Miten saada mies osallistumaan kotitöihin??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Meillä käydään varmaan kuukausittain keskustelu, joka kulkee about näin:
Minä: "Tämä ei ole oikein, että minä teen kaiken täällä kotona. Sinun tulee myös osallistua kotitöihin."
Mies: "Olet aivan oikeassa. Minun täytyy AUTTAA sinua ja osallistua enemmän."
Sitten annan muutaman konkreettisen esimerkin mikä miehen tulee ottaa vastuulle, mutta mitään ei kuitenkaan tapahdu.

Meillä aikaisemmin meillä oli tietyt rutiinit, joiden mukaan minä tein osan ja mies (marmattaen) teki oman osansa. Sitten aloimme rakentaa jona aikana minä luonnollisesti tein kaiken, kun mies oli paljon työmiesten kanssa raksalla. Nyt rakentaminen on loppunut, mutta homma on jatkunut samanlaisena. Mies ei laittaa siis todellakaan rikkaa ristiin kotona. Ei edes omia astioitaan pöydältä pois kanna.

Miten saan tämän homman edes jollain lailla raiteille, kun puhe ei yksinkertaisesti mene perille. Onko kellään vinkkejä miten toimia tuollaisen kodin vapaamatkustajan kanssa??

Anna niiden astioiden olla pöydällä viikko, jätä pyykit pesemättä saati silittämättä.
Tai ehkä sittenkin voisitte sopia, että mies imuroi ja hoitaa tiskikonehommat. Pyykkiosastolle en ainakaan omaani päästäisi! Onneksi teillä puheyhteys toimii, yritä sitä kautta.

Meillä kävi niin, että minä masennuin ja kun en jaksanut tehdä yhtään mitään oli miehen pakko tarttua ohjaksiin ja tänä päivänä tehdään aika lailla tasan kotityöt.

Saattais tepsiä teillekin eli et vain tee kuin pakolliset eli ruuan ja hoidat lapisa, mutta pidät huolen, että sulla on myös omia menoja ilman lapsia, jolloin mies joutuu ottamaan vastuuta.

Älä sen kummemmin kerro miehelle mitä pitää tehdä, vaan anna hoitaa omalla tyylillään asiat. Alat vain huolehtimaan enemmän omista tarpeistasi ja hyvinvoinnistasi.

Tsemppiä!

Meillä on molemmilla omat "vastuualueet" eli omat kotihommat. Jos mieheltä jää tekemättä niin en paikkaa saa olla hommat tekemättä vaikka olisi anoppi tulossa ja varsinkin silloin :) .
Samoin pojille on omat kotihommat jotka on heidän vastuulla , motivaatio on vaan nollassa ilman jatkuvaa "kannustusta" .

Meillä toimi näin yksinkertainen ratkaisu, oma emantä sano että hän ottaa suihin, kun tiskit on kaapissa jne. Kuulostaa aika typerältä, mutta porkkana toimii, keppi ei koskaan parisuhteessa.

Lopeta heti tekemästä niitä kotitöitä! Älä tee edes sitä omaa osuuttasi, vaan otat juuri saman asenteen kuin mies. Ruoan laitat vain lapsille ja itsellesi. Kämppä voi mennä hetkeksi sikamaiseen kuntoon, mutta sen jälkeen sanot että näin et suostu asumaan, mitäs nyt tehtäisiin.

Miehet pysyvät vapaamatksustajina tasan niin kauan kuin niiden annetaan.

Meillä toimi näin yksinkertainen ratkaisu, oma emantä sano että hän ottaa suihin, kun tiskit on kaapissa jne. Kuulostaa aika typerältä, mutta porkkana toimii, keppi ei koskaan parisuhteessa.

Kyllä, tosi typerältä kuulostaa. Harvinaisen tyhmä rouvakin. Mutta näinhän se vakka kantensa on löytänyt.
Ihme että aikuiset miehet alentavat itsensä lapisiksi, joiden normaalin aikuisen vastuun suorittamisen jälkeen pitäisi saada tikkari suuhun. Tai tässä tapauksessa tietysti imemisen joutuu suorittamaan nainen. Hih, kaikkea ne juntit keksiiki.

Kiitos vastanneille!

