Lasten kanssa yksin, vinkkejä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keltanokka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

keltanokka

Vieras
Mies lähtee huomenna viikoksi reissuun. Olen kai liian hyvälle tottunut, sillä mies on ollut aina paljon kotona (tehnyt osa-aikatöitä ja opiskellut jne) enkä ole siis tottunut yksinäni muksujen kanssa klaaraamaan. Nyt vähän siis jännittää :D

Ihan puolitosissani kyselen siis kokeneiden vinkkejä siitä, miten saan tämän viikon sujumaan sulavasti. Kaksi lasta on, 4-vuotias ja sitten 7kk vanha vauva.

Ei sitten mitään voivotteluja tai semmoisia "olet uusavuton" -viestejä ;) tiiän, että moni on kovemmassa paineessa kuin minä tämän viikkoni kanssa. En epäile hetkeäkään, ettenkö selviäisi, mutta jos on hyviä vinkkejä hermojen säästämiseksi, niin niitä otan vastaan =)

Hei, täällä ymmärretään! :) Mä olin kanssa alkuaikoina (ehkä vähän vieläki) liian hyvään tottunu.

Mies oli aina apuna iltapesuissa ym. meillä oli sellanen yhteinen rutiini jolla hommat toimi. Mm. minä menen ensin pesulle, mies tuo vauvan riisuttuna, ottaa vastaan ja pukee. Minä saan rauhassa kuivailla, pukea ja mennä sitten nukuttamaan unillevalmiin vauvan :)

Ekoja iltoja ku olin yksin (lapsen ollessa n.10kk) stressasin miten hommat toimii. Nyt kun lapsi on reilu 1,5v ni ollaan paljon oltu iltoja kahdestaan meiehn töiden ym. takia ja on muotoutunut omat rutiinit.

Meillä "yksinäisiä iltoja" helpottaa mm. sellanen iltapala joka on heti valmis, aiemmin tehty vispi/riisipuuro tms. (riittää myös yleensä aamupalaksi) Ajoissa pesulle meno, tykkään että ehdin itse käydä suihkussa ennen lapsen nukuttamista.

Ole itsellesi armollinen. Tiskit ei karkaa vaikka ne odottelisi pari päivää ja lapset ei mene piloille jos aikataulut heittää varttitunnin suuntaan tai toiseen. Kyllä itselläkin ekat yksinolot (1.5 vuotiaan ja vastasyntyneen kanssa) jännitti etukäteen mutta hyvin se menee. Ja sulla isompi on jo sen verran vanha että osaa itsekin tehdä asioita tai katsella vaikka DVD:tä jos paniikki meinaa iskeä.

Ymmärrän myös. :) Mullakin on mies tällä viikolla reissussa. Enää ei tunnu missään. Ekoina kertoina tuntui rankalta ja jännittikin.

Varaudu siihen, että iltasella lasten nukkumaanmenon aikaan sua väsyttää. Yritä jaksaa ja sit saat vihdoin hetken ihan omaa aikaa! Kun pienempi on vielä ihan vauva, niin hyvin voisit pyytää jonkun sulla avuksi, vaikka pariksi tunniksi joku kaveri joku päivä. Tai saisitko vaikka jonkun sukulaisen yökylään ja auttamaan, osaksi aikaa? Mulla tuli ekalla kerralla äiti kylään toiselta puolen maata ;)

Ja vaikka tuntuisikin hankalalta yksin pukea ja pakata lapsia matkaan, niin käykää ihmeessä kerhossa tai missä ootte tavanneetkaan käydä. Jos ette ole ennen käyneet niin kokeilkaa jotain perhekerhoa. Helppaa kummasti, että on päivän mittaan joku aikuinenkin kenen kanssa jutella.

Tosiaankin pitkää pinnaa, ota ihan reilusti omaa aikaa eli jos lapset nukkuu päikkäreitä niin älä ihmeessä ala mitään kotitöitä huhkia. Tee helppoja ruokia, ota lapset mukaan kaikkeen mihin pystyt niin saatte ajan kulumaan paremmin, nuku aina kun pystyt, hoida asiat helpoimman kautta jos tuntuu ettei jaksa pingottaa..

