Unikoulu ei toiminut...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pusse"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pusse"

Vieras
Kaksi viikkoa sinnikkäästi olin tarjoamatta tissiä 7kk:lle yökiukuttelujen aikana. Yritin rauhoitella lasta uneen tassuttelemalla, mutta vauva alkoi itkeä entistä raivokkaammin, joten yleensä annoin lapsen rauhoittua itsekseen. Ei vaan sietänyt että koskin jos en ollut aikeissakaan imettää.

Rauhoittuukin kyllä jossain vaiheessa, mutta toisen viikon loppua kohti alkoi heräillä itkemään noin vartin välein ja se alkoi olla niin stressaavaa ja väsyttävää että päätin luovuttaa ja yöimettää sillon kun vauva tahtoo, saa kaikki nukuttua meillä paremmin. Koska rinnalla rauhoittuu poikkeuksetta.

Sanokaa että tää on järkevämpi ratkaisu, jookos... Ja että hötkyilin turhaan unikoulujeni aloittamisen kanssa...

Noh, mun mielestä 7kk vanhaa ei vielä tarvitse vierottaa yötissiltä. Vähentää voisi, pariin kertaan yössä. Sanoohan se neuvola, että 6kk iässä ei enää tarvii yösyöttöjä, mutta meillä 7kk ei vielä syönyt ihan kauheesti kiinteitäkään, harjoitteli vielä. !0kk ikäisen vieroitin sitten ja olisi voinut tehdä sen hiukan aiemminkin jo. Alkoi myös itse jättämään yösyömistä pois, joten tulkitsn, että olisi hyvä aika lopettaa.

Meillä söi tyttö 9kk asti yhden kerran yössä. 7.5kk kaksi kertaa. 9kk jälkeen vaan lopeeti itse. Mulle huomauteltiin, että onpas jo vaha syömään yöllä, mutta jotenkin vain tarvitsi. Ja mukavaa oli, että itse lopetti :)

Unikoulu on sitten järkevää, kun sinä et jaksa enää heräillä antamaan tissiä lapselle. Ellei lapsi tietysti lopeta sitä itse. Motivaation täytyy olla huipussaan jotta sen jaksaa käydä läpi temperamenttisen lapsen kanssa. Fysiologisesti lapsesi on jo niin "iso", että pärjäisi ilman yöruokaa, mutta jos sinusta on helpompaa imettää öisinkin, niin siitäkään ei ole mitään haittaa. Joillain lapsilla se tarve öisiin imetyshetkiin kovempi kuin toisilla, ja siitä vieroittaminen todella hankalaa. Jos jaksat, eikä tissittely käy omille voimillesi liiaksi, niin jatka ihmeessä vaikka kuukausi ja kokeile sitten uudelleen. Mun henk.koht. mielipide on, että yötissistä olisi syytä vieroittaa kokonaan viimeistään 1 -vuotiaana, mutta se on vain mun mielipide.

meillä kokeilin 7kk ikäisenä parina yönä josko jätettäis tissi pois, ei ollut valmis. 8kk uudestaan niin onnistui helposti. sinuna en lasta viitsisi asian takia huudattaa.

No en kyllä alottaisi mitään unikoulua noin pienelle. Vauvan tehtävähän on ylläpitää öisin sitä maidontuotantoa. Meidän neiti söi rintaa kerran yössä vielä kaksivuotiaanakin, enkä edes ajatellut mitään unikoulua.

Myöhemmin sitten uudelleen, kun on suotuisampi aika. Mä kokeilin unikoulua hetken 9 kk ikäisen kanssa. Ei toivoakaan onnistumisesta, huutoa vain. Pari kuukautta myöhemmin kokeilin uudelleen ja silloin sujui hyvin. Parina yönä huusi ja itkut oli pisimmillään 3 minuuttia. Joten kokeile uudestaan parin kuukauden kuluttua

Mietin kyllä että vielä voi olla ihan liian aikaista, ajattelin kuitenkin kokeilla kun tyttö syö päivisin paljon, sekä kiinteitä että maitoa, ajattelin yön pärjäävän. 3-5kk ikäisenä nukkuikin yöt heräämättä. Mutta on kyllä niin iso vauva että voihan se sen yösyötön tarvitakin.

