vinkkejä säästämiseen/elämään vähemmällä..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JJ-t
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

JJ-t

Aktiivinen jäsen
06.10.2007
1 787
0
36
Äitiysloma alkoi, toinen jo tulossa mutta tarkoitus olla kotona mahdollisimman pitkään (3v?). Esikoisesta olin kotona 1.5v ja se hoitovapaa, jolloin rahaa tuli n. 300e/kk meni aika huomaamatta. Silloin taisi olla lainakin lyhennysvapaalla.. pärjätään varmaan ekat 9kk ihan hyvin, mutta kun hoitovapaa alkaa on varmaan aika kituuttamista.

Voiko saada jotain muita tukia jos oma kämppä (lainaa 200 000)ja 20 000 auto? Antakaa jotain normaaleja arjen säästövinkkejä! Perus palkkaa saadaan ja aina on eletty suht hyvin, ei siis kituutettu, mutta kädestä suuhun menetelmällä silti. Harvoin siis rahaa jää käteen ennen seuraavaa palkkapäivää.

Mieti aina ensin, tarvitsetko todellakin sitä tuotetta, mitä olet ostamassa. Jos tarvitset, voisiko sellaisen saada jostain muualta halvemmalla tai käytettynä. Voisiko jotain tehdä itse valmiina ostamisen sijasta.

Minulla on se etten mene kauppaan ennen kuin on ihan pakko, kaivelen vaikka pakastimen periltä jotain ruokaa. Ennen kun kävin kaupassa useammin tuli ostettua kaikkia herkkuja. Ja ala käymään Lidlissä :) Minä olen nyt muutaman kerran käynyt, ja joka kerta tulee kassalla hämmästynyt olo miten vähän ostokset maksoi.

Ei taida tukia tulla... ehkä korkoihin asumistukea? Autonne on aika kallis, sen jos vaihtaisi halvempaan muutamaksi vuodeksi, niin siinä jo säästäisi. Olettaen tietysti, että lyhennätte autolainee joka kk?

[QUOTE="vieras";24682946]Minulla on se etten mene kauppaan ennen kuin on ihan pakko, kaivelen vaikka pakastimen periltä jotain ruokaa. Ennen kun kävin kaupassa useammin tuli ostettua kaikkia herkkuja. Ja ala käymään Lidlissä :) Minä olen nyt muutaman kerran käynyt, ja joka kerta tulee kassalla hämmästynyt olo miten vähän ostokset maksoi.[/QUOTE]
Mä vältän kans tarpeetonta kaupassa käymistä. Olen siirtynyt myös takaisin käteisen käyttöön. Joskus jätän lompakon kotiin ja otan taskuuni vain jonkun summan käteistä. Mitä vähemmän rahaa on mukana, sitä maltillisemmin tietenkin tekee ostoksia.

hyviä vinkkejä! auto on oma ei siis sitä tarvi lyhentää, ajattelin vaan tukien takia että sanooko ne että myykää auto :/ juuri se vaihdettiin, tarvittiin isompi ja siksi hyvä/suht uusi auto että haluan sen olevan turvallinen ja luotettava!

toi on kyllä totta että siirtää sitä kauppareissua mahdollisimman paljon niin kohta huomaa että onkin jo seuraava rahapäivä :) oon aikas heräteostostelija elikkä se pitäs saada stoppiin. tota lidliä pitää koittaa, saakohan sieltä gluteenittomia tuotteita?

Lapsien vaatteet ensisijaisesti kirppikseltä.

Pyydä lapsille synttäri/joululahjaksi kalliin duplopaketin sijaan esim haalari/kumisaappaat/rukkasia tms.

Turha kulutus pois, ravintolat yms muut huvituset veke.

Kalliit aktiviteetit halvoiksi, huvipuiston sijaan lähdette autolla jonnekkin uuteen puistoon, kahvilakäynnin sijaan otat omat eväät jne... Meillä kova juttu on ottaa pienet eväät ja mennä katsomaan nousevia lentokoneita :D

Arkiruoka halpaa:

-Osta tarjouksesta lihat
-Kerran viikossa hernekeittopäivä
-Ostat ison kaalin ja jatkat sillä jauhelihakeittoa, makaroonilaatikkoa yms. Sama käy myös esim porkkanalla.

