äidin kuume,kolotta ja lihaksia särkee,myös tissejä,mistä tietää ettei rintatulehdus tms

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sairaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sairaana

Vieras
vauva 3viikkoinen ja äidillä kuume ja olo aivan nuutunut. tähän pöydän ääreen nouseminenkin ponnistelujen takana :(

Lihaksia särkee ja kolottaa,myös tissejä,ei läheltä nänniä vaan lähempänä kainaloa.miten voi varsmistua että "normaalia" särkyä eikä esim joku rintatulehdus?

Sekä kohtu- että rintatulehduksen kärsineenä voin osaltani sanoa että sen kuumeen erotti kyllä normi flunssasta. Eli kuume huiteli korkealla. Lisäksi rintatulehduksessa rinta (nänni) oli niin kipeä ettei koskea pystynyt.

Minulla tuosta nuutuneesta olosta seuraavana aamuna oli jo selkeästi toinen rinta sen verran kipeä, että tiesin hakeutua lääkäriin. Ja kuume pomppasi neljään kymmeneen.

neuvolasta eivät käskeneet tulemaan...vauvasta vain sanoivat,että jos yli 38 kuumettta niiin lääkäriin.

katson huomiseen. harmittaa pirusti ja mies työmatkalla just nyt ja isommalle lapselle jouduin tänään pyytämän hoitajan..jostain pitäisi saada huomiseksikin.

minulla siis kuumetta vain alle 38,mutta olo järkyttävä.koko ajan kylmä ja sitten hiki ja kolottaa ja viluttaa

mulla 5kk ikäinen vauva "jo" mutta pari päivää sitten alkoi ihan normi flunssan oireet ja samaan aikaan myös kipu rinnassa, juuri näin että ei suoraan nännissä mutta ylempänä. Syöttää pystyi ja kaikki ajattelin että flunssahan se sieltä tuli.. Kuumetta oli seuraavana yönä kuumelääkkeen kanssa 38-39 eli olisi ollut vielä korkeampi ilman lääkettä. Kipu oli aamuun mennessä rinnassa pahentunut niin kovasti että lähdin lääkäriin ja lääkäri totesi että rintatulehdus ja löysi vielä kyhmyjä vaikken itse ollut huomannut niitä..

Siitä se vaan paheni, kahdessa tunnissa kipu meni niin sietämättömäksi että itku tuli joka kerta kun yritin syöttää vauvaa.. Sitten alkoi tulla mätää tai jotain sen tyyppistä..
Tämä tapahtui siis eilen ja antibiootit ja särkylääkkeet ovat niinkin hyvin auttaneet että kuume pysyy hallussa ja kivut ovat helpottaneet kovasti. Nyt vaan mietityttää nuo patit, miten ne lähtee??!! :o

Alkuperäinen kirjoittaja minä.;24573140:
mulla 5kk ikäinen vauva "jo" mutta pari päivää sitten alkoi ihan normi flunssan oireet ja samaan aikaan myös kipu rinnassa, juuri näin että ei suoraan nännissä mutta ylempänä. Syöttää pystyi ja kaikki ajattelin että flunssahan se sieltä tuli.. Kuumetta oli seuraavana yönä kuumelääkkeen kanssa 38-39 eli olisi ollut vielä korkeampi ilman lääkettä. Kipu oli aamuun mennessä rinnassa pahentunut niin kovasti että lähdin lääkäriin ja lääkäri totesi että rintatulehdus ja löysi vielä kyhmyjä vaikken itse ollut huomannut niitä..

Siitä se vaan paheni, kahdessa tunnissa kipu meni niin sietämättömäksi että itku tuli joka kerta kun yritin syöttää vauvaa.. Sitten alkoi tulla mätää tai jotain sen tyyppistä..
Tämä tapahtui siis eilen ja antibiootit ja särkylääkkeet ovat niinkin hyvin auttaneet että kuume pysyy hallussa ja kivut ovat helpottaneet kovasti. Nyt vaan mietityttää nuo patit, miten ne lähtee??!! :o

Imettämällätai lypsämällä, vaikka sattuisikin. Lämpimällä voisit hautoa.

no todella olisi pitänyt tätä palstaa uskoa!!!! Kuume pomppasi lähes 40 ja pakko lääkäriin,totesi heti rintatulehduksen. ah mikä helpotus kun sai lääkkeet.

miten estän ettei tulehdus uusi? tai että varmasti hoituu tämä tulehdus pois?

Jotain lämmintä rinnalle aina kun imetät tulehtuneesta rinnasta. Mä täytin aina sellaisen kertakäyttö kumihanskan kuumalla vedellä. Jos vauva ei syö rintaa tyhjäksi niin lypsä loput. Kuumassa suihkussa on myös käsin hyvä lypsää kipeä kohta tyhjäksi. Yleensä menee kyllä kuurilla hyvin ohi.

Joillakin tulehduksia vaan tulee jos maitoa on paljon. Suojaa ulkona kesälläkin rinnat hyvin tuulelta ja kylmältä. Imeta aina vuorotellen. Jos rinnat on oikein täynnä (esim. joku imetys korvattu pullomaidolla) lypsä enimmät pois. Aina kun tulehdus tuntuu olevan tulossa pidä jotain lämmintä rinnalla ja lypsä kipeä kohta ihan tyhjäksi, toista aina kun kohta kipeytyy. Lämmin rinta tyhjenee helpommin. Lypsämään joutuu monta kertaa päivässä. Särkylääkettä tarvittaessa ja sitten lääkäriin jos kuume nousee neljään kymmeneen.

no todella olisi pitänyt tätä palstaa uskoa!!!! Kuume pomppasi lähes 40 ja pakko lääkäriin,totesi heti rintatulehduksen. ah mikä helpotus kun sai lääkkeet.

miten estän ettei tulehdus uusi? tai että varmasti hoituu tämä tulehdus pois?

Se käy kyllä nopeasti. Itse olin vielä edellisenä iltana lenkillä ja sitten yöllä nousi tuo 40 asteen kuume. Haudo nyt rintaa kaulituilla kaalinlehdillä ja tyhjennä tehokkaasti imettämällä ja tarvittaessa lypsämällä. Suihkuttele kuumalla suihkulla ja pidä jotain lämmintä käärettä.

Jatkossa huolehdit ettei rinta täyty liikaa ja pidät rinnat lämpöisinä.

jos rinnat pakkautuu maidosta pahasti jostain kothi, etkä saa sieltä tyhjäksi, voi aiheuttaa tulehdusta. jos rinnat pakkaa aina tiettyyn suuntaan, etkä saa tyhjenemään jostain kohdasta kunnolla vaihtele imetysasentoa. vauvan alaleuan puolelta tyhjentyy tehokkaimmin. itse imetin ties millaisissa asennoissa imetystyynyn avulla ja pitkällään, että sain kunnolla tyhjenemään.

kaalin lehdet rintsikoihin myös auttaa pingotusta. en tiedä mikä taika siinä on, mutta toimii.

vauva imee usein ja saanut pullosta elinaikanansa ehkä 4kertaa.

imetän vuorotellen ja vauva tosiaan saattaa olla usein rinnalla. joskus kauemmin,joskus vähemmän.

tyhmä kysymys: mistät ietää, että rinta tyhjä? vähän kipua tuolla toisen rinnan "sivussa",mutta ei vaikuta imetykseen ollenkaan. Imetyksen jälkeen olen koittanut puristaa kevyesti rintaa,eikä aina tule edes stiä tippaa...eli tosi tyhjä? vai vääräpuristusote?