"Köyhän viikon ruokalistamme" tältä viikolta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tokihan saa perheen mahat täytettyä täytettyä vaikka pelkällä puurolla, mutta saako siitä riittävästi ravintoaineita kasvaville lapsille ja nuorille? Viikko toki menee vaikka millä ruokavaliolla, mutta en minä hämmästele, että halpaa hiilihydraattia ja halpaa einestä syöttämällä perhe voi syödä halvalla. Kumminkin pitäisi olla enemmän proteiinia ja vihanneksia/kasviksia/hedelmiä, maitotuotteita yms monipuolista.

Alkuperäinen kirjoittaja s-ryhmän asiakas;24688911:
No laitappa nyt vertailun vuoksi niitä Lidl hintoja.
Minä kävin eilen tekemässä sellaiset pikku täydennysostokset paikallisesta s-marketista

Kaalia (0,39e/kg) 0,72e
Reissumiesleipää 0,69e
1 l kevytmaitoa 0,87e
pillimehut lapsille saunaan 3klp 0,60e
Vadelma täysksylitolipastilleja 1,29e
Perunapussi (2 kg) 0,89e
Porkkanapussi (1 kg) 0,69e
Kananmunat (10kpl) 1,29e
Naudan paistijauheliha (700gr) 5,49e

Jos tämän mulle tarkoitit, niin kyllä laitan, kunhan seuraavan kerran kauppaan menen. Menee ensi viikolle, viikonlopuksi kun lähdemme reissuun hummaamaan säästörahoja.

Vertailun vuoksi niitä Lidl hintoja.
Minä kävin eilen tekemässä sellaiset pikku täydennysostokset paikallisesta

s-marketista
Kaalia (0,39e/kg) 0,72e LIDL 0,45e/kg
Reissumiesleipää 0,69e LIDL 0,39
1 l kevytmaitoa 0,87e LIDL 0,55e
pillimehut lapsille saunaan 3klp 0,60e LIDL 10kpl pakkaus 0,99
Vadelma täysksylitolipastilleja 1,29e LIDL 0,69
Perunapussi (2 kg) 0,89e LIDL 0,79e
Porkkanapussi (1 kg) 0,69e LIDL 0,50e
Kananmunat (10kpl) 1,29e LIDL 12kpl 0,99
Naudan paistijauheliha (700gr) 5,49e LIDL 800gr 3,99

Vertailun vuoksi niitä Lidl hintoja.
Minä kävin eilen tekemässä sellaiset pikku täydennysostokset paikallisesta

s-marketista
Kaalia (0,39e/kg) 0,72e LIDL 0,45e/kg
Reissumiesleipää 0,69e LIDL 0,39
1 l kevytmaitoa 0,87e LIDL 0,55e
pillimehut lapsille saunaan 3klp 0,60e LIDL 10kpl pakkaus 0,99
Vadelma täysksylitolipastilleja 1,29e LIDL 0,69
Perunapussi (2 kg) 0,89e LIDL 0,79e
Porkkanapussi (1 kg) 0,69e LIDL 0,50e
Kananmunat (10kpl) 1,29e LIDL 12kpl 0,99
Naudan paistijauheliha (700gr) 5,49e LIDL 800gr 3,99

[QUOTE="vieras";24689478]Joko Lidlistä saa luomuruokaa? Eipä taida olla?[/QUOTE]
Mitäpä jos menisit ihan itse katsomaan? Siellä on mm. lähituotteisiin panostettu, kuten myös luomua löytyy.

Pesuaineet, kasvikset, hedelmät yms. ovat huomattavasti halvempia, ja esim. kerma joka muualla maksaa melkein 4 euroa puoli litraa, on Lidlissä 1,99 e...
Olemme suurperheellisinä tehneet hintavertailuja, ja meille Lidliin vaihtaminen toi huomattavaa säästöä. Vertailussa otettiin huomioon S-bonus ja Plussa...
Eineksiä emme mekään käytä kuin aniharvoin.

