Vinkkejä, miten vauvan yösyötöistä eroon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Littledeath
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Littledeath

Aktiivinen jäsen
20.07.2010
7 122
2
36
Pohjois-Pohjanmaa
Täyttää sunnuntaina 6kk. Viime yönäkin söi viidesti. Oikeasti tuskin on nälkä, koska pieni määrä maitoa riittää että taas nukkuu. Mutta olishan se kiva joskus nukkua kauemmin kuin pari tuntia heräämättä. Syö vähintään kolmesti yössä. Soseita syö 3-4 kertaa päivässä, nyt iltaisin saa desin puuroakin ja puoli purkkia hedelmäsosetta seassa ennen nukkumaanmenoa, ja n. 120ml maitoa, silti herää viimeistään 3 tunnin päästä. Ei rauhoitu takaisin nukkumaan ilman maitoa. Sylissä joskus rauhoittuu mutta herää heti kun laskee takaisin sänkyyn. Olen myös kokeillut öisin antaa isompia maitomääriä, esim. 200ml, mutta ei auta mitään. Vinkkejä!?

onko teillä tutti käytössä? meillä puoli vuotias ei herää yöllä yleensä, joskus kun herää niin yuyin annan ja uni jatkuu, otan sen siis illalla nukahdettua pois, kun pitäs pikkuhiljaa jo eroon päästä..

meillä 4kk ikäinen roikkuu tissillä lähes koko yön. Pakko oli aloittaa soseet, mutta niitä syöty/maisteltu 2 päivää eikä ainakaan vielä mitään vaikutusta. Meilläkään ei syö kuin tietyn määrän, mutta kauhean useasti. Omaan sänkyyn rauhoittuu alkuyöksi, mutta sitten siirtyy viereen kun sänkyyn siirtäessä herää heti.

Meidän lapselle vasta viimesenä tuli iltapuuro+ sose kuvioihin, oli vain yksinkertaisesti liian täynnä nukkuakseen.
Mahassa kiersi tms..siihenhän hirvesti toki auttoi se et tyyppi sai rintaa, mutta nukahtipas...ainakin hetkeksi.

On tutti käytössä eikä ilman sitä nukahda muutenkaan. Mutta öisin se ei auta, itku alkaa kun huomaa ettei sieltä tulekaan maitoa.

Vauva nukkuu vieressäni, voisikohan se olla syynä. Siitä nyt on jonkun aikaa kun olen kokeillut nukuttaa omassa sängyssä (nukahtaa sinnekin kyllä) mutta silloin ainakin heräili yhtä tiuhaan, ja koin että itselleni helpompaa hyssytellä kun on vieressä. Tosin voinhan mä niinkin kokeilla että annan maidon sinne omaan sänkyynsä. Mutta on kiva nukkua vauvan vieressä ja kun nukkuu omassa sängyssään niin musta tuntuu tyhjältä ja kurjalta. Toiseen huoneeseen ei ole mahdollista laittaa kun asumme kaksiossa.

Tutti alkoi meilläkin riittää joskus 3kk iän jälkeen esikoisella. Nyt kuopus 6 vkoa nukkuu parhaimmillaan jo 4,5h eli toivottavasti hänkin keksii lopettaa yösyömisen nuorena :)

meil loppu yösyönti 9kk iässä kun tuli flunssa ja kurkkukipu. ei ole syönyt päivälläkään enää sen jälkeen. on muuten aika vapautunut fiilis kun saa nukkua yli 2 tuntia putkeen!!!!

Voi että... Olisipa minulla antaa joku varma vastaus!

Meillä kun yösyöminen alkoi näyttää ihan vaan seuran hakemiselta (huudettiin siis maitoa, mutta sitten se ei kelvannutkaan), niin otettiin vauva syliin (ihoa vasten) ja laitettiin tutti suuhun ja pidettiin sitä siinä, vähän niinkuin tuttipulloa. Tyttö vaati tämän jälkeen vain harvoin maitoa ja taisi olla jopa viikon sisään niin tyytyväinen tuttiinsa, että nukahti heti syliin tutin kanssa. Siitä sitten vähitellen annettiin tutti jo sängyssä, eikä nostettu syliin ja nykyään typy herää korkeintaan kerran yössä ja nukahtaa alle 5 min. kunhan joku työntää tutin suuhun. Ja ikää on nyt 6 kk, tuon yösyönnin lopetti noin 3 kk iässä.

Tiedän kyllä, että meillä on helppo lapsi, mutta ehkä tuota tutittamista kannattaa silti kokeilla, jos näin alkuun edes välillä nukahtaisi sitten ilman maitoa. Imetetyillä vauvoilla voi olla tietysti paljon hankalampaa, kun ei voi olla niin varma, että maitoa on saatu jo tarpeeksi.

Esikoiselta sain aikanaan yöheräämiset loppumaan sillä, että otin vain tuttipullot pois kylmänviileesti. Yöllä kun heräsi, tarjosin vaan taikamukia/nokkamukia. Pari yötä jaksoi heräillä ja sen jälkeen rupesi nukkumaan kokonaisia öitä. 1v3kk oli ikää silloin.