Olen kokeillut sitä, että jätän hommat tekemättä tai huomauttelematta. Lopputuloksena on, että mies saattaa todeta, että ompa sotkuista, mutta mitään ei tapahdu. Nytkin kuistilla on jo useampi roskapussi, jotka elää jo omaa elämäänsä. Periaatteesta yritän olla viemättä niitä, mutta joka kerta olen joutunut taipumaan ja erikseen niistä sanomaan. Parhaimmillaan niin roskiksia on ollut siinä lähes kymmenen ja mies ei tee mitään! (Siis roskat on yksi asiat, jotka ollaan joskus vuonna 1 ja 2 sovittu kuuluviksi hänen vastuualueeseen.

Sitten olemme yrittäneet tuota vastuualueiden jakoa, mutta sekään ei toimi, sillä mies yksinkertaisesti jättää hommat tekemättä, jonka jälkeen tilanne on edellisen kappaleen mukainen (joudun huomauttamaan tai tekemään itse). Miehen tekemiä en siis todellakaan korjaa, mikäli hän joskus ne sattuu tekemään.

Meillä pääongelma taitaa olla se, että keskusteluista huolimatta mies ei yksinkertaisesti sisäistä / halua sisäistää omaa vastuuta edes osasta kotihommista. Mutta auta armia, jos olen jättänyt YHDENKIN karkkipaperin tai mehupurkin autoon. Siitä kyllä saan kuulla samantien saarnan. Mies nimittäin on kylläkin autojen siisteyden suhteen aivan fanaattinen. Tästä johtuen minäkin yritän pitää autot sitten miehen kriteerien mukaisena. Ketuttaa, että homma ei ole millään muotoa vastavuoroista...

Alkuperäinen kirjoittaja öjhö;24550434:
Lopeta heti tekemästä niitä kotitöitä! Älä tee edes sitä omaa osuuttasi, vaan otat juuri saman asenteen kuin mies. Ruoan laitat vain lapsille ja itsellesi. Kämppä voi mennä hetkeksi sikamaiseen kuntoon, mutta sen jälkeen sanot että näin et suostu asumaan, mitäs nyt tehtäisiin.

Naurettavaa, laittaa ruoka itselle ja lapsille. Oletko kotona vai miksi keksit tuollaisia ehdottaa? Ja miksi osuudet??== Voiko niitä kotona olla? Ymmärrän, ärsyttää kun tulee kotiin töistä ja ruoka on laittamatta. Itse sanon menkää ulos laitan ruoan nyt ja koetan olla ärsyyntymättä. Tämä tasa-arvo on mennyt jo liian pitkälle.

[QUOTE="Joope";24550451]Kyllä, tosi typerältä kuulostaa. Harvinaisen tyhmä rouvakin. Mutta näinhän se vakka kantensa on löytänyt.
Ihme että aikuiset miehet alentavat itsensä lapisiksi, joiden normaalin aikuisen vastuun suorittamisen jälkeen pitäisi saada tikkari suuhun. Tai tässä tapauksessa tietysti imemisen joutuu suorittamaan nainen. Hih, kaikkea ne juntit keksiiki.[/QUOTE]

Ruvetaanko luettelemaan ne 2 miljoonaa asiaa mitkä olen tehnyt ilman tikkaria. Jotkut asiat nyt vaan toimii paremmin tikkarilla, yritä tajuta se.

Meillä oli joskus "kotityövuorolista", johon oli lueteltu kaikki säännölliset kotityöt: keittiövuoro, pyykit, lasten nukutus ja syöttäminen, ruoanlaitto jne. jne. Sit sovittiin, että ne tehdään vuorotellen. Tyyliin sen, joka nukuttaa ja syöttää lapset, ei tarvi tehdä keittiövuoroa. Ja seuraavana päivänä sama toisinpäin.

Jep! Ihan ilmiömäisen hyvä esimerkki siitä, miten miesten siisteyskäsitys ja viitseliäisyys on valikoivaa. No totta hemmetissä alat sotkemaan autoa, joka roskan tiputat käsistäs, ja kun mies alkaa vetää kilareita kysyt miten tilanne muka poikkeaa kotioloista?

