Voiko olla, että raskaanaoleville suositellaan aspartaamia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maomao
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

maomao

Aktiivinen jäsen
23.05.2010
4 535
12
38
Luin jotain tuollaista suositus/kieltolistaa. Hurjalta kuulostaa.. Näin sanottiin:

Aspartaami ja asesulfaami ovat raskaana olevallekin turvallisia energiattomia makeutusaineita.

Eipä tulis itselläni mieleeni syödä mitään noista makeutusaineista, sen paremmin aalla kuin beelläkään alkavia.

Sitäkin oon miettinyt, että jos sokerivero tulee, kuinka paljon lisääntyy just keinotekoisten makeutusaineiden käyttö? :(

Eikös yleinen julkinen kanta ole se, että aspartaami on aivan harmiton aine? Minun tietämyksen mukaan se on kuitenkin lähestulkoon myrkkyyn verrattavaa, enkä todellakaan antais lapseni juoda light-juomia saati kiskois niitä ite raskaana ollessa tai imettäessä.

Aspartaami on turvallista pieninä määrinä. Kerta-annokseen turvaraja ylittyy jos juot 4l limua päivässä. Ja turvarajathan on aina vedetty todella tiukalla. Missään ei varmasti suositella limuja kenellekkään, mutta jos on pakko niin mielummin kai sitten light limua. Tulee vähemmän energiaa. Odottavien äitien ylipaino on kuitenkin suurempi ongelma kuin aspartaamin haitat.

[QUOTE="Nappi";24398995]Eikös yleinen julkinen kanta ole se, että aspartaami on aivan harmiton aine? Minun tietämyksen mukaan se on kuitenkin lähestulkoon myrkkyyn verrattavaa, enkä todellakaan antais lapseni juoda light-juomia saati kiskois niitä ite raskaana ollessa tai imettäessä.[/QUOTE]

Mä en käsitä mihin tämä hysteria perustuu? Näyttöä asiaan ei ole.
Tosin en ymmärrä miksi raskaanaollessa tai muutenkaan pitää vetää yhtään mitään limuja.

Eihän sitä suositella kenellekkään, mutta raskaana ollessa kun pitää katsoa tarkemmin mitä saa suuhun laittaa ja mitä ei, niin aspartaami on tällä sallittujen listalla.
Muistisääntöhän menee jotenkin, että A:lla alkavat on sallittuja ja S:llä taas ei.

Viittaan itse tähän viimeisimpään (?) tutkimukseen, jossa todettiin rotilla selvästi kohonnut syöpäriski. Aspartaamin tarina on muutenkin vallan mielenkiintoinen, kannattaa googlettaa jos kiinnostaa :)

Juon tosi harvoin limuja tai mehuja, mutta joskus saunan jälkeen kyllä.

MUTU-tieto jyrää asiantuntijoiden sanomisia, joita myös vääristelllään 6-0. Ihan uskomaton trendi.

Vääristeleekö mutu-tuntuma myös tätä nykypäivänä vallitsevaa puhetta lisäaineiden haitoista? Kuinka kauan aspartaamia ja muita lisäaineita on käytetty? Muistan jonkun asiaa tutkineen hyvin sanoneen, että käynnissä on massiivinen ihmiskoe, koska kukaan ei tiedä mitä koko elämän pituinen lisäaineiden, mukaan lukien aspartaamin, käyttö tekee ihmiselle. Sitäpaitsi muistelen, että vastikään uutisissakin oli puhetta siitä, että aspartaamin suosituskäyttörajaa aiotaan madaltaa nykyisestä.

Mutta nämä nyt on tätä "mun muistaakseni" -propagandaa. Itse yritän välttää limpparin käyttöä ylipäätään, enkä lapsellekaan sitä juota ollenkaan.

Aspartaami on turvallista pieninä määrinä. Kerta-annokseen turvaraja ylittyy jos juot 4l limua päivässä. Ja turvarajathan on aina vedetty todella tiukalla. Missään ei varmasti suositella limuja kenellekkään, mutta jos on pakko niin mielummin kai sitten light limua. Tulee vähemmän energiaa. Odottavien äitien ylipaino on kuitenkin suurempi ongelma kuin aspartaamin haitat.

No tavallinen tallaaja ei välttämättä ole lainkaan tietoinen tai kiinnostunut siitä, miten aspartaami on ylipäätään saatu sallitujen aineiden listalle ja kuinka paljon vääränlaista vallankäyttöä tarvitaan, että Coca Cola saa edelleen tuottaa aspartaamilla makeutetut juomansa.

