Miksi opiskelijat saavat vähemmän tukea kuin työttömät?Miksi opiskelijoita edellytetään nostamaan lainaa elämiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miksi opiskelusta rangaistaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
onhan se opiskelu ilmaista, miksi antaa rahaa ilmaiseen koulutukseen? Asuminen ja muut kulut ovat sitten jokaisen oma ongelma :) Kyllä työtönkin itse maksaa asumisen ja ruuat :) miettii ny miten paljon maksaa koululaitokset, opettajat, ruuat, opetusmateriaalit.. Veroillahan ne maksetaan.. itse opiskelin aikoinani 5 vuotta opintotuella joka oli 198 euroa :) hyvin pärjäsi koska menojakaan ei ollut! jokainenhan tietää että opiskelijat juhlii ja juo, mistä he siihen rahan saavat? Rahankäyttöön pitäisi saada koulutusta!

Saanko kysyä, että miten on mahdollista ettei aikuisella ihmisellä ole menoja?

[QUOTE="jeesh";24431667]miten olis opiskelun ohessa tehtävät työt? harvalla varmaan peruskoulunpenkiltä valmistuessaan on muita elätettävänmä kuin itsernsä, moni taitaa vielä asua siellä omien vanhempiensa siipien suojassakin, jolloin ei tarvitse kovin kummoisia kuluja elämästä maksella.[/QUOTE]

Ei kaikki saa niitä töitä. Niistä töistä kun taistelee opiskelijoitten lisäksi työttömät ja pienillä paikkakunnilla töitä ei yksinkertaisesti ole jokaiselle tarjolla. Vaikka itse olen tehnyt töitä opiskelujen aikana niin tajuan, että kaikki ei niitä töitä saa.

[QUOTE="vieras";24432044]Mun ratkaisu on ollut se, että olen tehnyt paljon töitä opiskelun ohessa. Tokana opiskeluvuotena aloitin vakituisen työn. Opintorahaa on paljon vielä nostamatta kun tulot liian korkeat siihen. En toki tarkoita, että pitäisi tähän palkan lisäksi enää opintotukea saada, mutta onhan tää ratkaisu aiheuttanut sen, että opiskeluaika on venynyt. Tällä hetkellä takana 6 vuotta opiskelua ja 5 vuotta töitä. Onneksi enää gradu jäljellä. Töitä teen 40 tuntia viikossa. Jos olisin keskittynyt täysillä vain opiskeluun, olisin varmasti jo valmistunut. Mutta opintorahalla ei makseta asuntolainaa eikä sitä elintasoa, jonka minä haluan.[/QUOTE]

Jos opiskelee koulutuksessa jossa on läsnäolopakko, niin kokopäiväinen työ on lähes mahdottomuus. Kyllähän sitä pitää lukea kokeisiin, tehdä tehtäviä ja jopa nukkua.

Minusta siinä on jotain häikkää, että kannustetaan opiskelijoita automaattisesti ottamaan opintolainaa. Kaverini joutui valmistumisen jälkeen maksamaan niitä vuosikausia ja taloudellinen tilanne oli tosi tiukka hänellä. Mieluummin vaikka niin, että tekee ilta-tai viikonlopputöitä ja kesätöitä opiskeluaikana ja asuu vaikka kuinka ahtaassa murjussa ym. kitkuttelua, ja valmistuu ammattiin vapaana lainoista. Niitä lainoja kun sitten ehtii tulla myöhemminkin elämässä talo-ja autolainan muodossa.

Opiskeluaika on lisäksi älyttömän hyvää aikaa nuorelle opetella säästämistä ja rahan käyttöä, jos se taito on ollut hakusesssa vanhempien kodissa asuessa.

Sanopas muuta. Melko ahtaalla olin itsekin kun opiskelin. Yhtälö, jolla sovittaa kolme lasta, opiskelut ja työnteko kävi ainakin mulle liian raskaaksi. Ja työtähän siis on pakko tehdä opiskelujen ohella jos haluaa leipää pöytään. Siirsin opintoja hamaan tulevaisuuteen, mikä tietysti haittaa jatkossa, koska en voi olla varma mitkä opinnot hyväksytään vielä kahden, kolmen vuoden päästä...yliopisto kun taas kuohuu ja uudistuu niin maan perkkeleesti.

