Kysymys herätysliikkeeseen kuuluvien häistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Olin vieraana häissä jossa ilmeisesti toisen suku kuului johonkin lestadiolaiseen herätysliikkeeseen. En näistä jutuista tai sellaisesta kulttuurista tiedä, joten kysynpä minua ihmetyttäneen asian:

Onko jotenkin lestadiolaisuuteen kuuluen asiatonta että häihin tulee pieniä lapsia? Kyseisen suvun puolelta häissä ei ollut kuin yksi, n. 13-vuotias lapsi, joka oli morsiusparin kummipoika käsittääkseni.

Muilla juhlavierailla oli paikalla pikkulapsia vaippaikäisestä koululaisiin, ja jotenkin pisti silmään toisen puolen ihmisten jotenkin erikoinen ja pidättyvä suhtautuminen lapsivieraisiin. Katsottiin läpi, oltiin kun lapset olisivat ilmaa ja muutenkin suhtauduttiin jotenkin kun paikalla olisi jotain täysin asiaankuulumatonta.

Selittyykö tämä jotenkin tuolla herätysliiketaustalla, eikö lapsia yleensä oteta juhliin vai onko se vaan niin että he saavat näkyä mutteivat kuulua? Vai osuinko vaan törmäämään sukuun joka muuten vaan ei pidä kukaan lapsista.

mistä päättelit että on lestadiolaisia? ite lestadiolaisena tiiän, ettei kyllä tosiaankaa oo mittää lapsivieraita vastaan häissä! häitten suunnittelun yhteyessä pari miettii, että haluaako kutsua lapsia vai ei.. jotku haluaa tehä just niin, että ei kutsuta muita lapsia ku omat kummilapset, ihan hääparista se on kiinni. ja voi olla myös, että nää sukulaiset on aatellu, että vähemmän vaivaa ku ei ota lapsia mukaan, pystyy keskittyyn vaan siihen juhlimiseen :)

No päättelin siitä että että esimerkiksi häissä esitettyjä lauluja juonnettiin tyyliin "Ja seuraavalla kappaleella pyydämme siunausta tälle liitolle, sanat on tehnyt se ja se ja ne kuvaavat lestadiolaisen sielunmaisemaa" ja niin edelleen.

Häät olivat alkottomat, tanssittomat, ja ohjelmassa oli ainoastaan uskonnollisia laulu- ja musiikkiesityksiä, esirukouksia ja uskonnollisia puheita.

Mutta en todellakaan varmaksi tiedä näistä että mikä herätysliike on kyseessä. Ihmetytti vaan tuo suhtautuminen lapsiin. Lapset olivat kyllä ihan kutsuttuina, heillä oli omat nimellä varustetut paikat pöydissä ja näin pois päin.

ei johdu uskonnollisesta taustasta(herätysliikkeestä). Usein vl:ien häissä on paljon lapsia mutta joskus on pakkokin karsia vieraita, jos ei mahdu juhlatilaan tai tulisi muuten niin paljon.

oiskohan ehkä esikoislestadiolaisia? ei kyllä vanhoillislestadiolaisia ainakaa.. ei meijänkää häissä (ollaan vl) alkoholia/tanssia ym ollu, mutta ei siellä kyllä tuollain juonnettukkaan.. eikä kyllä mittää esirukouksia tms ollu, yks uskonnollinen seurapuhe oli. muuten ohjelmasta vastas perheet ja ystävät.

Selvä, eli ilmeisesti kyse oli enemmänkin juuri näistä tietyistä ihmisistä ja heidän käytöksestään eikä mistään uskonnollisesta vakaumuksesta.

No sitten ei mitään, ajattelin että onko joku käytäntö jonka mukaan pienet lapset ei juhli tms.... pieniä, alle kouluikäisiä lapsia oli kyllä paikalla joku 10-15 kappaletta mutta tosiaan ei tämän uskonnollisen suvun puolelta, vaikka esim. puheessa mainittiin että sisaruksia on 12. Luulisi jollakin olevan lapsiakin iän puolesta.

oiskohan ehkä esikoislestadiolaisia? ei kyllä vanhoillislestadiolaisia ainakaa.. ei meijänkää häissä (ollaan vl) alkoholia/tanssia ym ollu, mutta ei siellä kyllä tuollain juonnettukkaan.. eikä kyllä mittää esirukouksia tms ollu, yks uskonnollinen seurapuhe oli. muuten ohjelmasta vastas perheet ja ystävät.

Mitä tarkoittaa esikoislestadiolainen? Ihan mahdollista että edustivat jotain tiettyä suuntausta joka ei ehkä ole sitten kaikilla lestadiolaisilla tapana.

Mitä tarkoittaa esikoislestadiolainen? Ihan mahdollista että edustivat jotain tiettyä suuntausta joka ei ehkä ole sitten kaikilla lestadiolaisilla tapana.

Ei ole esikoislestadiolaisillakaan tuollaista tapaa kyllä. Ainakaan heillä, joita minä olen tuntenut. Se on vaan lestadiolaisuuden suuntaus. Lestadiolaisen liikkeen perustajana tunnetaan Laestadius, ja siitä on eronnut eri "tyylisuuntauksia" opillisten ristiriitojen vuoksi.

