kun toisaalta tuntuu, että nykyajan äidit ei kasvata lapsiaan käyttäytymään ollenkaan, mutta toisaalta tuntuu

isoäiti mölykylästä

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
26 699
2
36
että joka asiasta mitä lapsi tekee väärin langetetaan joku rangaistus. oli sitten kyseessä vaikka vahinko. ostetaan melkein taaperoille puhelinta ja kun se sen sitten hukkaa, niin ollaan miettimässä jotain rangaistusta. ei oteta huomioon sitä, että joskus pelkkä puhuttelu ja keskustelu riittää, ei aina tarvii miettiä jotain rangaistusta. käytetään sitä vain silloin kun enää muu ei auta

Niinpä. Kun joku ekaluokkalainen on kyseessä, niin jonkun puhelimen katoaminen on minusta kuitenkin aika normaalia. Niin pieni vasta harjoittelee vastuuta kantamaan. Tuskin on tahallaan huolimaton.

Ihan samaa mietin eilen palstaa lukiessa! Harva se päivä täälläkin mietitään "sopivia rangaistuksia" ihan pikkusillekin lapsille. :( Eilenkö se oli, ku joku avuton täällä mietti miten rankaista 3 vuotiastaan. Aika hullua.

Mitä niillä rangaistuksilla luullaan saavan aikaiseksi? Kuulostaa, että vanhemmat vain haluavat kostaa lapsilleen tai pönkittää omaa vallantuntua tms. :(

Niin ja sitten tulee itelle ihan älyttömät paineet. Minä olen esim. huomannut, että oman lapseni ei-toivottuun käytökseen tepsii parhaiten se, että ei ole huomaavinaankaan ja myöhemmin sitten ottaa puheeksi asian, kun ollaan tyyniä kaikki. Ei siis kommentoi eikä missään nimessä ala rangaistuksista puhua. Näistä seuraa vain raivari, joka on yleensä pahempi juttu kuin se alkuperäinen huono käytös. Yleensä unohtuu jo, mitä lapsi alunperin väärin teki, kaikilla on paha mieli ja kukaan ei oppinut mitään. Mutta kun tuo muksu alkaa julkisella paikalla niskoitella, niin heti tulee olo, että siihen pitäisi puuttua, vaikka tietää itse, että paremmin menee viesti perille toisella tapaa.

Olet niin oikeassa!

Nykyään on paljon liian löysää kuria, mutta ihan yhtä paljon liikaa lapsen kontrolloimista ja negatiivista natinaa. Ikävä kyllä molemmilla tavoilla saa aikaiseksi uhmakkaan ja 'mahdottoman' lapsen. Monelle mahdottoman lapsen vanhemmalle oikea neuvo olisi relata vähän. Lapsi ei opi luottamaan itseensä lainkaan jos jokainen askel on vanhemman kontrolloima ja kaikki lauseet alkavat sanoilla varo ja älä.

Monilla vanhemmilla on varmaan niin kovat suorituspaineet muiden silmissä, että lapsi ei saisi tehdä mitään virheitä koskaan. Jokaisesta pikkuasiastakin nousee hirveä älämölö. Todellisuudessa lapsi tekee ja hänen tartteekin tehdä lukuisia virheitä, jotta kasvaa kunnon ihmiseksi. Aikuisen ei pidä olla armoton natsi vaan muistaa, että lapsi on lapsi ja aikuinen on opastamassa oikeaan suuntaan.

Itse en hirveästi käytä rangaistuksia kasvatuksessa, paitsi murkulle yhtä uhkausta puhelinliittymän katkaisemisesta, jos ei vastaa minulle :) Joskus olenkin miettinyt mikä rangaistus on, onko se kasvatumenetelmä vai vaan KOSTO.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24489658:
järjetöntä kun tuollaista pari vuotiastakn uhkaillaan, että jos ei kerää lelujaan, niin ne lähtee roskiin. yhdessä meillä on niitä tuossa iässä kerätty ja hyvin ovat siitä oppineet

Mä en usko rangaistuksiin. En usko että niistä on mitään hyötyä. Tuntuu vanhempien kostamiselta ja huonosta kasvatuksesta jos ei muuhun pysty kuin uhkailuun ja rangaistuksiin. Ei se lapsi opi jos saa koko ajan kaikesta rangaistuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24488959:
että joka asiasta mitä lapsi tekee väärin langetetaan joku rangaistus. oli sitten kyseessä vaikka vahinko. ostetaan melkein taaperoille puhelinta ja kun se sen sitten hukkaa, niin ollaan miettimässä jotain rangaistusta. ei oteta huomioon sitä, että joskus pelkkä puhuttelu ja keskustelu riittää, ei aina tarvii miettiä jotain rangaistusta. käytetään sitä vain silloin kun enää muu ei auta

Eiköhän siinäkin ole tarpeeksi rangaistusta kun joutuu olemaan ilman puhelinta jonkin aikaa? Minun mielestäni ainakin ja tietenkin puhuttelu ja keskustelu päälle.

Mä en usko rangaistuksiin. En usko että niistä on mitään hyötyä. Tuntuu vanhempien kostamiselta ja huonosta kasvatuksesta jos ei muuhun pysty kuin uhkailuun ja rangaistuksiin. Ei se lapsi opi jos saa koko ajan kaikesta rangaistuksia.

Mun mielestä niistä on paljonkin hyötyä vähän vanhemmilla lapsilla kun ne annetaan oikeissa paikoissa, eikä kasvatus pohjaudu rangaistusten antoon.

Mutta lasten tolkuton uhkailu ja rankaiseminen on omituista. Paljon parempi tapa on auttaa lasta selviytymään eri tilanteista, opettaa tapoja, mitkä ovat oikein ja kohdata omien tekojen seuraukset. Hyvä esimerkki tuo 2veen siivoaminen, sen ikäinen alkeellisesti alkaa hahmottaa että kamoja voisi vähän keräillä ja parhaiten se tapahtuu yhdessä tai vähän leikin varjolla.

Meillä ei ole eikä tule olemaan esim. jäähyrangaistusta muutoin kun koululaiselle omaan huoneeseen kehoittaminen joissain tilanteissa. En näe jäähyä hyödyllisenä eikä se näytä monesti toimivan muillakaan. Ehkä siinä vaiheessa kun lapsi kannetaan kolmannen kerran jäähylle saman päivän (tai tunnin) pitäisi alkaa hahmottua, ettei homma toimi. Mutta kaikenmaailman ohjelmien ja oppaiden mukaan jäähy on niin johdonmukainen ja toimiva keino, ettei paremmasta väliä. On se varmaan joissain tilanteissa joillain lapsilla, mutta en vaan ite usko siihen yhtään, että lapsen poisvieminen hankalista tilanteista on joku avain onneen.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24489658:
järjetöntä kun tuollaista pari vuotiastakn uhkaillaan, että jos ei kerää lelujaan, niin ne lähtee roskiin. yhdessä meillä on niitä tuossa iässä kerätty ja hyvin ovat siitä oppineet

Kyllä minä ainakin meidän pojalle sanon ennen imurointia, että nyt pitää lelut kerätä tai ne menee imuriin. Saa poikaan vauhtia, tietenkin itsekin autan lelujen keräämisessä. Ja meillä on ollut jo 2 vuotiaasta asti käytössä jäähypenkki. Ja on muuten toiminut. Tosin on poika sen verran junttura-jästi (äitiinsä tullut) että usein haluaa tehdä oman päänsä mukaan ja mieluummin menee jäähylle kuin tekee jonkin asian (itse ehdottaa jäähyä). Mutta pöykärillä on pöykäri poika.