Mullahan on sellanen tilanne,että olisin ollut valmistumassa unelma-ammattiini,mutta kuinkas sitten kävikään..nivelet sairastuivat laaja-alaisesti. Enää en kyennyt suoriutumaan opinnoistani,oli liian raskasta.
Löysin työkkärin sivuilta kurssin joka olisi ollut mulle ehkä se pelastus. Mulle oltaisiin räätälöity ja katseltu sopiva ala,josko kuntoutuisin työelämään. En päässyt kurssille raskauden takia ja työkkäri lätkäisi 5kk karenssin,kun ei ole ammattia. Karenssista on vielä puolet lusimatta. Että sitä jatkoa odotellessa.

[QUOTE="Kissa";24433148]Ei kaikki saa niitä töitä. Niistä töistä kun taistelee opiskelijoitten lisäksi työttömät ja pienillä paikkakunnilla töitä ei yksinkertaisesti ole jokaiselle tarjolla. Vaikka itse olen tehnyt töitä opiskelujen aikana niin tajuan, että kaikki ei niitä töitä saa.[/QUOTE]

Niinpä! Itsekin opiskelen melko pienellä paikkakunnalla, jossa on ammattikoulu (monta eri linjaa), lukio sekä ammattikorkeakoulu. Eli opiskelijoita on paljon, kun otetaan huomioon, että kaupunki on pieni. Työpaikkoja ei vain ole kaikille. Ja aika vähän loppupeleissä on töitä joita pystyy tekemään aina vain neljän jälkeen iltapäivällä ja viikonloppuisin.

Itse en saanut edes kesäksi töitä. Eli olen ollut nyt reilu pari kuukautta ilman tuloja.
Avomieheni joutuu siis maksamaan kaiken elämiseni. Ei kovin reilua minusta, mutta minkäs teet, kun töitä ei saanut ja säästöjä ei ole.

[QUOTE="sasa";24431899]Lisäksi olisi suotavaa, että pieni riski työllistymisestä rajaisi pahimpia taivaanrannanmaalareita haaskaamasta yhteiskunnan resursseja joihinkin höpöhöpö koulutuksiin, joista oikeasti työllistyy 2 ihmistä vuosikymmenessä.[/QUOTE]

Tähän pitäisi puuttua valtion suunnalta.
Luin jostain julkaisusta (en kuollaksenikaan muista mistä ja tästä on jo aikaa) kuinka koulu saa tukea yhdestä kulttuurialan opiskelijasta monin kertaisen määrä kun esim tekniikanalan opiskelijasta. Ei siis mikään ihme miksi koulut mielellään kouluttavat vaikkapa niitä kulttuurialan opiskelijoista suuria määriä vaikka työtä ei ole tarjolla valmistumisen jälkeen kun murto osalle, saahan koulu näistä opiskelijoista enemän rahaa.

Mitä tulee opintotukeen, niin onhan se ihan surkean pieni. Toisaalta yhteiskunta tulee vastaan siinä, että esim lapsellisen opiskelijan tulot on niin pienet että päivähoitomaksut on joko todella pienet tai ei maksa mitään. Myös asumistuki asioissa lapsellinen opiskelija on tavallaan etulyöntiasemassa, lapsellinen opiskelija saa kesäkuukausinakin asumistukea, lapseton ei saa mitään (koska asumislisää saa silloin kun saa opintotukea, eli ei kesällä). Ja kuten aikaisemmin tässä ketjussa on jo mainittu, opiskelija saa syödäkseen huokealla hinnalla. ammattikoulussa ruokailu oli vielä täysin ilmaista (joka oli todella iso asia ja meidän ammattikoulussa ruoka oli kaikenlisäksi hyvää!), ammattikorkeassakin syötä kunnollisen aterian pyöreästi 2 eurolla. Myös niillä joukkoliikennevälineillä on halvempaa matkustaa opiskelijana ja itse olin positiivisesi yllättynyt kun palasin vuosien jälkeen koulun penkille ja huomasin että meidän kunnassa opiskelijahintainen kuukaiusikortti bussiin oli itseasiassa halventunut siitä kun edellisen kerran opiskelin :)

[QUOTE="Kissa";24433192]Jos opiskelee koulutuksessa jossa on läsnäolopakko, niin kokopäiväinen työ on lähes mahdottomuus. Kyllähän sitä pitää lukea kokeisiin, tehdä tehtäviä ja jopa nukkua.[/QUOTE]