Viimeisimpään? Googlettamalla saa hysterian mistä tahansa asiasta. Pientä lähdekritiikkiä kehiin naiset!
Kyllä Evira tiedottaa kun on aika luopua light juomista.

En väitä, että aspartaami olisi terveyttä edistävä aine, mutta ei sen vuoksi kannata yöuniaan menettää. Jos on raskausaikana kiinostunut terveydestään niin jättää limut juomatta. Lasi tai kaksi raskauden aikana aspartaamilla tai ilman ei varmasti nosta mitään riskiä.

Wikipediasta:

Tutkimuksia kohtaan esitetty kritiikki

Tutkimuksessaan Survey of Aspartame studies: correlation of outcome and funding sources lääketieteen tohtori Ralph G. Waltonin selvitti 1980–1985 suoritettujen aspartaamin terveysvaikutuksia koskevien tutkimusten rahoitusta. 166 tutkimuksesta 74 oli kokonaan tai osittain makeutusaineyhtiöiden rahoittamia, 92 oli itsenäisesti rahoitettuja. Kaikki yritysten rahoittamat tutkimukset päätyivät siihen tulokseen, että aspartaami on turvallista. Itsenäisesti rahoitettujen tutkimusten tulos oli toinen. Niistä 92 prosentin mukaan aspartaamilla on haitallisia terveysvaikutuksia.

liekö sattumaa..

Kannattaa myös omaa järkeä käyttää siinä, mitä esimerkiks suuhunsa työntää. Ruoka- ja lääketeollisuus on sen verran iso bisnes, että ei siellä ajatella mikä on ihmiselle hyväksi, vaan millä tehdään rahaa. Tämäkin nyt on vaan kuulopuhetta, mutta hyvän verenpaineen rajaakin on vuosien varrella pikkuhiljaa hilattu alaspäin. Ja kas, taas myydään lisää verenpainelääkkeitä ja kaikenmaailman benecoleja.

Viimeisimpään? Googlettamalla saa hysterian mistä tahansa asiasta. Pientä lähdekritiikkiä kehiin naiset!
Kyllä Evira tiedottaa kun on aika luopua light juomista.

En väitä, että aspartaami olisi terveyttä edistävä aine, mutta ei sen vuoksi kannata yöuniaan menettää. Jos on raskausaikana kiinostunut terveydestään niin jättää limut juomatta. Lasi tai kaksi raskauden aikana aspartaamilla tai ilman ei varmasti nosta mitään riskiä.

En ole varma onko tämä tosiaan viimeisin tutkimus, se on tehty 2005:

Environmental Health Perspectives: Life-Span Exposure to Low Doses of Aspartame Beginning during Prenatal Life Increases Cancer Effects in Rats

Tutkimustuloksia kannattaa todellakin lukea kriittisesti. Onhan esimerkiks aikanaan ties kuin moni tupakkateollisuuden palkkaama tutkija erittäin hyvää korvausta vastaan saanut tutkimustuloksia siitä, että tupakka ei millään tavalla ole terveydelle haitallista. Tai isot öljy-yhtiöt siitä, että ilmaston lämpeneminen on ihan huuhaata.

[QUOTE="Nappi";24399049]Vääristeleekö mutu-tuntuma myös tätä nykypäivänä vallitsevaa puhetta lisäaineiden haitoista? Kuinka kauan aspartaamia ja muita lisäaineita on käytetty? Muistan jonkun asiaa tutkineen hyvin sanoneen, että käynnissä on massiivinen ihmiskoe, koska kukaan ei tiedä mitä koko elämän pituinen lisäaineiden, mukaan lukien aspartaamin, käyttö tekee ihmiselle. Sitäpaitsi muistelen, että vastikään uutisissakin oli puhetta siitä, että aspartaamin suosituskäyttörajaa aiotaan madaltaa nykyisestä.

Mutta nämä nyt on tätä "mun muistaakseni" -propagandaa. Itse yritän välttää limpparin käyttöä ylipäätään, enkä lapsellekaan sitä juota ollenkaan.[/QUOTE]

Vastaus: kyllä.
Hirveä hysteriä lisäaineista! Lisäaineet pitää nykyään ilmoittaa tuotteissa ja se lisää paniikkia. Monet lisäaineet ovat samoja, joita on kotimaisissa marjoissa. Lopetappa niidenkin käyttö. Aika harva oikeasti saa mitään reaktioita lisäaineista. Meillä on elitarviketurvallisuutta valvova viranomainen, joka aivan varmasti kieltää sellaisen aineen, jonka haitallisuudesta on näyttöä. Kyllä niitä eläimiä rääkätty kokeissa sellaisilla määrillä, että jotain näkyisi.