Se kerma on kyllä halpaa. Harmi vaan että meillä on osa poppoosta allergisia,ja Lidlin valikoimasta ei löydy kuin osa sopivia tuotteita. Erikoistuotteet nostaa ruuan hintaa kyllä jonkin verran...

Meidän köyhän elämän on pelastanut pienen lähikauppamme punaisen päivän laput.

Ennen kävin kerta viikoon prismassa ostaen viikon ruoat, mutta ei se pitkän päälle ollut ilmeisen halpaa.
Nyt täytän kuivakaapit kerran kuussa prismassa (n. 100€) ja muut ostetaan lähikaupasta josta saa usein, melkein päivittäin punaisen päivän maitoa mm. 50cnt litra (huom! luomumaitoa!), leipää on aina punaisella lapulla ja lihoja myös... ja syödään aina sen mukaan sitten mitä siellä punaisella lapulla saa.

Välillä käyn kyllä lidlissäkin tarjousten perässä.

[QUOTE="vieras";24687389]meillä on viikko budjetti 4hengen perheessä 50e, sisältää vaipat, miehen tupakat, yleensä kaiken mahdollisen. ja käydään s- marketissa. pitää vainosata ostaa fiksusti. syödään terveellisestija monipuolisesti.[/QUOTE]

ja meillä ei oo lapset hoidossa tai koulussa vaan syövät joka päivä kotona normaalit 4-5 kertaa/ päivässä

Minä en osaa ostaa lidlistä mitään tavallista ruokaa. Jos siellä joskus käy niin kärryssä on vaan kaikkee mättöö.. En tiiä onko tuo lidli sitten jotenkin kuiva mutta en vaan osaa.

[QUOTE="vieras";24690410]ja meillä ei oo lapset hoidossa tai koulussa vaan syövät joka päivä kotona normaalit 4-5 kertaa/ päivässä[/QUOTE]

Laitas tänne ruokalistaa, 7päivää ja viis ateriaa päivässä... monipuolista ja terveelistä :)

[QUOTE="vieras";24690586]Laitas tänne ruokalistaa, 7päivää ja viis ateriaa päivässä... monipuolista ja terveelistä :)[/QUOTE]

me katsos kasvatetaan kaikki juurekset ym itse. samoin salaatit, tomaatit, kurkut ym.

liha metsästetään itse, kalat kalastetaan.

marjat kerätään metsästä tai omalta mansikkamaalta. samoin sieniä kerätään ja säilötään.

ei se ole vaikeaa jos osaa=)

maidot ostetaan itse ja jauhot mutta leivon myös kaikki leivät, rieskat ym itse.
rasvat tietenkin pitää ostaa kaupasta kun en viitsi niitä kirnuta enää.

[QUOTE="vieras";24690721]me katsos kasvatetaan kaikki juurekset ym itse. samoin salaatit, tomaatit, kurkut ym.

marjat kerätään metsästä tai omalta mansikkamaalta. samoin sieniä kerätään ja säilötään.

maidot ostetaan itse ja jauhot mutta leivon myös kaikki leivät, rieskat ym itse.
rasvat tietenkin pitää ostaa kaupasta kun en viitsi niitä kirnuta enää.[/QUOTE]

Mitä kasviksia syötte talvella vai säilötkö tomaatit, salaatit jne.? Entä hedelmät vai syöttekö jokainen puoli kiloa marjoja talvisin? Olen nimittäin itse kasvattanut paljon kaikkea ja sillä tavoin toki säästää mutta silti talvella joutuu ostamaan paljon kasviksia, salaattia, hedelmiä..

Syöttekö pelkkää riistaa ja kalaa? Mitä kaloja kalastatte? Ja tuleeko sitä tarpeeksi koko talveksi? :) Ihan noin mielenkiinnosta. Ettekö syö koskaan broiskua? Entä hygieniatarvikkeet? Ruokalistaa kaipaisin edelleen..

