Hakisitteko saikkua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 32
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv 32

Vieras
Odotan toista lasta, huomenna täynnä 32 viikkoa. Alaselkään sattuu, supistelee, tuntuu menkkamaista jomotusta ja takapuolessa koko ajan kamala paineentunne.

Esikoista (3v.) odottaessa ei ollut läheskään näin tukala olo ihan loppuraskaudessakaan. Menikin kyllä pari viikkoa yli ja päädyttiin sektioon...

Työ on kevyttä toimistotyötä, mutta junalle ja takaisin raahautuminen ja koko päivän istuminen tuntuvat tukalalta. Enkä taida kuitenkaan enää paljon saada aikaan, kun ajatukset alkavat olla vähän muissa asioissa... Vielä olisi 3 viikkoa töitä jäljellä. Voisinko ja kannattaisiko hakea saikkua?

Niin no, uskon kyllä että saan saikkua halutessani ja toisaalta uskon myös, ettei töissä käyminen olisi kovin vaarallista - enemmänkin vain epämukavaa. Siksi tämä on mun mielestä moraali- ja mielipidekysymys, josta voi hyvin puhua palstalla.

Kyllä mä hakisin ja olen hakenutkin. Olen molemmissa raskauksissa ollut 4 kk:tta kotona, koska kroppa ei kestänyt mukana. Ekassa kamala iskias- hyvä kun vessanpöntölle pääsin ja sieltä ylös. Tokassa raskaudessa supisteluja ja kohdunkaula rupesi lyhenemään ja avautumaan.

no, toiset hakee pienimmästäkin ja toiset ei juuri millään. eli tämä on nimenomaan moraaliin/työmoraaliin, fyysiseen ja henkiseen kuntoon sekä sitoutumiseen liittyvä kysymys. itse päätät - henk.koht en ole ollut yhtään päivää sairauslomalla kummastakaan raskaudesta:)

Miksi pitää ensimmäisenä kysyä että "hakisitteko saikkua"? Mulle tulis ensimmäisenä mieleen että tilaanpa lääkäriajan että katsotaan mistä mun tukala oloni johtuu, ettei vaan oo tulehdusta tms. Sitten jos todetaan että on esim. tulehdus joka rauhoittuu lääkkeillä niin asiahan on ok ilman sen kummempaa. Jos taas lääkäri katsoo että on asiallista tilan takia saada sairaslomaa niin sitten jäädään sellaiselle.

Mulla nousee karvat pystyyn kun joku sanoo noin, kun ei sitä noin vaan kuulu raskaanakaan sitä saikkua hakea...

Alkuperäinen kirjoittaja akateeminen äiti;24460983:
no, toiset hakee pienimmästäkin ja toiset ei juuri millään. eli tämä on nimenomaan moraaliin/työmoraaliin, fyysiseen ja henkiseen kuntoon sekä sitoutumiseen liittyvä kysymys. itse päätät - henk.koht en ole ollut yhtään päivää sairauslomalla kummastakaan raskaudesta:)

Koska teet varmaankin myös ajattelua vaativaa työtä, kysyisin vielä, oletko todella myös pystynyt hoitamaan työsi kunnolla loppuun asti? Itselläni ainakin on tässä vaiheessa jo suuria ongelmia keskittymiskyvyn kanssa!

Miksi pitää ensimmäisenä kysyä että "hakisitteko saikkua"? Mulle tulis ensimmäisenä mieleen että tilaanpa lääkäriajan että katsotaan mistä mun tukala oloni johtuu, ettei vaan oo tulehdusta tms. Sitten jos todetaan että on esim. tulehdus joka rauhoittuu lääkkeillä niin asiahan on ok ilman sen kummempaa. Jos taas lääkäri katsoo että on asiallista tilan takia saada sairaslomaa niin sitten jäädään sellaiselle.

Mulla nousee karvat pystyyn kun joku sanoo noin, kun ei sitä noin vaan kuulu raskaanakaan sitä saikkua hakea...

Olet tietysti ihan oikeassa, voihan näihin vaivoihin olla joku syykin - toki se olisi hyvä ainakin tutkia :) Jotenkin vaan kuvittelen, että nämä vaivat kuuluvat asiaan loppuraskaudessa.

Tosiaan, mennäänkö lääkäriin hakemaan saikkua niin, että ilmoitetaan, että halutaan jäädä kotiin vai miten? Olin esikoisen raskaudesta sairaslomalla pitkä pätkän, mutta missään vaiheessa en ite tehnyt sitä päätöstä. Ehkäpä sunkin kannattaisi marssia lekuriin, kertoa oireet ja katsoa mitä hän asiaan sanoo?