Lihasvuusepidemia räjähtää käsiin ja ruoat on täynnä ympäristömyrkkyjä. Mutta hei, meuhkataan me E-koodeista.

Kyllähän näiden uusien aineiden käytössä täytyy vähän omaa harkintaa käyttää, vaikka sitten virallisten suositusten ohi. Tietty kritiikki on paikallaan etenkin kun ymmärtää suurten ylikansallisten firmojen ajanvan etuaan. Eihän tästä ole kovin pitkä aika kun sikainfluenssarokotekin oli ihan turvallinen.

Mitä vaarallista siinä sokerissa on? Kyllä minä mieluummin sitä nautin kuin noita paskanmakuisia myrkkyjä, joista on paljon ristiriitaisia tutkimuksia. Jos on RD tai runsaan lihomisen riski, niin ehkä sitten kannattaa jättä limpparit kokonaan juomatta. Vissyvesi on terveellistä.

Ei ne muutamat raskauskilot ja niiden poisjumppaaminen myöskään ole niin kovin kamalaa verrattuna turhien lisäaineiden kehoon kerryttämiin haitta-aineisiin.

Minä en taas ymmärrä miksi sokerista on tehty joku kammotus mitä pitää vältellä, kyllä minä mielummin valitsen sen sokerin kuin aspartaamin, joka on kaikkea muuta kuin terveellinen ja luonnollinen aine.
Itse söin raskausaikana ihan mitä mieli teki, myös niitä sokerijuomia ja sokerillisia herkkuja ja painoa ei tullut kuin ekassa 10 kiloa ja toisessa vähän alle 10 kiloa.

Lihasvuusepidemia räjähtää käsiin ja ruoat on täynnä ympäristömyrkkyjä. Mutta hei, meuhkataan me E-koodeista.
Aspartaami muuten turvottaa ja lisää ruokahalua. Ihan suoraan lihottaakin tietyn kehotyypin ollessa kyseessä. E-koodeista meuhkataan siksi, koska niissä on myrkkyjä ja ne lihottavat. Nämä asiat eivät ole toisistaan irrallisia.

Kyllähän näiden uusien aineiden käytössä täytyy vähän omaa harkintaa käyttää, vaikka sitten virallisten suositusten ohi. Tietty kritiikki on paikallaan etenkin kun ymmärtää suurten ylikansallisten firmojen ajanvan etuaan. Eihän tästä ole kovin pitkä aika kun sikainfluenssarokotekin oli ihan turvallinen.

Sikainfluenssarokote-juttu oli aivan hirveä :( Mutta rokote säästi väestötasolla kuitenkin henkiä Sairastuneitahan on vähemmän mitä sikainfluenssaan olisi kuollut.

Kritiikki on ok, keskustelu on ok. Mutta se ajatus, että olisi olemassa yksi ainoa totuus ja että viranomaiset ovat suuressa salaliitossa totuutta vastaan ei oikein toimi.

Vastaus: kyllä.
Hirveä hysteriä lisäaineista! Lisäaineet pitää nykyään ilmoittaa tuotteissa ja se lisää paniikkia. Monet lisäaineet ovat samoja, joita on kotimaisissa marjoissa. Lopetappa niidenkin käyttö. Aika harva oikeasti saa mitään reaktioita lisäaineista. Meillä on elitarviketurvallisuutta valvova viranomainen, joka aivan varmasti kieltää sellaisen aineen, jonka haitallisuudesta on näyttöä. Kyllä niitä eläimiä rääkätty kokeissa sellaisilla määrillä, että jotain näkyisi.

Minun mielestä siinä vaiheessa ollaan aika pahasti metsässä, jos on ok juottaa lapsille vaikka mehua, jossa on ties kuinka montaa kemiallisesti teollisuuden jätteestä väännettyä lisäainetta että saadaan mansikkamehu maistumaan mansikalta vaikka siinä ei ole mansikkaa ollenkaan. Tai että on ok myydä quacamolea, missä ei ole avocadoa kuin pari prosenttia ja todeta, että "oletamme asiakkaan ymmärtävän, ettei meidän quacamolea ole tehty avocadosta".

• Tykkää
Reactions: Aamuäree

Yhteistyössä