Onko lapsettomuushoidot eettisesti oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aspartaami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos ehkäisy on eettisesti oikein, niin sitten ovat lapsettomuushoidotkin. Samasta asiastahan siinä on periaatteessa kysymys.

Minun mielestäni tärkeintä on, että jokainen syntyvä lapsi olisi lähtökohtaisesti toivottu. Hoidoilla aikaansaadut lapset käsittääkseni sitä ainakin ovat.

[QUOTE="...";24727169]Raamatun mukaan kyllä ovat. Lapsettomuus ei ole sairaus, joten sitä ei voi verrata sairauksien hoitoon.[/QUOTE]

Aina tätä.

Lapsettomuus voi johtua sairaudesta. Eikö sairauden aiheuttamia "vikoja" saa mielestäsi korjata lääketieteen keinoin?

Itse olen miettinyt miksei adoptiota tehdä lapsettomuudesta kärsiville helpommaksi. ymmärrän toki jokaisen halun saada oma biologinen lapsi, mutta jos en itse luonnollisesti pystyisi lasta saamaan haluaisin mielummin adoptoida, kuin lähteä rankkoihin hoitoihin.

Mikä muutenkaan menee luonnon mukaan? :D Joten ei todellakaan ole, enkä kuuntele sitä naurettavaa väitettä keneltäkään joka ei elä täysin luonnonvaraisesti itse. :) Joten antaa tulla vaan, käsi ylös kuka elää täysin luonnonvaraisesti! ;D

Lapsettomuushoidoissa ei ole mitään väärää tai eettisesti tuomittavaa. Mutta jos aletaan manipuloimaan geenejä saadaksemme tulevalle lapsellemme tietyt halutut ominaisuudet on kysymys otettava uudelleen pohdittavaksi.

[QUOTE="...";24727169]Raamatun mukaan kyllä ovat. Lapsettomuus ei ole sairaus, joten sitä ei voi verrata sairauksien hoitoon.[/QUOTE]
Siinä tapauksessa ei tarvita myöskään silikonirintoja, botox-hoitoja, rasvaimuja yms. :D

[QUOTE="haha";24727208]Mikä muutenkaan menee luonnon mukaan? :D Joten ei todellakaan ole, enkä kuuntele sitä naurettavaa väitettä keneltäkään joka ei elä täysin luonnonvaraisesti itse. :) Joten antaa tulla vaan, käsi ylös kuka elää täysin luonnonvaraisesti! ;D[/QUOTE]

Siis on oikein, sekoan omissa sanoissani! :D

Missä kohtaa Raamattu kieltää hedelmöityshoidot? Minulle tulee mieleen vain se Genesiksen kohta "lisääntykää ja täyttäkää maa", mikä on kyllä kohtalaisen hyvin jo toteutettukin.

Kyllä oma aikaisemmin ajateltu jonkinlainen raja siirtyi, kun se lapsettomuun napsahti omalle kohdalle. En olisi arvannut että menemme niin pitkälle kuin sitten menimme. Nyt olen ihan kaikkea muuta kuin superäiti. Väsymys oli kova etenkin vastasyntyneen kanssa. En mielestäni vaadi itseltäni liikoja, mutta osaan kyllä hyvin suhteuttaa ja arvottaa asiat kaiken kokemani jälkeen. Tuo rakas lapseni on suurin aarre mitä minulle on olemassa ja teen kyllä kaikkeni hänen hyvinvoinnin eteen, kun häntä on niin kovasti odotettu. Pyrin esimerkiksi olemaan mahdollisimman pitkään kotona ja säästämme sitten muusta. Luulen että jos olisimme saaneet lapsemme helpommalla, olisin ehkä palannut jo töihin ja ollut muutenkin menossa enemmän. Nyt elän vahvasti hetkessä ja annan lapselle ja itselleni mahdollisimman paljon aikaa, sillä tämä elämänvaihe pienen lapsen kanssa ei ehkä enää koskaan toistu uudelleen.

Yleisesti lapsettomuushoidoista, niin Suomessa on tehty hyvä rajanveto miten pitkälle hoidoissa mennään eikä esim. geneettinen muuntelu ole onneksi mahdollista.

[QUOTE="haha";24727208]Mikä muutenkaan menee luonnon mukaan? :D Joten ei todellakaan ole, enkä kuuntele sitä naurettavaa väitettä keneltäkään joka ei elä täysin luonnonvaraisesti itse. :) Joten antaa tulla vaan, käsi ylös kuka elää täysin luonnonvaraisesti! ;D[/QUOTE]

mitä tarkoitat? luonnon mukaan lapsi saa alkunsa kun mies laittaa siittimensä naisen emättimeen, työntelee kunnes laukeaa, sitten siittiöt alkaavat matkaamaan naisen munasoluun ja yleensä yksi(välillä useampi) siittö hedelmöittää munasolun.
onko mielestäsi yhtä luonnollista jos nainen on pumpattu täyteen hormooneja ja lääkäri on petrimaljassa alkioita valmiiksi kasvattanut ja ruiskasee ne sopivana ajankohtana naisen kohtuun?

