suola ja mausteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "esikoisen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"esikoisen äiti"

Vieras
Elikkäs kertokaas viisaammat että milloin voin alkaa laittaa suolaa ja esim vasikkafondia tai lihalientä ruokien joukkoon, tai soijakastiketta?!? Tyttö on nyt 1.v 1kk ja ollaan ruvettu harjotteleen pärjäämään pelkillä kotiruuilla. No mitä oon ruokaa tehny ja sitä kun vertaa niihin valmis vauvanruokiin (1v) nii mun ruoka tuntuu olevan paljon suolattomampaa kuin kaupan ja niissähän onkin 0.2% suolaa. Mistä minä tiedän paljonko sitä suolaa saa laittaa ja mitä muuta uskaltaa laitaa?!? Neuvolassa koitin kysellä mutta ei se oikee osannu neuvoa sano vaa että maalaisjärjellä selviää. Mutta mulla ei kyllä tämän asian kanssa ole maalaisjärkkeä... Vaikka kuinka mietin jä pähkäilen nii ei vaa asia aukee.
Mitään saarnoja lisäaineista en kaipaa ja ne mölyt saa jäähä pois mutta kertokaa nyt hyvät ihmiset ihan oikeasti minkälaista ruokaa te teette.
Entäs ketsuppi, joko uskaltaa antaa?!? Entä juusto? ja kasvismargariiniä leivän päälle?

Mä olen antanut kaikkea paitsi noita lisättäviä mausteita kuten salaatinkastiketta, ketsuppia, sinappia ym. Jo vauvasoseisiin lisäsin monipuolisesti mausteita mitä muutenkin käytän, pippureita, yrttejä, ripauksen chiliä että tottuu samoihin makuihin mitä muilla on. Samaa ruokaa meidän muiden kanssa on syönyt vähän vajaa vuoden ikäisestä asti. Sisältää myös leivän, leikkeleet, juustot, margariinit ja kastikkeet.

miksi ihmeessä käytät maustekuutioita tai fondeja :O thyi!! yöks

mausteita laitoin ku aloi ntekheen liha yms soseita. pieniä määriä. tomattipyre, yrtit sipuli. n vuenikäsennä söivät sammaa ruokaa. toki aijemmin mutta oti nannoksen erilleen enne suolan lisäystä

Me käytettiin ruususuolaa jo 1v. alkaen, ei paljon, mutta vähän, enimmäkseen tuoreita yrttejä, valkosipulia, sipulia.. joita muutenkin tykkään käyttää. Tee ihan tavallista kotiruokaa, sitä mitä sinäkin syöt aterialla! Juustoa, margariinia voit antaa, samoin ketsuppia jos ei ihan joka ruokaan laita :D

Meillä tavallisimpia kotiruokia ovat keitot, kiusaukset, erilaiset laatikot ja padat, kastikkeet, pihvit/pullat/murekkeet eri raaka-aineista, salaatit, raasteet..

Maalaisjärjellä sanoisin: jos teet liemikuutio- tai fondipakkauksen ohjeen mukaan tai jopa vähemmän sitä kuutiota tai fondia tulee sopivaa :) Ihan alkuun tietty kannattaa antaa vähemmän lapselle eikä niin usein.

Minä olen käyttänyt suolaa aika normaalisti. Toki on vältelty erittäin suolaisia asioita, kuten fetajuustoa. Eikä ole erikseen laitettu esim. pihvin päälle suolaa, kuten meille aikuisille. Mutta vaikka makaroonilaatikko tai joku muu tavallinen kotiruoka, niin niihin olen kyllä käyttänyt ihan normaalin määrän suolaa ja fondia, koska sehän on ollut sitä perheen normaalia ruokaa, jota kaikki syövät.

Soijalla olen marinoinut lapsen lihat, jos me aikuiset on syöty esim. nyt kesällä kaupan barbequekastikkeella marinoitua. Sellaista lisäainepommia en kuitenkaan lapselle antaisi, soija on siihen verrattuna terveellisempää. Meillä lapsella maistuu liha vain, jos se on hyvin marinoitu/maustettu. Liha ilman mausteita jää syömättä. Nykyään kun teen liharuokaa, niin jätän tosiaan vain barbequekastikkeen tms sekä chilin pois lapsen omista, muuten menee kaikki meidän mausteet.

Juustoa meillä on syöty jo alle 1v iässä kun jugustit ja viilit oli ensin läpikäyty. Mutta siis ennen kuin tavallista maitoa annettiin. Margariini tuli leivänpäälle joskus 1v 2kk, olisihan sitä aikaisemminkin jo voinut antaa. Ketsuppia taisi saada joskus tarhassa kun meni sinne 1v 2kk.

miksi ihmeessä käytät maustekuutioita tai fondeja :O thyi!! yöks

mausteita laitoin ku aloi ntekheen liha yms soseita. pieniä määriä. tomattipyre, yrtit sipuli. n vuenikäsennä söivät sammaa ruokaa. toki aijemmin mutta oti nannoksen erilleen enne suolan lisäystä

No jos hän sattuu pitämään niiden mausta. :rolleyes: Varmaan jokainen tekee kuitenkin ihan oman makuistaan ruokaa. :)

Kiitokset vastauksista :)
Tosiaan siksi kyselen kun itse syön suolaista ruokaa ja ne kaupan 1.v:lle tarkotetut ruuatki maistuu suolalle et voiko sitä käytää minkä verran kun kuitenkin sitä käsketään vältää.
Minä inhoan kaikkea lihaa joka on suolatonta ja totta kai ensin otan lapselle ja maustan sitten sopivammaksi itselle mutta pointti lähinnä tämä että kun ne kaupan ruuat maistuu suolaselle ja sillee. Jos joku nyt vaa ymmärtää tämän mun sepostuksen:)
Miten muuten on voinko tehdä ruskeaa kastiketta, eli voissa ruskistaa venäjauhot ja vesi perään jauhelihan kans ja jos siihen vaikka laittais puoli lihalientä? Voiko sellasta antaa, siitä kuitekin tulee ainakin 4:lle aikuselle ja jää vähän yliki? Ja lihalientä siksi että tykkään siitä!

[QUOTE="esikoisen äiti";24386466]Kiitokset vastauksista :)
Tosiaan siksi kyselen kun itse syön suolaista ruokaa ja ne kaupan 1.v:lle tarkotetut ruuatki maistuu suolalle et voiko sitä käytää minkä verran kun kuitenkin sitä käsketään vältää.
Minä inhoan kaikkea lihaa joka on suolatonta ja totta kai ensin otan lapselle ja maustan sitten sopivammaksi itselle mutta pointti lähinnä tämä että kun ne kaupan ruuat maistuu suolaselle ja sillee. Jos joku nyt vaa ymmärtää tämän mun sepostuksen:)
Miten muuten on voinko tehdä ruskeaa kastiketta, eli voissa ruskistaa venäjauhot ja vesi perään jauhelihan kans ja jos siihen vaikka laittais puoli lihalientä? Voiko sellasta antaa, siitä kuitekin tulee ainakin 4:lle aikuselle ja jää vähän yliki? Ja lihalientä siksi että tykkään siitä![/QUOTE]

Kyllä mun mielestä voit noin tehdä. :) Itse olen yli vuoden vanhalla käyttänyt kaikkia normaaleja mausteita, mitä muutenkin käytän, paitsi lapsilla vähemmän suolaa. Itselle sitten lisännyt omalle lautaselle suolaa, tai ottanut lapsen lautaselle kastiketta ensin, ja lisännyt lihalientä vasta sitten sekaan.

Yhteistyössä