[QUOTE="vieras";24689478]Joko Lidlistä saa luomuruokaa? Eipä taida olla?[/QUOTE]

Hä? Lidlissähän on luomuruokaa :) mehua, hedelmiä, vihanneksia, pakastevihanneksia... ei ihan niin paljon kuin jossain muussa kaupassa, mutta on kuitenkin.

[QUOTE="vieras";24690753]Mitä kasviksia syötte talvella vai säilötkö tomaatit, salaatit jne.? Entä hedelmät vai syöttekö jokainen puoli kiloa marjoja talvisin? Olen nimittäin itse kasvattanut paljon kaikkea ja sillä tavoin toki säästää mutta silti talvella joutuu ostamaan paljon kasviksia, salaattia, hedelmiä..

Syöttekö pelkkää riistaa ja kalaa? Mitä kaloja kalastatte? Ja tuleeko sitä tarpeeksi koko talveksi? :) Ihan noin mielenkiinnosta. Ettekö syö koskaan broiskua? Entä hygieniatarvikkeet? Ruokalistaa kaipaisin edelleen..[/QUOTE]

No talvella ostetaan kaupasta kasvikset,hedelmät. tuoretta on pakko saada välillä, tosin teen paljon kaalisalaatteja ja porkkanasta, lantusta raasteita. joihin sitten laitan puolukkaa ym. lisäksi. mutta eihän neljä henkeä viikossa mahdottomia tarvi kun käyttää noita juureksia.
marjoja syödään päivittäin aamu-ja iltapuurojen lisänä.

joskus ostetaan broileria. riistaa saadaan tuoreenakin melkein ympäri vuoden, mutta pakkasesta löytyy hirveä, poroa, metsä-ja vesilintuja, jänistä.
kalaa tulee myös ympäri vuoden kivasti. ahventa,kuhaa,haukea, madetta,särkeä.
hygieniatarvikkeet siteet, paskapaperi, shampoot,saippuat ostetaan halvinta mitä löytyy.

esim tämä viikko näin.
ruokiin kuuluu normaalit ruis-ja vaaleatleivät, maidot, rasvat, savuhirveä leikkeleenä(lämminsavua tällä viikolla).
vihreäsalaatti,tomaatti,kurkku

aamu-ja iltapalat on hiutalepuuroa ja leipää, marjoja

porkkana-lanttupyttis, metsoa uunissa.

hirvenjauhelihapullia, perunat,porkkanaraaste

muusia ja hirvigrillimakkaraa

purkkilihakeittoa

juureswokkia(kaalia, porkkanaa, paprikaa, naurista, sipulia)

uuniohrapuuro, mehukeitto.

perunat, porokäristys ja puolukkahillo.

meillä syödään edellisen päivänruokaa seuraavanapäivänä lounaalla, koska olen silloin lasten kanssa kolmestaan. teen päivälliseksi uuden ruuan.

[QUOTE="vieras";24691372]No talvella ostetaan kaupasta kasvikset,hedelmät. tuoretta on pakko saada välillä, tosin teen paljon kaalisalaatteja ja porkkanasta, lantusta raasteita. joihin sitten laitan puolukkaa ym. lisäksi. mutta eihän neljä henkeä viikossa mahdottomia tarvi kun käyttää noita juureksia.
marjoja syödään päivittäin aamu-ja iltapuurojen lisänä.

joskus ostetaan broileria. riistaa saadaan tuoreenakin melkein ympäri vuoden, mutta pakkasesta löytyy hirveä, poroa, metsä-ja vesilintuja, jänistä.
kalaa tulee myös ympäri vuoden kivasti. ahventa,kuhaa,haukea, madetta,särkeä.
hygieniatarvikkeet siteet, paskapaperi, shampoot,saippuat ostetaan halvinta mitä löytyy.

esim tämä viikko näin.
ruokiin kuuluu normaalit ruis-ja vaaleatleivät, maidot, rasvat, savuhirveä leikkeleenä(lämminsavua tällä viikolla).
vihreäsalaatti,tomaatti,kurkku

aamu-ja iltapalat on hiutalepuuroa ja leipää, marjoja

porkkana-lanttupyttis, metsoa uunissa.

