Ero, isän oikeudet, kun äiti ei imetä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitijavauva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitijavauva

Vieras
Mitä mieltä lastenvalvojat on näihin isän tapaamisiin jos äiti ei imetä vai vaikutttaako mitenkään? Vauva on 4vk. Isällä ei kotonaan ole käytännössä mitään vauvalle. Isä jätti jo ennen vauvan syntymää ja on nyt uudessa suhteessa mutta haluaisi tavata vauvaa päivittäin (käy töissä), tai lähinnä haluaisi vauvan omaan kotiinsa, tai ottaa mukaansa kyläilemään. Haluan virallisen sopimuksen asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja äitijavauva;24637573:
mitä mieltä lastenvalvojat on näihin isän tapaamisiin jos äiti ei imetä vai vaikutttaako mitenkään? Vauva on 4vk. Isällä ei kotonaan ole käytännössä mitään vauvalle. Isä jätti jo ennen vauvan syntymää ja on nyt uudessa suhteessa mutta haluaisi tavata vauvaa päivittäin (käy töissä), tai lähinnä haluaisi vauvan omaan kotiinsa, tai ottaa mukaansa kyläilemään. Haluan virallisen sopimuksen asiasta.

vauvahan on lähes vastasyntynyt. Ei missään nimessä eroteta äidistä!!! Isä voi tulla lasta tapaamaamaan ja siinä kaikki ainakin tällä hetkellä.

Häh! Jos ei ole biologista syytä, miksi vauva on just äitillä, niin miksei voi olla isällä? Käsittämätöntä matriarkalismia. Terve fiksu isä hoitaa vauvaa ihan siinä missä äitikin, ja toisen ihmisen rakkaus on vauvalle aina tärkeää, tuli se äitiltä tai isältä. On vauvan edun mukaista, että hän luo vahvoja tunnesiteitä mahdollisimman moneen aikuiseen. Eihän sitä tiedä, vaikka äiti jäis jo huomenna auton alle

[QUOTE="kide";24637768]Häh! Jos ei ole biologista syytä, miksi vauva on just äitillä, niin miksei voi olla isällä? Käsittämätöntä matriarkalismia. Terve fiksu isä hoitaa vauvaa ihan siinä missä äitikin, ja toisen ihmisen rakkaus on vauvalle aina tärkeää, tuli se äitiltä tai isältä. On vauvan edun mukaista, että hän luo vahvoja tunnesiteitä mahdollisimman moneen aikuiseen. Eihän sitä tiedä, vaikka äiti jäis jo huomenna auton alle[/QUOTE]

Juu, mutta ensimmäisen vuoden aikana ei suositella yökyläilyjä ainakaan vauvalle ilman äitiä.

Lastenvalvojan mielipide on varmasti taas yllättäen kiinni lastenvalvojasta ja kunnasta. Meillä lastenvalvojat ovat sitä mieltä, ettei yökyläilyjä harkitakaan isän luokse ennen ensimmäistä vuotta, ja silloinkin se katsotaan tapauskohtaisesti eli onko isä luonut suhteen lapseen. Ensimmäisen elinvuoden aikana isän oletetaan tapaavan lastaan äidin luona ja olevan itse aktiivin tapaamisten sopimiseksi. Tapaamiset harkitaan uudelleen vähintään vuoden välein, tarvittaessa milloin vain, mutta meillä ei onneksi ole ollut vaateita mistää yön yli tapaamisista saati sitten päivästä...

