Yliopistossa opiskeleva kaveri etenee opinnoissa paljon hitaammin kuin minä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ammattikorekalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ammattikorekalainen

Vieras
Kun aina on ihmisillä sellaisia mielikuvia yliopistolaisita, että ovat ahkeria ja fiksuja, välkympiä kuin muissa oppilaitoksissa opiskelvat , mutta eipä se taida aina olla niin. Kaveri opiskelee yliopistossa fysiikkaa ja kemiaa, itse opiskelen amkissa hoitoalaa. Aloitimme opinnot samaan aikaan ja minä olen jo kohta valmis, mutta kaveri ei ole vielä edes kandidaatti! Ja siihen vielä maisterinopinot perään.

Itse olen koulussa arkisin 8-16, joskus pitempääkin, sen jälkeen ehkä vielä luen tenttiin ja teen läksyjä. Kaverilla taas saattaa olla ihan tyhjiä päiviä, viikkoja.. Itse luen 100 sivua tenttiin ahkerasti ja siinä menee pari päivää. Kaveri lukee saman sivumäärän ehkä viikossa. Minä teen helposti useamman kymmentä opinto pistettä vaikka nyt syksyn aikana ja kaveri saa kasaan hikisesti 15 tai 20.

Mä olen törmännyt tuollaiseen monen yliopistolaisen kohdalla ja kyllä suoraan sanottuna veetuttaa, kun verorahoja menee saamattomuuden tukemiseen, eikä mikään taho vahdi ja valvo opintojen edistymistä! SItten vielä hehekutetaan yliopistoa niin fiksujen paikkana.Ei ihan oikeesti ole niin vaikeaa, kyllä niitä pisteitä saa kasaan, kun tekee vaan.

Meillä on pakolliset läsnäolot, siinä ei paljon voi lintsata, toisin kuin yliopistossa monilla kursseilla. Yliopistossa opiskelussa tuntuisi olevan monia aukkoja ja kehittämistä. Se on vaan jännä homma, että ammatt korkeasta valmistutaan miltei aina ajoissa ja päästään töihin, mutta yliopistossa opinnot senkun venyy ja työllistyminenkin on niin ja näin.

Kuule amk:lainen: en nyt vertaisi niitä sun opintopisteitä kaverisi pisteisiin. On nimittäin aikalailla eri yliopistolinjojenkin välillä eroa, minkä verran opintopisteen eteen saa tehdä töitä. Ja jos luet 50 sivua päivässä on se mielestäni aika vähän. Itse opiskelen oikiksessa ja tenttiin voi olla hyvinkin noin 1000 sivua luettavaa. Myöskään ei ole itsestään selvää, että kaikki tentit päästään läpi, kun rima on kenties hieman korkeammalla kun AMK:ssa. Reputtamisprosentti on yleensä 30-40%, eikä se johdu siitä, että ihmiset siellä olisi tyhmiä tai laiskoja.

Yliopistossa on yksi aika peestä oleva ongelma. Kukaan ei suunnittele oikeasti kurssien päälekkäisyyksiä ja pahimmassa tapauksessa sinun pitäisi istua kahdella pakollisella kurssilla samaan kellon aikaan ja molemmissa läsnäolopakko. Ymmärrettävistä syistä toinen kursseista siirtyy hamaan tulevaisuuteen. Lisäksi joka alalla ei ole edes mitään kirjoja mitä voisi lukea, ellei luennoille pääse ja opettajien diat voivat olla melkoista hepreaa, jollei istu kuuntelemassa opetusta. Mitenkäs sitten pääset tentin läpi, kun ainoa vaihtoehto olisi käydä luennoilla mutta silloin on pakollista läsnäoloa toisella kurssilla?

Lisäksi eri laitoksilla saa eri määrästä työtä opintopisteitä. Omalla laitoksellani opintopisteitä saa keskimäärin 3, matematiikalla kuulemma 5. Kuitenkin meillä on enemmän projekteja ja esseiden vääntämistä. On hieman eri asia käydä 10 kurssia puolessa vuodessa, kuin 6 samassa ajassa saadakseen 30 opintopistettä.

Joo, koska opintojen taso tosiaan on niissä sama :D

Pöljä. Tarkoitin sitä, että esim. lääkäriopinnoissa on samaan tyyliin läsnäolopakko, pakollisia labratunteja ja klinikkaharjoittelua. Siellä täytyy tosissaan ahkeroida ja suoriutua tavoiteajassa.

