kaveri meinas että tästä pitäis tehdä ls ilmoitus:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuut

Vieras
Muutimme uuteen (vuokra)-asuntoon nyt kuun vaihteessa. Tullessani eka kerran tyhjään kämppään tämä oli ihan järkyssä kunnossa. Kaikki lattiapinnat ja seinät oli kuonan peitossa, samoin jääkaappi. Kylpyhuone oli ihan järkyttävä. Se haisi ja sieltä löytyi marsun papanoita ja kuivattua heinää ihan järkky määrä, seinäkaakelit olivat paksun keltaisen tahman peitossa ja saunassa oli kissan jätöksiä :x ikkunat niin likaiset että tuskin läpi näki. Tässä asunnossa on asunu perhe jolla on lukuisten eläinten lisäksi ollut kaksi pientä lasta. Kaverini on sitä mieltä että tämä on aihe ilmoittaa sossuille, kun ne lapset on eläneet tälläisen SAASTAN keskellä. Tämä asunto oikeesti oli saastainen, ei pelkästään likainen. Perheen äiti kertoi että ovat asuneet tässä vain muutaman kuukauden, jos asunnon saa tälläiseen kuntoon muutamassa kuukaudessa niin silloin ne ei kyllä oo siivonnu kertaakaan täällä sinä aikana...
Mitä mieltä palstamammat on tästä asiasta, siis ls-ilmoituksesta. Itse epäilen onko syytä tehdä, eihän ne lapset tässä enää asu (toisaalta,todennäköisesti niiden tulevasta kämpästä tulee samallainen ajan myötä???). En tunne perhettä enempää enkä edes tiedä minne muuttivat. Kaverini kuitenkin jankuttaa että mun pitäis tehdä ilmoitus sossuille kun on pienet lapset kyseessä. En tiiä mitä tekisin.

voithan soittaa ja kysyä sossuilta hienovaraisesti asiaa. Kyllä he tietävät onko järkevää. Minusta kyllä saastan keskellä eläminen on LS-ilmoituksen paikka, mutta oletko aivan varma, että heillä oli lapsia?ja paljonko lapset ovat tuolla saastassa oleilleet?

En tajua miten joku voi elää noin? Kun kyse terveestä perheestä eikä muistisairaasta vanhuksesta.

voithan soittaa ja kysyä sossuilta hienovaraisesti asiaa. Kyllä he tietävät onko järkevää. Minusta kyllä saastan keskellä eläminen on LS-ilmoituksen paikka, mutta oletko aivan varma, että heillä oli lapsia?ja paljonko lapset ovat tuolla saastassa oleilleet?

En tajua miten joku voi elää noin? Kun kyse terveestä perheestä eikä muistisairaasta vanhuksesta.

No tiedän siitä kun käytiin tätä asuntoa kattomassa ennen vuokrasopimuksen tekemistä. Nainen kertoi että hän asuu tässä miehensä ja kahden lapsensa 2v ja 4v kanssa ja heillä oli hirveä määrä eläimiä. Nainen pahoitteli sotkua mikä täällä oli. Ei se sotku sillon näyttäny NIIN pahalta kun täälä oli huonekalut ja näin jälkikäteen huomasin että oli piilotellu pahimmat kököt mattojen ja tavaroiden alle. Yksi makkareista oli lastenhuone, siellä oli niiden kahden pienen sängyt ja lelut. Kyllä tässä siis on varmuudella asunut lapsia. Myös eläimet ovat asuneet tässä ja perhe omistaa ne eläimet edelleenkin, sen verran tiedän heidän asioistaan.

Voihan kaverisikin sen ilmoituksen tehdä jos hän haluaa ja sinä epäröit.

Voiko? Hän ei oo sitä sotkua nähny, ainoastaan kuulopuheiden perusteellako hän voi sen tehdä? Hänen miehensä sisko on lastensuojelussa sossuna, en tiedä voisko kysyä siltä että onko aiheellinen juttu...? Jos se perhe edelleen asuis tässä nii varmaan tekisin ilmoituksen mutta kun ei ne enää asu, musta vaikeaa mennä tekeen kun en ees tiiä missä ne nyt asuu.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24555990:
ihmisillä ei ole näköjään mitään muuta työtä nykyään kuin hakemalla hakea syitä, että saisi toisesta tehtyä sen lastensuojeluilmoituksen

Niin, mulla asia ei käyny mielessä ennenkuin kerroin tästä sotkusta kaverilleni ja kun kaveri kuuli että täällä oli ollu pienet lapset sen keskellä niin se alkoi puhua ilmoituksen tekemisestä ja nyt suorastaan painostaa mua siitä.

