikeuksia keskittyä, niin sitten vain on ja silloinkin tyttö tarvii apua, ettei koko matikka mene ihan persiilleen.

Toivotaan, että opeilla olis nyt parempi asenne. Ja jos ei, otat vaan yhteyytä ylemmälle taholle saadaksesi apuja. Onko koulussa koulunkäyntiavustajia? Jos sieltä liikenisi resurssia.

Yhteistyössä