On vaan kauheat traumat siitä kun esikoisen ollessa 10kk lähdin töihin, vieläpä yöllä ja vauva oli ekan yön huutanut kuin syötävä, mies ei saanut sitä rauhoittumaan ollenkaan. Nyt olen menossa joulukuun alussa töihin, tällä kertaa kuitenkin päivätyöhön, joten pystyn kyllä imettämään öisin, mutta olishan se kiva ennen työpäivää nukkua katkeamattomat unet... Ennen töihin menoa voisin sitten imettää. Mutta tässähän on toki paljon aikaa vielä joulukuuhun, tää kokeilu tais kuitenkin loppua nyt tähän...

Unikoulut pitäisi kieltää lailla, ne on vauvan kiusaamista. Ihan normaalia lapsen heräillä vielä 3-4 vuotiaanakin. Ja oikeasti voi noin pienellä olla nälkäkin yöllä.

[QUOTE="Pusse";24737256]Mietin kyllä että vielä voi olla ihan liian aikaista, ajattelin kuitenkin kokeilla kun tyttö syö päivisin paljon, sekä kiinteitä että maitoa, ajattelin yön pärjäävän. 3-5kk ikäisenä nukkuikin yöt heräämättä. Mutta on kyllä niin iso vauva että voihan se sen yösyötön tarvitakin.

On vaan kauheat traumat siitä kun esikoisen ollessa 10kk lähdin töihin, vieläpä yöllä ja vauva oli ekan yön huutanut kuin syötävä, mies ei saanut sitä rauhoittumaan ollenkaan. Nyt olen menossa joulukuun alussa töihin, tällä kertaa kuitenkin päivätyöhön, joten pystyn kyllä imettämään öisin, mutta olishan se kiva ennen työpäivää nukkua katkeamattomat unet... Ennen töihin menoa voisin sitten imettää. Mutta tässähän on toki paljon aikaa vielä joulukuuhun, tää kokeilu tais kuitenkin loppua nyt tähän...[/QUOTE]

Juu. Otat rauhassa vaan :)

Meillä lapsi söi todella useasti yön aikana kunnes alkoi pärjäämään vähitelen pidempiä ja pidempiä aikoja ilman maitoa. Heräily jatkui toki entisenlaisesti, mutta tassuttelu riitti. Lapsi lopetti sitten itse yösyömiset 10 kk vanhana, ei kuitenkaan heräilyä. Mitenkäs olisi vaikka sellainen kompromissi, että päätät pärjätä pelkällä tassuttelulla vaikka klo kolmeen saakka ja sitten vasta tissiä. Sitten kun se onnistuu kivutta, niin taas tissiaika vähän myöhemmäksi. Ja tarkkaile kuinka paljon lapsesi saa maitoa päivän mittaan, että saa varmasti sen 5-6 dl. Janokin voi tietty olla muuten vaan, joten sitäkin voi yrittää tarjota päivällä/yöllä. Tuli vaan tällasia mieleen, kun itsellä sama kohta taas edessä hyvinkin todennäköisesti.

[QUOTE="Mam";24737208]Unikoulu on sitten järkevää, kun sinä et jaksa enää heräillä antamaan tissiä lapselle. Ellei lapsi tietysti lopeta sitä itse. Motivaation täytyy olla huipussaan jotta sen jaksaa käydä läpi temperamenttisen lapsen kanssa. Fysiologisesti lapsesi on jo niin "iso", että pärjäisi ilman yöruokaa, mutta jos sinusta on helpompaa imettää öisinkin, niin siitäkään ei ole mitään haittaa. Joillain lapsilla se tarve öisiin imetyshetkiin kovempi kuin toisilla, ja siitä vieroittaminen todella hankalaa. Jos jaksat, eikä tissittely käy omille voimillesi liiaksi, niin jatka ihmeessä vaikka kuukausi ja kokeile sitten uudelleen. Mun henk.koht. mielipide on, että yötissistä olisi syytä vieroittaa kokonaan viimeistään 1 -vuotiaana, mutta se on vain mun mielipide.[/QUOTE]

Peesi! Tässä tuli kaikki oleellinen. Laittaisin tähän kukkapuskan kuvan, jos osaisin :)

Itse olen pitänyt unikoulun jo kolmelle lapselle. Viimeisimpänä 1-vuotiaalle viime talvena. Joka kerta lapsen temperamentti ja käyttäytyminen unikoulussa on ollut erilainen. En ole voinut edetä samoilla keinoin kaikkien lasten kanssa. Hyviä käytännön neuvoja ja tukea olen saanut täältä: Baby blues - Ensi- ja turvakotien liitto
Sinne voi soittaa lähimman paikkakuntasi Baby Blues -palveluun ja pyytää puhelimeen unikouluasiantuntija. Ainakin Jyväskylän toimipaikassa on hyvä ja ammattitaitoinen nainen, joka on osannut auttaa minua unikouluasioissa.