[QUOTE="aapee";24555999]Niin, mulla asia ei käyny mielessä ennenkuin kerroin tästä sotkusta kaverilleni ja kun kaveri kuuli että täällä oli ollu pienet lapset sen keskellä niin se alkoi puhua ilmoituksen tekemisestä ja nyt suorastaan painostaa mua siitä.[/QUOTE]

Miksihän se sun kaverisi ei sitten tee ilmoitusta jos se on hänen mielestään niin kovin aiheellista?

[QUOTE="aapee";24555999]Niin, mulla asia ei käyny mielessä ennenkuin kerroin tästä sotkusta kaverilleni ja kun kaveri kuuli että täällä oli ollu pienet lapset sen keskellä niin se alkoi puhua ilmoituksen tekemisestä ja nyt suorastaan painostaa mua siitä.[/QUOTE]no ei sun sitä ole pakko alkaa tekemään, sano sille että tehköön itse.

ihmisillä ei ole näköjään mitään muuta työtä nykyään kuin hakemalla hakea syitä, että saisi toisesta tehtyä sen lastensuojeluilmoituksen

No niinmpä!

Meillä kyllä imuroidaan jokapvä jne.. mutta silti, täällä on aina kauhea sotku.
1.5vee ja 3vee saa aikamoisen sotkun aikaseks syödessä ja leikkiessä.
Okei, tajuan että tosi likanen asunto on terveysriski, mutta eipä esim mun miehen äiti millään tavalla "kärsinyt" vaikka sossut kävi niillä.
Ja niillä on kyllä välillä TODELLA sotkuista.
Pääasia oli kuulemma että, lapsillaon ruokaa ja puhtaat vaatteet. Ja vanhemmat, jotka eivät dokaa. Siellä asunnossa on lapset 12-18 vee.

Me ostettiin talo missä asui lapsiperhe joilla paljon eläimiä. Ja se todellakin näkyi! Seinät oli kattoon asti likaset. Mutta me miehen kanssa rempattiin ja saatiin kaikki kuntoon. MUTTA meidän mieleen ei tullut kertaakaan että joku ilmoitus tuollaisesta tarvis tehdä! Tultiin vaan tulokseen että heillä ehkä aika meni kaikkeen muuhun enemmän ja siivous ei ollut tärkeysjärjestyksessä kärkipäässä. Antaa jokaisen elää tavallaan eikä sotkeennuta ellei todellista syytä ole.

Kyllä tässä on ihan syytä kerrakseen jos lapset elävät paskan keskellä.

Teillä ei vissiin ole kellään kokemusta itse asua noin?

Mä olen koko lapsuuteni asunu kissan paskan, koiran paskan, likaisten pyykkien, tiskine, roskien ja saastan keskellä. Tiiättekö mitä, se ei ole kauhean mukavaa..

saasta, paksu kuona tai järkky likamäärä ovat meille kaikille erialaisia käsitteitä..

Kun me muutettiin pois, siivosin jokaisen huoneen huolella pesten lattiat, seinät ja kaapit ja asunto oli muuutenkin lähes uusi. Uudet asukkaat olivat kuulemma joutuneet siiivoamaan pari päivää vahaten lattiatkin kun oli niin siivoton :O Toki soitin talohuoltoon että tuleeko mulle siiitä lasku vaikka siivosinkin, niin he sanoivat että oli erittäin siisti, ei tietenkään tule laskua.

Tällä siis tarkoitan sitä että meille kaikille riittää erilainen siisteystaso- milloin likaisempikaan kämppä on ollut este lasten hyvälle hoidolle? vaikka sanotaan että puhatus on puoliruokaa, niin....Meneväkö lapset pilalle siitä vaikka kotona olisikin likaisempaa?