Kuopus on herännyt vauvasta asti tunnin välein. Alkuun nukuttaminenkin oli aina oma ohjelmansa joka otti illasta pari tuntia. 8kk iässä oppi nukahtamaan itsekseen tassutteluilla sänkyynsä. Yöheräämiset ei ole kuitenkaan vähentyneet.
Nyt 1v heräilee vieläkin tunnin välein. Ei rauhotu tuttiin, tassutteluun tai sylittelyyn. Maito ainoa keinoa. Juo kerralla 20ml-50ml, jonka jälkeen tutti kelpaa ja unet jatkuvat. Kokeiltiin tuota pullon ottamista pois, mutta viikon jälkeen oltiin jo niin väsyneitä, että luovutettiin. Sillon ei nukuttu edes niitä tunnin pätkiä.

Nyt onkin 2 viikon päästä aika neuvolaan ja taitaa olla sairaalaunikoulutus edessä..
Hirveän pitkän matkan taisteltiin, että ollaan edes päästy tähän vaiheeseen siitä mitä se on ollut. Päiväunia nukkuu 2h (ja tässäkin on 1 herätys välissä) ja yöunia 21-07 tunnin pätkissä. Ruoka maistuu kyllä paremmin kun hyvin.

6kk on aika pieni vielä, jos tuttipullot ottaisi pois kertalaakista.. Mitä jos aloittelette nokkamukin käyttöä ja muutaman kuukauden kun sitä treenaisi jotta olisi sujuvaa ja yritätte sitten jättää pulloa pois?

mä kamppailin saman asian kanssa vuoden ajan. Tai siis jatkoin yösyöttöjä vuoden ajan, koska tuntui, että ei niistä vain päässyt eroon. Olin itse niin väsynyt, etten sitten jaksanut kanniskella ja tassutella, vaan lykkäsin tissin suuhun pari kertaa yössä loppuun asti. Ehkä jos olisin pitkäjänteisempi olisin voinut yrittää tassutella yms. pidempiä aikoja ja yrittää, mutta en jaksanut. Mies oli paljon töissä ja yöt oli kokonaan mun vastuulla. Vuoden ikäisenä päätin, että saa riittää. Alotin e-pillerit, joiden kanssa EI saanut imettää, niin oli vähän niin kuin pakko lopettaa. Mies nukkui ekat pari yötä lapsen vieressä ja minä eri sängyssä. Ei siinä oikeasti mennyt montaa yötä, kun mäkin pystyin palaamaan takaisin "yöremmiin" eikä maitoa vaadittu, päiväimetys siis loppui samalla tottakai. Mutta edelleen meillä heräillään öisin, vaikka ikää nyt jo 2v.

MarieHos: Kiitos nokkamukivinkistä, taidankin ostaa sellaisen :) Ja voi että, tuota minäkin pelkään että tätä valvomista jatkuu ja jatkuu ja jatkuu.. Täälläkään ei vauva nuku päiväunia kuin max. 2 tuntia kerrallaan, ja usein silloinkin herää kerran välillä. Yleensä päikkärit on 30min. - 1h. Toivottavasti teille löytyis unikoulusta apu! :)

Ihanaa, kohtalotovereita. Mun kohta 8kk heräilee välillä tosi usein. Nukuttiin pitkään perhepedissä ja pari viikkoa meni ku tottu omaan sänkyyn. Nyt ollaan taas perhepedissä, ku oon ollu niin väsynyt niihin heräämisiin... On vaan helpompi nukkua vierekkäin..
Ja nyt on kyllä kaksi yötä menny paremmin.. tosin en kyllä ihan oikeasti muista miten usein ollaan herätty, ehkä 3-4? Tassukoulua kokeiltiin, mutta sitten tuli tauti just ku oli hyvässä alussa.. Kun sais pari yötä nukuttua kunnolla, ni sais kerättyä itselle voimia alottaa yötissivierotuksen. Nyt oon vaan liian väsynyt.
Valvominen on tosi raastavaa.

mimi: Vauva on pari kertaa ollut yötä jonkun toisen kanssa (olen yh) niin silloin on herännyt vain kahdesti syömään yöllä.. Siksi olenkin miettinyt että johtuukohan jatkuva syöminen minusta, tai siis mun läsnäolosta.

Aiemmin vauva oli tuskaisen oloinen yöllä eikä meinannut nukkua välejäkään. Nyt on ollut kolmisen viikkoa maidottomalla (soijamaito) ja siitä olen ainakin kiitollinen että nukkuu syöttöjen välit.

Nyt oon vaan liian väsynyt.

Sama juttu. Jos sais jotenkin kerättyä voimia että jaksais alkaa yöllä lohdutteleen vauvaa ja kokeileen jotain muuta. Vaikka sitten sylissä pitämistä - sänkyyn laittoa jolloin herää - taas sylissä pitämistä - jne. Mutta kun tuntuu että ei vaan jaksa :(

Mutta huomattavasti virkumpi mä olen nyt kun vauvan ihan ekoina kuukausina, jolloin sillä oli koliikki ja huusi öisin tuntikausia. Vaikka nyt myöhemmin on sekin selvinnyt ettei varmaan sitten ollutkaan "vain" koliikkia vaan maitoallergiaa, who knows..

