Tunnen olevani kaveripiirissäni outolintu, kun imetän vieläkin 10kk ikäistä ja olen siis koko ajan imettänyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shihtzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sä teet juuri kuten parhaaksi koet.
Jos imetys kerta noin onnistuu niin siitä sitten vaan!

Mä olin kanssa samanlainen outolintu ja koska tuttavapiirissä oli paljon meitä ensisynnyttäjiä niin todellakin mua kummasteltiin, kun en mennyt kirjasten mukaan, joita neuvolassa jaettiin. Eikä mennyt kyllä tytärkään- kiinteiden aloitus ei onnistunut 'suositusten' mukaisessa iässä ja nihkeästi myöhemminkään.
Toiset kaivoivat hoitolaukuistaan pilttipurkkeja ja lusikoita, avuliaasti tarjosivat meillekin kun meiltä on näköjään jäänyt kotiin..... no ei ole, ei kiitos, minä imetän.

Sitten loksahteli leuat :O Ei ollenkaan? Ei mitään? KUINKA vanha tuo lapsi jo on???? :O :O Siis eikö edes tää päärynäsose kävisi, TÄSTÄ kun kaikki vauvat tykkää, ota OTA OTA! Hyvä kun ei syytöksiä nälässäpidosta *jupinaa*

JA nuoremman kanssa sama juttu......

Alkuperäinen kirjoittaja 10kk vauvan äippä;24704452:
Sanoit hyödyksi lähinnä sen, että kattelkaa imetystuki...sivuja. Ja että äidinmaito ravitsee paremmin? Kyllä siinä onkin sellaisia aineita, mitä vauva tarvitsee, mutta ravitsemuksellinen hyöty on puppua kun aletaan puhua yli 1-vuotiaiden imetyksestä; saman hyödyn saa ihan lehmänmaitoa juomalla. Mitäpä ne, jotka eivät voi imettää ollenkaan? Mielestäni tuo vuoden ikään imetys on ihan riittävä ja allekin, jos haluaa lopettaa.

Häh, onko siunulla vaikeuksia lukemisen kanssa? No tässä sinulle lisää esimerkkejä:

" Yhdestä kahteen vuoteen ikäinen lapsi saa puolesta litrasta rintamaitoa (mihin tarvitaan kaksi tai kolme kunnon imetystä) 95 % päivän C-vitamiinin tarpeesta, 45 % A-vitamiinin tarpeesta, 38 % proteiinin tarpeesta ja 31 % energiantarpeesta. Maito on edelleen imeytymisen ja ravintoaineiden hyväksikäytön kannalta ylivoimaista ravintoa, ja esimerkiksi ankaran vatsataudin aikana imetetty lapsi joutuu sairaalaan paljon epätodennäköisemmin kuin ei-imetetty.

Muutama tutkimus on tehty myös äidinmaidon sairauksia lievittävästä ja ehkäisevästä vaikutuksesta ja pitkästä imetyksestä, ja näyttää siltä, että mm vasta-ainevaikutus jatkuu aivan samoin kuin ravitsevuuskin niin pitkään kuin imetystä riittää. Maito sisältää sairauksien vasta-aineita sitä suurempina pitoisuuksina, mitä vanhempi lapsi on ja mitä harvemmin hän maitoa nauttii. Näin hyvinkin vanha, jo vieroittuva lapsi, saa edelleen äidin maidon kautta vastustuskykyä sairauksille.

Paitsi vauvalle, tutkimus on todennut terveydellistä hyötyä imetyksestä olevan myös imettävälle äidille. Imetys auttaa ehkäisemään mm. munasarja-, kohtu-, kohdunkaulan ja rintasyöpää. Ainakin joidenkin syöpien kohdalla parhaaseen ehkäisevään vaikutukseen tarvitaan useamman vuoden imetyshistoria."

Vauvaa vanhemmat maitolapset

Alkuperäinen kirjoittaja 10kk vauvan äippä;24704457:
Selitätkö vielä, mitä tarkoitat tällä? Miksi?

Imetys lievittää lapsen stressiä, ylläpitää ihan erityisellä tapaa äidin ja lapsen yhteyttä (hormonit) ja parantaa vastustuskykyä (mikä päivähoidon alkaessa joutuu koetukselle).