• Tykkää
Reactions: emppu75
[QUOTE="Iiris";24556039]No niinmpä!

Meillä kyllä imuroidaan jokapvä jne.. mutta silti, täällä on aina kauhea sotku.
1.5vee ja 3vee saa aikamoisen sotkun aikaseks syödessä ja leikkiessä.
Okei, tajuan että tosi likanen asunto on terveysriski, mutta eipä esim mun miehen äiti millään tavalla "kärsinyt" vaikka sossut kävi niillä.
Ja niillä on kyllä välillä TODELLA sotkuista.
Pääasia oli kuulemma että, lapsillaon ruokaa ja puhtaat vaatteet. Ja vanhemmat, jotka eivät dokaa. Siellä asunnossa on lapset 12-18 vee.[/QUOTE]

No sotkussa ja sotkussa on eroa. Kyllä meilläkin löytyy sotkua mutta ei saastaa. Mun mielestä on erittäin ällöä elää asunnossa jossa lattioilla on eläinten ulosteita. Teillä ei varmaan kuitenkaa löydy kissanpaskaa saunasta eikä marsun jätöksiä kylppärin nurkasta (täällä marsu oli selkeästi pitäny vessanaan yhtä kylppärin nurkkaa. sielä oli ainakin kilo marsun papanoita). Tottakai joka lapsiperheessä on sotkua mutta millasta sotkua, se on sitte oma asiansa.

2-piippuinen juttu. Meillä oli yksi tuttavaperhe, joka eli saastan keskellä ilman mitään eläimiä. Pinttynyttä likaa joka puolella, ruokaa lattialla ja ruokatahrat vetäneet homeeseen. Hiekkaa, pissaa ja kakkaa. Hädintuskin lamppuja päällä, huonekalut rikki, röökinstumppeja sisällä lattialla (ei tuhkakupissa). Kodissa oli silloin kolme lasta.

Päätimme kuitenkin alkaa auttaa siivoamisessa. Ilmeisesti perheen äidin vanhemmat myös auttoivat. Nykyään heillä on siistiä, siis joko siistiä tai sellainen normaali sotku kuten meilläkin ja yleensä lapsiperheessä. Minusta paha haju asunnossa (lian ja tuulettamattomuuden, röökinpolton takia) ja pinttynyt home ei kuulu lapsiperheen elämään 24/7.

saasta, paksu kuona tai järkky likamäärä ovat meille kaikille erialaisia käsitteitä..

Kun me muutettiin pois, siivosin jokaisen huoneen huolella pesten lattiat, seinät ja kaapit ja asunto oli muuutenkin lähes uusi. Uudet asukkaat olivat kuulemma joutuneet siiivoamaan pari päivää vahaten lattiatkin kun oli niin siivoton :O Toki soitin talohuoltoon että tuleeko mulle siiitä lasku vaikka siivosinkin, niin he sanoivat että oli erittäin siisti, ei tietenkään tule laskua.

Tällä siis tarkoitan sitä että meille kaikille riittää erilainen siisteystaso- milloin likaisempikaan kämppä on ollut este lasten hyvälle hoidolle? vaikka sanotaan että puhatus on puoliruokaa, niin....Meneväkö lapset pilalle siitä vaikka kotona olisikin likaisempaa?

Kun lapset on kouluiässä niin kyllä se hieman rassaa jos koti on semmosessa kunnossa ettei voi edes pitää synttäreitä, saati kutsua kavereita kylään kun kotona on niin järkyttävän näköistä.

Itse en varmaankaan tekisi ls-ilmoitusta. Tai en tiedä tietysti, kun en likaa ole nähnyt, mutta en näillä tiedoilla. Pitäisi ensin olla varmuus siitä, että lapset ovat siellä tosiaan asuneet jatkuvasti (eivät esim. asuneet toisen vanhemman tms luona välillä), että asunto on kokoajan ollut yhtä siivoton ja että lapset ovat siitä varmuudella kärsineet. Samoin kuin siitä, että sama siivo jatkuu edelleen. Kaverille sanoisin, että hän voi lakata asiasta jauhamisen tai sitten tehdä itse sen ilmoituksen.

Yhteistyössä