En tehnyt töitä heti aluksi kokoaikaisesti. Ja olen järjestänyt opinnot aina niin, että olin esimerkiksi vain 2-3 päivää viikossa koululla, mutta tein pidemmän päivän. Ei huvittanut juosta koululla joka päivä parin tunnin takia. En ollut erityisesti suunnitellut tekeväni töitä niin paljon opiskelujen niin aikaisessa vaiheessa. Kesätyöpaikalla vaan oli aikoinaan mahdollisuus jatkaa töitä kesän jälkeenkin, tartuin tilaisuuteen. Mulle tää on ollut lähinnä vain järjestelykysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja kesän aikana -7kg;24433119:
Saanko kysyä, että miten on mahdollista ettei aikuisella ihmisellä ole menoja?

jos on vaan opiskelija ja huolehtii vaan itsestään :) ei mulla ollut menoja opiskeluaikana, vaatetta ostettiin halvalla ja saatiin jostain, ruoka tehtiin itte, astiat mammalta ;) sähkö ja vesi minimaalista, koska ei ollut telkkua eikä tietokonetta :) puhelinlasku alle kympin, vitosen luokkaa :)

Kauppalehden mukaan Sampon hallituksen puheenjohtaja Björn Wahlroos heitti elinkeinoelämän foorumissa rajun ehdotuksen.

- Vapaa-ajalla on arvoa. Itse asiassa se on ainoa verottamaton hyödyke. Miksei sitä veroteta, Wahlroos sanoo.

Wahlroos ei ole tyytyväinen suomalaisten työurien pituuteen.

- Muut tekevät töitä 45-50 vuotta, Wahlroos sanoi

Alkuperäiseen kirjoitukseen:

Opiskelijan tuki ei rajoitu opintotukeen, on ilmainen terveydenhoito, jopa hammashoito, ateriatuki, liikennevälineissä saa mennä puoleen hintaan. Eli kaikkea arjen kulutusta tuetaan. Lisäksi siihen päälle vielä se, että opiskelu on ilmaista.

Suomessa yhteiskunnan tuet ovat tarveharkintaisia. Eli ei niin että kaikille automaattisesti sama, vaan eniten tarvitseville enemmän jne. Esim. monelle työttömälle se raha auttaa todelliseen ahdinkoon. Opiskelijoilla lisäraha menee usein vaan leveämpään elämään. Eli työtön saa siitä rahasta enemmän hyvinvointia, kun taas opiskelijalla sitä hyvinvointia tulee muustakin, esim. aktiivisesta elämästä. Opiskelijat eivät esim. ole sellaisessa suorassa syrjäytymisriskissä kuin monet työttömät. Toki poikkeuksia on.

Munkin opinnot on maksaneet yhteiskunnalle hävyttömän paljon, joten olen kyllä kiitollinen jokaisesta pennistä, jonka tukena sain. Töitä tein opintojen ohessa, jotta pystyin maksamaan haluamani keskustakämpän vuokran ja matkustelemaan, en siksi että olisin pystynyt ostamaan puuroa, siihen riitti tukikin.

Mun mielestä noi on ihan ok suhteessa toisiinsa. Yhteiskunta maksaa kuitenkin koulutuksen joten en koe et opiskelijan pitäisi saada lisää rahaa. MUTTA opiskelijan kuukaudessa tienattavaa rahan määrää pitäisi nostaa koska muutaman euron ylitys kostautuu palutuksina ja se tuntuu väärältä. Itse en ole joutunut maksamaan takaisin mut kaverit on ja ihan parin euron vuoksi. Maailmassa on monta asiaa jotka ärsyttää valtavasti etenkin kun on itse juuri sellainen väliinputoaja perheen jäsen ettei juurikaan saa mitään mistään kun tienestirajat on juuri vähän pienemmät mitä tienataan. Kateellisena toisinaan mietin et miksi teen töitä ja omistan talon ja elän tiukoilla kun kaverit majailee kotona kodinhoidontuella ja työttömänä ja vetää kelan ja sossun rahoja enemmän rahaa yhteensä kun minä ja mies palkkaa. Mikä siis on pielessä? Ja sanovat suoraan ettei viitti töitä hakea kun ei sais rahaa niin hyvin. Jep. Mutta jos sulla on oma asunto ja olet työtön niin ei siihen sossu mitään sillon anna joten en mä kovin pahana ole tosta työttömyysmäärästä. ELämä on valintoja täynnä.

Sanopa se. Nimimerkillä 4000€ lainaa jäljellä.....

Ja puhtaasti asumiseen meni kaikki. Tupakkaa ja viinaa en ikinä ole vetänyt, baarissa kävin ehkä 5 kertaa opintojen aikana. Ainiin, oli mulla toi koira johon meni vähän extraa.