Illat on itselle olleet tosi pitkiä kun mies on ollut poissa, olen yrittänytkin hoitaa ihan kaikki iltahommat valmiiksi lasten vielä ollessa hereillä jotta ollaan päästy porukalla nukkumaan, jaksaa itsekin paremmin taas päivän :)

Ota tämä valaisevana kokemuksena, näyttönä sulle että selviät ihan loistavasti lasten kanssa yksinkin. Älä stressaa (ja kohta se mieskin on taas kotona) :)

Mun pitää oikein yrittää miettiä minkälaista se olisi, ettei pärjää yksin omien lastensa kanssa, tai kokee kahden lapsen hoitamisen niin haasteellisena. Kai sellaisiakin ihmisiä sitten löytyy...

[QUOTE="Vieras";24565137]Mun pitää oikein yrittää miettiä minkälaista se olisi, ettei pärjää yksin omien lastensa kanssa, tai kokee kahden lapsen hoitamisen niin haasteellisena. Kai sellaisiakin ihmisiä sitten löytyy...[/QUOTE]

Nimenomaan, niinhän ap juuri sanoi :) Tuliko nyt kiiltävä kultarengas sinne enkelinkiharoiden päälle leijailemaan? :saint:

lä normipäivä

Piirettjä koko päivän isomalle, vauva voi kölliä sun vieressä kun luet kirjaa. helppoa ko heinän teko. sitten ukutte kaikki parit päikkärit.

ulos mennään jos jaksaa alkaa pukemaan lapsia ja raahaa vaunuja alas 3. kerroksesta, eli tosi harvoin.

Lapset on hyvälaittaa klo. 18 nukkumaan niin saa omaakin aikaa.

Tee helppoja ruokia uunissa. tiskaa tiskit heti pois jos mahdollista, menee 2-4 minuuttia :D

[QUOTE="Vieras";24565137]Mun pitää oikein yrittää miettiä minkälaista se olisi, ettei pärjää yksin omien lastensa kanssa, tai kokee kahden lapsen hoitamisen niin haasteellisena. Kai sellaisiakin ihmisiä sitten löytyy...[/QUOTE]

Rorkenempa epäillä ettei ap:lla varsinaisen kuvittele ettei pärjäisi lasten kanssa vaan jännitää kuinka arki sujuu kun on tottunut jakamaan hommia..? :)

Tai näin siis mulla ainakin oli :)

Sitä jännitystä onkin varmaan vaikea ymmärtää jos mies ei ole koskaan osallistunut mihinkään ja itse on joutunut hoitamaan aina kaiken yksin. :) Eihän kyse olekaan siitä ettei pärjäisi (kuten ap mainitsikin viestissään), vaan siitä että tutut rutiinit menee uusiksi.

Älä tee mitään minuuttiaikatauluja tai tarkkoja etukäteissuunnitelmia. Varaa ainakin puoli tuntia ylimääräistä aikaa jos johonkin pitää oikeasti ehtiä johonkin tiettyyn aikaan. Ulkoilu on aina kivaa jos on hyvä ilma, sateella taas voi mennä tekemään ruokaostokset ja samalla käydä kaupan leikkipaikalla jos sellainen on. Teillä varmaan on muita lapsiperhekavereita joitten kanssa voi mennä puistoon tai kyläillä.

Illalla kannattaa aloittaa iltarutiinit hyvissä ajoin ja vähän miettiä missä järjestyksessä mitäkin tekee. Jos vauva nukkuu yleensä aiemmin, isompi voi hyvin vaikka lueskella kirjaa omassa huoneessa sen aikaa kun laitat pienemmän nukkumaan.

Viikko menee tosi äkkiä. Kun mies tulee takaisin sua rupeaa ärsyttämään kun se tulee sotkemaan teidän systeemit. :D

lä normipäivä

Piirettjä koko päivän isomalle, vauva voi kölliä sun vieressä kun luet kirjaa. helppoa ko heinän teko. sitten ukutte kaikki parit päikkärit.

ulos mennään jos jaksaa alkaa pukemaan lapsia ja raahaa vaunuja alas 3. kerroksesta, eli tosi harvoin.

Lapset on hyvälaittaa klo. 18 nukkumaan niin saa omaakin aikaa.

Tee helppoja ruokia uunissa. tiskaa tiskit heti pois jos mahdollista, menee 2-4 minuuttia :D

toivottavasti tää on vitsi

Yhteistyössä