[QUOTE="Kaisa";24410049]en ole kyl ollu yksissäkään vl häissä joiss ois ollu esirukouksia ja ehkä yks uskonnollinen puhe[/QUOTE]

Mä olen ollut kolme kertaa vl-häissä, eikä niissäkään ole mitenkään erityisesti korostunut tuo uskonnollisuus, ainakaan juuri noita esirukouksia tai uskonnollisia puheita ei ole näkynyt.

Ei ole esikoislestadiolaisillakaan tuollaista tapaa kyllä. Ainakaan heillä, joita minä olen tuntenut. Se on vaan lestadiolaisuuden suuntaus. Lestadiolaisen liikkeen perustajana tunnetaan Laestadius, ja siitä on eronnut eri "tyylisuuntauksia" opillisten ristiriitojen vuoksi.

Ahaa. Onko vanhoillislestadiolaisten ja esikoislestadiolaisten lisäksi vielä muita vai jakautuvatko näin kahteen?

Vanhoillislestadiolaisen parin häissä olen ollut ja minusta siellä ei ollut tuollaista samanlaista kun nyt oli.

Niin se vielä että pieniä lapsia ei huolittu virallisiin valokuviin, niihin joita oikea valokuvaaja otti hääväestä. Tietysti vieraat ottivat lapsistakin kuvia.

Ahaa. Onko vanhoillislestadiolaisten ja esikoislestadiolaisten lisäksi vielä muita vai jakautuvatko näin kahteen?

Vanhoillislestadiolaisen parin häissä olen ollut ja minusta siellä ei ollut tuollaista samanlaista kun nyt oli.

Niin se vielä että pieniä lapsia ei huolittu virallisiin valokuviin, niihin joita oikea valokuvaaja otti hääväestä. Tietysti vieraat ottivat lapsistakin kuvia.

Niitä on kaiken kaikkiaan jotain 10 suuntausta vissiin. :D Merkittävimmät on esikois-, vanhoillislestadiolaisuus ja rauhansanalaisuus. Mä tunnen ihmisiä jokaisesta noista kolmesta, ja missään niistä ei tietääkseni tuollaista suhtautumista ainakaan uskon puolesta ole. :)

[QUOTE="Kaisa";24410094]miten helluntailaisuus tai vapaakirkko? on han nuita suuntauksia jos mihin suuntaan, et turhaapa me arvaillaan[/QUOTE]

Niin no onhan sekin mahdollista, mutta valitsisivatko helluntailaiset tai vapaakirkkolaiset nimenomaan lestadiolaisuudesta kertovia lauluja?

Siksi kyselen kun tosiaan ihmetyttää tuo asia, kun en ole ikinä kuullut että lestadiolaisuuteen liittyisi tuollaista pienten lasten karsastusta. Mutta kuten sanottua saattoihan se olla vain tämä kyseinen suku, tai sitten kyse on jostain erikoisemmasta suuntauksesta josta en vain ole kuullut.

Mutta onhan se parempi kun kysyy eikä vaan ole siinä uskossa että tuollaista se nyt vaan lestadiolaisilla on?

[QUOTE="Kaisa";24410094]miten helluntailaisuus tai vapaakirkko? on han nuita suuntauksia jos mihin suuntaan, et turhaapa me arvaillaan[/QUOTE]

Niin sitä mäkin ensin mietin.. toisaalta mä oon ollut myös helluntalaisissa häissä eikä sielläkään oo tollasta. :D Eikä noi suunnat muutenkaan liity mitenkään lestadiolaisuuteen, kun ap sanoi, että häissä on kuitenkin puhuttu lestadiolaisuudesta.. no, ei se varmaan tässä selviä. : /

Niitä on kaiken kaikkiaan jotain 10 suuntausta vissiin. :D Merkittävimmät on esikois-, vanhoillislestadiolaisuus ja rauhansanalaisuus. Mä tunnen ihmisiä jokaisesta noista kolmesta, ja missään niistä ei tietääkseni tuollaista suhtautumista ainakaan uskon puolesta ole. :)

Hei se oli tuo rauhansanalaisuus!! Tuo tuli monta kertaa tuo Rauhan Sanasta puhuminen, mutten tajunnut että se on suuntauksen nimi, ajattelin että rauhan sana tarkoittaa Jumalan sanaa, raamattua ja niin pois päin. Vähän niinkun pyhä kirja, rauhan sana, näin pois päin.

Mutta ehkä tuo lapsiasia tosiaan liittyi vain näihin kyseisiin häihin eikä uskonnollisuuteen yleensä.

Mites tämä rauhansanalaisuus eroaa esimerkiksi vanhoillislestadiolaisuudesta?

Niin, kummat ovat tiukkapipoisempia normaaliin ihmiselämään liittyvissä asioissa, kuten telkkarin katsomisessa, esiaviollisessa sukupuolielämässä ja evankelisluterilaisen seurakunnan toimintaan osallistumisessa? Sen tiedän, että vanhoillislestadiolaiset rypistävät kulmiaan kaikille noille. Miten rauhansanalaiset?

Yhteistyössä