Täytyy vielä loppuun lisätä, että tassuttelu ei toiminut meilläkään. Sitä piti jatkaa iäisyyden eikä siltikään tullut lapselle kunnon yöunet. Ihan paras ja lyhin unikoulu oli tämä viimeisin: normaalit iltatoimet, lapsi laitetaan omaan sänkyyn nukkumaan ja sanotaan hyvät yöt ja lähdetään huoneesta. Kauhea itku kesti ekana iltana 45 min, jonka aikana kävin muutamia kertoja vain laittamassa itkevän lapsen takaisin makuulle, peittelin ja läksin pois mitään sanomatta. Toka iltana itkua kesti vain 15 min ja kolmantena iltana 5 min. Neljäntenä iltana vain yksi pieni itkahdus ja sen jälkeen ei ole ollut enää mitään itkuja eikä nukahtamisongelmia. Pikkuinen menee tyytyväisenä omaan sänkyynsä ja käy nukkumaan. Eikä tämä ns. "huudatusunikoulu" ole traumatisoinut ketään. Lapsi on iloinen ja onnellinen <3

Aloita unikoulu sitten, kun olet itse siihen valmis! Kyllä sen sitten tietää, kun oma mitta tulee täyteen :)

[QUOTE="Mam";24737208] Mun henk.koht. mielipide on, että yötissistä olisi syytä vieroittaa kokonaan viimeistään 1 -vuotiaana, mutta se on vain mun mielipide.[/QUOTE]

Miksi?

En yleisesti ottaen kannata unikouluja, mutta kun huomasin että parilla yösyötöllä aiemmin pärjännyt 9kk alkoi herätä yhtään liioittelematta 10krt yössä (ja kyllä, vieressä nukkuenkin) ja rauhoittui aina tissille, mutta tuolla tahdilla en ikinä ehtinyt itse nukahtaa syöttelyn välissä, aloin vähentää yösyöttöjä. Suurena syynä sekin, että oli juuri hampaitten tultua käyttänyt rintojani myös puruleluina öisin ja oli pakkokin parannella haavoja.

Aloitin sen pehmeästi siitä, että kun oli illalla nukahtanut ja alkuillan/yön aikana herätessään en antanutkaan rintaa, vaan silittelin uneen vieressä tai hytkyttelin sylissä jossain asennossa takaisin nukahtamaisilleen ja sitten siirsin sängylle pötköttämään. Ensimmäisinä kertoina kesti vähän pitempään, mutta tänäänkin on herännyt vain kerran ja rauhoittui heti kun otin syliin. Minua ei haittaa yhtään parit yösyötöt ja vieressä nukkumiset, mutta se 10 kerran syöttely oli jo aivan liikaa. Olen vanhempia lapsia yösyöttänyt vielä yli 1-vuotiainakin, silloin se on tosin ollut niin että ovat illalla nukahtaneet hyvin ja sitten aamuyön tai varhaisen aamun tunteina tankanneet kerran maitoa.

[QUOTE="Vieras";24737411]Meillä lapsi söi todella useasti yön aikana kunnes alkoi pärjäämään vähitelen pidempiä ja pidempiä aikoja ilman maitoa. Heräily jatkui toki entisenlaisesti, mutta tassuttelu riitti. Lapsi lopetti sitten itse yösyömiset 10 kk vanhana, ei kuitenkaan heräilyä. Mitenkäs olisi vaikka sellainen kompromissi, että päätät pärjätä pelkällä tassuttelulla vaikka klo kolmeen saakka ja sitten vasta tissiä. Sitten kun se onnistuu kivutta, niin taas tissiaika vähän myöhemmäksi. Ja tarkkaile kuinka paljon lapsesi saa maitoa päivän mittaan, että saa varmasti sen 5-6 dl. Janokin voi tietty olla muuten vaan, joten sitäkin voi yrittää tarjota päivällä/yöllä. Tuli vaan tällasia mieleen, kun itsellä sama kohta taas edessä hyvinkin todennäköisesti.[/QUOTE]

Tätä myös ajattelin kokeilla, siis että yritän ensin tassuttelua ja imetystä sitten kun lapsi ei kohtalaisessa ajassa rauhoitu.
Mitä nyt muistan näistä kahdesta viime viikosta niin vauva heräsi noin puolilta öin ekan kerran, mutta nukahti tosi helposti uudelleen. Seuraavan kerran heräili noin kolmen aikoihin ja siitä se menikin lopulta sitten sellaseen aina vartin päästä heräilyyn ja korvia särkevään huutoon.