En kyllä hyväksy. Vauvoja on aina hoidettu muiden kuin äitien toimesta: ei ne äidit oikeasti ole vauvalle korvaamattomia. Pienen vauvan hoito on tosi simppeliä, siihen pystyy moni, ei vähiten isä. Mitä emansipaatiota tämä on? Arvaan kyllä, että siellä vastassa ensimmäisen vauvan saaneita äitejä, jotka tohkeissaan asemastaan (onkin maailmanlaajuisesti varsin harvojen etuoikeus olla äiti). Menee vielä 4 kk ja samat mammat itkee, että miksi mies saa mennä ja minä en

Onko teillä lastenvalvojalla tehty tapaamissopimus? Jos ei ole, varaa aika heti sinne. Ja kun vauva asuu sinun luonasi, saat päättää itse miten tapaamiset järjestetään siihen asti, kunnes viralliseen sopimukseen on päästy.

[QUOTE="kide";24637768]On vauvan edun mukaista, että hän luo vahvoja tunnesiteitä mahdollisimman moneen aikuiseen. [/QUOTE]

Tässä sinä olet hyvin, hyvin väärässä. Lapselle ei ole missään nimessä hyväksi joutua suuren aikuismäärän pompoteltavaksi, moneen eri kotiin ja vaihtelevien hoitajien luokse; silloin hän ei kiinny kehenkään kunnolla. Vauvan etuna on kiintyä yhteen henkilöön tuossa iässä, ja häneen kunnolla, sillä ensimmäisen kiintymyssuhteen laatu vaikuttaa paljon myöhemmin syntyvien suhteiden laatuun. On siis myös isän etu, että lapsi kiintyy rauhassa äitiinsä ja vasta vähän vanhempana alkaa jäämään yksinkin isän kanssa.

Vastasyntyneelle sopiva tapaamissopimus tarkoittaa tiuhaan tapahtuvia lyhyitä tapaamisia, esim 3-4 krt viikossa, 1-2h kerrallaan. Vauva kasvaa nopeasti, ja puolivuotiaalle sopiva voikin olla kaksi kertaa viikossa 4h kerrallaan. Vuoden ikäinen voi jo olla yökylässä isän luona 1-2 krt kuussa ja sen lisäksi viettää kokonaisen päivän 1-2 krt kuukaudessa.

Olisi hurjan tärkeää koko perheen kannalta sopia tapaamisista joustavasti ja VAUVAN KEHITYSTASON MUKAISESTI. Isän pitäisi kyllä jaksaa se vuosi odottaa ennen yökyläilyjä, aikuinen ihminen, haloo! Samaten äidin olisi tärkeätä ymmärtää, että kehitystä tosiaan tapahtuu vauhdilla, ja toiseksi, että isän & vauvan aika on isän ja lapsen välistä aikaa, eikä hänen pidä siihen liiemmin puuttua.

Vauvalle ei tosiaan ole niinkään väliä onko ensisijainen hoitaja ei-imettävä äiti vai isä, mutta jatkuvuus vauvalle on tärkeää. Vauva sopeutuu paljon paremmin esimerkiksi siihen äidin kuolemaan jos hän sitä ennen on saanut kokea jatkuvuutta. Hän hyväksyy uuden hoitajan helpommin jos siihenastinen hoitaja on ollut pysyvä ja turvallinen. Vauva ei _todellakaan_ kaipaa vaihtelevuutta ja epäjatkuvaa hoitoa suuren aikuismäärän turvin. Toiset aikuiset ovat alkuaikoina "apuäitejä", mutta varsinaisen ensisijaisen hoitajan tulisi olla käytännössä kokoajan lapsen saatavilla. Toimimalla näin kykenee lapsi sitten aikanaan muodostamaan paljon vahvemman ja turvallisemman suhteen myös etävanhempaansa. HIEMAN lyhytnäköistä vaatia vastasyntyneen erottamista äidistään siksi, että "haluaa". Kyllä pitäisi vähän ajatella pitkällä tähtäimellä ja ottaa huomioon lapsen kehitys.

Lastenvalvojan ja oikeusistuimien pitäisi tämä ymmärtää ja lastenvalvojan kanssa voitte sopia vauvan kehityksen huomioonottavia tapaamisvälejä.

