Miten suhtautuisitte tähän? Ystävän käytös hämmentää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kuukkeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kuukkeli"

Vieras
Mulla on kaveri, jonka kanssa ollaan oltu läheisiä. Nuorena oltiin paljon yhdessä ja nyt aikuisina sen mukaan kun kiireiltä ehditty. Vaikka yhteydenpito on välillä ollut vähäistä, olen ajatellut ystävää läheisenä. Hän on myös lapseni kummitäti.

Nyt sitten kesäterassilla tavattiin ja otettiin muutama lasillinen. Humala (ja jonkinlainen tunnontuska?) sai ystäväni kertomaan, että hän on 1,5 vuotta tapaillut naimisissa olevaa miestä. Miehellä on pettämisestä tietämätön vaimo sekä pieniä lapsia. Mies kuulemma aikoo erota, kun käytännön asiat selviävät.

Olin ihan hämillinäni tiedosta. Siis monellakin tapaa. Kuulin tästä mielestäni melko pitkän ajan jälkeen. Eikö hyville ystäville kerrota jo silloin, kun on aikeita sekautua varattuun? Toiseksi mun on kamalan vaikea suhtautua ystävääni neutraalisti, kun hänellä on tämä "salattu puoli". Suhteesta ei siis monikaan tiedä. Ja kolmanneksi olen tietty surullinen, kun ystäväni on hairahtanut mieheen, jolla kestää "käytännön asioiden järjestely" näin pitkään...

No koska mulla on vaikeuksia ymmärtää/käsittää/hyväksyä ystäväni toimintaa, niin en ole kauheasti ollut häneen yhteydessä muuten kuin pakollisten lapsen juhlien yms. merkeissä. Mieheni mielestä olen hölmö, kun "karttelen" ystävääni. Mutta kun en vain tiedä, mistä ja miten puhuisimme, kun tämä ystäväni mieskuvio on mielestäni niin outo.

Miten te suhtautuisitte tilanteeseen?

[QUOTE="kuukkeli";24431280]Kuulin tästä mielestäni melko pitkän ajan jälkeen. Eikö hyville ystäville kerrota jo silloin, kun on aikeita sekautua varattuun?[/QUOTE]
:D

Todennäköisesti sanoisin suoraan, että tilanne tuntuu minusta pahalle ja odottaisin ystävältä suoraselkäisempää käytöstä. Lisäksi sanoisin että ystäväni ansaitsee paremman miehen kuin pienten lasten äidin pettäjän.

Jotenkin tulee sellanen kuva että sä pidät teitä läheisimpinä kun oikeesti olette. Koska jos olisitte kovinkin tiiviisti tekemisissä niin eihän tollanen suhde jäis huomaamatta, oli mies sitten varattu tai vapaa.

Ehkä pelkäsi sinun suhtautuvan häneen tuomitsevasti eikä siksi uskaltanut kertoa aiemmin? On myös saattanut hävetä asiaa niin paljon, että on halunnut pitää sen salaisuutena.

[QUOTE="...";24431329]Jotenkin tulee sellanen kuva että sä pidät teitä läheisimpinä kun oikeesti olette. Koska jos olisitte kovinkin tiiviisti tekemisissä niin eihän tollanen suhde jäis huomaamatta, oli mies sitten varattu tai vapaa.[/QUOTE]

Ehkä näin. Olin vain aina ajatellut, että arjen kiireistä huolimatta olimme edelleen sillä tavalla läheisiä, että oikeasti tärkeät asiat tulevat kyllä esiin.

No siis, eihän se ole sun asias mitä ystäväsi tekee. Miksi hänen pitäisi raportoida asiasta sinulle, kun ei nähtävästi ole kenellekkään muullekkaan sitä tehnyt? Ehkä juuri siksi se salassa on pysynytkin, kun siitä ei kukaan tiedä. Niinhän se homma vaan menee, vaikka luvataan kautta kiven ja kannon pitää asia omana tietona, niin jos asian omaiset siitä jollekkin kertoo, asia etenee kulovalkean tavoin.

Ei tuollainen ole reilua vaimoa kohtaan. Pettäminen on aina perseestä. Ja vielä perseempää siitä tekee sen, että toinen nainen tietää miehen olevan aviomies ja isä.

En itse karttaisi ystävää sen vuoksi. Hän on vain halunnut pitää asian salaisena - meinaan erittäin salaisena. Nyt hän kuitenkin uskoutui sinulle.
Elämiä tollaisessa asioissa vaan pilataan, mutta eihän hän sinulle ole mitään tehnyt..