Paitsi vauvalle, tutkimus on todennut terveydellistä hyötyä imetyksestä olevan myös imettävälle äidille. Imetys auttaa ehkäisemään mm. munasarja-, kohtu-, kohdunkaulan ja rintasyöpää. Ainakin joidenkin syöpien kohdalla parhaaseen ehkäisevään vaikutukseen tarvitaan useamman vuoden imetyshistoria....

Noi vitamiinit saa, jos lapsi syö normaalia ruokaa ja juo ihan lehmänmaitoakin, eli ei tarvita rintamaitoa siihen. Jos imettää vaan vatsataudin pelossa, ei sekään oikein järkevää ole :D

En luota muutamiin tutkimuksiin tuossa vastustuskykyasiassa, uskon niin, että ensimmäiset puoli vuotta ratkaisee tuon jutun eli auttaa lasta selviämään pöpöistä, vuoden jälkeen ei mitään merkitystä.

Pitkä imetys myös altistaa joillekin syöville, mutta niitähän sinä et tietysti halua ottaa tässä esille, eli syövän pelossa imetyksestä ei ole hyötyä.

Kerrohan vielä, miksi erityisesti hoitoon laitettu lapsi tarvitsee imetystä? Sehän on ihan hullua, laittaa lapsi hoitoon itkemään äidin rintamaidon perään kun muutenkin voi olla suru puserossa aluksi hoitoon jäädessään.

Imetys lievittää lapsen stressiä, ylläpitää ihan erityisellä tapaa äidin ja lapsen yhteyttä (hormonit) ja parantaa vastustuskykyä (mikä päivähoidon alkaessa joutuu koetukselle).

Lapsen stressi lievittyy muutenkin kuin tunkemalla rintaa suuhun, ihan vaan sylittelyllä yms. ja iskä on siinä yhtä tärkeä kuin äiskäkin.

Vastustuskykyasiassa kts. edellinen vastaukseni.

Mä olen kaikkia kolmea lasta imettänyt yli vuoden, 1v2kk-1v5kk. Täysimetyksellä 4-6kk. Ja mä imetin ihan sen takia kun olen laiska, en viitsisi pulloja lämmitellä ja pestä. Rintamaito on aina oikean lämpöistä, tuoretta, kulkee aina mukana ilman erikoisvälineitä, eikä pelkoa pilaantumisesta.

Vähän outolintu mäkin olin, mut oli oonneks joku muukin joka imetti pitkään, mut kyllä mä sieltä pisimmästä päästä kaveri/tuttavapiireissä olen imettänyt. Mutta olen aina tehnyt niin kun itse parhaaksi näen.

Alkuperäinen kirjoittaja 10kk vauvan äippä;24704573:
Noi vitamiinit saa, jos lapsi syö normaalia ruokaa ja juo ihan lehmänmaitoakin, eli ei tarvita rintamaitoa siihen. Jos imettää vaan vatsataudin pelossa, ei sekään oikein järkevää ole :D

En luota muutamiin tutkimuksiin tuossa vastustuskykyasiassa, uskon niin, että ensimmäiset puoli vuotta ratkaisee tuon jutun eli auttaa lasta selviämään pöpöistä, vuoden jälkeen ei mitään merkitystä.

Pitkä imetys myös altistaa joillekin syöville, mutta niitähän sinä et tietysti halua ottaa tässä esille, eli syövän pelossa imetyksestä ei ole hyötyä.

Kerrohan vielä, miksi erityisesti hoitoon laitettu lapsi tarvitsee imetystä? Sehän on ihan hullua, laittaa lapsi hoitoon itkemään äidin rintamaidon perään kun muutenkin voi olla suru puserossa aluksi hoitoon jäädessään.

Älä sitten valita, jos lapsesi tekee ruokalakon tai sairastuessaan joutuu sairaalaan nesteytykseen. Mieti sitten, mikä on järkevää ja mikä ei. En jaksa vängätä kanssasi, kun selkeästikään et tiedä imetyksestä tahi sen hyödyistä hölkäsen pöläystäkään.

Mutta mistä hemmetistä revit ajatuksen, että imetys parantaisi vastustuskykyä ensimmäiset 6kk, mutta sen jälkeen ei? Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Ja mistähän syövistä mahtaa olla kyse? Linkki? Lähde?