hirvenjauhelihapullia, perunat,porkkanaraaste

muusia ja hirvigrillimakkaraa

purkkilihakeittoa

juureswokkia(kaalia, porkkanaa, paprikaa, naurista, sipulia)

uuniohrapuuro, mehukeitto.

perunat, porokäristys ja puolukkahillo.

meillä syödään edellisen päivänruokaa seuraavanapäivänä lounaalla, koska olen silloin lasten kanssa kolmestaan. teen päivälliseksi uuden ruuan.[/QUOTE]

ainiin välipalana on tällä viikolla ollut

vispipuuroa,

marjakiisselia

viiliä(itsetehty)

leipää

porkkanaa ja lanttua tikkuina

omenoita(omat)

omenapiirakka tulee sunnuntaiksi

[QUOTE="vieras";24690721]me katsos kasvatetaan kaikki juurekset ym itse. samoin salaatit, tomaatit, kurkut ym.

rasvat tietenkin pitää ostaa kaupasta kun en viitsi niitä kirnuta enää.[/QUOTE]

Hienoa jos voi noin tehdä:)Kuitenkin se ei ihan kaikilta onnistu tuo kasvattaminen,metsästys ja kalastus...

Nuo "köyhien" ruokalistat oikeasti on köyhiä - ravintoarvollisesti.

Lapsi kun tarvitsee mm. proteiinia aika paljon kasvaakseen, puhumattakaan vitamiineista ym.

Meillä jokaiseen ateriaan sisältyy kasviksia, hedelmiä tai marjoja. Lisäksi esim. leipä sellaisenaan ei koskaan, aina kokolihaleikkelettä, tomaattiviipaleita, salaattia ym.

Ja nelihenkisenä perheenä meillä menee n. 150e/kk ruokakauppaan, joka on Prisma. Ei siksi että se olisi halvin, vaan siksi että se on lähin. Esim. Lidliin tulisi matkaa yli 10km ja kaupungin halki pitäisi ajaa. Ajattelen siis myös matkakustannuksia, jolla on myös suuri merkitys jos kaupat on pitempien matkojen päässä.

Lapsi kun tarvitsee mm. proteiinia aika paljon kasvaakseen, puhumattakaan vitamiineista ym.

Meillä jokaiseen ateriaan sisältyy kasviksia, hedelmiä tai marjoja. Lisäksi esim. leipä sellaisenaan ei koskaan, aina kokolihaleikkelettä, tomaattiviipaleita, salaattia ym.

Ja nelihenkisenä perheenä meillä menee n. 150e/kk ruokakauppaan, joka on Prisma. Ei siksi että se olisi halvin, vaan siksi että se on lähin. Esim. Lidliin tulisi matkaa yli 10km ja kaupungin halki pitäisi ajaa. Ajattelen siis myös matkakustannuksia, jolla on myös suuri merkitys jos kaupat on pitempien matkojen päässä.

Meillä menee noin satanen viikossa kauppaan... tosin kissanmuonat ja -hiekat, hygieniatarvikkeet jne on tuossa mukana. Samalla tavalla syödään, eli on niitä vihanneksia ja hedelmiä ja semmoista. Mitenhän minä saan tuolla tavoi tuhlattua pätäkkää sinne kauppaan? Niin ja käyn vielä Lidlissä.

Kummasti sitä on vaan tullut kasvettua vaikka söin lapsena todella köyhää ruokaa, paljon kyöhempää kuin aloittajan lista (minusta aloittajan lista ei edes ole köyhä vaan normaalia perusruokaa). Epäilen että ei ihminen tarvitse mitenkään hurjia määriä vitamiineja ja proteiineja, nykyään niitä saadaan varmasti jo liikaa ja ne turhat vesiliukoiset vitamiinit tulee vain pissan mukana pois.

Yhteistyössä