Toisekseen, jos homma homma on päässyt noin pitkälle ei auta muu kuin uhkailu eri osoitteista. Koti niin likaseks kuin menee ja sitten toteat että näin et jatka. Tarvittaessa uhkaus on vietävä loppuun asti. Mies tulee sitten järkiinsä tai ei tule.
Toinen vaihtoehto on se, että sotkuisuus ei sittenkään häiritse sinua riittävästi ja alistut jatkamaan kodinhoitajana.
Valintakysymyksiä.

Ruvetaanko luettelemaan ne 2 miljoonaa asiaa mitkä olen tehnyt ilman tikkaria. Jotkut asiat nyt vaan toimii paremmin tikkarilla, yritä tajuta se.

Luettele samalla ne 3 miljoonaa asiaa mitkä rouvasi on tehnyt. Kuinka monta tikkaria hän on niistä kerryttänyt?
Voihan suhde tuollainen liiketoimintakin olla. Toisille se toimii, toiset kaipaavat suhteelta jotain ihan muuta

[QUOTE="Vieras";24550478]Naurettavaa, laittaa ruoka itselle ja lapsille. Oletko kotona vai miksi keksit tuollaisia ehdottaa? Ja miksi osuudet??== Voiko niitä kotona olla? Ymmärrän, ärsyttää kun tulee kotiin töistä ja ruoka on laittamatta. Itse sanon menkää ulos laitan ruoan nyt ja koetan olla ärsyyntymättä. Tämä tasa-arvo on mennyt jo liian pitkälle.[/QUOTE]

Kukaan ei kai estä sinua olemasta pönttö ja tyytyväinen osaasi?
Tässä ketjussa oli kuitenkin kyse siitä, että ap ei miellä itseään orjaksi.

Jos joku ärsyttää tai haluan että se tehdään tietyllä tavalla tee sen itse en huomauttele. Välillä ruoka on pöydässä vain minulle ja lapsille (kun kyllästyn pyytelemään syömään tai osallistumaan ruuanlaittoon. Omista pyykeistään mies vastaa itse, toki molemmat voivat samalla hoitaa myös muita pyykkejä koneeseen. Jos miestä häiritsee joku asia tai hän haluaa sen tehtävän omalla tavallaan hän saa sen huolehtia juuri niin kuin haluaa (en kuuntele jatkuvia huomautuksi tuo tai tämä kuuluisi tehdä näin vastaan että tee sitten tai älä ainakaan puutu minun tekemisiini).

Alkuperäinen kirjoittaja öjhö;24550434:

Meillä ei mieheen tehoa toi että jättää tekemättä. Oon kokeillu, mieheni on ihan tyytyväisenä sikolätissä sitte :( kerran kun muutettiin niin jätin yhden laatikon purkamatta kun siinä oli mieheni tavaroita. Sanoin sille että ite saa sen purkaa. Kun laatikko oli seissy 1,5vuotta työhuoneen lattialla niin lopuksi purin sen itse... :kieh: Mun kokemus on että tämä homma pitää alkaa sieltä lapsuudesta. ELI JOS TEILLÄ ON POIKIA NIIN OPETTAKAA NE TEKEMÄÄN KOTITÖITÄ!!! Meillä on kaks poikaa ja isompi on nyt 7v ja todellaki teetän sillä kaikenlaista kotityötä että oppii tekemään. Anoppi on itsekin myöntäny että teki virheen siinä että passasi omia poikiaan (3kpl joista yks on mieheni) liikaa eikä opettanu niitä tekemään kotitöitä. Mun miehen kohdalla se ainakin lähtee sieltä se homma. Minkä pienenä oppii sen isona taitaa.

[QUOTE="hih";24550602]Luettele samalla ne 3 miljoonaa asiaa mitkä rouvasi on tehnyt. Kuinka monta tikkaria hän on niistä kerryttänyt?
Voihan suhde tuollainen liiketoimintakin olla. Toisille se toimii, toiset kaipaavat suhteelta jotain ihan muuta[/QUOTE]

Jos olisit mies vetäsin sua turpaan, vitun ärsyttävä ämmä taas lässyttämässä jotain paskaa. Haista paska, tuskin tarvii jatkaa.