Ehkä pelkäsi sinun suhtautuvan häneen tuomitsevasti eikä siksi uskaltanut kertoa aiemmin? On myös saattanut hävetä asiaa niin paljon, että on halunnut pitää sen salaisuutena.

Ehkä pelkäsi, eikä täysin väärässä ollutkaan. Vaikeahan minun on pienten lasten äitinä ja vaimona tätä asiaa ihan pureksimatta niellä. Mutta totta kai toivon ystäväni olevan onnellinen, ja jos tämä mies sen onnen tuo, niin se on sitten niin. En vain oikein usko siihen, kun miehellä kestää se eron tekeminen niin pitkään.

[QUOTE="kuukkeli";24431280]
Nyt sitten No koska mulla on vaikeuksia ymmärtää/käsittää/hyväksyä ystäväni toimintaa, niin en ole kauheasti ollut häneen yhteydessä muuten kuin pakollisten lapsen juhlien yms. merkeissä. Mieheni mielestä olen hölmö, kun "karttelen" ystävääni. Mutta kun en vain tiedä, mistä ja miten puhuisimme, kun tämä ystäväni mieskuvio on mielestäni niin outo.
[/QUOTE]

Tämä varmaan selittää sen, että ystäväsi ei ole sinulle kehdannut asiaa aiemmin kertoa... Ymmärtäminen, käsittäminen ja hyväksyminen ovat varmaan aika tärkeitä asioita ystävyyssuhteessa. Ja jos nyt et voi hyväksyä, niin ainakin voisit yrittää ymmärtää. Ei varmaan muuten jatkossakaan kerro sulle mitään. Tosi kurja tilanne ystävälläsi ja etenkin miehen perheellä(!!!), mutta ei mitään uutta maan päällä.

Tämä varmaan selittää sen, että ystäväsi ei ole sinulle kehdannut asiaa aiemmin kertoa... Ymmärtäminen, käsittäminen ja hyväksyminen ovat varmaan aika tärkeitä asioita ystävyyssuhteessa. Ja jos nyt et voi hyväksyä, niin ainakin voisit yrittää ymmärtää. Ei varmaan muuten jatkossakaan kerro sulle mitään. Tosi kurja tilanne ystävälläsi ja etenkin miehen perheellä(!!!), mutta ei mitään uutta maan päällä.

Yritän kyllä ymmärtää. Ymmärryksen saavuttamiseksi tänne palstallekin tästä kirjoitin, peilailen ajatuksiani teidän ajatuksiin.

[QUOTE="kuukkeli";24431476]Yritän kyllä ymmärtää. Ymmärryksen saavuttamiseksi tänne palstallekin tästä kirjoitin, peilailen ajatuksiani teidän ajatuksiin.[/QUOTE]

Miksi? H*ora se nainen on ja sillä sipuli. Ei soveliasta kummiainesta. Ottaisin etäisyyttä, mitä jos vamppaa ensi kerralla sinun miehesi.

Pitäisin asian omana tietonani. En kertoisi asiasta edes miehelleni ( sinä ilmeisesti kerroit?), en muutenkaan kerro hänelle minulle uskottuja asioita. Kertoisin ystävälleni mielipiteeni asiasta, jos ystäväni mielipidettäni kysyisi. En kuitenkaan tuomitsisi. Enkä jäisi asiaa päivittelemään ja jahkailemaan.
Ystävyyssuhteeseemme ystäväni kertomus ei vaikuttaisi.

Viimeksi muokattu:
Voin kertoa petettynä vaimona sen, että tuhoon tuomittuja ovat sinkkujen ja varattujen suhteet. Varattu mies hakee vain jotain säpinää arkeensa ja puhtaasti elää kaksoiselämää vaikka kuinka kauan, jos siihen annetaan ympäristöstä mahdollisuus. Periaatteessa minäkin pitkään epäilin ja ns. tiesin miehelläni olevan toinen, mutta kun sen verta luotin ja uskoin suhteeseemme niin en halunnut epäilyjä tuoda julki, kun en 100% varma ollut. Noh päätyi siihen ,että mies tuli yhtenä päivänä fritsu kaulassa kotiin ja tilanne alkoi purkautua... noh selvisi yhtä sun toista ja olin shokissa muutamia päiviä. Kun sain koottua itseni ja olin päättänyt että liittomme on ohi, laitoin miehen kirjoittamaan jopa jo eropaperit, alkoi mies sitten kääntää kelkkaansa, vannoi rakkautta, tahtoi yrittää ja sanoi, ettei koskaan pysty jättämään meitä ja elämään ilman perhettään. Ei halua rikkoa minun tai lasten kotia... aikaa kulunut kohta vuosi ja minä mietin edelleen mitä teen. Mieheni taas antaa kaikkensa minulle ja panostaa meihin, jotta antaisin jonain päivänä anteeksi. Eli voit sanoa kaverillesi, että laittaa ukon vaimolle viestiä kuinka rakastaa sen omaa... ainoastaan siten saa pakan auki, päätyy se sitten miten vaan mutta reilua kuitenkin vaimoa kohtaan!!