Hoitoon laitettu lapsi ikävöi, saa hän rintamaitoa tai ei. Vauvat ei mielestäni kuulu päivähoitoon.

Olisiko se jotenkin 10kk vauvan äipältä pois, jos hän myöntäisi että ehkä se WHO kuitenkin pohjaa suosituksensa faktatiedolle? Auttaisiko, jos vaikka kaikki yhdessä silittäisimme hänen päätään ja halaisimme häntä ja kertoisimme, että varmasti hän on oikein hyvä äiti, vaikka ei lastaan kaksi vuotta imettäisikään...

Alkuperäinen kirjoittaja 10kk vauvan äippä;24704581:
Lapsen stressi lievittyy muutenkin kuin tunkemalla rintaa suuhun, ihan vaan sylittelyllä yms. ja iskä on siinä yhtä tärkeä kuin äiskäkin.

Vastustuskykyasiassa kts. edellinen vastaukseni.

Mutta vain "tunkemalla rinta suuhun" erittyy hormoneja, jotka auttavat lasta erityisen hyvin toipumaan stressistä. Ja sitä ei isä voi korvata.

Olisiko se jotenkin 10kk vauvan äipältä pois, jos hän myöntäisi että ehkä se WHO kuitenkin pohjaa suosituksensa faktatiedolle? Auttaisiko, jos vaikka kaikki yhdessä silittäisimme hänen päätään ja halaisimme häntä ja kertoisimme, että varmasti hän on oikein hyvä äiti, vaikka ei lastaan kaksi vuotta imettäisikään...

Eli oikea ja hyvä äiti on vain se, joka imettää kaksi vuotta..? Anna mun kaikki kestää.

Alkuperäinen kirjoittaja 10kk vauvan äippä;24703866:
Monilla lapsi menee hoitoon ja imetys jää pois. Imetyksestä tulevat hyödyt ovat lähinnä sen ensimmäisen puolen vuoden ajalta, vuoden ikäisenä voi ihan hyvin jo lopettaa imettämisen ja yleensä lapsikin on jo kypsä siihen, ettei saa enää rintamaitoa. Lisäksi imettäminen on helpompi lopettaa vuoden ikäiseltä, kuin kahden vuoden, joka osaa jo laittaa kampoihin. Mitä hyötyä on imettää kaksivuotiasta? Hellyyttä ja turvaa voi antaa muutenkin, kuten halimalla, pitämällä sylissä, suukoilla jnejnejne.

Mutta miksi imetys jää pois kun lapsi menee hoitoon? Sehän on todella huono aika vieroittaa lapsi! Äidinmaitoa saava lapsi selviää vähemmällä/lievemmällä sairastelulla, ja jos vuoden ikäisen lykkää hoitoon niin voi olla jokseenkin varma siitä, että tulee sairasteluputki... Sen lisäksi imetys on loistava tapa laskea lapsen stressitasoja hoitopäivän jälkeen. Imeminen tuottaa vielä 1-vuotiaallekin ja kaksivuotiaallekin niin vahvan hyvänolontunteen, että siitä on hurjasti hyötyä kun tahtoo rauhoittaa lapsen pitkän hoitopäivän jälkeen. On tehokkaampaa läheisyyttä kun haliminen ja sylittely.

Sinun mielestäsi siis ainoa syy lopettaa imetys vuoden ikäiseltä on se, että se on helpompaa kuin kaksivuotiaan vieroittaminen. Minä väittäisin, että nämä ovat yksilöllisiä asioita ja toisaalta, ei sitä 2-vuotiastakaan tarvitse vielä vieroittaa. Meillä kyllä vieroitus olisi ollut 1-vuotiaana huomattavasti vaikeampaa kuin kaksivuotiaana.

Mut mä imetän jo neljättä vuotta, että en vieroittanut silloin kaksivuotiaanakaan... :D

Alkuperäinen kirjoittaja 10kk vauvan äippä;24704573:

Mille syöville pitkä imetys altistaa?

Ja ei todellakaan ole hullua imettää hoitoonmenevää lasta. Äidin perään lapsi itkee jos on itkeäkseen, ei lapsi erikseen vielä tissejä kaipaile. Sen sijaan päivän päätteeksi hän saa paljon nopeammin stressihormonit normaalitasoille äidinmaitoa imemällä kuin pelkällä sylittelyllä. Samalla äiti saa kunnon tujauksen hormoneita jotka auttavat häntä jaksamaan mahdollisesti haastavassa iässä olevan lapsen kanssa. Hullua on lopettaa imetys juuri kun lapsi on menossa hoitoon.