Asioista voidaan tietysti aina puhua, mutta mielestäni keskusteleminen ei lapsettoman kanssa on jokseenkin turhaa sillä lapsettomuus on todella henkilökohtainen kriisi. Kukaan joka ei ole kokenut lapsettomuutta ei voi sitä edes yrittää ymmärtää.

[QUOTE="vieras";24727254]mitä tarkoitat? luonnon mukaan lapsi saa alkunsa kun mies laittaa siittimensä naisen emättimeen, työntelee kunnes laukeaa, sitten siittiöt alkaavat matkaamaan naisen munasoluun ja yleensä yksi(välillä useampi) siittö hedelmöittää munasolun.
onko mielestäsi yhtä luonnollista jos nainen on pumpattu täyteen hormooneja ja lääkäri on petrimaljassa alkioita valmiiksi kasvattanut ja ruiskasee ne sopivana ajankohtana naisen kohtuun?[/QUOTE]

Tuo nyt on pelkkää mekaniikkaa. Se todellinen elämän ihme on hedelmöittyneessä munasolussa. Siinä, kuinka se jakautuu, kiinnittyy, alkaa tuottaa hormoneja, alkaa muodostaa elimiä, muodostuu hiljalleen tulevien kuukausien aikana omaksi ainutlaatuiseksi ihmisyksilökseen.

Kunnia elämästä ei kuulu sen paremmin lääkärille kuin sille niin erinomaiselle "työntelijällekään". Todellisen työn tekee alkio/sikiö ihan itse, eikä sitä kukaan sen puolesta voi tehdä.

Tuo nyt on pelkkää mekaniikkaa. Se todellinen elämän ihme on hedelmöittyneessä munasolussa. Siinä, kuinka se jakautuu, kiinnittyy, alkaa tuottaa hormoneja, alkaa muodostaa elimiä, muodostuu hiljalleen tulevien kuukausien aikana omaksi ainutlaatuiseksi ihmisyksilökseen.

Kunnia elämästä ei kuulu sen paremmin lääkärille kuin sille niin erinomaiselle "työntelijällekään". Todellisen työn tekee alkio/sikiö ihan itse, eikä sitä kukaan sen puolesta voi tehdä.

eli sinun mielestä on ihan yhtäluonnollista miten se alkio on sinne kohtuun joutunut? ja ihan vaan tiedoksi, se alkio alkaa jakautumaan jo sielä petrimaljassa ennen kohtuun laittoa, eli olisiko sitten luonnollista myös kasvattaa lapsia jossain "ulkoisissa kohduissa", kun kumminkin se alkio/sikiö itse tekee itsestänsä ihmisen?

[QUOTE="vieras";24727366]eli sinun mielestä on ihan yhtäluonnollista miten se alkio on sinne kohtuun joutunut? ja ihan vaan tiedoksi, se alkio alkaa jakautumaan jo sielä petrimaljassa ennen kohtuun laittoa, eli olisiko sitten luonnollista myös kasvattaa lapsia jossain "ulkoisissa kohduissa", kun kumminkin se alkio/sikiö itse tekee itsestänsä ihmisen?[/QUOTE]

Luonnollista on kaikki, mitä ihminen tekee, koska ihminen on osa luontoa :)

Ja eipä se minun päätäni kivistä pätkääkään, miten mikäkin alkio on kohtuun tiensä löytänyt. Jos alkio kykenee jakautumaan, se tekee sen ihan yhtä hienosti ja "luonnollisesti", olipa asialla sitten lääkäri tai se "työntelijä".

Edelleen minua kiinnostaa enemmän se, missä ja miten lapsia kasvatetaan heidän synnyttyään.

Mielestäni ovat oikein.

Mutta myönnän että olen aina suhtautunut negatiivisetsi mahdollisuuksiin "varata" lapsi tietyillä ominaisuuksilla. Sittemmin tutustunut yhteen naiseen, jonka 9 raskaudesta 7 on mennyt kesken ja yksi johtanut lapsen syntymiseen kuolleena.
Hänelle soisin mielelläni mahdollisuuden saada sukupuoleltaan räätälöity lapsi (vain tyttölapsensa voi jäädä eloon, poika-lapset eivät) sen sijaan että joutuisi käymään läpi tuon rääkin yhä uudelleen ja uudelleen...