Tyttö nukkuu pitkät yöunet, joten aamun eka imetys on periaatteessa "kesken unien" joskus kuuden ja seitsemän välillä ja siitä tyttö nukkuu vielä reilusti yli tunnin. Tai siis näin oli silloin kun vauva nukkui yöt heräämättä sen pari kuukautta elämästään.
Sitten alkoi herätä tissille pari kertaa yössä ja kerrat tuntui vaan lisääntyvän ja siitäkin syystä jotenkin yritin hätäratkaisuna tota unikoulua, vaikka oon itsekin vähän epäileväinen sen suhteen ollut...

Pakko muuten mainita, että tyttöä ei ole nukutettu yöunille koskaan tissillä. Aina menee illalla sänkyyn silmät auki ja nukahtaa rauhassa itsekseen, ei itke ollenkaan. Heräilee vain tuolloin aamuyöstä sitten itkemään eikä rauhoitu kuin rinnalle...

No siksi, että sen ikäinen on mun mielestä jo niin "iso", että voidaan opetella jo muitakin tapoja nukahtamaan öisin uudelleen kuin tissi. Imetystähän voi muuten jatkaa niin kauan kuin hyvältä tuntuu, ja iltatissi on monelle lapselle ja äidille se tärkein. Ei sitä tarvitse seinään lopettaa, mutta mun mielestä sen ikäistä voi ruveta jo hellästi opastamaan olemaan yöt ilmankin maitoa, tuli se sitten tissistä tai pullosta. Ja kuten jo sanoin, pääasia on äidin jaksaminen. Jos jaksaa, niin imettäköön vaikka 5-vuotiaaksi päivin ja öin, mutta jos ei jaksa, niin ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa. Ei mulla mitään sen "parempaa" selitystä ole antaa, yleensä kysellään aina jotain takarajaa yötissittelylle, niin se oli mun mielipide.

[QUOTE="Mam";24737623]No siksi, että sen ikäinen on mun mielestä jo niin "iso", että voidaan opetella jo muitakin tapoja nukahtamaan öisin uudelleen kuin tissi. Imetystähän voi muuten jatkaa niin kauan kuin hyvältä tuntuu, ja iltatissi on monelle lapselle ja äidille se tärkein. Ei sitä tarvitse seinään lopettaa, mutta mun mielestä sen ikäistä voi ruveta jo hellästi opastamaan olemaan yöt ilmankin maitoa, tuli se sitten tissistä tai pullosta. Ja kuten jo sanoin, pääasia on äidin jaksaminen. Jos jaksaa, niin imettäköön vaikka 5-vuotiaaksi päivin ja öin, mutta jos ei jaksa, niin ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa. Ei mulla mitään sen "parempaa" selitystä ole antaa, yleensä kysellään aina jotain takarajaa yötissittelylle, niin se oli mun mielipide.[/QUOTE]

Mutta jos on nälkä? Silloin yöllä siis.

Mutta jos on nälkä? Silloin yöllä siis.

Lapsellako?? No sitten pitää miettiä, että saako tarpeeksi ruokaa päivisin. Joskus, kun imetystä ollaan lopettamassa, niin karsitaan päiväimetyksistä. Siitä tulee helposti noidankehä, koska lapsi kuitenkin haluaa sen tissimaidon, joten se ei syö kunnolla päivisin kun tissiä ei ole tarjolla vaan tankkaa sitten öisin kun sitä on saatavilla. Perusterve 1-vuotias lapsi, joka syö päivisin tarpeeksi, ei tarvitse ruokaa öisin. Yötissi vuoden vanhalla onkin usein vain joko tapa, keino päästä uudelleen uneen tai saada lohtua. Vai onko sinulla jotain muita ehdotuksia? Kerro, en kysy ilkeilläkseni, vaan puhtaasta uteliaisuudesta,nämä asiat kiinnostavat kovasti :)

