Mitä mieltä jos isä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Järkytt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ei kai siinä mitään, isällä meni hermot ja sillä siisti... ei kai kukaan täydellinen oo. Kyl mäkin oon sanonu, että ripustan teidät kohta puunoksille korpin nokittaviksi ;D

Vähän riippuu, että huuteleeko jatkuvasti tollasta, vai oliko vaan joku hetken pimahdus ääritilanteessa. Valitettavasti huuto- ja räyhäyslinjalle lähtevät eivät enää tajua jossain vaiheessa, että se huuto ei auta, aina saat huutaa vaan lujempaa ja sanoa rumemmin, ja lapsi tottuu siihen ja oppii itsekin puhuttelemaan muita samalla lailla. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Järkytt;24441643:
huutaa lapsilleen (yksi alle kouluikäinen) että "TURPA KIINNI, TAI TUUN TEIPPAAN SEN KIINNI!!" :O

No melko kypsymätöntä aikuiselta mieheltä. Antaa lisäksi todella huonoa esimerkkiä.

palstan mukaan tietty lapsi järkyttyy ja pitää tehdä ls-ilmoitusm lapsi otetaan huostaa ja siitä tulee sosiaalipummi... äitille sanotaan jätäsesikanythetijätä

En mitään mieltä.
Kyllä ne lapset osaa joskus olla todella rasittavia, että vanhemmallakin menee hermot. Ei ainakaan mun hermot ihan kaikkea kestä. Ja tuskin noita uhkauksia toteutetaan, ne vaan sanotaan.

[QUOTE="mä";24441653]No ei kai siinä mitään, isällä meni hermot ja sillä siisti... ei kai kukaan täydellinen oo. Kyl mäkin oon sanonu, että ripustan teidät kohta puunoksille korpin nokittaviksi ;D[/QUOTE]

No tää on aika julma :O Voin kuvitella et ite oisin lapsena ottanu tällasen tosissani, tulee heti mieleen Ronja Ryövärintytär-elokuvan kohtaus jossa linnut nokkivat Ronjaa. Mut ehkä sun lapset osaa suhtautua tähän huumorilla.

Mua uhattiin kasvatuslaitokseen laittamisella kun olin pieni ja se tuntui ihan kamalalta.

Kamalaa Tai riippuu siitä, ymmärtääkö lapset sen jutun. Että jos se on perheen sisäinen vitsi, se on ok, mutta noin muuten, tommoset turpa kiinni huutelut ei ole kivoja.

Meillä saatetaan leikillään uhata lapsia rangaistuksilla, kun ne ei ole tehnyt mitään pahaa ja se naurattaa niitä kauheesti. Ei lapsen mieltä pitäisi pahoittaa tietentahtoen edes silloin, kun lapsi ärsyttää. Jos aikuinen on oikeasti ärtynyt, uhkaukset ja rumasti puhuminen ei ole lapsen mielestä mikään vitsi.

Joskus kun aikuiset ei jaksa kuunnella lasta, lapselle voi tulla olo, että hän ei saa puhua ja ettei häntä kukaan jaksa sietää. Se on aika ikävää.

Viimeksi muokattu:
Jaa, no ensiksi on toki todettava, että viisasta ja rakentavaa se ei ole. Ei hedelmällinen kasvatuskeino , epäaikuisimainen käytöstapa jne..:saint:
Mutta huolimatta siitä, että ajattelen kuten äsken sanoin, minusta tuollainen huutaminen ei ole välttämättä kamalan vakavaa.. jos se on pinnan palaessa suusta loiskahtanut sammakko, joka pysyy katteettoman uhkailun tasolla, eikä johda sanoista tekoihin.
Eri asia jos kommunikointi lasten kanssa ja puhe lapsille on jatkuvasti sellaista raivoavaa, uhkailevaa ja lasta alistavaa.

Olen itsekin joskus suutuspäissäni lipsauttanut hyödyttömän uhkauksen suun teippaamisesta ja joskus kehoittanut sulkemaan sen suun vähemmän kauniimalla ilmaisulla.

Minusta aikuinenkin saa suutahtaa tai suuttua, joskus toki voi mennä yli oman raivoamisensa kanssa. Mutta silloin minusta aikuisen tehtävä, on kertoa lapselleen, että meni vähän överiksi ja pahoitella asiaa.

Jos minulle joku sanoisi noin, pitäisin sitä erittäin loukkaavana ja epäkunnioittavana. Noin ei puhuta, ei ainakaan perheen kesken. Lapsille puhutaan kuten ihmisille ja ihmisille ei puhuta noin.
Mitä huutamiseen tulee, niin se on paikallaan, jos vastapuoli on huonokuuloinen, muuten ei.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24441816:
Kamalaa Tai riippuu siitä, ymmärtääkö lapset sen jutun. Että jos se on perheen sisäinen vitsi, se on ok, mutta noin muuten, tommoset turpa kiinni huutelut ei ole kivoja.

