Olen pettynyt saamiimme häälahjoihin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meri.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mikäli haluaa rahastaa häillään, niin se tulisi ilmoittaa verotuksessa. Bileet, jossa on pääsymaksu on jo sen verran virallinen tapahtuma, että siitä tulee ilmoittaa.

Tää on totta. Lisäksi pitää pyytää poliisilta huvilupa ja säännöt määrää sit montako järkkäriä tilaisuuteen tarvitaan, lisäksi teostolle tiedot pääsymaksullisen tilaisuuden musiikista. Lisäksi poliisi määrittelee voiko tilaisuus kestää klo 12.00 vai tarvitaanko pidempi lupa.

En tiedä mikä on normaali käytäntö, mut meil on ollut ns. sääntönä rahalahjoissa, että summa on about saman verran kuin meidän kulut mahdollisesti olis. Eli 50-60e kahdelta aikuiselta.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24429100:
Ja jos joku ketale tavataan juhla-alueelta oikeudetta, langetetaan pääsymaksun lisäksi parin sadan euron tarkastusmaksu tai vaihtoehtoisesti vartin kestävä sakinhivutus.

Totta, ja tarkastusmaksulappuun on laitettava merkintä "ulosottokelpoinen".

Ihme palsta :O
Jos joku kyselee palstalta paljonko pitää pariskuntana viedä häälahja rahaa kun kutsu tuli niin johan palstalla huudetaan että vähintään 30e per nenä mieluiten 50e per nenä.
Nyt kun apeen sukulaiset on tuoneet perheenä 50e se on palstasta ok :O
Mikä siis on ok summa?
Onko se nyt niin että jokainen vie mitä vie vaikka 5e ja vaikka 5hengen perheenä sen 25e
vai onko nyt niin että apee on oikeassa ja vieraat oli moukkia kun toi vaan sen 50e per henkilö tai perhe?

Nämä vinkuvat morsimet voisivat muistaa, ettei häihin osallistuminen ole vieraillekaan ilmaista. Pitää ostaa vaatetta, tulee matkakuluja ja ehkä yöpymisestäkin joutuu maksamaan. Lapsiakaan enää harvemmin häihin kutsutaan, joten lapsenvahdille joutuu maksamaan. Joku voi menettää hyvät viikonlopputienestit häiden vuoksi tai joutuu järjestelemään työvuoronsa uudelleen jääden vähintään palveluksen velkaa työkaverilleen. Puhumattakaan siitä, että ystävät ovat jo usein osallistuneet polttarikustannuksiin.

• Tykkää
Reactions: Titi-Uu
[QUOTE="vieras";24429226]Nämä vinkuvat morsimet voisivat muistaa, ettei häihin osallistuminen ole vieraillekaan ilmaista. Pitää ostaa vaatetta, tulee matkakuluja ja ehkä yöpymisestäkin joutuu maksamaan. Lapsiakaan enää harvemmin häihin kutsutaan, joten lapsenvahdille joutuu maksamaan. Joku voi menettää hyvät viikonlopputienestit häiden vuoksi tai joutuu järjestelemään työvuoronsa uudelleen jääden vähintään palveluksen velkaa työkaverilleen. Puhumattakaan siitä, että ystävät ovat jo usein osallistuneet polttarikustannuksiin.[/QUOTE]

Niinpä!!! Sen lisäksi vielä saattaa olla kesässä useammat häät, koko vuodesta puhumattakaan, ja muut juhlat siihen päälle. Meillä oli parhaimpana/pahimpana kesänä viidet häät, joten häälahjoihin ei hirveästi voinut pistää rahaa, vaatteisiin ja matka- ja majoituskustannuksiin meni jo tuhottomasti rahaa, ja vielä parit polttarit! Ei me olla taloudellisesti tiukoilla, joten varmaan meidän antamista kitsaista lahjoista on täällä kans pari vuotta sitten valitettu. :D

[QUOTE="vieras";24429226] Puhumattakaan siitä, että ystävät ovat jo usein osallistuneet polttarikustannuksiin.[/QUOTE]

Nykytrendin mukaan ei niitä polttareissa olleita ystäviä kutsuta häihin, hehän maksoi jo morsiamelle ja sulholle polttarit. Ei niitä nyt enään tarvitse häihin kutsua kun häihin tulee ne joilla on sitten vielä varaa kustanta se kallis häälahja tai laittaa vaivaset 200e rahaa hääparille.

