Miksi uni ei tule?

Keep calm and carry on

Aktiivinen jäsen
09.04.2011
2 393
0
36
Valvoin koko viime yön ja olin päivällä luonnollisesti väsynyt. Ajattelin, että nyt varmasti saan nukuttua kunnon yöunet. Mutta ei, mitä mustemmaksi yö muuttuu, sen vähemmän taas nukuttaa. Näitä kokonaan valvottuja öitä alkaa tulla jo kerran viikkoon. Kaksi yötä pystyssä kuulostaa jo vähän pelottavalta.

Onko kellään kokemusta pitemmistä unettomuusputkista?

Mulla on joskus sellaisia jaksoja että uni ei tule. Mutta tiedän, että ennenpitkää ne menee vain ohi. Mikä sun unettomuutta aiheuttaa, osaatko sanoa? Pyöriikö sun mielessä jotain, esim. työasioita? Mulla tuohon auttaa se, että luen jotain ihan hömppälehteä tai katon jotain tyhjäpäistä tv;stä (esim. bb tai joku muu tositv). Se jotenkin rentouttaa aivot ja uni tulee paremmin.

Oon sairastanu monta vuotta vakavaa masennusta ja joka päivä toivon että olisipa psykoterapia ja lääkitys alkanu aikasemmin. Uskaltaisin ehkä jo hankkia kauan toivotun lapsenkin, jos vaan asioihin ois puututtu aikasemmin.

Älä vitkuttele turhaan, voit menettää vuosia. Soita lääkäriin. :hug:

Onko sulla stressiä? Ehkä väsymys on muuttunut "yliväsymykseksi", ei muka nukuta ollenkaan. Koita tehdä jotain rentouttavaa, juo vaikka kamomillateetä, tuuleta makuuhuone viileäksi...Lueskele vaikka jotain, mutta ennenkaikkea kannattaa pysyä erossa tietokoneesta ja tv:stä, ne ei auta unentuloon lainkaan, päinvastoin. :)

En mä missään nimessä ole pelkästään masentunut. Ehkä tämä tilanne on vaan ajautunut siihen pisteeseen, että sitä alkaa olla henkisestikin romuna. En silti ajattele tarvitsevani juuri tähän vaivaan apua. Lääkäreissä joutuu juoksemaan muutenkin paljon.

Valvoin koko viime yön ja olin päivällä luonnollisesti väsynyt. Ajattelin, että nyt varmasti saan nukuttua kunnon yöunet. Mutta ei, mitä mustemmaksi yö muuttuu, sen vähemmän taas nukuttaa. Näitä kokonaan valvottuja öitä alkaa tulla jo kerran viikkoon. Kaksi yötä pystyssä kuulostaa jo vähän pelottavalta.

Onko kellään kokemusta pitemmistä unettomuusputkista?
Pientä sun valvominen:)
Nainen ei saanut unta 11 vuoteen
Nainen ei saanut unta 11 vuoteen – nukahti lopulta sanaristikoita ratkaisemalla - The Voice - Voicen Musiikki- ja viihdeuutiset

Etkö kirjottanukin jossain että oot sairaslomalla tai vastaavaa? Eikö sekin kerro jo siitä että tämä stressi/ahdistus/masennus alkaa olla melko voimakasta?

Sanosin että stressi aiheuttaa uupumusta ja uupumus masennusta.

Missä vaiheessa lienet menossakaan niin toivottavasti asiat korjautuu ajan kanssa ilman ulkopuolista apua tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
e010.gif
[/IMG]

Jos koet pärjääväsi asian kanssa, niin lopeta nukkumisesta stressaaminen. On yksi huoli vähemmän.

Yritä pitää säännöllinen rytmi elämässä, muista ulkoilla ja liikkua, jos vointisi muuten sallii. Mene illalla aina samaan aikaan nukkumaan, jos uni ei tule nouse ylös. Lueskele ja syö suklaata (mulla makean syönti auttaa nukahtamiseen, ja sen huomaa ;) ). Koita uudelleen nukahtamista. Jos uni ei tule, puuhaile jotain mielekästä tai tee stressavia hommia pois jaloista ja yritä seuraavana yönä uudestaan.

Etkö kirjottanukin jossain että oot sairaslomalla tai vastaavaa? Eikö sekin kerro jo siitä että tämä stressi/ahdistus/masennus alkaa olla melko voimakasta?

Sanosin että stressi aiheuttaa uupumusta ja uupumus masennusta.

Missä vaiheessa lienet menossakaan niin toivottavasti asiat korjautuu ajan kanssa ilman ulkopuolista apua tai ei.

Joo mun juttuja olet varmaan lukenut. Ja kiitos. Toivon samaa sinulle :hug:

[QUOTE="vieras";24679903]Nyt rivi suklaata ja töllöstä joku sopiva ohjelma ja unten maille.

Hyviä öitä toivon ap:llekin.[/QUOTE]

Kiitos ja samoin. Kai se munkin pitää tämä kone ainakin ensimmäisenä sulkea, jos mielii jotain muuta tehdä kuin surffata seitsemällä sivulla samaan aikaan...

On. Mul tosin on nyt kilpirauhasen liikatoiminta (muutama vuosi sitten oli vajaatoimintaa). Olen nyt about 5 viikkoa valvonut yöt melkein aamuun asti ja saanut nukuttua n. 4 tuntia päivän aikana pätkissä. Viikonloppuisin onneksi voin nukkua pitkään ja silloin nukunkin sitten 10 tuntia iltapäivään.

Ärsyttävää. Yöt tulee vietettyä klassista musiikkia kuunnellen ja opetellen saksan verbien taivutuksia.

höpö höpö, ei se mitään masennusta tarvi olla, ellet tunne itseäsi masentuneeksi!! Mulla on kans oli univaikeuksia ja valvottuja öitä tuli n.4 per 2 vkoa. se oli kamalaa ja tunsin aina valvotun yön jälkeen itseni masentuneeksi! :) MUTTA MUTTA!! luontaistuote kaupasta saa jet lag- melatoniini tabletteja, niitäku vetäsee 2 naamariin illalla niin tunnin päästä väsyttää vietävästi ja uni tulee! kokeile!!

En jaksanut katsoa näin puhelimella ku selailen, että koska nämä on kirjoitettu.. Mutta iso kiitos vinkeistä. Terveisin alakouluiästä asti unettomuudesta kärsinyt yökyöpeli.

Yhteistyössä