[QUOTE="alkup.";24461024]Koska teet varmaankin myös ajattelua vaativaa työtä, kysyisin vielä, oletko todella myös pystynyt hoitamaan työsi kunnolla loppuun asti? Itselläni ainakin on tässä vaiheessa jo suuria ongelmia keskittymiskyvyn kanssa![/QUOTE]

Anteeksi vain, mutta ei sitä saikkua nyt voi huonon keskittymiskyvyn takia hakea. Itsellä oli myös tilanne, että junalla töihinmeno oli rankkaa, ruuhkajunassa hädintuskin sai jalkoja liikuteltua ja sitten kävelyt siihen päälle. Hetkeäkään en siksi harkinnut kuitenkaan vakavasti saikun hakemista! Irvistellen hitaasti vaan eteenpäin. Sanoisin myöskin, että ei istumatyö kovinkaan helposti pitäisi olla saikun syy, ellet sitten ole asiakaspalvelutyössä, josta ei pääse jaloittelemaan. Normaalissa toimistotyössä kun voi itse rytmittää päiväänsä ja jaloitella tarpeen mukaan.

Itse en myöskään ole kummassakaan raskaudessa ollut päivääkään saikulla raskauden takia, vaikka toki vaivoja on ollut. Voin kuitenkin kertoa, että kotona taaperon kanssa äitiysloman alettua oli sata kertaa raskaampaa kuin siellä töissä käyminen, jossa ei ollut pakko säntäillä lapsen perässä.

Itse en ollut saikulla yhtään. Synnytyksen ajoitin arkipyhäksi ja seuraavana.päivänä töihin. Kukaan röissä ei edes tiedä minun olleen raskaana. Kerroin vain synnytyksen jälkeen ihmetteliöille käyneeni virossa rasvaimussa.

Anteeksi vain, mutta ei sitä saikkua nyt voi huonon keskittymiskyvyn takia hakea. Itsellä oli myös tilanne, että junalla töihinmeno oli rankkaa, ruuhkajunassa hädintuskin sai jalkoja liikuteltua ja sitten kävelyt siihen päälle. Hetkeäkään en siksi harkinnut kuitenkaan vakavasti saikun hakemista! Irvistellen hitaasti vaan eteenpäin. Sanoisin myöskin, että ei istumatyö kovinkaan helposti pitäisi olla saikun syy, ellet sitten ole asiakaspalvelutyössä, josta ei pääse jaloittelemaan. Normaalissa toimistotyössä kun voi itse rytmittää päiväänsä ja jaloitella tarpeen mukaan.

Itse en myöskään ole kummassakaan raskaudessa ollut päivääkään saikulla raskauden takia, vaikka toki vaivoja on ollut. Voin kuitenkin kertoa, että kotona taaperon kanssa äitiysloman alettua oli sata kertaa raskaampaa kuin siellä töissä käyminen, jossa ei ollut pakko säntäillä lapsen perässä.

En nyt varsinaisesti ajatellutkaan perustella sairauslomaa huonolla keskittymiskyvyllä. Mainitsin asian lähinnä siksi, että työnantaja ei mielestäni juuri menettäisi mitään, vaikka olisin nämä viimeiset viikot poissa. Esikoinen jatkaa hoidossa 3pv/vko äitiyslomani ajan, joten ainakin nuo 3 päivää saisin lepäillä.

täytyy nyt sanoa tähän väliin kuitenki pikkuinen varoitus siitä et kannattaa kuunnella omaa kehoa ja sen jaksamista. Itse ylitunnollisena perfektionistina en vivautunut edes kenellekään valittamaan/kertomaan supistuksista toisessa raskaudessani vaan ajattelin et kaikki kuuluu asiaan ja olin sillä asenteella liikenteessä et kun oon raskaaksi hankkiutunut niin sen takia en sairaslomaa ainakaan rupea pitämään. Toinen lapseni syntyi juuri rv32 ja oli pitkään keskolassa ennenaikaisen syntymän takia ja hänellä oli muitakin oireita jotka lääkäri sanoi että on sen aiheuttamia kun synnytys käynnistyi liian ajoissa vaikka ei kovin aikaisesta keskosvauvasta edes ole kysymys.

Raskaana ollessa saa saikkua helposti ja sitä kannattaa kyllä ottaa! On siinä oma ja lapsen terveys kysymyksessä. Käy ihmeessä lääkärissä ja todnäk saat sairaslomaa suoraan sinne äitiyslomalle jäämiseen saakka.

Eräs työterveyslääkäri sanoi minulle, että "Raskaana olevien naisten tulee olla erityisen suojelun kohteena". Tarkoitti sillä juurikin tätä, että sairaslomaa on annettava ja otettava vastaan.

Onneksi olkoon sinulle, akateeminen äiti, työn sankari! =P

Anteeksi vain, mutta ei sitä saikkua nyt voi huonon keskittymiskyvyn takia hakea. Itsellä oli myös tilanne, että junalla töihinmeno oli rankkaa, ruuhkajunassa hädintuskin sai jalkoja liikuteltua ja sitten kävelyt siihen päälle. Hetkeäkään en siksi harkinnut kuitenkaan vakavasti saikun hakemista! Irvistellen hitaasti vaan eteenpäin.

