Kun ei ole ketään ketä pyytää kummiksi :( Monta kummia lapsella pitääkään olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Ihan kamala tilanne,jota en joskus aikoinaan olisi voinut itselleni kuvitella.
Kolmas lapsi viiteen vuoteen ja kaverit ovat kaikki kadonneet. Muutamia on kyllä jäljellä,mutta nähdään niin harvoin ja ei olla jotenkin tarpeeksi läheisiä että pyytäisin kummeiksi. Yhtä "ystävääni" pyysin kummiksi raskauden alkuvaiheessa kun oltiin paljon ennen raskautta tekemisissä (monta kertaa viikossa),mutta nyt raskauden aikana ollaan nähty KERRAN ja ei ole ollut kyllä yhtään kiinnostunut musta/raskaudesta,ei enää koskaan soita mulle ja jos koitan soittaa niin harvoin vastaa ja ei koskaan soita takaisin. Eli olen päättäny että perun kyseisen ihmisen kummiksi pyytämisen,suuttukoon jos haluaa.
Mies on yhtä ystäväänsä pyytänyt,riittäkö siis jos on yksi kummi? Ottaa vaan päähän kun edellisellä lapsella kummeja on 3 ja tälle ei tule kuin yksi sitten :'( Oon niin surullinen :(

onko teillä veljiä, siskoja? isovanhemmatkin käy jos ei ole muita eikä halua ulkopuolisia seurakunnan puolesta.

samatkin kummit käy jotka edellisellä lapsella on, tiiän useitaki semmosia perheitä joissa osa kummeista on samat useammalla kun yhellä lapsella.

Kaverit tulee ja menee, sukulaissuhde pysyy juuri sukulaisuuden vuoksi aina. Onko sulla sukulaisia, esim. rippikoulun käyneitä serkkujen lapsia. Kyllä kummi voi olla vanhempikin vaikka oma tätisi. Myös samoja kummeja mitä isommilla lapsilla on voit pyytää. Jos heillä on sinun tai miehesi sisaruksia kummeina, olisivat loistava vaihtoehto myös tälle vauvalle.

Mä haluaisin että kummista tulis lapselle tärkeä aikuinen. Esikoiselle aikoinaan pyysin yhden mun kaverin,on hylännyt lapsen täysin ja käy vaan lapsen synttäreillä. Tällä nuoremmalla on yksi mun sukulainen kummina kun en muita keksinyt silloinkaan,häntä en viitsi kuitenkaan uudelle pyytää. Sukulaisiakaan mulla ei ihan oikeasti ole ja olen perheeni ainut lapsi, eli ei ole siskoja/veljiä joita pyytää. Huoh :( Onko nyt vähän noloa pyytää seurakunnalta kummi? Hitto tän jutun kanssa! Haluan kuitenki lapsen kastaa. Yksi ystävä olisi,jota voisin edes harkita,mutta hän ei tietysti kuulu kirkkoon!

YKSI KUMMI riittää nykysäännösten mukaan, siis luterilaisessa seurakunnassa. Kummeja on nykyisin niin vaikea saada, kun ihmiset eivät kuulu kirkkoon, että yksi riittää nykyisin. Tarkistakaa vaikka seurakunnasta.

Tarvitseeko kummista ottaa moisia paineita? Jos kaksi edellistäkin ovat "pakkovalintoja" ja jo kelvottomia, niin mites tämä kolmas sitten paremmaksi muuttuisi? Kauheat odotukset lapsen eliniäksi kun kummin odotetaan olevan se tärkeä aikuinen vaikka ei tiedä miten ihmissuhteet vuosien varrella muuttuvat.

Mulla sama juttu. Tosin oli ekankin kanssa.. Tämän takia kumpikaan lapsista ei kuulu kirkkoon. Ei meillä ole ketään läheisiä. Jollain tasolla uskotaan kumminkin ja ollaan käyty kirkossa ja juteltu vanhemman lapsen kanssa uskonnosta ja uskonnoista.

Pyydä se joka ei kuulu kirkkoon sellaseks epäviralliseksi kummiksi, saat kuitenkin lapselles tärkeen aikuisen. Ja sit viralliseksi kummiksi joku seurakunnan kautta. Mun laps kastettiin just viime viikonloppuna ja yks kummeista oli epävirallinen, ei kirkkoon kuuluva. Sai silti kummitodistuksen ja sai osallistua seremoniaan kaikkine tehtävineen. Ja kaksi kummia pitäis olla.

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/3BD234B8F63A09FFC225749F0026EA30?OpenDocument&lang=FI