Ja mikäänhän tässä maassa ei ole "ilmaista", kyllä me se koulutus kaikki itse maksetaan verojen muodossa :)

[QUOTE="vieras";24437175]
Ja mikäänhän tässä maassa ei ole "ilmaista", kyllä me se koulutus kaikki itse maksetaan verojen muodossa :)[/QUOTE]

Niinpä, nyt työssäkäyvänä maksan veroja, kun opiskelijana yhteiskunta hyvin pitkälle elätti. Kyllä se opiskelu mulle silloin ilmaista oli. Kukin osallistuu kykynsä ja tulojensa mukaan...

jos on vaan opiskelija ja huolehtii vaan itsestään :) ei mulla ollut menoja opiskeluaikana, vaatetta ostettiin halvalla ja saatiin jostain, ruoka tehtiin itte, astiat mammalta ;) sähkö ja vesi minimaalista, koska ei ollut telkkua eikä tietokonetta :) puhelinlasku alle kympin, vitosen luokkaa :)

Kyllä mä vaan silti lasken ruuan, veden, sähkön, vuokran ja ne halvat vaatteetkin menoiksi :O Ja kun se vuokrakin täällä pääkaupunkiseudulla on ihan melkoinen, vaikka vaan solussakin asustaisi..

Ihan hienostihhan opiskelijoilla riittää rahaa dokata joka viikonloppu, ja hillua ties missä opiskelijabileissä...
Ja kyllä mun sisko sai asumistukea, ja opintotukea...

[QUOTE="huoh";24438207]Ihan hienostihhan opiskelijoilla riittää rahaa dokata joka viikonloppu, ja hillua ties missä opiskelijabileissä...
Ja kyllä mun sisko sai asumistukea, ja opintotukea...[/QUOTE]

No niillä riittää, jotka tekevät sen verran töitä, että ylimääräistä jää. Se taas viivästyttää valmistumista, joten opiskeluajat pitenevät.

Mitä sitten, että siskosi sai asumistukea ja opintotukea? Niinhän kaikki opiskelijat saavat.

[QUOTE="huoh";24438207]Ihan hienostihhan opiskelijoilla riittää rahaa dokata joka viikonloppu, ja hillua ties missä opiskelijabileissä...
Ja kyllä mun sisko sai asumistukea, ja opintotukea...[/QUOTE]

Niin, joillakin on rahaa omasta takaa, joidenkin vanhemmat kustantaa, toiset elää velaksi... Ei todellakaan kaikki opiskelijat ryyppää eikä todellakaan joka viikonloppu. Se on vähän erilailla huoletonta se elämä silloin 16-19-kesäisenä kun asuu vielä vanhempien luona ja käy jossain luokkabileissä. Ei se enää mitään "party for life" touhua ole kovinkaan monilla aikuisilla ihmisillä, varsinkaan jos on jo perhettä tai muita velvollisuuksia.

Olisi tuettava näitä ei-hyväosaisten perheiden lapsia jo paljon varhaisemmassa vaiheessa. Ei se opintotuki auta enää siinä vaiheessa, jos niitä opintoja ei koskaan tule.

Minkähänlaista tukea tässä peräänkuulutat? Mun mielestä meille esim. yläasteella ihan tasapuolisesti kerrottiin kaikista jatko-opiskelumahdollisuuksista riippumatta siitä oliko hyväosaisten jälkikasvua vai vähän heikommat eväät elämäänsä saanut. Paha se vaan on väkisin tunkea lukion kautta korkeakouluun yksilöitä joilla ei ole intressiä koulunkäyntiin.

En tehnyt töitä heti aluksi kokoaikaisesti. Ja olen järjestänyt opinnot aina niin, että olin esimerkiksi vain 2-3 päivää viikossa koululla, mutta tein pidemmän päivän. Ei huvittanut juosta koululla joka päivä parin tunnin takia. En ollut erityisesti suunnitellut tekeväni töitä niin paljon opiskelujen niin aikaisessa vaiheessa. Kesätyöpaikalla vaan oli aikoinaan mahdollisuus jatkaa töitä kesän jälkeenkin, tartuin tilaisuuteen. Mulle tää on ollut lähinnä vain järjestelykysymys.

No kiva kun sulla järjesty opiskelu noin. Kai kuitenkin tajuat, että kaikki ei voi itse päättää milloin oppitunnit on? Joillakin se muutama tunti päivässä on ainoa vaihtoehto, joskus jopa niin epäkäytännöllisesti, että kahden eri oppitunnin välissä on parin tunnin hyppäri. Käy siinä sitten töissä.

Yhteistyössä