[QUOTE="Mam";24737689]Lapsellako?? No sitten pitää miettiä, että saako tarpeeksi ruokaa päivisin. Joskus, kun imetystä ollaan lopettamassa, niin karsitaan päiväimetyksistä. Siitä tulee helposti noidankehä, koska lapsi kuitenkin haluaa sen tissimaidon, joten se ei syö kunnolla päivisin kun tissiä ei ole tarjolla vaan tankkaa sitten öisin kun sitä on saatavilla. Perusterve 1-vuotias lapsi, joka syö päivisin tarpeeksi, ei tarvitse ruokaa öisin. Yötissi vuoden vanhalla onkin usein vain joko tapa, keino päästä uudelleen uneen tai saada lohtua. Vai onko sinulla jotain muita ehdotuksia? Kerro, en kysy ilkeilläkseni, vaan puhtaasta uteliaisuudesta,nämä asiat kiinnostavat kovasti :)[/QUOTE]

Minä edustan sitä päinvastaista koulukuntaa. ;) Mutta tosiaan, mielenkiintoista kuulla ihan erilaisia ajatuksia, kuin itsellä. :)

Minä lähden siitä, että tissi on tärkein vauvalle ja hän itse sitten omien valmiuksiensa mukaan lisäilee muuta ravintoa ruokavalioonsa. Siis kun muksu siinä n 6kk iässä alkaa osoittaa kiinnostusta kiinteisiin, annetaan hänellekin annos, kun muut syövät. Syö minkä syö, mutta tissi on pääravinto. Siitä sitten _vuosien_ saatossa homma kääntyy niin, että kiinteet vie voiton ja joku kaunis päivä tissi unohtuu. Siihen asti tissi on vapaasti saatavilla (mitä nyt esim 2v:n kanssa voi asiasta jo "vähän keskustella", jos äiti on esim p*skalla ;) ). Yöllä kuitenkin ajattelen lapsen voivan oikeastikin olla nälkäinen, koska joskus (monesti) olen sitä itsekin.

Minä edustan sitä päinvastaista koulukuntaa. ;) Mutta tosiaan, mielenkiintoista kuulla ihan erilaisia ajatuksia, kuin itsellä. :)

Minä lähden siitä, että tissi on tärkein vauvalle ja hän itse sitten omien valmiuksiensa mukaan lisäilee muuta ravintoa ruokavalioonsa. Siis kun muksu siinä n 6kk iässä alkaa osoittaa kiinnostusta kiinteisiin, annetaan hänellekin annos, kun muut syövät. Syö minkä syö, mutta tissi on pääravinto. Siitä sitten _vuosien_ saatossa homma kääntyy niin, että kiinteet vie voiton ja joku kaunis päivä tissi unohtuu. Siihen asti tissi on vapaasti saatavilla (mitä nyt esim 2v:n kanssa voi asiasta jo "vähän keskustella", jos äiti on esim p*skalla ;) ). Yöllä kuitenkin ajattelen lapsen voivan oikeastikin olla nälkäinen, koska joskus (monesti) olen sitä itsekin.

Ymmärrän täysin ajatusmaailmasi, olen samaa mieltä siinä, että tissi on vauvalle tärkeintä ravintoa. Mulla oli ajatuksena myös äidin jaksaminen. Varsinkin jos lapsi herää useasti (3x tai enemmän) yössä syömään, ja sitä toistuu joka yö vuosien ajan ja äiti ei enää itse jaksa, niin se on ihan ok. Eli ei tarvitse jaksaa, lapsi pärjää jo ilman ruokaa yön yli ollessaan vuoden vanha. Se ei siis kuole siihen, eikä saa siitä traumoja :) Usein käy jopa niin, että huonosti syövät lapset innostuvat syömään päivisin paremmin, kun yötissi jätetään pois, poikkeuksiakin toki on, mikään ei ole mustavalkoista. Mutta en missään nimessä sano, etteikö äiti saisi lastaan ruokkia myös öisin, jos se tuntuu molemmista hyvältä :)

Nyky-yhteiskunnassa äidit asettavat itselleen paineita mitä oudoimmista asioista ja stressaavat itsensä kipeiksi ihan turhista jutuista. Sitä yritin vaan tuoda esille, kun ap sitä mietti, että voi minun mielestäni syöttää lastaan öisinkin ihan huoletta, jos vaan itse jaksaa ja se tuntuu hyvältä ja heille sopivalta tavalta. Mutta jos ei ihan oikeasti jaksa, niin se ei haittaa, ei ole pakko.

Mun mielestä tärkeintä äitiydessä on tunnistaa omat voimavaransa ja toimia niiden mukaan, koska silloin on onnellinen ja tasapainoinen äiti ja se on parasta lapselle. :)

Yhteistyössä