Mikä siinä ulkomaanmatkailussa on NIIN ihanaa, että ollaan valmis kituuttaan vuosi, jotta saa viettää 2 vkoa ulkomailla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "juupsis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"juupsis"

Vieras
Nii... Mietin vaan... Seurannu tässä hyvän ystäväni perheen touhua. Enkä häneltä saanut vastausta tähän, joten kysyn teiltä??

Jos perheessä 5 lasta, äiti vauvan kanssa kotona, isän nettopalkka 1200e kuussa, asumistukea ja toimeentulotukea saa, joten tiukilla menevät. Sitten vielä kiristetään niin, että joka kuukausi säästöön saadaan 300e matkakassaan. :o Lapsille ei hommata esim. polkupyöriä (vedoten matkakassaan ja seuraavan kesän huippuihanaan lomaan), ruuista tingitään, vaatteista tingitään. Ohan se hyvä, että osataan säästää, sitä en sano, mutta mikä kumma siinä on, että kahden viikon loman takia ollaan valmiit vetämään koko vuosi ihan kituutuselämää (ja siis näin on sanonut perheen äiti, myöntänyt kuinka raskasta on, mutta se kannattaa sen kahden viikon takia). Sit kun tullaan lomalta, ollaan taas PA, kun käyttörahat on laitettu reissuun, kituutus jatkuu, ja loma on ohi... :(

Niin häh, mikä siinä on niin hienoo?? Ymmärrän ulkomaanmatkailun viehätyksen, jos se ei kaada taloutta eikä aiheuta ongelmia, mutta muuten sitä on kyllä vaikea ymmärtää...

Oletko koskaan käynyt? Se vaan on niiiiiin ihana, kun pääsee vähäksi aikaa pois tutuista ympyröistä ihan eri ympäristöön, lekottelua altaalla/rannalla, hyvää ruokaa ja juomaa, lepoa ja lomaa! Olen myös niitä, jotka joutuu säästään ulkomaanmatkaa varten, mutta en keksi parempaakaan käyttöä rahalle, kuin elämykset. Kerranhan tässä eletään! :)

• Tykkää
Reactions: Reesu<3
Matkailu on todella ihanaa! Lapsetkin nauttii ja saavat kokemuksia ja elämyksiä erilaisista kulttuureista.

Toiset käyttää rahansa tuolla tavalla, toiset toisella tavalla. Ehkä tuo loma on heille se henkireikä. Vuoden huipennus. Toki en ymmärrä, että niin kiristetään vyötä, että ei saa polkypyörää tai vaatteita. Siinä ei ole mitään järkeä.

Minulla ei ole lapsia, mutta omista menoistani tingin hieman, jotta pääsen matkustelemaan. Ei ainakaan itselläni ole oikein muuta syytä, mutta minusta on kiva päästä uusiin paikkoihin ja varsinkin talvella on mukava kun pääsee kylmästä lämpimään.

Oletko koskaan käynyt? Se vaan on niiiiiin ihana, kun pääsee vähäksi aikaa pois tutuista ympyröistä ihan eri ympäristöön, lekottelua altaalla/rannalla, hyvää ruokaa ja juomaa, lepoa ja lomaa! Olen myös niitä, jotka joutuu säästään ulkomaanmatkaa varten, mutta en keksi parempaakaan käyttöä rahalle, kuin elämykset. Kerranhan tässä eletään! :)

Olen käynyt kyllä. Oli toki hienoa, enhän sitä kielläkään. Mutta onko sitten yleistäkin, että kituutetaan todellakin (kuten esimerkissäni) ensin vuosi, tingitään perustarpeista, jotta saadaan KAHDEN viikon loma? Säästätkö myös sä kaikesta välttämättömimmästä, vai onko niin, että pystyt kuitenkin säästämään matkakassan suht vaivattomasti, ja silti elämään normaalia arkea? Ja pystyt sen vuoden aikana säästämisen ohella tekemään edes jotain muutakin (esim lähtemään kylään vaikka 200km päähän, ettei tarvitse sanoa, että ei oo varaa kun säästän matkaan)? Et semmosta mä en niinkun ymmärrä.

Ja tosiaan, koska kerran täällä vaan eletään, niin itse ainakin tykkään elää normaalia arkea, nauttia elämästä, enkä ajoittaa sitä nautintoa kahden viikon lomareissuun. Olisi kamalaa kituuttaa vuosi, elää hampaat irvessä kärsien, jotta saisi sitten kaksi viikkoa nauttia ja kokea ja kerätä muistoja...