Eli sairaanhoitajaopinnot ja fyysikan opinnot ovat täysin eri alaa ja AP:n logiikalla voisi verrata vaikkapa AMK:n taidealan opintoja yliopiston hammaslääkäriopintoihin.

Yliopiston sisälläkin voi olla vaihtelua opintopisteissä. Muistelen esim. että OY:ssa pidettiin takavuosina yhteistä fysiikan kurssia fysiikan ja tekniikan opiskelijoille, siis yhteiset luennot ja sama tentti. Tieto- ja sähköteekkarit sai N pistettä, kone- ja prosteekkarit 1,5N ja fyysikot 2N pistettä.

Pöljä. Tarkoitin sitä, että esim. lääkäriopinnoissa on samaan tyyliin läsnäolopakko, pakollisia labratunteja ja klinikkaharjoittelua. Siellä täytyy tosissaan ahkeroida ja suoriutua tavoiteajassa.

Eli sairaanhoitajaopinnot ja fyysikan opinnot ovat täysin eri alaa ja AP:n logiikalla voisi verrata vaikkapa AMK:n taidealan opintoja yliopiston hammaslääkäriopintoihin.

Voisiko sitten verrata myös lähihoitajan ja lääkärin opintopisteiden keruuta?

Okei, eli jos vertaillaan yhtä amk-opiskelijaa joka valmistuu tavoiteajassa ja yhtä yliopisto-opiskelijaa joka ei valmistu, niin voidaan vetää johtopäätös "yliopisto-opiskelijat ovat hitaita ja laiskoja, ja yliopistoilta pitäisi poistaa rahoitus". Joo ei.

Enkä nyt yritä väittää, että yliopisto on joku nerojen kehto, kyllä siellä pärjää ihan normaalilla älyllä varustetut, minäkin :D
Menestystä opintoihisi!

[QUOTE="mä";24732818]Ammattikorkeakoulun opintopisteet eivät ole verrannollisia yliopiston opintopisteisiin.[/QUOTE]

Kyllä ne ihan samalla periaatteella määräytyvät.

Mutta muuten tuo ap:n viesti oli kyllä selvä provo.

[QUOTE="mä";24732952]Kyllä, periaatteessa.

Siihen se sitten jääkin. Vaihtelu on niin suurta kurssien, laitosten, tiedekuntien ja yliopistojen välillä, saati sitten jos niitä ammattikorkeakouluihin pitäisi verrata, että ne eivät ole millään muotoa vertailukelpoisia.[/QUOTE]

Minun opinnoissani ne tulevat kyllä samalla työmäärällä. Suunnilleen saman verran töitä olen saanut tehdä niin amk-opintopisteiden kuin yliopiston opintopisteidenkin eteen.

Mutta ehkä niitä eroja sitten joillain aloilla on. Minun aloillani ei. Ja opiskelen siis täysin eri aloja amk:ssa ja yliopistossa.

Voisiko sitten verrata myös lähihoitajan ja lääkärin opintopisteiden keruuta?

Mistähän rivien välistä tuon luit. Ei voi verrata. Mutta lähemmäs sitä opiskelun tahtia pääsee kun vertaa noita kahta alaa AMK:ssa ja yliopistossa. Eli lääkäriopinnoissa ei voi laiskotella toisin kuin AP väittää kaikkien yliopisto-opiskelijoiden tekevän. Tässä oli kysymys AMK:n ja yliopiston vertaamisesta, jos haluat alkaa vääntämään, niin vertaile sitten vaikka lukion ja amiksen tahtia. Huoh.

[QUOTE="vieras";24732951]Hmm.....sisko kuulemma istui yliopistolla luennolla tasan kaks kertaa ja on jo suorittanut oikkiksen.[/QUOTE]

Ja mihin tämä liittyi? Kumma juttu, nimittäin oikiksessakin on esim. kielten kursseja, joissa on läsnäolopakko! En siis todellakaan usko tätä.

Ja eiköhän siskosi ole sitten lukenut aika paljon?

[QUOTE="vieras";24732951]Hmm.....sisko kuulemma istui yliopistolla luennolla tasan kaks kertaa ja on jo suorittanut oikkiksen.[/QUOTE]

Ei voi olla mahdollista. Oikiksessa on suomen, ruotsin ja englannin kielen osalta useampia läsnäolopakollisia kursseja, samoin erikoistumisjaksojen seminaareissa on tietynasteinen läsnäolopakko, sama pätee myös osaan valinnaisia opintoja. Ei ole siis millään mahdollista päästä oikiksesta läpi istumalla vaan kaksi kertaa luennoilla. Ainakaan Suomessa.

Yhteistyössä