Ihanaa, kohtalotovereita. Mun kohta 8kk heräilee välillä tosi usein. Nukuttiin pitkään perhepedissä ja pari viikkoa meni ku tottu omaan sänkyyn. Nyt ollaan taas perhepedissä, ku oon ollu niin väsynyt niihin heräämisiin... On vaan helpompi nukkua vierekkäin..
Ja nyt on kyllä kaksi yötä menny paremmin.. tosin en kyllä ihan oikeasti muista miten usein ollaan herätty, ehkä 3-4? Tassukoulua kokeiltiin, mutta sitten tuli tauti just ku oli hyvässä alussa.. Kun sais pari yötä nukuttua kunnolla, ni sais kerättyä itselle voimia alottaa yötissivierotuksen. Nyt oon vaan liian väsynyt.

Oletko neuvolassa puhunut asiasta?
Meillä kävi perheohjaaja (oli erikoistunut uniongelmiin) ihan kädestä pitäen neuvomassa ja kertomassa miten tassuttelut ym. hoidetaan. Ilman häntä en varmaan olisi osannut tehdä sitä. Vaikka kuinka netistä luki tietoja ja sitä yritti ensin itsekseen, ei se ottanut onnistuakseen. Kun sai ihmisen joka tietää asiasta, kertomaan ja tutustumaan itse henkilökohtaisesti tapaukseen, niin tassuttelut onnistui ja tyttö oppi nukahtamaan itse sänkyynsä.

Ja neuvolan kautta tosiaan tämä, joten kannattaa ottaa puheeksi!

Littledeathille tosi paljon tsemppiä!!! ja muillekin! Ei meidän vauvat voi ikuisesti valvoa! Ja itse lohduttaudun öisin sillä, että aamu tulee aina.. pari kuppia kahvia ja sitten jaksaa taas. On muuten käsittämätöntä miten vähillä unilla sitä pärjääkään! Ennen lasta en olis ikinä selvinny näin vähillä unilla. No muisti on menny. : ) Eikä kyllä ennen iltapäivää jaksa tehdä mitään...

Mutta vielä tulee aika, kun meidän pitää potkia meidän vauvoja sängystä ylös ku ne ei suostu nousemaan sieltä!

Auttaisikohan jonkinlainen unikoulu (tassuttelu) tai tuttipullon vaihtaminen mukista hörpyttämiseen tai nokkamukiin? Meillä vauva alkoi heräillä kesällä ja nukahti uudelleen kun keinutti sylissä riittävän kauan, mutta usein alkoi itkeä kun laitettiin takaisin sänkyyn, ja sitä sai sitten olle keinuttelemassa kaiket yöt. Vauva ilmeisesti havahtui hereille aina kun uni muuttui kevyemmäksi, eikä osannut rauhoittua takisin nukkumaan ilman syliä. Ehkä teillä on vastaava juttu mutta vauva tarvitsee pullon rauhoittuakseen? Muutama yö pidettiin jotain unikoulun tapaista, ja heräilyt loppui tai jos joskus herää, riittää että taputellaan vähän pepulle ja annetaan tutti.

Meillä imetetty vauva (ei tuttia eikä pulloa) nukkui kahdeksan ensimmäistä kuukautta tosi huonosti. Hän söi yöllä tietysti, kun heräilikin paljon, mutta alusta lähtien minä en aloittanut sitä rumbaa, että jokaisella heräämisellä olisi saanut tissiä. Kellosta katsoin ja laskin öisin, että koska 'voi olla nälkä'. Muut heräämiskerrat tyynnyttelin muulla tavoin jatkamaan unia. Puolen vuoden ikäisenä söi kaksi kertaa yössä selvästi nälkäänsä. Kun ikää tuli hieman lisää, yösyöminen jäi lähes itsestään pois yhdeksän kuukauden ikään mennessä. Vauvasta alkoi huomaamaan selvästi, kun hän rupesi jaksamaan pidempiä aikoja yöllä ilman tissiä. Kutakuinkin samaan aikaan vauva alkoi myös nukkua paremmin, mutta niin tapahtui siinä vaiheessa, kun hän itse oli siihen valmis. Olen tosi tyytyväinen, että en väkisin missään vaiheessa yrittänyt lastani unikouluttaa, vaikka tosi vaikeaa olikin, kun välillä yössä oli yksi 1,5 tunnin unipätkä ja muut kerrat heräili sitä useammin tai lähes jatkuvasti.

Ja lisättäköön, että itse pidin rajan siinä, että jos vauva söi kunnolla, reilusti, olisi saanut syödä useastikin yöllä, koska silloin olisi selvästi syönyt nälkäänsä, mutta jos olisi ottanut vain tyyliin muutaman imaisun ja nukahtanut, niin sellaista en olisi kyllä kauaa katsellut.

Yhteistyössä