Rintamaidossa on vasta-aineita ja tuskin ne siellä muuten vaan ovat; vanhempienkin lasten kohdalla taudit ovat rajumpia ei-imetettyjen keskuudessa kuin imetettyjen lasten. Pastörisoitu ja homogenoitu lehmänmaito sisältää hyvin erilaisen skaalan vitamiineja ja hivenaineita verrattuna tuoreeseen ihmisenmaitoon. Kyllähän sinä nyt sen ymmärrät kun vähän ajattelet.

Itse imetän samanikäistä lasta joka ei myöskään Ole saanut korviketta lain. Tosin omassa kaveripiirissäni tuo on ihan normaalia ja vieraampien kanssa tulee harvemmin edes puheeksi kun tuota ei enää niin usein tarvi ihmisten ilmoilla imettää.

Toki on niitäkin tuttuja joilla imetys ei ole onnistunut, mutta yleisesti heiltäkin kuulee positiivista palautetta. Joitain korvikkeen kaupustelijoita löytyy, muttei häiriöksi asti. Toisaalta kun itse olen imetykseeni tyytyväinen, en edes osaa edes ottaa negatiivisempaa palautetta niin vakavasti.

Ihan yleisesti en kyllä ymmärrä toisen imtyksen tai imettämättömyyden arvostelua, varsinkaan jos siitä ei olla mitään mielipidettä kysytty.

imetin 2,5 v ja kauhulla odotin että vierotus olisi vaikeaa kun kaikki kovin pelotteli. puhuin muutaman viikon että kohta loppuu, kun tissi on vauvoille ja isot lapset ei tarvitse enää. (viimeinen vuosi siis imetys vain iltaisin!) ai että oli helppoa, muutama itkunväkerrys ja sit kyseli sillon tällön pari viikkoa. ja oli nii-iin kova tissivauva ettei mitään rajaa.. IHAN TURHA STRESSATA, tehkää kuin itseltä tuntuu parhaalle teidän tapauksessanne =)

Alkuperäinen kirjoittaja 10kk vauvan äippä;24703866:
Monilla lapsi menee hoitoon ja imetys jää pois. Imetyksestä tulevat hyödyt ovat lähinnä sen ensimmäisen puolen vuoden ajalta, vuoden ikäisenä voi ihan hyvin jo lopettaa imettämisen ja yleensä lapsikin on jo kypsä siihen, ettei saa enää rintamaitoa. Lisäksi imettäminen on helpompi lopettaa vuoden ikäiseltä, kuin kahden vuoden, joka osaa jo laittaa kampoihin. Mitä hyötyä on imettää kaksivuotiasta? Hellyyttä ja turvaa voi antaa muutenkin, kuten halimalla, pitämällä sylissä, suukoilla jnejnejne.

Ei imetystä tarvitse lopettaa jos lapsi menee hoitoon. Meillä jatkui imetys pitkään sen jälkeenkin. Imetin 3 kertaa päivässä: aamulla, töitten jälkeen ja illalla.

Minusta olisi kaikkein paras, kun ketään ei arvostelisi toisia. Tätä samaa toivoisin omilta ystäviltäni, etenkään kun en ole kenenkään valinnoista koskaan sanonut halaistua sanaa, ei kuulu minulle.

Siitä huolimatta yksi ystäväni on puoli vuotta joka kerta tavatessamme arvostellut voimakkaasti imetystäni, ja päivittelee sitä yhteisille tutuillemmekin. Lapsini on nyt 13 kk. Kyllä ottaa aivoon, yllä mainituista syistä johtuen JA siksi, että kyllähän WHO pohjaa suosituksensa faktatietoon joten en koe että hänen pitäisi minua arvostella.

Imetän 2v.2kk ikäistämme ja enpä viiti pahemmin kenellekään asiasta enää mainita, koska paskaa on tullut niskaan. En silti lopettaisi imetystä vain sen takia, että jokin ääliö laukoo idioottimaisia kommenttejaan.

Yhteistyössä