[QUOTE="aapee";24550467]Meillä pääongelma taitaa olla se, että keskusteluista huolimatta mies ei yksinkertaisesti sisäistä / halua sisäistää omaa vastuuta edes osasta kotihommista. Mutta auta armia, jos olen jättänyt YHDENKIN karkkipaperin tai mehupurkin autoon. Siitä kyllä saan kuulla samantien saarnan. Mies nimittäin on kylläkin autojen siisteyden suhteen aivan fanaattinen. Tästä johtuen minäkin yritän pitää autot sitten miehen kriteerien mukaisena. Ketuttaa, että homma ei ole millään muotoa vastavuoroista...[/QUOTE]

Veisin varmaankin pari päivää muhineet roskapussit miehen autoon miehen suuttumisen uhallakin :) Suora toiminta saisi kenties miehesikin sisäistämään jotakin?

Meillä mä huolehdin kodin kunnossapysymisestä pääsääntöisesti,näin on sovittu koska mulle siivoaminen on terapeuttista toimintaa ja tykkään siitä,miehellä on raskaampi työ ja pidemmät päivät joten en viitsi häntä rasittaa sillä että kotona laittaisin tekemään kotityöt.Lisäksi mies hoitaa ulkohommat,ruohonleikkuun,aitojenleikkuun,lumityöt ym.
Kuitenkin kun hän aamuisin lähtee töihin ennen minua,hän ruokkii kissat,ulkoiluttaa koiran,jos tiskipöydälle on jäänyt muksuilta astioita,laittaa koneeseen ja koneen täytyttyä sen päälle.
Jos sanon että imuroisitko tänään niin imuroi.Vie roskapussin sen täytyttyä ihan oma-alotteisesti.
Ja mikä tärkeintä,siivoaa omat jälkensä itse eikä ikinä jätä kamojaan lojumaan leväälleen mihinkään.

On kyllä pakko todeta, että on se vaan niin vitun hankalaa ja vittumaista alkaa opettelemaan noita kotitöitä 20-vuotiaana. Meillä kans äiti passas ihan totaalisesti kahta poikaansa. Mä olen opetellut tavoille, mä teen nykään tämän verran. Miltä kuullostaa: Perussiivous kerran viikossa on mun vastuualuetta, isoissa siivouksissa 2-4 krt vuodessa muija auttaa ja "johtaa" hommaa ku emmä aina tajuu mitä pitäs tehdä mutta teen sitten. Tiskikoneen täytön, tyhjennyksen hoidan mä täysin. Niinkuin myös jääkaapin.

Asumme kerrostalossa joten ei oo ulkohommia, mutta ns. miesten hommat teen mä: pikkurempat, korjaukset, huonekalujen kokoomiset sun muut, autot renkaineen (en oo autojannu, mutta perusjutut siis: öljyntarkastukset, lamppujen vaihdot tms.).

Siivouksesta tulee silti usein riitaa. Siivoon kun muija on poissa lasten kanssa ja yli puolet kerroista se sanoo jotain, että "olisit voinut putsata ton paremmin..." ja sit mä kyllä olen vittuuntunut. Joskus jopa polta päreeni... Joskus vaimo kehuu. "hienosti oot siivonnut" ja oon perkeleen tyytyväinen. Aina kummiskin teen parhaani.

Ruokaa laittaa pääosin vaimo, tosin osittain se johtuu siitä, että sillä on niin perkeleen herkkä maku että liian monta kertaa tullut kinaa... Mut kyl mäkin välillä teen, en oo taituri mut perustaso...

Veljeni ei tee kyllä mitään noista "naisten hommista". Kyllä tää on äitien vikaa hirveesti, ei sille mitään voi. Omat poikalapseni kyllä opetamme hoitamaan kodinjuttuja + laittamaan ruokaa.

Niin ja vien lähes aina roskapussit. Heh, heh oli pakko sanoo kun jotkut mun kaverit oikeesti luulee, että ne tekee kotona aika paljonkin ja se tarkoittaa sitä, että ne... Vie roskapussit ja joskus helkkarin harvoin vie matot ulos.

Omakin mieheni on passattu kotona. Hän osallistuu kotitöihin ( eilen esimerkiksi imuroi ja pesi vessan sillä aikaa, kun olin töissä + hankkimassa synttärilahjaa lapsen kaverin synttäreille). Miehen vanhempi veli ei kotitöihin osallistu. Vaimo tekee ( asiasta marmattaen) kaiken.
Mieheni siivoaa omalla tavallaan, en puutu siihen.