[QUOTE="vieras";24429226]Nämä vinkuvat morsimet voisivat muistaa, ettei häihin osallistuminen ole vieraillekaan ilmaista. Pitää ostaa vaatetta, tulee matkakuluja ja ehkä yöpymisestäkin joutuu maksamaan. Lapsiakaan enää harvemmin häihin kutsutaan, joten lapsenvahdille joutuu maksamaan. Joku voi menettää hyvät viikonlopputienestit häiden vuoksi tai joutuu järjestelemään työvuoronsa uudelleen jääden vähintään palveluksen velkaa työkaverilleen. Puhumattakaan siitä, että ystävät ovat jo usein osallistuneet polttarikustannuksiin.[/QUOTE]

Niin.. :rolleyes: Kun hääpari alkaa aloittajan tavoin kinuamaan rahojaan, niin vieraat vois tehdä oman kuluerittelynsä, ikään kuin vastalaskun, ja alettais sit miettimään, että kuka maksaa ja kenelle. :D

Mulla on samantapainen kokemus monen vuoden takaa. Meidän häihin tuli useita vieraita jotka eivät tuoneet lahjaa tai korttia. Yksi häälahja oli valtava määrä erilaisia lasten leluja ja jotkut lasten vaatteet. Silloin lapsettomana, eikä lapsia suunnitteillakaan vuosiin, tuo tuntui kaikista typerimmältä lahjalta.
Saimme lahjaksi vähän rahaa, sitä emme suoraan toivoneet, koska mun mielestä se ei ole korrektia. Sanoimme kuitenkin kysyjille, että mitään tavaraa emme tarvitse. Häälahjaksi saamamme rahat eivät edes kattaneet puolta häiden juomalaskusta.

En ikinä ole kuullut moisesta etiketistä :O sittenhän pitäisi lukea kutsussa: häissä tarjottavan ruoan ja juoman hinnaksi tulee xxx/hlö, muutenhan on mahdotonta tietää mitä pitää lahjaksi antaa. Itse saimme minun kummipariskunnalta pyyhkeet,mitkä oli sen näköiset että oisivat olleet käytössä jo tovin. Mutta pääasiahan on muistaminen,eikä se mitä sen hinta on! Ahneet pitäkää häät ilman juhlia/vieraita!

Kaveri järjesti vuosia sitten häät jollain ns.leirintäalueella ja pakollinen osallistuminen vierailta oli 2vrk(kaasolta 1vko). Jokaisen osallistujan olisi pitänyt myös maksaa 120e hääkuluista(kimppamökki) ja sitten oli vielä lahjalista.
Joillakin vain on pokkaa.

Aina sama virsi :(. Miksi ei voi olla tyytyväinen siihen, että ne kutsutut ovat tulleet paikalle? Se mulle on tärkeintä aina juhlissa! Mä en järjestä häitä tai muita juhlia sen vuoksi, että saan lahjoja tai oleta, että lahjat kattaa kustannukset. Häïssä meillä oli tärkeintä, että ne kutsutut läheiset olivat paikalla.

En ikinä ole kuullut moisesta etiketistä :O sittenhän pitäisi lukea kutsussa: häissä tarjottavan ruoan ja juoman hinnaksi tulee xxx/hlö, muutenhan on mahdotonta tietää mitä pitää lahjaksi antaa. Itse saimme minun kummipariskunnalta pyyhkeet,mitkä oli sen näköiset että oisivat olleet käytössä jo tovin. Mutta pääasiahan on muistaminen,eikä se mitä sen hinta on! Ahneet pitäkää häät ilman juhlia/vieraita!