Typerä Työn Sankari olet sinäkin, toinen akateeminen.

Täytyy vaan ihmetellä miten jotkut jaksaa kumartaa duunipaikalle ja pomoille. Samalla siinä pyllistää perheelle.

Minäkään en ollut päivääkään saikulla raskausaikana. Enkä ollut millään marttyyriasenteella liikeellä, satuin vaan olemaan työkykyinen, vaikka työni on melko fyysistä.
Mutta tätäpä ei saa täällä sanoa, vaan heti tullaan haukkumaan marttyyriksi. Ei kaikki oikeasti halua olla poissa töistä, esim. siksi, että ajatukset harhailee (ehkä typerin syy ikinä).

[QUOTE="alma";24461394]Minäkään en ollut päivääkään saikulla raskausaikana. Enkä ollut millään marttyyriasenteella liikeellä, satuin vaan olemaan työkykyinen, vaikka työni on melko fyysistä.
Mutta tätäpä ei saa täällä sanoa, vaan heti tullaan haukkumaan marttyyriksi. Ei kaikki oikeasti halua olla poissa töistä, esim. siksi, että ajatukset harhailee (ehkä typerin syy ikinä).[/QUOTE]

Minusta se on tosi hienoa, jos pystyy olemaan töissä loppuraskaudessakin ja on niin hyvässä kunnossa. Ei se ole marttyyri, joka menee duuniin, jos kerta on työkykyinen. Ne on kyllä aika pummeja jotka "hakee saikkua" vaikka olisivatkin työkykyisiä. :) Mutta ne ne on minusta ihan suurimpia typeryksiä, jotka menee duuniin huonossa kunnossa vaikka sitten irvistellen. Siinä leikkii omalla ja lapsen terveydellä.

[QUOTE="alma";24461394]Minäkään en ollut päivääkään saikulla raskausaikana. Enkä ollut millään marttyyriasenteella liikeellä, satuin vaan olemaan työkykyinen, vaikka työni on melko fyysistä.
Mutta tätäpä ei saa täällä sanoa, vaan heti tullaan haukkumaan marttyyriksi. Ei kaikki oikeasti halua olla poissa töistä, esim. siksi, että ajatukset harhailee (ehkä typerin syy ikinä).[/QUOTE]

Ehkä fyysistä työtä on helppo tehdä, vaikka ajatus vähän harhaileekin, mutta kyllä tämä tilanne ihan konkreettisesti häiritsee kirjoitustyötä.

En oikein ymmärrä, miksi sinun olisi pitänyt ollakaan saikulla, jos ei sinulla ollut mitään vaivoja? Ei mullakaan ekassa raskaudessa ollut, mutta nyt on.

Sinun viesteistäsi tulee sellainen kuva, että haet oikeutusta saikulle, jota et koe tarpeelliseksi. Jos olet oikeasti työkyvytön, niin miksi täältä kyselet mielipiteitä?
Etenkin tuo "olen niin huono, ettei minua töissä kaivata"- kohta särähti korvaan. Haetko myös silloin saikkua, jos ajatuksesi ovat muualla vaikkapa siksi, että suunnitteet lomaa, tai olet vaikka riidellyt miehesi kanssa? Aika usein on tilanteita, ettei ne työjutut ihan päälimmäisenä mielessä ole,mutta ihmset silti kykenevät työnsä hoitamaan.

Kävisin kyllä lääkärillä tai vähintään soittaisin neuvolaan noista oireista. Sairaslomaa en vaatisi, ellei sitten lääkäri tai terveydenhoitaja sitä ehdota. Minulla on molemmissa raskauksissa ollut erittäin voimakasta ja pitkään kestänytttä pahoinvointia. Tässä raskaudessa pahoinvointi kesti viikolle 26 ja tosiaan oksensin päivittäin. Kävin kuitenkin normaalisti töissä koko ajan, vaikka se kyllä keskittymistäni häiritsikin, mutta täydellä teholla töitä silti. En kokenut että tarvitsin sairaslomaa, koska se ei olisi helpottanut pahoinvointia ja työnteosta ei ollut mitään haittaa vauvalle. Sen sijaan viikolla 32 jäin sairaslomalle romahtaneen hemoglobiinin vuoksi, koska pyörtymisriski oli todella suuri ja kaatuminen olisi voinut olla vahingollista vauvalle.

Eli en siis lähtisi siitä tarvitaanko sairaslomaa vai ei, vaan onko oireet sellaiset että kannattaisi ottaa yhteyttä lääkäriin ja sen jälkeen onko oire haitallinen vauvalle ja myös työnteko sitä kautta.

Yhteistyössä