Ja tosiaan, koska kerran täällä vaan eletään, niin itse ainakin tykkään elää normaalia arkea, nauttia elämästä, enkä ajoittaa sitä nautintoa kahden viikon lomareissuun. Olisi kamalaa kituuttaa vuosi, elää hampaat irvessä kärsien, jotta saisi sitten kaksi viikkoa nauttia ja kokea ja kerätä muistoja...

Niin, sinä tykkäät, mutta kaikki välttämättä ei halua elää VAIN sitä arkea. Ja tavalliseen arkeen voi joskus kuulua "kituuttaminen", vaikkei reissaisikaan. Jotenkin en jaksa uskoa, että esimerkkisi perhe oikeasti tinkii lasten vaatteista matkaa varten, oletko nyt ihan tosissasi? Pleikkapeleistä ja muista tinkimisen taas ymmärrän, koska ne eivät ole välttämättömiä hankintoja.

jotkut haluaa kuulua niiden parempien ihmisten joukkoon, joilla on varaa tehdä ulkomaanmatkoja. Sitten jos on askeetin vikaa, niin voi juhlia pätevyyttään vanhempana, kun on oltu niin säästäväisiä.

Pitäiskö kuitenkin huolehtia että muksuilla on pyörät, ja jättää joka toinen matka tekemättä?

Kyllä tuossa on nyt väärä tärkeysjärjestys. Säästäminen on hyvä asia, mutta tärkeistä ei saa tinkiä. Hyvää, ravitsevaa ja monipuolista ruokaa saa edullisestikin, jos perehtyy asiaan. Vaatteita ja harrastusvälineitäkään ei tarvitse aina ostaa uutena, vaan joskus saa edullisesti hyväkuntoista käytettyä. Itsekin mieluummin ostan siistiä käytettyä edullisesti, kuin tuhlaan moninkertaisen summan uuteen. Säästän kuitenkin järkevästi.

Tuollaisessa tilanteessa, kun eletään tukien turvin, on kuitenkin ihan järjetöntä kituuttaa entistä enemmän matkalle päästäkseen. Jos välttämättä haluaa ulkomaillle lomalle, niin kävisi sitten vaikka 2-3 vuoden välein, jolloin olisi enemmän aikaa säästää. Enemmän tuon perheen lapset kärsivät vaatetuksesta tinkimisestä ja kunnollisen polkupyärän puutteesta kuin kärsisivät siitä, että joka vuosi ei matkalle pääsisikään.

Toisaalta ymmärrän kyllä ap:n ihmettelyn jos perheessä on VIISI LASTA ja isän tulot 1200 euroa. Ei silloin välttämättä tosiaan ole varaa kahden viikon matkaan joka vuosi.

Vielä haluan tähän palata, että onko toi aloitusperhe edes totta? 5 lasta ja vain mies töissä, jossa palkka surka ja äiti kotona? En oikein jaksa uskoa. Mistä edes voit tietää noin tarkasti miehen tulot?

Niin, sinä tykkäät, mutta kaikki välttämättä ei halua elää VAIN sitä arkea. Ja tavalliseen arkeen voi joskus kuulua "kituuttaminen", vaikkei reissaisikaan. Jotenkin en jaksa uskoa, että esimerkkisi perhe oikeasti tinkii lasten vaatteista matkaa varten, oletko nyt ihan tosissasi? Pleikkapeleistä ja muista tinkimisen taas ymmärrän, koska ne eivät ole välttämättömiä hankintoja.

No ihan totisinta totta todellakin on tinkiminen ihan arjen tavallisista asioista. Monessa asiassa voi säästää, mutta se, että luovutaan tietyistä asioista, on mielestäni kummallista. Toki olen onnellinen ystäväperheen puolesta että lomalle pääsevät, mutta en silti voi ymmärtää. Jos perhe elää erilaisilla tuilla, eläminen on jo silloin todella tiukkaa. Ja jos esim 11v ja 13v eivät saa lainkaan polkupyöriä (eivät myöskään esim luistimia, vaikka ovat liikunnallisia poikia), koska rahaa pitää saada säästöön, niin se on mielestäni väärä säästökohde. Nauttivatko lapset sitten aikuisen lailla kahden viikon lomasta, jos koko vuoden jäävät paitsi perusasioista? Tai jos koko vuoden aikana ei ole varaa tehdä mitään muuta kuin olla kotona/käydä koulua, niin onko se sen arvoista?