Meillä saatetaan leikillään uhata lapsia rangaistuksilla, kun ne ei ole tehnyt mitään pahaa ja se naurattaa niitä kauheesti. Ei lapsen mieltä pitäisi pahoittaa tietentahtoen edes silloin, kun lapsi ärsyttää. Jos aikuinen on oikeasti ärtynyt, uhkaukset ja rumasti puhuminen ei ole lapsen mielestä mikään vitsi.

Joskus kun aikuiset ei jaksa kuunnella lasta, lapselle voi tulla olo, että hän ei saa puhua ja ettei häntä kukaan jaksa sietää. Se on aika ikävää.

Meidän tuttava perheessä isä myös leikillään murjasee näitä,olette apinoita,kohta nostan teidät lipputankoon ym,ja lapset nauraa räkäset naurut päälle.Tosiasiassa se isä on menettänyt auktoriteettinsä ihan kokonaan niiden lasten silmissä.
Mutta siis pointti se että ei kaikki lapset tollasesta järkyty,voi tosiaan olla isän tapa heittää läppää,mun mielestä se riippuu äänensävystäkin tarkoittaako sitä vai ei.

No eihän tuo tietysti kovin kaunista kielenkäyttöä ole ja ei ainakaan hyvää esimerkkiä lapsille mutta kyllähän se pinna voi joskus katketa ja suusta pääsee sillon sammakoita. Jos jatkuvasti tuollaista kielenkäyttöä lapsia kohtaan niin ei kovin mukavalta kuulosta. Meillä joskus lasten isä huusi "turpa kii tai se turpoo kiinni". Tiedän kyllä ettei lapsia menisi lyömään.

[QUOTE="Debra";24441674]Vähän riippuu, että huuteleeko jatkuvasti tollasta, vai oliko vaan joku hetken pimahdus ääritilanteessa. Valitettavasti huuto- ja räyhäyslinjalle lähtevät eivät enää tajua jossain vaiheessa, että se huuto ei auta, aina saat huutaa vaan lujempaa ja sanoa rumemmin, ja lapsi tottuu siihen ja oppii itsekin puhuttelemaan muita samalla lailla. :([/QUOTE]

Tuo on niin totta, kuten lyöminenkin, kovenee vaan kerta kerralta. Kaikkeen turtuu.
Voihan se joskus hermo mennä, mutta tarvinneeko silloinkaan tuollaista huutaa. Huomaa lapsi sen muutenkin.

[QUOTE="vieras";24441947]Meidän tuttava perheessä isä myös leikillään murjasee näitä,olette apinoita,kohta nostan teidät lipputankoon ym,ja lapset nauraa räkäset naurut päälle.Tosiasiassa se isä on menettänyt auktoriteettinsä ihan kokonaan niiden lasten silmissä.
Mutta siis pointti se että ei kaikki lapset tollasesta järkyty,voi tosiaan olla isän tapa heittää läppää,mun mielestä se riippuu äänensävystäkin tarkoittaako sitä vai ei.[/QUOTE]

Meillä on auktoriteettia lapsiin, onneksi. Jos pelleillään, niin se pitää olla selkeää, eikä niin, että lapset ei tiedä, ollaanko niille vihaisia vai e. Ei tommonen turpa kiinni juttu ole mikään kiva. Oikeastaan musta suun teippaamisella uhkailu ei ole lainkaan niin paha, kuin se turpa kiinni siinä lauseen alussa.

Oon tässä asiassa vähän vanhanaikanen, mutta minusta isän kuuluukin välillä kirota ja ärähtää kunnolla (jos on aihetta).

Jollain se kuri pitää olla hanskassa.

En itse perusta kasvatustapaa huutamiseen tai uhkailuun. Mutta jos on tilanne, että vanhemmallakin on hermo mennyt ja sanoo lapselle jotain suun teippaamisesta, niin sen voin katsoa läpi sormien. Ei sitä itsekkään kaikkea kestä. Ja tietty jos tilanne on muutenkin valmiiksi hermoja raastava ja lapsi sönköttää ja huutaa vieressä niin kyllä siinä helposti sitten sanoo ei-niin-nätillä tavalla, että laita se suu kiinni.

Isän ei pidä olla pelottava, mutta lapsellekkin pitää tehdä selväksi, että ei hän saa pomppia silmillä ihan miten tahtoo. Ja äiti vaan lässyttää vieressä "kuules nico-petteri, älä viitsi tuuppia sitä jessicaa kumoon koko ajan.. älä viitsi heitellä niitä legoja ympäriinsä.. älä viitsi tehdä sitä ja tätä...".
Ja kai se isän maskuliinisuus tekee sitten sen, että kun lapselle sanoo; "kerron isille mitä teet täällä, jos et nyt lopeta" niin hän ymmärtää, että nyt on tosi kyseessä.

Alkuperäinen kirjoittaja pohjantähdenalla;24441670:
Mä olen joskus aikoinani uhannut laittaa lapseni sievään pakettiin,osoitteena Timbuktu, ei palautusoikeutta.

Minä kysyin toissapäivänä mieheltä että saako omaan lapseen käyttää etälamaannutinta jos se ei kaupassa tottele?

Yhteistyössä