Ite oon tällä hetkellä kotihoidontuella kotona ja pian siirryn äitiyslomalle kun tulee uusi vauva. Kotona olen ollut nyt reilu pari vuotta ja jotenkin on pärjätty näillä eväillä:
- Kyseenalaistan jotakuinkin jokaisen ostoksen, oli se sitten ruokaa, käyttötavaraa, vaatetta, mitä vaan. Mietin tosi tarkkaan tarvitaanko sitä oikeasti. Ja tästä huolimatta meillä ei nähdä nälkää tai kuljeta ryysyissä ;) Tarpeellinen ostetaan aina, tarpeetonta ei juuri koskaan
- Ruokaostoilla käydään mielellään korkeintaan kahdesti viikossa, ei tule niin paljon heräostoksia ja jos miehen pistää töiden jälkeen nälkäisenä kauppaan kotimatkalla niin sen tietää että yksi kassillinen tulee jo herkkuja kotiin :D
- Teen itse melkein kaikki ruuat, mies ottaa eväät kotoa töihin. Kertyy säästöä aika paljon verrattuna eineksiin tai ulkona lounastamiseen
- Kesällä kasvatetaan itse vähän jotain kasvimaalla ja syksyisin marjastetaan ja sienestetään ja mies metsästää, ei olla omavaraisia todellakaan mutta mukava lisä ruokavalioon on nuo omat saaliit
- Vaatteita kierrätetään, lastenvaatteet kulkevat suvussa mukulalta toiselle ja suosin kirppareita
- Tällä hetkellä talouteemme ei tule kuin yksi tilattu lehti miehelle, jos jonkun lehden haluan tilata niin odotan sitten jotain tosi tosi hyvää tarjousta :D
- Ei harrasteta kalliisti eikä matkustella ulkomailla, nämä eivät ole meille mitenkään tarpeellisia asioita
- Vältetään luotolle ostamista!

Kuulostaa ehkä aika askeettiselta mutta tyytyväisiä ollaan ja pärjäillään vaikkei toki säästöön jääkään mitään.

[QUOTE="tiu";24683057]

Kuulostaa ehkä aika askeettiselta mutta tyytyväisiä ollaan ja pärjäillään vaikkei toki säästöön jääkään mitään.[/QUOTE]
Minusta ei kuullosta askeettiselta vaan ainoastaan järkevältä. Kun esikoinen joitakin vuosia sitten muutti pois, havahduin meille vuosien saatossa kertyneen tavaran määrään. Ja kun tein päätöksen, että käyttökelpoista tavaraa ei laiteta roskikseen, niin meinasin vaipua välillä epätoivoon yrittäessäni päästä tarpeettomista tavaroista eroon. Tavaroista, joita oli joskus halunnut ja ehkä pari kertaa käyttänyt ja sen jälkeen haudannut ne jonnekin kaapin perukoille.

Ja hanki vihko, johon merkkaat, mitä kuluu laskuihin kuten vakuutus, sähkö yms. Ja merkaa myös esim. parin kuukauden ajan kaikki ostot. Näin saa vähän kokonaiskuvan minkä verran menee mihinkin. Sitten pystyy paremmin tekemään budjetin, kuinka paljon voi esim. kaupassa käyttää ruokaan.

Itse ostamme myös paljon juuri tarjouksesta lihoja, jotka työnnetään pakastimeen. Niitä sitten sulatellaan ja tehdään ruokaa. liha on kuiteskin aika kallista.

Hyviä ehdotuksia on jo tullutkin :) Itse suosittelen sitä, että käy kaupassa pari kertaa viikossa. Meillä on kahden hengen talous ja viikossa menee n. 100 euroa ruokaan (iso summa.... :O). Ennen kävin lähes joka päivä kaupassa ja aina n. 20 ekua meni.

Tuo käteisen käyttö on mielestäni hyvä vinkki, siis se ruokaan menevä osa.Tai että siirtää sen kk- summan toiselle tilille jos korttia pakko käyttää. Ja ettei kaupassa käy päivittäin, jää heräteostokset pois?
Mulla aina suunniteltu kauppalista mukana perusruokien osalta :) joskus otan ekstraa...Teen ruoat pääosin itse ja nettiputiikeista ale- löytöjä lapsille vaatteita+leluja. Ravintolassa tms. emme juuri käy. Matkatkin jääneet...
Oon tehnyt puolen vuoden tulo-menoarvion eli laskut paperille joten näkee mitä menee missäkin kuussa.

sit semmosia itseen kohdistuvia säästövinkkejä:

- En meikkaa joka päivä, en osta heräteostoksia meikkiosstolta vaikka mieli tekisi :P
- Käyn kampaajalla 2 krt vuodessa, muuten värjään tyven itse/siistin otsista itse.
- Neulon itse pipot/huivit/tumput alelangoista
- Ostan omat vaatteet melkein aina alennusrekistä
- Kuntoilu: lenkkeily, kotona lihaskuntoa ja kuntokoripallo(20€/vuosi). Näin säästyy kalleilta salikorteilta ja jumppatunneilta.
- Lehti ja kanavapakettitilaukset minimiin/pois kokonaan.

Muutamia hyväksi havaittuja säästövinkkejä:

- Harkitse aina, tarvitsetko tavaraa / vaatetta ja mistä sen voisi saada halvemmalla. Tsekkaa aina huuto.net ja kirpparit ensin!

- Ylempään liittyen: pidä listaa tarvittavista tavaroista, esim. kotona tarvittavista tavaroista ja lasten vaatteista. Helpottaa myös elämää, kun ostat alennuksista etukäteen vaatetta, ne tulevat hyödynnettyä, kun muistat niiden olemassa olon.

