G: Miten olet säästänyt viimeksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tarkkamarkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen laittanut iltapalaksi viimeaikoina puuroja ja marjakiisseliä, kun pakastin on taas täynnä (ilmaista) marjaa. Ja tarvitsin muutamia vaatteita mulle, miehelle ja lapselle, ostin kirpparilta ja alennuksesta. Huomenna teen taas varastoon vauvalle soseita. Omasta pihasta tulee vihanneksia. Ostin jotain halpispesuainetta vessanpesuun ja ison täyttöpullon nestesaippuaa :D

*Ostan ruokaa (raaka-aineita, ei niinkään puolivalmisteita) tarjousten (myös päiväystarjoukset) mukaan ja suunnittelen ruokalistat sen perusteella. En ylensä osta kalliita raaka-aineita.
*Pakkaan miehelle eväät töihin, jottei tarvitse lounaasta joka päivä ravintolassa maksaa.
*Kasvattelen yrttejä, krassia ja ituja varsinkin silloin, kun tuoreet vihannekset ovat kaupassa kalliita.
*En osta vaatteita joita en välttämättä tarvitse, paitsi jos on todella hyvässä tarjouksessa sellaista, mille minulla on käyttöä.
*korjaan rikkimennyttä, esim. viime viikolla rispaantuneita pyyhkeenreunoja uuden ostamisen sijaan
*pyrin kävelemään, säästyy polttoainetta (vähän) ja parkkimaksuissa
*leivon pullat, pikkuleivät ym. itse
*en kerrassaan osta mitään ei-aivan-välttämätöntä (paitse ehkä suklaata ja sellaista :D ) vaikka mies välistä kehotteleekin - meillä minä olen tarkempi rahan suhteen ja tarvitsen kohtuulliset säästöt tunteakseni oloni "turvalliseksi".

Käydään me välillä ravintolassakin syömässä, ajetaan välillä päiväretkille tai vierailuille, ostellaan harrastusvälineitä jne, eli en tiedä, kuinka paljon nämä meikäläisen säästötoimenpiteet oikeasti merkkaa meidän taloudessa, mutta yritän ainakin. :)

Tämä kiinnostaa muakin. Itse en ole säästänyt, kun en osaa :(

Tätä en kyllä ymmärrä. Etkö koskaan ole ajatellut valita halvempaa tuotemerkkiä kalliimman sijaan? Ostaa halvempia hedelmiä kalliimpien sijaan? Jättää kosmetiikat hyllyyn, koska loppujen lopuksi pärjäät kyllä entisilläkin? Miettinyt, pärjäisitkö kuitenkin ilman tätä tuotetta? Meneekö kaikki, mikä taskunpohjalla on, todella saman tien mihin tahansa enemmän tai vähemmän tarpeelliseen? Niin äläkä käy ruokakaupassa joka päivä, vaan kerran - kaksi viikossa. Jää impulssiostokset vähemmälle.

Entäs, jos kokeilisit alkaa joka ruokakauppareissulla säästämään vaikka kaksi euroa valitsemalla halvempia tuotteita, ja kotiin tullessa laitat nämä kaksi euroa säästöpossuun?

Itse en niinkään katso sitä, kuinka paljon rahaa tilillä on, vaan sitä, kuinka paljon rahaa valuu sieltä pois. Ei tule niin sitä houkutustakaan lähteä tuhlailemaan... Toisaalta tiedän myös, että vaikka rahaa vähän säästyisikin, on edessä sen verran taloremonttia että kaikki kyllä saa menemään siihen. Mutta nämä ovat mielestäni tärkeämpiä kulutuskohteita kuin trendikkäät hepenet tai muodikkaiden uusien ruokalajien kokeilu.

Yhteistyössä