Alkuperäinen kirjoittaja yök;24431504:
Miksi? H*ora se nainen on ja sillä sipuli. Ei soveliasta kummiainesta. Ottaisin etäisyyttä, mitä jos vamppaa ensi kerralla sinun miehesi.

Miten tuo nyt liittyy kummiuteen millään tavalla? Ystävän tehtävä ei ole tuomita. Jos minulta kysyttäisiin suoraan mielipidettä, toki kertoisin sen, mutta ei tuo mun kohdalla ystävyyttä katkaisisi.

Pitäisin asian omana tietonani. En kertoisi asiasta edes miehelleni ( sinä ilmeisesti kerroit?), en muutenkaan kerro hänelle minulle uskottuja asioita. Kertoisin ystävälleni mielipiteeni asiasta, jos ystäväni mielipidettäni kysyisi. En kuitenkaan tuomitsisi. Enkä jäisi asiaa päivittelemään ja jahkailemaan.
Ystävyyssuhteeseemme ystäväni kertomus ei vaikuttaisi.

Kerron miehelleni kaiken. Tämän kyllä myös ystäväni tietää, eikä varmasti muuta odottanutkaan.

Taidan olla pieni ihminen, kun tosiaan jahkailen, päivittelen ja pureksin tätä minusta hämmentävää tietoa aika paljonkin. En osaa vain kohauttaa olkia.

[QUOTE="kuukkeli";24431616]Kerron miehelleni kaiken. Tämän kyllä myös ystäväni tietää, eikä varmasti muuta odottanutkaan.

Taidan olla pieni ihminen, kun tosiaan jahkailen, päivittelen ja pureksin tätä minusta hämmentävää tietoa aika paljonkin. En osaa vain kohauttaa olkia.[/QUOTE]

Hyvä, että ystäväsi tietää sinun kertovan asiat miehellesi. Minun uskoutumiseeni tämä tieto vaikuttaisi kaikkein eniten, jos olisin ystäväsi.
Ei tämä asia muutu sinun jahkailullasi, sitä lähinnä tarkoitin :)

[QUOTE="kuukkeli";24431616]Kerron miehelleni kaiken. Tämän kyllä myös ystäväni tietää, eikä varmasti muuta odottanutkaan.

Taidan olla pieni ihminen, kun tosiaan jahkailen, päivittelen ja pureksin tätä minusta hämmentävää tietoa aika paljonkin. En osaa vain kohauttaa olkia.[/QUOTE]

Se on ihan ymmärrettävää, että on hämmentävää, jos tutusta ystävästä paljastuu vallan uusia puolia. Mutta toisaalta myös ihan ymmärrettävää, ettei ystäväsi salaisuuttaan ole uskaltanut sinulle kovin nopeasti jakaa, jos vielä tietää, että kerrot kaiken miehellesikin!

Siis oikeastiko jos joku kertoo sulle luottamuksellisesti jotain, sä et voi pitää suuta kiinni vaan juokset suoraan laulamaan miehellesi? :O En yhtään ihmettele että ystäväsi kertoi vasta nyt, ja senkin humalassa.

Mäkin tiedän yhden ystäväni jolla on ollut salasuhde. Erona on vain se että tässä on kyseessä perheen äiti eikä mies. Ja olen pitänyt pääni kiinni. En todellakaan ole kertonut asiasta edes miehelleni, jolle se ei kuulu pätkän vertaa. En myöskään ystäväni miehelle.

Se on ihan ymmärrettävää, että on hämmentävää, jos tutusta ystävästä paljastuu vallan uusia puolia. Mutta toisaalta myös ihan ymmärrettävää, ettei ystäväsi salaisuuttaan ole uskaltanut sinulle kovin nopeasti jakaa, jos vielä tietää, että kerrot kaiken miehellesikin!

En usko hänen pelänneen sitä, että kerron miehelleni. Mieheni ei tunne tätä pettäjämiestä eikä hänen vaimoaan, eikä miehelläni ole hinkua kertoa tästä eteenpäin. Ja vaikka olisikin, tuskin hänen kaverinsa jaksaisivat kiinostua vaimon ystävän tekemisistä.

Ettekö te muut muka kerro mieltä vaivaavia asioita puolisolle?

Yhteistyössä