- Ole ajoissa! Tämä säästää rahaa, kun ehdit etsiä halvimman tuotteen. Koskee myös esim. syntymäpäivälahjoja jne. Joululahjoja on jo korkea aika ruveta etsimään. Muista myös alennusmyynnit ja etsi niistä vaatetta myös tulevaisuutta varten (lapset kasvaa koko ajan..).

- Hyödynnä alennukset. Lapsen synnyttyä saat postissa kaikenmaailman alennuskuponkeja. Ota hyöty irti niistä. Myös liittymällä kanta-asiakkaaksi kaikkiin mahdollisiin paikkoihin saat hyviä tarjouksia ja alennuskuponkeja suoraan kotiin/sähköpostiin. Muista kuitenkin maltti, älä osta mitään mitä et tarvitse.

Sulla on kuitenkin mies normaalipalkkaisessa työssä? Silloin ette mitään tukia saa. Kannattaa opetella syömään arkena ihan perusruokaa tyyliin makaronilaatikkoa, kiusauksia, nakkikeittoa ym.

Ruokaostoksilla hyvä keino on hyödyntää tarjouksia. Eli ostat lohta silloin kun lohi on tarjouksessa ja vaikka pakastat. Muulloin jätät ostamatta. Jauheliha ja broileri on usein "tarjouksessa" eli niitä ei kannata normaalihinnalla edes ostaa. Mehujen ja jugurttien ja muun ekstran kohdalla kannattaa harkita paljonko niitä oikeasti kuluu ja paljonko syödään huvikseen.

Mä ostan lihat lähes poikkeuksetta punaisella lapulla ja leivät haen leipomon omasta myymälästä, jolloin saan ne vähintään puoleen hintaan, jopa halvemmallakin.

Kirppiksiä tulee kierrettyä ahkerasti niin ostajana, kuin sitten myös myyjänäkin.

Alennusmyynnit tammikuussa ja kesäkuussa kannattaa käydä läpi ja ostaa ennakkoon seuraavan kauden vaatteita.

Tää on hyvä ketju :)

Sit tuli jo joulu mieleen, eli mä säästän sillä, että en osta omille ystäville/vanhemmille lahjoja vaan joka vuosi askartelen jotain pientä kaikille sukulaisille ja kavereille. Esim viimevuonna tein heijastimia, tarvikkeet makso ehkä 10€ ja siitä riitti jo n30:lle hengelle pieni joulumuistaminen :)

Meillä on lähes kaikki huonekalut jätelavoilta - sellailta johon taloyhtiöstä saa tyhjentää vinttejään - tai kierrätyskeskuksesta. Siinä ollaan säästetty tuhansia euroja siihen verrattuna että ostettais uutena. Ja kun on luovuutta niin sisustuksen saa näyttämään tosi hyvältäkin näin! Kehuja ollaan saatu.

• Tykkää
Reactions: chef
Ja sitten sellainen että olemme kirjaston suurkuluttajia. Sieltä löytää nykyään uusiakin leffoja dvd:llä. Telkkaria meillä ei ole ollenkaan. Lehtiä ei tilata vaan niitä kierrätetään meille sukulaisilta joille niitä tulee :) ei se haittaa että saa lukea jonkun vaikka kuukaudenkin myöhässä, ei ne nyt niin nopeasti vanhene.

[QUOTE="meri";24683810]Meillä on lähes kaikki huonekalut jätelavoilta - sellailta johon taloyhtiöstä saa tyhjentää vinttejään - tai kierrätyskeskuksesta. Siinä ollaan säästetty tuhansia euroja siihen verrattuna että ostettais uutena. Ja kun on luovuutta niin sisustuksen saa näyttämään tosi hyvältäkin näin! Kehuja ollaan saatu.[/QUOTE]

Maalaaminen tekee vanhoille huonekaluille kans terää. Jos vaan taitoa ja viitseliäisyyttä riittää.. Meillä uusimpana poikien mäntyinen kerrossänky 0€, maalipurkki 25€, ja sänky on kuin uusi :)

Maalaaminen tekee vanhoille huonekaluille kans terää. Jos vaan taitoa ja viitseliäisyyttä riittää.. Meillä uusimpana poikien mäntyinen kerrossänky 0€, maalipurkki 25€, ja sänky on kuin uusi :)
Mä olen ollut jo toistakymmentä vuotta sukulaisten ja tuttavien vanhojen huonekalujen hautausmaa. Aluksi ihan siksi, että kun oli kissoja ja koira, niin ei viitsinyt ostaa uusia huonekaluja lemmikkien tuhottavaksi. Sittemmin siksi, että miksi ostaa kaupasta uutta samaan aikaan, kun joku tuttu tuskailee, mihin saa tungettua vanhat huonekalunsa. Maalia ja tarvittaessa kangasta ja kalusteet on taas käyttökelpoisia.