Eli joustoa kaipaisin tähän niin kuin niin moneen muuhunkin asiaan.
Ihmiset ja tilanteet eivät aina samanlaisia tai edes keskenään verrannollisia.

Luonnollista on kaikki, mitä ihminen tekee, koska ihminen on osa luontoa :)

Ja eipä se minun päätäni kivistä pätkääkään, miten mikäkin alkio on kohtuun tiensä löytänyt. Jos alkio kykenee jakautumaan, se tekee sen ihan yhtä hienosti ja "luonnollisesti", olipa asialla sitten lääkäri tai se "työntelijä".

Edelleen minua kiinnostaa enemmän se, missä ja miten lapsia kasvatetaan heidän synnyttyään.

WTF? "luonnollista on kaikki mitä ihminen tekee, koska ihminen on osa luontoa"?! et voi olla tosissasi tai sitten olet harvinaisen tyhmä. tolla logiikalla esim. ydinvoimalat,saasteet ja kaatopaikat on luonnollisia, koska ihminen tekee niitä..siis huh huh... ja jos sua kiinnostaa missä ne lapset kasvaa, ni (sun logiikalla) nehän kasvaa synnyttyään luonnollisesti ties missä ihmisten luomien luonnollisten olosuhteiden keskellä. :)

[QUOTE="wtf";24727678]WTF? "luonnollista on kaikki mitä ihminen tekee, koska ihminen on osa luontoa"?! et voi olla tosissasi tai sitten olet harvinaisen tyhmä. tolla logiikalla esim. ydinvoimalat,saasteet ja kaatopaikat on luonnollisia, koska ihminen tekee niitä..siis huh huh... ja jos sua kiinnostaa missä ne lapset kasvaa, ni (sun logiikalla) nehän kasvaa synnyttyään luonnollisesti ties missä ihmisten luomien luonnollisten olosuhteiden keskellä. :)[/QUOTE]

Eli lapsettomuushoidot, ydinvoimalat, saasteet ja kaatopaikat ovat luonnottomia, mutta sen sijaan syöpähoidot, aurinkovoimalat, broilerifileet ja hoplopit ovat luonnollisia, koska... öö, ne on susta niiqu kivoi.

En ole kuullut vielä yhdestäkään lapsesta, jonka elämään ja onnellisuuteen hänen hedelmöitymispaikkansa olisi merkittävästi vaikuttanut. Sen sijaan syntymän jälkeisillä kasvuoloilla voi pikkuisen väliä ollakin.

Olen itse uskossa ja ei raamattu puhu mitään hedelmöityshoidoista. Eikä ehkäisykieltoakaan sieltä löydy.
Että sen varaan ei kyllä voi kielteistä suhtautumista laittaa.
Musta hoidot on ok, tosin itsellä raja menis siinä voiko alkioita tuhota, siihen en itse olisi valmis mutta en myöskään menisi tuomitsemaan ketään jonka ylijääneet alkiot on tuhottu.

Eli lapsettomuushoidot, ydinvoimalat, saasteet ja kaatopaikat ovat luonnottomia, mutta sen sijaan syöpähoidot, aurinkovoimalat, broilerifileet ja hoplopit ovat luonnollisia, koska... öö, ne on susta niiqu kivoi.

En ole kuullut vielä yhdestäkään lapsesta, jonka elämään ja onnellisuuteen hänen hedelmöitymispaikkansa olisi merkittävästi vaikuttanut. Sen sijaan syntymän jälkeisillä kasvuoloilla voi pikkuisen väliä ollakin.

olenko jossain vaiheessa sanonut että mielestäni syöpähoidot, aurinkovoimalat, broilerifileet ja hoplop on luonnollisia ja kivoja asioita mielestäni? minä vain kyseenalaistin sinun ilmoille heittämän typerän lausahduksen "kaikki on luonnollista mitä ihminen tekee, koska ihminen on osa luontoa"!
tottakai ihmisen kasvuoloilla on merkitystä, en kiellä sitä.

[QUOTE="wtf";24727834]olenko jossain vaiheessa sanonut että mielestäni syöpähoidot, aurinkovoimalat, broilerifileet ja hoplop on luonnollisia ja kivoja asioita mielestäni? minä vain kyseenalaistin sinun ilmoille heittämän typerän lausahduksen "kaikki on luonnollista mitä ihminen tekee, koska ihminen on osa luontoa"!
tottakai ihmisen kasvuoloilla on merkitystä, en kiellä sitä.[/QUOTE]

Et niin. Sen sijaan väitit painokkaasti, että esim. kaatopaikat ovat luonnottomia. Tästä täytynee vetää se johtopäätös, että meidän olisi luonnollisempaa elääkodeissamme bio-, seka- ja ongelmajätteidemme ympäröiminä.