[QUOTE="vieras";24637840]Niin ja sit ku äidin menojalkaa alkaa vipattaan, niin laps voidaan hyvil mielin työntää yökylään.

Tapaus kerrallaan.
Ehkä ihan hyvä jos isäkin saa silloin tällöin huolehtia lapsesta öisin.[/QUOTE]

Juu, sitten kun lapsi on yli 1-vuotias.

Ja mä en kyllä lainkaan ymmärrä noita menojalka vipattaa juttuja, aika teini saa olla jos pitää jo muutaman kuukauden päästä "menemään". Omani yökyläili vasta sitten, kun osasi itse sitä pyytää.

Esikon kanssa miehen menojalkaa vipatti vähän väliä... Minä olin muutaman tunnin illalla pois lapsen luota, kun lapsi oli 2,5 v. Silloin oli ulkopuolinen hoitaja, kun ystävämme menivät naimisiin.

Kakkosen kanssa miehen menojalkaa vipattikin sitten niin paljon, että piti lähteä kokonaan jo odotusaikana. Lapsen synnyttyä alkoikin isyys kiinnostamaan, kun miehen kaverit ihmettelivät "eroa". Joten siinä vaiheessa miestä ei sitten mikään muu enää kiinnostanutkaan, kuin lapset... Niinpä. Isomman ollessa isällään on krooniseen sairauteen käytettävät lääkkeet unohdettu joka kerta, lapsi lähtee ja palaa samoissa vaatteissa (viikon vierailu) ja vaatteita ei pestä välillä, ruoka on McHampurilaista ja lapsi nukkuu viikon putkeen, kun on niin yliväsynyt valvomisesta. Sinne olisikin sitten kiva laitta vielä vauva "hoitoon". Isä kun ei nouse vanhemmankaan kanssa, vaan käskee olemaan hiljaa sängyssä kunnes hän jaksaa herätä...

Mutta onhan isällä toki oikeus...

Kinkkinen juttu. Mutta isää ei kyllä voi sulkea poiskaan, jos haluaa lastaan tavata. Ja mun mielestä ei ole yhtään väheksyttävää antaa lapsen luoda myös isään läheinen suhde. Mä en ymmärrä näitä, että äiti on korvaamaton ja isä saa nähdä lasta kaksi kertaa kuukaudessa. Eikö ole lapsen edun mukaista saada luoda myös isäänsä läheinen suhde. Ja tosiaan mammat haluaa pitää lapsen vain itsellään, sitten jos käy niin ikävästi, että äiti sairastuu tai jopa kuolee, ei lapsella ole ketään muuta läheistä.

[QUOTE="kide";24637901]omnix, onko sulla muuta elämää kuin äitiys?;D Aika pelottavaa tuo sun siteeraus. Marttyyriäitiys jatkaa voittokulkuaan[/QUOTE]

Mitä marttyyrimaista mielestäsi on siinä, että äiti haluaa olla lapsensa lähellä mahd.paljon eikä menojalkaa juuri vipattele?
Mitä marttyyria tai pelottavaa on siinä, että rakastava äiti ihan omasta tahdostaan ja onnellisena on lapsensa kanssa 24/7/365? =)

Siis suositellaan 3-4kertaa viikossa 1-2h kerrallaan isän kanssa. Eli jos vanhemmat ovat yhdessä, vauvan ei ole hyvä olla liikaa isän kanssa??

Siis ihan tosissaan sanoit tuon?

[QUOTE="kide";24637901]omnix, onko sulla muuta elämää kuin äitiys?;D Aika pelottavaa tuo sun siteeraus. Marttyyriäitiys jatkaa voittokulkuaan[/QUOTE]

On, totta kai. Kyllä olen osannut poistua asunnostani lapsi mukana. Ehkä joku uusavuton ei osaa edes sitoa kengännauhoja ilman, että lapsenvahti katsoo lapsen perään, mutta minulle se ei ole tuottanut mitään ongelmia. Työssäkäynti, opiskelu ja sosiaalinen elämä on onnistunut vallan hyvin lapsi mukana tai lyhyillä hoitorupeamilla, eikä mikään noista ole vaatinut lapsen yökyläilyjä. Nykyään tykkään käydä jossakin niin, että lapsi on yökylässä, ja se onnistuu vaivatta.