Enkä mä millään pahalla pohdi, en vaan tajua.

Vielä haluan tähän palata, että onko toi aloitusperhe edes totta? 5 lasta ja vain mies töissä, jossa palkka surka ja äiti kotona? En oikein jaksa uskoa. Mistä edes voit tietää noin tarkasti miehen tulot?

No, kyseessä TODELLA hyvä ystäväperhe, joten kyllä me puhutaan kaikesta, ihan kaikesta, ihan mies on avoimesti palkkansa kertonut, eikä se omalla miehellänikään (sama ala, eri firma) ole kuin 100e isompi kuussa, mutta meillä taas pienempi perhe ja minäkin töissä (eikä se nyt liity mitenkään edes tähän). Luithan aloituksestani, että saavat asumistukea sekä toimeentulotukea (tiedän jopa ne summat :), ei ole mikään tabu aihe meidän ystävyydessä), joten mitä ihmeellistä siinä on? Tällaisia perheitä on paljon, joissa pienellä palkalla paiskitaan töitä, ikävä kyllä se palkka ei millään alalla nouse perhekoon mukaan... Ja toimeen tullaan, jos pihisti eletään. Mutta kun on tukien varassa, niin ei siinä varaa kyllä säästää ole, jollei sitten todellakin karsita välttämättömistäkin asioista. Ja tässä tapauksessa esim ei voida ostaa esim niitä polkupyöriä, vaikka tällä paikkakunnalla sossukin maksaisi niistä osan, koska osa jäisi tappioksi siihen matkakassaan...

En suinkaan valehtele tällaista, miksi valehtelisin? Pohdin asiaa ihan pohtiakseni. :)

Mulla on samankaltainen ystävä. On lähdössä miehensä kanssa kaksin ulkomaille viikoksi. Matkan hinnaksi tulee kaikkineen 3tonnia. Tämän matkan takia lapsille ei oo ostettu uusia vaatteita eikä kenkiä vaikka tarvisivat, ja on syöty kaurapuuroa ja makaroonia kun ei voi ostaa mitään kallista että saadaan matkarahat kasaan. Ei mulla matkailua vastaan mitään oo mutta jotain järkeä sais mun mielestä olla.

Tuttavaperhe matkustaa vähintään kerran vuodessa pari viikkoa. Oma näkemykseni heidän matkustamisesta on se, että kotona olo on kokoaikaista suorittamista ilman taukoja, lepoa tai nautintoa. Siitä on pakko päästä pois edes kerran vuoteen. Muu aika jaksetaan, kun odotetaan sitä edessä olevaa lomaa.

No kyllä meillä esim. fillarit hankitaan, sekä luistimet. Mutta käytettyinä, kierrätetään ystävien kesken sekä suvun ja perheen sisällä niin vaatteet kuin urheilukamppeetkin. Vaatteet ovat siistejä, harrastaa saa sekä ruoka on hyvää ja terveellistä, mutta edullista. Ymmärrän todella hyvin että matkailu on toisille se henkireikä minkä turvin jaksaa. Ei meilläkään olisi varaa matkustaa ellen olisi hyvin tarkka meidän taloudesta. Meillä on neljä lasta ja olen kh-tuella.Mies yrittäjä, nettona palkka 1500-2200€, asuntolainaa on.

Teen itse ruoan alusta asti. Emme osta koskaan esim. limuja, muroja, makujugurtteja jne. Viilit tehdään itse juureen, jugurtti on maustamatona ja lisätään marjoja/ hedelmiä jne. Harvemmin ostetaan sipsejä, tehdään itse poppareita. Pieniä juttuja mutta niinpä vaan säästöjä syntyy ja matkaan päästään. Alkoholia emme käytä juuri lainkaan, ehkä pullo punaviiniä kuussa. Emme tupakoi.

Tingimme kyllä omista menoistamme, esim. sukulaisen häät jätimme tänä kesänä välistä, olisi tullut maksamaan bensoineen, yöpymisineen ja muineen noin 600€. Mutta niin vaan matkustamme tulevana talvena kolmeksi viikoksi Intiaan.

Eli ymmärrän kyllä perheitä jossa joistain asioista tingitään, tai jätetään asioita tekemättä matkalle pääsemisen vuoksi. Meidänkin kauppalasku olisi varmasti 400 euroa enemmän ellen tekisi kasvispainotteista ruokaa itse alusta asti, ostelisimme karkkia, limua, tupakkaa jne.