Luonnollisuus ja luonnottomuus ovat ihmisen, läpeensä kulttuurisen olennon, muodostamia käsitteitä, ja ne vaihtelevat suuresti eri aikakausina ja eri kulttuureissa. Siksi ne yksistään ovat erittäin huonoja perusteita jonkin asian suvaitsemiseksi tai tuomitsemiseksi.

Alkuperäinen kysymys muuten oli: "ovatko lapsettomuushoidot eettisesti oikein?" Se, etteivät lapsettomuushoidot ole jonkun mielestä luonnollisia, tuskin tekee niistä eettisesti vääriä. Luonto on harvoin eettinen.

Olen viimeainkoina taas pyöritellyt tätä kysymystä taas enemmän ja vähemmän. Lapsettomuushoidoissa kuolee alkioita. Jos vastustaa abortteja tai ehkäisyä, on totaalisen tekopyhää hommautua tietyntyyppisiin lapsettomuushoitoihin (ellei sitten aio ottaa sisäänsä niitä kaikkia alkioita..). Itse en näe tätä hommaa ongelmallisena, koska mielestäni abortit yms. ovat ihan ok, mutta välillä on tullut ihmeteltyä joienkin vanhollislestojen lapsettomuushoidoissa ravaamista..

Se, mikä itseäni kiinnostaa ovat syyt, miksi lapsia halutaan. Mikä siinä elämässä on niin vaikeaa ilman lapsia? Jos lapsia ei tule luomuna, miksi niitä halutaan tehdä puoliväkisin? Maailmassa on liikaa porukkaa muutenkin. Monet ihmiset ovat tähänkin päivään saakka kyenneet elämään elämänsä ilman lapsia, vieläpä ihan tyytyväisinä. Miksi siis kuluttaa energiaa ja rahaa lapsettomuushoitoihin? Mikä on ihmisten fertiliteetin kohtalo ylipäätään, kun nykyään nekin, jotka eivät normaalisti lisääntyisi, pistetään puoliväkisin lisääntymään? En tiedä lapsettomuuden periytyvyysastetta, mutta jos sillä on taipumus vähääkään periytyä, meillä on muutamien sukupolvien jälkeen yhä enemmän ja yhä rankemmin lapsettomuudesta kärsivää porukkaa. Ainakin ihmisten sperman laatu on laskenut viime vuosina todella reippaasti, sen syyksi tosin arvellaan liikalihavuutta.

En tarkoita tuomita hoidoissa kävijöitä, mutta tietysti jokainen voi miettiä, että miksi JUURI MINUN tulisi saada lisääntyä. Entä jos myös minun lapsillanikin on sitten vaikeuksia saada lapsia luomuna? Ja heidän lapsillaan, ja heidän lapsillaan? Miksei adoptio ole vaihtoehto? Omasta mielestäni adoptioprosesseista tulisi tehdä helpompia, veikkaan että suurelle osalle ihmisistä se kaikki odottelu, raha ja paperihomma on suurin syy sille, miksei adoptiota harkita niin herkästi. Suurin osa ihmisistä oppii kuitenkin rakastamaan adoptiovauvaa kuin omaansa.

Itse olen hoidoilla lapsen saanut ja alkuun minulla oli tunne,että saanko olla väsynyt, saanko komentaa tai hermostua lapselle vai pitääkö minun olla se ihana äiti koko ajan joka jaksaa ja jaksaa ku duracell-pupu koko ajan. Kunnes tajusin,että ei, ei minun tarvitse. Minulla on lupa ihan niin kuin kaikilla muillakin äideillä olla väsynyt, hermostua tai komentaa.

Jotenkin sitä kaiketi itse ajattelee asiaa niin,että pitäisi olla nyt ihan mahdottoman hyvä kun sen lapsen on saanut,mutta ei se ola niin. Jotekut tuo sen muille ilmi,mutta itsellä ei ole ollut tarvetta muuta kuin miehen kanssa keskustella asiasta.

Ja lapsettomuushoidot on ok :) Sitten kun mennään valitesemaan sukupuolta tai vaikka sitä älyä niin sitten ollaan liian pitkällä.
Asiathan siihen menee ja on mennytkin jo,mutta me ei siihen voida vaikuttaa mitenkään paitsi olla hoidattamatta itseämme,mutta sekään ei ole oikein. Ei kenenkään ns normaalin lapsen haluavalla tarvitse ottaa taakakseen kehitystä.

Yhteistyössä