Mistään marttyyyriudesta ei ole kyse kun toimii omansa, lapsensa ja koko perheensä parhaaksi.

[QUOTE="vieras";24638235]Siis suositellaan 3-4kertaa viikossa 1-2h kerrallaan isän kanssa. Eli jos vanhemmat ovat yhdessä, vauvan ei ole hyvä olla liikaa isän kanssa??

Siis ihan tosissaan sanoit tuon?[/QUOTE]

Anteeksi mitä?

Tuota suositellaan tapaamistiheydeksi siinä tapauksessa, että vanhemmat eivät asu saman katon alla. Suositellumpaa olisi toki se, että he asuisivat saman katon alla, mutta tässä tapauksessa se ei ole realistinen vaihtoehto. En ymmärrä kysymystäsi, kertoisitko mistä ihmeestä sinulle tuli sellainen mielikuva, että tuo suositus liittyisi jotenkin siihen kuinka paljon ydinperheen isän tulisi viettää aikaa lapsensa kanssa? :)

mä en kyllä myöskään ymmärrä että jos isä on halukas lastaan, jopa vauvaa tapaamaan hoitamaan niin miksi helvetissä äidit eivät anna. pari iltaa/kk ?? mites sitten te parisuhteessa elävät, mies ei saa olla lapsen kanssa kahden kuin korkeintaan pari iltaa/kk pari tuntia kerrallaan. HUH HUH.

no mutta älkää sitten ihmetelkö miksei lapsen isää myöhemmin kiinnosta, tai miksei lapsella ja isällä ole läheistä suhdetta..

Voin kyllä sen verran sanoa että me sentään osasimme ajatella lapsen parasta. Vauva-aikana lapsen isä oli paljon luonamme kylässä vapaapäivinä, arki-iltoina ja jopa pahimpina itkuaikoina öitä sohvalla, pikkuhiljaa kylästeli lapsen kanssa mummolassa sekä omassa kodissaan ja 3kk ikäisestä asti vietti öitä isänsä luona. Nyt tyttö 6vuotta, ja heillä on läheinen isä-tytär suhde. asumme lähekkäin.

Ja kyllä, tämä samainen mies petti minua kun olin raskaana, aloitti uuden suhteen toiseen naiseen ennen kuin jätti minut. Se suhde tosin kairiutui ennen lapsemme syntymää. silti päätin ottaa sen asenteen että lapsen vuoksi nielen ylpeyteni ja teen parhaani että lapsella olisi isä, vaikka yhteen emme koskaan palanneetkaan. Ja tätä päätöstä en ole katunut päivääkään vaikka vaikeeahan se aluksi oli.

Äitikään ei ole korvaamaton ja onko se jotenkin äidiltä pois jos lapsella on myös isä. Luulenpa että kovin moni mies ei kasva siihen isyyteen koskaan samalla tavalla, jos ei ole saanut olla mukana alusta asti.

tiina, jos viittasit minun kirjoituuksiini, niin minähän nimenomaan kannatan tiheitä tapaamisia. Useita kertoja viikossa. Pari kertaa kuussa on vauvalle aivan liian vähän. Jos tapaaminen onnistuu niin, että äiti on lapsen saatavilla, niin sittenhän ei ole mitään rajaa sille kuinka paljon isä voi lapsen kanssa olla. Isä voi olla yötäkin jos se äidille vaan sopii. Sen sijaan ei ole hyväksi erottaa lasta ensisijaisesta hoitajastaan ja pompotella eri kotien välillä heti alusta.

Yhteistyössä