Valintoja, valintoja. Mutta liian tiukasta elämästä tuskin kukaan nauttii, enkä itse esim. tinkisi ruoan laadusta, en todellakaan.

[QUOTE="vieras";24739654]Tuttavaperhe matkustaa vähintään kerran vuodessa pari viikkoa. Oma näkemykseni heidän matkustamisesta on se, että kotona olo on kokoaikaista suorittamista ilman taukoja, lepoa tai nautintoa. Siitä on pakko päästä pois edes kerran vuoteen. Muu aika jaksetaan, kun odotetaan sitä edessä olevaa lomaa.[/QUOTE]

On ihmiset erilaisia. Mun mielestä lomamatka 3 alle kouluikäisen kanssa on sitä suorittamista ilman taukoja, lepoa ja nautintoa. Koko vuosi pitää levätä ja kerätä voimia sitä matkaa varten.

[QUOTE="vieras";24739654]Tuttavaperhe matkustaa vähintään kerran vuodessa pari viikkoa. Oma näkemykseni heidän matkustamisesta on se, että kotona olo on kokoaikaista suorittamista ilman taukoja, lepoa tai nautintoa. Siitä on pakko päästä pois edes kerran vuoteen. Muu aika jaksetaan, kun odotetaan sitä edessä olevaa lomaa.[/QUOTE]

Sellainen elämä on varmasti raskasta, jos kokee arjen pelkkänä suorittamisena, pitäisi osata nauttia ELÄMÄSTÄ, ei pelkistä elämän kohokohdista, jotka kenties tuovat siihen lisämausteita, mutteivat ole koko elämä... Pitäisi osata arjenkin keskellä nauttia, pysähtyä, hengähtää. Jos koko elämä on suorittamista, painetta, kurjaa ja kamalaa, niin miten edes osaa sitten nauttia siitä kahden viikon lomasta, kun tietää että se arki taas koittaa ennenkuin huomaakaan? Eikö se stressaa lomalla valtavasti, kun tietää, että paska arki alkaa taas. :(

Lisää pohdittavaa mulle... :) En silti ymmärrä. Jos koko VUODEN joutuu kärsimään ja kituuttamaan lomamatkan saadakseen, onko se sen arvoista? Tinkimään KAIKESTA muusta...

[QUOTE="juup";24739675]On ihmiset erilaisia. Mun mielestä lomamatka 3 alle kouluikäisen kanssa on sitä suorittamista ilman taukoja, lepoa ja nautintoa. Koko vuosi pitää levätä ja kerätä voimia sitä matkaa varten.[/QUOTE]

Mä oon vähän samaa mieltä, vaikkei nyt liitykään tähän alkuperäiseen pohdintaani... :D

Minusta viiden lapsen kanssa matkustaminen olisi ihan hirveää!!! Meidän perhe ei halua kituuttaa vuotta sen takia, että pääsisi ulkomaanmatkoille. Käytetään mieluummin rahat lasten vaatteisiin ja urheiluvälineisiin. Tuntuis ihan painajaiselta käydä lomamatka noin monen lapsen kanssa, joista yksi on vielä vauva. Ei siinä vanhempien rentoutumisesta kyllä voi puhua. Kaikki aikahan menee kuitenkin vain lapsien vahtimiseen. Sen voi tehdä ihan kotonakin! :D

Mutta kun meitä on erilaisia. Nautin arjesta suunnattomasti, olen kotiäitinä, kaksoset 2v, eskarilainen ja ekaluokkalainen. Minusta on ihana matkustaa perheen kesken. Juuri olimme Sisiliassa kaksi viikkoa, vuosi sitten Barcelonassa viikko. Maaliskuussa matkustamme Skotlantiin. Mieheni on yrittäjä, tekee pitkää päivää. Lomalla sitten on aikaa olla koko perheen kesken rennosti, ei soi puhelin jne. Laatuaikaa, todellakin. Arki on työntäyteistä, antaa todella paljon ja on ihanaa, mutta kyllä se loman odotus ja itse lomailu on luksusta. Toiset eivät tahdo edes kauppakeskukseen mennä lastensa kanssa, toiset reissaa maailman ääriin ilman ongelmia. Erilaiset perheet, erilaiset tavat elää :)

Mä en alkaisi vuotta kituuttamaan ja säästämään sitä lomaa varten. Mä haluan nauttia elämästä vähän pidempään, kuin kaksi viikkoa. Meillä on onneksi mahdollisuus matkustaa ilman kituuttamista. Jos ei olisi, niin sitten ei varmaan matkusteltaisi.

Yhteistyössä