Kylla tuo ainakin tapa on jokaisessa maassa jossa olen kaynnyt haissa. Ehka se Suomessa on jotain uutta?

Häät, ja muutkin juhlat, kannattaa järjestää sillä ajatuksella, että järjestäjä maksaa kaiken. Silloin ei tule pettymyksiä, kun ei lahjat peitäkään kustannuksia...

Ruoka 60€/hlö, juomat päälle kulutuksen mukaan (viiniä, olutta, lonkeroa, kahvin kanssa likööri/konjakki) ja tietysti hääkakku 500€.

Ja vieraidenko olisi pitänyt jotenkin etukäteen tietää, millaiset tarjoilut (kuinka rahakkaat) teillä on? Käsittääkseni noiden hääruokien budjetti voi olla mitä tahansa alkaen 35 €/hlö ja ylärajaahan ei ole.

Ajattele jo itse menisit häihin vieraana ja antaisit lahjaksi esim. 70 €. Hääpari onkin tilannut ruuat ja muuta tarjoilut 100€/hlö ja valittaisi sitten ettei vieraiden rahalahjat kata ruokailukustannuksia....

Mennäänkö naimisiin sen vuoksi, että saadaan hyvät lahjat? Pitääkö bileet järkätä siks, että niistä nettoaa rahaa? En ole ikinä ajatellut juhlia järjestäessäni, että tarvitsen siitä palkkioksi muuta kuin sen ilon, että olen järjestänyt onnistuneen juhlan ja läheiseni ovat viihtyneet. Rahanmenoahan aina tietää pienemmätkin bileet, mutta jokainen saa itse päättää paljonko juhliinsa tuhlaa, ei vieras ole velvollinen kattamaan kuluja. Ja lopetetaan hei se rahalahjojen antaminen, minusta tavaralahja olis paljon parempi.

Mielestäni 50 euroa on ok lahjaraha ystäväpariskunnalta. Varakkailta isovanhemmilta olisi 500 euroa ollut vähimmäissumma ja kummeilta pari sataa olisi ollut vähimmäissumma.

Mä oon ollu jos jonkinmoisissa häissä enkä koskaan edes miettinyt paljon oma satsi on mahtanut maksaa. Mistä vieras voi tietää että onko hääpari saanut kaverialea tarjoiluihin tai oliko härkä brasilialaista vai romanialaista. 50e olen yleensä vienyt vaikka tuskin syömiseni ja juomiseni on aina maksanut edes sen vertaa. Ts. Ap:n ideologian pitäisi toimia myös vieraiden kohdalla.

Pitääkö muuten 7hlö perheen antaa 350e arvoinen (raha)lahja? Jos siis lapset ovat jo "aikuisen tavoin" syöviä.

Ei kai kukaan järjestä valmistumis- tai synttärijuhliakaan samalla periaatteella...

[QUOTE="Seppo";24429608]
Pitääkö muuten 7hlö perheen antaa 350e arvoinen (raha)lahja? Jos siis lapset ovat jo "aikuisen tavoin" syöviä.

Ei kai kukaan järjestä valmistumis- tai synttärijuhliakaan samalla periaatteella...[/QUOTE]

Palstamamma /hääpalstalogiikalla kyllä pitää ja vastaus siis molempiin kysymyksiin ;)

Me kerättiin porukka ja jokainen perhe laittoi 50€ jotta saimme hyvän summan,ainakin omasta mielestämme.He toivoivat häämatkaan rahaa eli erillistä häälahja listaa ei ollut.

Kysyn että kun nyt rahat on maksettu tilille ja hääjuhlaan aika koittaa niin oletteko vieneet kortin ja kukkia itse sinne juhlaan vai miten?Koska nythän ei ole sitä lahjaa kun lahja on laitettu heidän häämatka tilille mutta kyllä meillä on kortti kuitenkin tehtynä hääparille.Yleensä olen ollut häissä missä on lahjalista ollut joten lahjan mukana on viety kortti.

Yhteistyössä